Pansh kites

hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #225 September 19, 2016, 21:44:30
edit2Rapporteer  
Kan iemand ook wat vertellen over de lift / hangtime?
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #226 September 20, 2016, 19:22:49
edit2Rapporteer  
Heb de pansh zondag gevaren op blijburg. Op zich fijne sessie gehad, maar wat marc zegt had ik ook last van: Te weinig snelheid, dus te weinig kracht kunnen genereren als ik in het water lag. Kon dus wel heen en weer varen, maar als de gijp te breed ging vanwege onhandigheid, lag ik in het water en moest bodydraggen. Kon niet niet op het bord gaan staan.

Ach, zonder de pansh had ik helemaal niet kunnen varen.

Qua lift/hangtime: zit er wel in, maar allemaal erg traag en technisch. Hookte vorige keer uit vanwege erg grote chickenloop en bar te hard aanjensen. Wel het idee dat er meer hangtime dan lift inzit, dus echt superhoog kom je niet, maar je zweeft wel een tijdje Smiley
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #227 September 20, 2016, 21:00:02
edit2Rapporteer  
@Eltimm

Thanks voor je duidelijke uitleg.
Bespaart me weer een miskoop Smiley
Blijf wel bij flysurfer voorlopig
Rule

Berichten: 174
Antwoord #228 September 21, 2016, 10:48:09
edit2Rapporteer  
Heb de pansh zondag gevaren op blijburg. Op zich fijne sessie gehad, maar wat marc zegt had ik ook last van: Te weinig snelheid, dus te weinig kracht kunnen genereren als ik in het water lag. Kon dus wel heen en weer varen, maar als de gijp te breed ging vanwege onhandigheid, lag ik in het water en moest bodydraggen. Kon niet niet op het bord gaan staan.

Ach, zonder de pansh had ik helemaal niet kunnen varen.

Qua lift/hangtime: zit er wel in, maar allemaal erg traag en technisch. Hookte vorige keer uit vanwege erg grote chickenloop en bar te hard aanjensen. Wel het idee dat er meer hangtime dan lift inzit, dus echt superhoog kom je niet, maar je zweeft wel een tijdje Smiley

Welke maat heb je? En enig idee hoe hard het waaide?
hendri

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #229 September 22, 2016, 12:28:08
edit2Rapporteer  
Ik heb zojuist ook de 18M A15 bested voor de low wind sessies en het snowkiten. Ik denk met deze kite toch wel 1 a 2 extra kitebare dagen toe te voegen aan mijn sessies op de hardangervida Smiley.
Dik de moeite waard dacht ik zo. Nu nog even afwachten wat de douane doet qua naheffingen.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #230 September 22, 2016, 14:46:52
edit2Rapporteer  
@rule: ik vloog de 18m2, op een nugget. Denk 12 knopen of zo, wind ging aan en uit.

Enige andere kiters waren Hans en Alec op foils, en nog een man met een Cloud 17 op een sector....
Rule

Berichten: 174
Antwoord #231 September 22, 2016, 17:25:06
edit2Rapporteer  
@Eltimm vanaf 12 knopen kan ik prima met mn 18m en twintip varen (tenzij de wind wegvalt natuurlijk), dus zal iets minder zijn geweest. Maar idd de 18m (heb ik ook) is echt traag. Wil er een 2:1 bar opzetten als ik weer wat meer tijd heb. Benieuwd hoe dat uitpakt!

Ik vraag me ook af of een 15m niet eigenlijk net zo goed presteert; minder oppervlak maar een stuk sneller en daarmee weer meer power bij het insturen.

Tenzij je gaat snowkiten natuurlijk, dan is het de 18m parkeren en gaan.. lekker hoor! Als ik wat geld over heb ook maar eens proberen!
manofglass

Berichten: 151
Antwoord #232 September 22, 2016, 19:32:57
edit2Rapporteer  
@rule
heb je je eigen bar of de bar van pansh erbij genomen?
heb je antwoord al gevonden op een eerder pagina.........
iemand die een 15 M heeft gevaren?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #233 September 22, 2016, 19:47:03
edit2Rapporteer  
Als je kiteforum erop naslaat blijkt dat om de A15 goed te laten trekken (power) je wat veranderingen aan moet brengen aan de bridle...ten koste van stuursnelheid...
et1961

Berichten: 365
Antwoord #234 September 22, 2016, 20:09:42
edit2Rapporteer  
Ik heb beide met zowel de 15 als 18 gevaren. Beide kites hebben zonder aanpassingen aan de mixers of bridles meer dan voldoende power.

Insturen, poweren en parkeren. Kites zijn traag, de 15 waarschijnlijk wel íets vlotter dan de 18. Aangezien je de kites bij voldoende wind gewoon kunt parkeren hoeven ze ook niet snel te zijn. Mijn 14m tube kite is trouwens ook niet zo snel. Bij gijpen of overstag gaan moet je tijdig de kite insturen. Timing is anders dan wat ik gewend ben van mijn tube kites.
Ik vaar de kites met een 64 cm bar en afhankelijk van de wind met 21 of 24m lange lijnen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #235 September 22, 2016, 20:21:36
edit2Rapporteer  
Als ik 12kn lees bij een 18m foilkite op een TT, dan zit er gewoonweg te weinig power in.
Met mijn Speed5 12m kan ik dan allang gepowerd varen met een twintip.
Frank Rrd

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #236 September 22, 2016, 20:37:14
edit2Rapporteer  
Ik heb een Pansh A15 12.0. Maar na een paar keer varen heb ik besloten om een strutless of 1 strut tubekite te kopen.
Een foilkite is toch wel heel anders als je al 15 jaar tubes vaart. Kite is 4 keer gebruikt, met 55 cm Peter Lynn navigator bar, ook maar 4 keer gebruikt. Als er iemand interesse heeft, hoor ik het graag.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #237 September 22, 2016, 20:48:33
edit2Rapporteer  
Een foilkite is toch wel heel anders als je al 15 jaar tubes vaart.

Geheel mee eens, voor mij geld hetzelfde Wink
Ik leer nog iedere sessie met de Speed 5.

Toch kan voor het low-end op de hydrofoil geen strutloze of one-strut LEI zich meten met een goede foilkite.
Raymond.V

Berichten: 261
Antwoord #238 September 22, 2016, 21:07:04
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een 18m pansh kite. Ik vind dat de kite mooi is afgewerkt, hangt er stabiel met weinig wind in de lucht. Hij is wel vrij traag maar daar hebben bijna alle grote kites last van. Ik heb er een aangepaste 2:1 bar bij, daardoor is hij wel een stuk sneller geworden. Ik heb hem 2 keer gevlogen maar kan nog niet helemaal aan de foil kite wennen, ik ben lei kites gewend. Mocht iemand intresse hebben om hem over te nemen dan kan je een pb sturen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #239 September 23, 2016, 08:19:27
edit2Rapporteer  
Precies waar we voor waarschuwden dus: door de lage AR en aantal cellen zeer stabiel maar te traag en zompig om echt lekker mee te knallen en onder de streep juist kiters af schrikt om met een foilkite te gaan varen.

Terwijl de laatste generatie(s) race en freerace foilkites alles behalve traag of indirect zijn voor de hoeveelheid power en hangtime die je er voor terug krijgt. Maarja,  door Pansh te proberen wordt het achterhaalde vooroordeel van traag en lomp en alleen maar verder bevestigd.
Voor mij in ieder geval geen tubekites meer onder de 30kn/groter dan 9m.
Frank Rrd

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #240 September 23, 2016, 08:24:22
edit2Rapporteer  
De low end op mijn hydrofoil (Zeeko Black & White) met een Pansh 12 is ongeveer 7-8 knopen (uitgaande van de meetboeien op zee op het tijdstip dat ik in de buurt was). Echter heeft dat niet meteen mijn interesse. M'n gewone kites vallen te makkelijk uit de lucht met een knoop of 12, een single strut of strutless kan dat probleem ook oplossen.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #241 September 23, 2016, 09:06:35
edit2Rapporteer  
Als je kiteforum erop naslaat blijkt dat om de A15 goed te laten trekken (power) je wat veranderingen aan moet brengen aan de bridle...ten koste van stuursnelheid...

Als ik 12kn lees bij een 18m foilkite op een TT, dan zit er gewoonweg te weinig power in.
Met mijn Speed5 12m kan ik dan allang gepowerd varen met een twintip.

Precies waar we voor waarschuwden dus: door de lage AR en aantal cellen zeer stabiel maar te traag en zompig om echt lekker mee te knallen en onder de streep juist kiters af schrikt om met een foilkite te gaan varen.

Terwijl de laatste generatie(s) race en freerace foilkites alles behalve traag of indirect zijn voor de hoeveelheid power en hangtime die je er voor terug krijgt. Maarja,  door Pansh te proberen wordt het achterhaalde vooroordeel van traag en lomp en alleen maar verder bevestigd.
Voor mij in ieder geval geen tubekites meer onder de 30kn/groter dan 9m.

Daar gaan we weer.. Dus nogmaals, nergens probeert Pansh met de A15 zich te positioneren als racekite of Speed5 kloon. Daar is het model ook niet naar en daar is de prijs ook niet naar. Het is eerder een beginner foilkite die 80% van de performance levert voor 20% van de prijs.

De diehard (invested) foilers zullen het niks vinden, maar tubers zoals ik hebben zo wel de kans om met een lage instap kennis te maken met foils. En ervaringen te delen zoals de 18m is retetraag (maar dus in vergelijking met mn 11m C4, en niet met de R1). En er achter te komen dat foils anders varen en niet simpelweg bigger = more windrange, maar je board ook belangrijk wordt.

Ik zie dit topic graag als een plek voor beginnende foilers, met diehards die goede tips hebben. Niet voor diehards om alternatieven/beginnersvragen af te kraken, dat is zonde van jullie kennis en expertise Wink

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #242 September 23, 2016, 10:58:51
edit2Rapporteer  
Ik wil daar alleen mee zeggen dat je niet alle foilkites op een hoop moet vegen, daar zit bijna net zoveel verschil in als tubes onderling.

Voor stabiel vliegen onder de 8kn zijn ze perfect,  maar wil je extra low-end op de twintip dan zijn er meer opties.  Een edge kwam bijvoorbeeld kwa performance in de buurt van de Speed 3/4, enkel zijn de speeds er in nog grotere maten voor dat laatste knoopje maar dat gaat weer ten kostte van de stuursnelheid.

Als een Pansh 18m tegen valt moet je dus niet de andere foil kites op voorhand afschrijven.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #243 September 23, 2016, 13:32:32
edit2Rapporteer  
Daar gaan we weer.. Dus nogmaals, nergens probeert Pansh met de A15 zich te positioneren als racekite of Speed5 kloon. Daar is het model ook niet naar en daar is de prijs ook niet naar. Het is eerder een beginner foilkite die 80% van de performance levert voor 20% van de prijs.


Ik was geloof ik diegene die dit kosten/performance plaatje van de A15 vergeleek met die van FS en Ozone Wink

Echter 80% performance van bijvoorbeeld de Speed 5 is te hoog ingeschat. Het is eerder 60% vermoed ik. En dan nog steeds is het een goedkoop alternatief, maar biedt niet direct de voordelen van een foilkite, en dat probeert Evan te zeggen.

Op dit moment heb je globaal drie categorieën surfbare (= water herstartbaar) foilkites:

1. De goede oude Peter Lynn ARC's
2. high performance freeride foilkites. Voorbeelden de Ozone Chrono V2 & Flysurfer Speed 5
3. hardcore high performance compromisloze racekites zoals de Ozone Chrono V1, R1 V1&2, Flysurfer Sonic FR en Sonic 2, F-one Diablo V1&2, ELF Joker....

De Arc's zit helaas geen ontwikkeling meer in, en is een niche product nog geliefd bij echte die-hard fans en landboarders.

De "HPF foilkites" tekenen zich door stabiel vlieggedrag, relatief eenvoudige handling en vaak met 80-90% van de performance van een hardcore racekite.

Een echte racekite is compromisloos: lastig te waterstarten, vliegt over je heen, tips klappen snel in...Kortom, niet voor een foilkite beginner. Maar in de handen van bijvoorbeeld Evan of Marc echt de hoogste performance die er in welke kite dan ook zit.
Ik pas hiervoor, maar Evan is hiermee wel nummer 1 van Nederland op dit moment.

En nu is ook de reactie van een van de Flysurfer, Ozone en F-one matten verkopers wel te begrijpen: het jaren proberen op te bouwen van een goede reputatie van foilkites kan dankzij deze low cost maar ook low performance mat zo worden afgebroken Sad

De low end op mijn hydrofoil (Zeeko Black & White) met een Pansh 12 is ongeveer 7-8 knopen (uitgaande van de meetboeien op zee op het tijdstip dat ik in de buurt was). Echter heeft dat niet meteen mijn interesse. M'n gewone kites vallen te makkelijk uit de lucht met een knoop of 12, een single strut of strutless kan dat probleem ook oplossen.


Dat is een goede score. Ik zit daar met de Speed 5 12m wel 1 knoop onder, wat niet veel lijkt. Maar dat is het wel in het low-end.
Vanaf 8kn (ondergrens) zijn de meeste strutless kites zoals de BRM Cloud 12m of 13,5m, of een single strutter zoals de Zeeko Notus Air 12m prima geschikt voor freeride hydrofoilen.
Rule

Berichten: 174
Antwoord #244 September 26, 2016, 09:53:18
edit2Rapporteer  
Hulde Michiel, je uiteenzetting brengt wel wat structuur in de vergelijking. Laat ik eens proberen het feitelijk te maken door het voor het gemak van de discussie even zo neer te zetten:

1. Struless/one strut LEI's
2. A15
3. HPF foilkites
4. Racekites

Ervan uitgaande dat we allemaal hetzelfde wegen (zeg 70kg), dezelfde hydrofoil, een 12m kite en windmeter hebben kom ik op basis van discussies hier uit op een low-end van:

1. LW LEI: >8knopen
2. A15: 7-8 knopen
3. HPF: 6-7 knopen
4. Race: ?

Schiet maar raak Wink

Overigens (@Evan), ik wil absoluut niet pretenderen dat alle foils/merken hetzelfze zijn, ik ben juist benieuwd naar de verschillen. Qua windbereik in eerste instantie op de low-end, maar ook bijv. in combinatie met andere type boardjes dan hydrofoil.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #245 September 26, 2016, 13:05:06
edit2Rapporteer  
Als ik 12kn lees bij een 18m foilkite op een TT, dan zit er gewoonweg te weinig power in.
Met mijn Speed5 12m kan ik dan allang gepowerd varen met een twintip.

Michiel,

(Ben jij de Michiel van de dynabar?)

Ik weeg 105 kg. No chance in hell dat ik met een TT en LEI wegkom onder de 14 knopen en hoogte hou.
Je kan altijd loopend downwind gaan, maar teruglopen duurt zo lang. 
Denk wel dat het fikkie minder waaide dan 12 knopen in de vlagen, veel zal het niet geweest zijn.

Conclusie: met de pansh kon ik nog varen, met een LEI was dat nooit gelukt...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #246 September 26, 2016, 14:55:22
edit2Rapporteer  
Als ik 12kn lees bij een 18m foilkite op een TT, dan zit er gewoonweg te weinig power in.
Met mijn Speed5 12m kan ik dan allang gepowerd varen met een twintip.

Michiel,

(Ben jij de Michiel van de dynabar?)

Ik weeg 105 kg. No chance in hell dat ik met een TT en LEI wegkom onder de 14 knopen en hoogte hou.
Je kan altijd loopend downwind gaan, maar teruglopen duurt zo lang. 
Denk wel dat het fikkie minder waaide dan 12 knopen in de vlagen, veel zal het niet geweest zijn.

Conclusie: met de pansh kon ik nog varen, met een LEI was dat nooit gelukt...

Met een tube kite van de zelfde maat vaar jij makkelijk in 14 knopen weg. Denk hierbij aan een Edge, Velocity of Dyno. Draaien veel sneller en zijn efficiënter dan je A15 Pansh.

Maar als jij er blij mee bent is het goed toch?
et1961

Berichten: 365
Antwoord #247 September 26, 2016, 15:16:40
edit2Rapporteer  
Mijn 15m A15 pansh is veel efficiënter (lees; heeft een veel betere low-end) dan mijn 14m tube kite!

Geloof niet dat er een LEI kite van gelijke afmetingen een betere low-end heeft dan de Pansh...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #248 September 26, 2016, 15:33:12
edit2Rapporteer  
Mijn 15m A15 pansh is veel efficiënter (lees; heeft een veel betere low-end) dan mijn 14m tube kite!

Geloof niet dat er een LEI kite van gelijke afmetingen een betere low-end heeft dan de Pansh...

Ik wel na het even proberen van de 12m... Deze kites zijn gewoon te traag...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #249 September 27, 2016, 09:08:36
edit2Rapporteer  
Ervan uitgaande dat we allemaal hetzelfde wegen (zeg 70kg), dezelfde hydrofoil, een 12m kite en windmeter hebben kom ik op basis van discussies hier uit op een low-end van:

1. LW LEI: >8knopen
2. A15: 7-8 knopen
3. HPF: 6-7 knopen
4. Race: ?

Schiet maar raak Wink

Race: ook 6-7knopen.

Echter het low-end op de hydrofoil van een foilkite (jou categorie 3 en 4) bestaat simpel gezegd uit twee componenten:

a. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite zichzelf kan "dragen" cq. netjes in de zenith blijft staan?
b. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite genoeg druk genereert om je op de hydrofoil te trekken?

b. ligt hier lager dan a.
En dat begrijpen veel mensen niet.

Het low-end op een hydrofoil staat nu ongeveer op 3,5-4,0kn windsnelheid (minimaal, en zeer geoefende rider en juiste materiaal).
Hierin kan een foilkite wel door het windvenster gevlogen worden (= schijnbare wind), maar niet stationair geparkeerd worden: hij valt uit de lucht als je dat doet.

Dit is ook de aanleiding voor alle beruchte zwempartijen met een natte kite.
Wanneer de wind zakt onder snelheid a., dan kun je als je aan het hydrofoilen bent vaak doorvaren...totdat een gijp of tack misgaat, of je valt gewoon. Dan is het zaak de kite te blijven vliegen heen en weer, anders is het over en sluiten.
Geloof me, ik ben al te vaak op dat punt aangekomen, met een record van 45 minuten schoolslag terug naar de kant Tongue

Bij de A15 is a. lager dan b.
En dat maakt het verschil.

(Ben jij de Michiel van de dynabar?)

Nee, maar ben er ook geinteresseerd in Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.