NAAR DE ALGARVE IN NOVEMBER
Het weer
november portugal algarve kitesurfen
Iedere dag minimaal 20 graden Celsius. Af en toe zelfs 25 graden. Bikini weer zou ik het niet echt noemen… Al dachten al die Britten bij het niet verwarmde zwembad daar anders over. ‘s nachts werd het ongeveer 17,5 graden.
Zo goed als iedere dag is de zon doorgebroken! Alleen in de ochtend kon het vaak mistig zijn en af en toe hadden we wat miezer regen. Een korte broek dacht ik niet nodig te hebben, maar dat was zeker niet waar! Gelukkig kon ik een goedkope kopen bij de Decathlon.
En dan de hamvraag. Heb je kunnen kiten? JAWEL! Vaak waaide het harder dan de voorspelling aangaf en het getij speelde ook zeker een belangrijke rol bij onze kite-mogelijkheden. De maten die ik heb gebruikt zijn 9m2 & 13m2 geweest, al had ik 1 dag ook prima met de 7m2 kunnen kitesurfen. Van de 16 dagen hebben we er zeker 7 gekitesurfed! En als we hadden gewild, zelfs nog meer!
Kite spots
Ten eerste: Portugal kent regels met betrekking tot het kitesurfen. Wat de precieze regels in de zomer zijn kan ik je niet vertellen, maar vanaf oktober ben je klaar om te vliegeren waar je maar wilt.
ALVOR / ODIÁXERE, RIBEIRA DE ODIÁXERE:
Als je hebt gegoogeld op kitesurfen in Portugal kom je al snel uit bij het meer naast Alvor: Ribeira de Odiáxere. Deze spot is vooral met noordwestelijke tot noordelijke wind goed, maar ook wat vlagerig door de omgeving. Opletten moet je wel doen bij deze spot. Ondanks dat je bijna overal zou moeten kunnen staan (niet geprobeerd), is het verschil in diepte behoorlijk aanwezig. Even niet opletten en je eet zand omdat je met je vinnen bent blijven hangen in een zandbankje. Pas ook zeker op voor de enkele visserskooien die op de bodem liggen, deze worden pas goed zichtbaar wanneer het eb is. Wanneer het eb is verandert deze grote plas in allemaal kleine plasjes.
Je hebt 2 plekken vanwaar je kan starten & beide vereisen een warming-up. Vanaf een parkeerplaats bij Alvor aan de straat; Marginal de Alvor, kan je in 15/20 minuten lopen naar de spot, waar hij aanlandig zal zijn. Of, je rijdt naar de andere kant van het meer aan de kant van Odiáxere & Lagos. In theorie kan je vanaf je parkeerplek in 5 minuten naar de spot lopen. In theorie. Met al je bepakkingen mag je namelijk over de, op een aantal plekken, ingestorte stenen brug lopen. LAAT JE INNERLIJKE BERGGEIT MAAR LOS! Vanaf deze kant is het aflandige vlagerige wind, met vlakker water.
november portugal algarve kitesurfen
ILHA DE FARO, PRAIA DE FARO
Een klein beetje van thuis, maar dan heftiger. De zee bij Praia de Faro lijkt in zijn doen en laten behoorlijk op onze Zuid-Hollandse kust: een grote woeste klotsbak. In de onregelmatige golven zit heel wat kracht en er staat ook een flinke stroming. Wind genoeg voor je 9? Pak toch maar even een maatje groter want je komt bijna niet weg. De beste windrichting voor deze spot is westnoordwest tot zuidzuidoost. Het strand is met hoogwater redelijk smal en er liggen veel huisjes direct aan het strand, daarnaast is het ook echt oppassen voor de gammele, niet hoge, hoogspanningslijnen. Ik quote “het zal niet de eerste keer zijn dat iemand er met zijn kite in terecht komt & ook zeker niet de laatste.” – Lokale blij-ei-kiter.
ILHA DE FARO, BARRINHA BEACH
OMG. Wat een prachtige plek! Met westnoordwestelijke tot zuidelijke wind heb je spiegeltje tot net niet spiegeltje vlak water. De stroming komt van het oosten. Als je gaat kitesurfen in het najaar is dit de plek waar je moet wezen voor een wakestyle sessie! Super bijzonder om tijdens het kitesurfen te genieten van de vliegtuigen die aankomen en vertrekken. Zowel met laag als met hoog water kan je er varen en er zijn behoorlijk wat plekken waar je kan staan. Geen paniek, je kan niet (ver) afdrijven, je bent bijna helemaal omringd met land. De spot heeft één groot nadeel: De vissen in de plas zijn super onvriendelijk. Bij het dobberen na mijn eerste crash werd ik direct afgestraft met een vin-slap in mijn gezicht. Ja echt!
Hoe kom je er? Je kan er vanaf Praia de Faro heen varen, vanaf het uiteinde van de “parkeerstraat” Av. Nascente lopen voor +/- 30 minuten over een houten loopbrug (met hier en daar afgebroken planken, splinters en uitstekende spijkers, dus niet aan te raden met blote voeten), of lopen over het strand. Ook zou je er heen kunnen varen over de rivier. Let hierbij wel op dat er veel bootjes, boeien en netten in het water liggen. De wind kan op de rivier ook behoorlijk vlagerig zijn door de huisjes en de hoge duin. Over de rivier varen is zeker niet aan te raden voor beginners. Met eb is over de rivier terugvaren (bijna) niet te doen.
https://mrsfeisty.com/2019/12/13/naar-de-algarve-in-november/Kitesurfen in de winter in Portugal
De winterse temperaturen in Portugal kunnen heel schillend zijn. Hoewel het in het zuiden kouder is, zijn de temperaturen in het zuiden milder. Daarom hebben wij de Algarve als reisbestemming. Bij het kiezen van uw accommodatie moet u ervoor zorgen dat deze verwarming heeft, aangezien het 's nachts in de Algarve zelfs in de winter koud kan.
https://www-kitekollektiv-de.translate.goog/kitesurfen-im-winter-in-portugal/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=nl&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=nui,scAls je van plan bent om in de winter naar Portugal te komen om te vliegeren, kun je het beste naar de Algarve gaan, waar veel goede "levante" dagen (E/SE) met mooie golven en een paar mooie ZW-dagen zijn, of ga naar Peniche, een schiereiland en maakt vliegeren met bijna elke windrichting mogelijk.
winterplekken in de buurt zijn Carcavelos en Costa Caparica (Praia da Mata)