Welke maat om mee te beginnen

Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Juni 26, 2013, 11:05:50
edit2Rapporteer  
All,

Ik ben bezig met lessen volgen bij kitesurfschoolbest.nl. Nu heb ik 2 lessen achter de rug en ben dus bijna 'klaar' voor het zelfstandige werk.
Ik ben al bij wat shops geweest en heb verschillende adviezen over de maat of de kite waar ik mee zou kunnen beginnen (o.a. op HL-forum hetzelfde gevraagd)

Mijn maten:
Gew: 78 kg
Lengte: 183cm

Mogelijke maat kite: 10m of 11m (graag advies)
Maat board: rond de 135, of 140 (graag advies, evt icm kitemaat?)

Mogelijke kites (waar ik nu naar kijk):
- Ozone Catalyst
- F-one Bandit 6
- Best Kahoona v5+

Qua kite heb ik al een lichte voorkeur op basis van input van shops en anderen.

Ben beneuwd hoe jullie er tegenaan kijken qua goede beginnerskite waar ik een aantal jaren plezier van heb. En daarbij welke maat goed is om mee te beginnen. Ik weet nog niet wat voor quiver ik uiteindelijk wil, maar neig naar een 3-kite quiver, ook met oog op dat mijn vriendin volgend seizoen misschien ook verder gaat met lessen (om budgettaire redenen niet genoeg geld om meteen 2 volledige sets te kopen).
feddomw
Gast
Antwoord #1 Juni 26, 2013, 11:22:43
edit2Rapporteer  
Niets zo persoonlijk als kitekeuze. Dit is een erg open vraag, en er gaan zeker mensen andere kites voorstellen.
Beter om naar de maat te vragen. Met jouw gewicht en als beginner voor een 1-kite quiver: idd een 10/11 pakken.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor Catalyst 10. Nauwelijks minder low-end dan een 12, en je kan er relatief lang veilig mee doorvaren. Cat 11  bestaat niet.

Ik ben geen Bandit fan, dat is persoonlijk.
Best geen ervaring mee.

TT meer op de breedte dan de lengte letten, ik zou rond de 41 blijven als beginner en met jouw gewicht.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 26, 2013, 12:50:40
edit2Rapporteer  
als je bij een kite blijft neem dan een 9... die hou je heel lang 16-35 kts (87kg)... en als je het mij vraagt: de naish park 2013 9m...

of je doet zoals ik het gedaan heb met mijn vriendin... naish park 10-9-8-7m
dan vaart iedereen van 14-15 kts t/m 40 kts gegarandeerd... board maat niet groter dan 134x40 niet kleiner dan 131x 39. er van uitgaande dat je vriendin 10 kg lichter is dan jou. mijn gewicht: 87 kg.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #3 Juni 26, 2013, 13:02:23
edit2Rapporteer  
Arend, waarom zou hij de Park moeten kiezen? Heb je hier nog wat argumenten voor? De windrange gaat voor hem sowieso niet op omdat de topicstarter nog niet ervaren genoeg is.

Persoonlijk zou ik voor een 9m gaan, deze kan je later mooi uitbreiden naar boven en naar beneden. Van de kites die jij noemt zou ik voor de Catalyst gaan.

Andere kites die erg goed zijn voor een beginner:
- Cabrinha Switchblade: top kwaliteit, extreem stabiel en een goed veiligheidssysteem;
- Core Riot XR2, top kwaliteit, erg stabiel en een prima veiligheidssysteem;
- Gin Uru, ongeveer het zelfde dan de XR2 qua eigenschappen;
- North Evo, top kwaliteit, erg stabiel en een goed veiligheidssysteem;
- Slingshot Rally, ongeveer het zelfde dan de XR2 qua eigenschappen.

Deze kites heb ik allemaal zelf gevaren.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #4 Juni 26, 2013, 13:04:18
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf begonnen met een kahoona 11.5m en heb toen een half jaar later een 7.5m erbij gehaald.
Later ben ik overgestapt op een 10m en 8m catalyst.

Met de kennis die ik nu heb zou ik beginnen met een 10m catalyst.
Ik vaar hem met mijn 84kg van 16 tot 25 knopen. Iets minded gaat ook maar dan moet je er wel voor werken.
8m pak ik bij 25-30 knopen, vlagen max 40 knp.

Kahoona is meer gericht op beginners.
Ik heb er veel lol van gehad, prima kite, maar je groeit er op een gegeven moment uit.

Catalyst is een echte all-rounder wat ik sowieso zou aanraden.
Nu weet je nog niet wat je straks leuk gaat vinden: wave, freeride, freestyle.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #5 Juni 26, 2013, 13:11:49
edit2Rapporteer  
Park 2013: je kan hem instellen zoals je wilt.
Max depower voor de beginner: zeer veel depower, zeer vergevingsgezind, super stabiel, niet explosief, easy relaunch en bomb proof.
ben je wat ervarener dan stel je hem op intermediate voor wave en op max grunt voor free/wakestyle.
ofwel de allround kite waar je heel lang mee kunt door groeien zonder dat je van kite type hoeft te veranderen om aan je aangenomen vaarstijl te voldoen. een kite die alles kan.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #6 Juni 26, 2013, 13:41:55
edit2Rapporteer  
Ah, nog meer keuzeopties, merk ik. Even wat vragen beantwoorden:

@Eagle-jan: Mijn vriendin weegt niet 10kg lichter, maar snel 20kg lichter. Zat zelf te denken een uiteindelijke quiver van 7-9-11 te nemen, of iets in die richting, beetje afhankelijk ook van het merk (gezien niet alles een 11m heeft).

Ik ga uiteindelijk, misschien volgend seizoen, voor 2 á 3 kites. Dit seizoen hou ik het bij 1 en vind het niet erg om toe te moeten kijken als het te hard waait. Belangrijk voor mij is dan wel dat ik een leuke range heb om bij weinig wind (12-15 knt) te oefenen met starten, (upwind)bodydraggen, etc, misschien varen met achtjes (goed voor de controle) en bij wat meer wind keren, heen en weer en upwind varen. Misschien krijg ik er met 1 wel snel genoeg van en haal ik alsnog een tweede, maar dat ligt volledig aan de financiën verderop in het jaar Smiley

@Jelle-vw: als voor jou een 10m vanaf 16 te varen is, moet ik dan een knoop of 2 knopen lagere windrange rekenen voor mijn gewicht (scheelt zo'n 6 kg)?
Kahoona was me al meer afgeraden, leuk voor begin, maar je groeit snel tegen het einde van de mogelijkheden aan begreep ik al van diverse kanten. Die sla ik dan ook over.

@Marc_87: beginnen met 9? Dat betekent dat ik pas vanaf een knoop of 18 het water op kan?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #7 Juni 26, 2013, 15:19:57
edit2Rapporteer  
Ik vaarde mijn 10m Taboo vanaf 15 knopen met een 133x41 boardje @ 84 kg. Ik denk dat een 9m wel moet lukken. Anderzijds, kan je ook een 11/12m pakken maar dan moet je echt niet met te harde wind gaan.
Jellevw

Berichten: 673
Logs: 0 | 249 uur
Antwoord #8 Juni 26, 2013, 16:07:34
edit2Rapporteer  
Ah, nog meer keuzeopties, merk ik. Even wat vragen beantwoorden:

@Jelle-vw: als voor jou een 10m vanaf 16 te varen is, moet ik dan een knoop of 2 knopen lagere windrange rekenen voor mijn gewicht (scheelt zo'n 6 kg)?
Kahoona was me al meer afgeraden, leuk voor begin, maar je groeit snel tegen het einde van de mogelijkheden aan begreep ik al van diverse kanten. Die sla ik dan ook over.


Het is altijd erg moeilijk te zeggen waar de low-end van een kite precies ligt.
Hangt erg af van skills, stroming, windvlagen, board etc.

Ik denk dat je 15 knopen kan aanhouden als windsnelheid waarbij het leuk is om te gaan kiten.
tharealmb

Berichten: 143
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #9 Juni 26, 2013, 16:28:31
edit2Rapporteer  
om even de thread the stelen (sorry TS). 12-15knp is handig om de start te oefenen dus? zoals ik hier lees? (met een 11m, 70kg)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Juni 26, 2013, 16:31:14
edit2Rapporteer  
Ah, nog meer keuzeopties, merk ik. Even wat vragen beantwoorden:

@Eagle-jan: Mijn vriendin weegt niet 10kg lichter, maar snel 20kg lichter. Zat zelf te denken een uiteindelijke quiver van 7-9-11 te nemen, of iets in die richting, beetje afhankelijk ook van het merk (gezien niet alles een 11m heeft).

Ik ga uiteindelijk, misschien volgend seizoen, voor 2 á 3 kites. Dit seizoen hou ik het bij 1 en vind het niet erg om toe te moeten kijken als het te hard waait. Belangrijk voor mij is dan wel dat ik een leuke range heb om bij weinig wind (12-15 knt) te oefenen met starten, (upwind)bodydraggen, etc, misschien varen met achtjes (goed voor de controle) en bij wat meer wind keren, heen en weer en upwind varen. Misschien krijg ik er met 1 wel snel genoeg van en haal ik alsnog een tweede, maar dat ligt volledig aan de financiën verderop in het jaar Smiley

@Jelle-vw: als voor jou een 10m vanaf 16 te varen is, moet ik dan een knoop of 2 knopen lagere windrange rekenen voor mijn gewicht (scheelt zo'n 6 kg)?
Kahoona was me al meer afgeraden, leuk voor begin, maar je groeit snel tegen het einde van de mogelijkheden aan begreep ik al van diverse kanten. Die sla ik dan ook over.

@Marc_87: beginnen met 9? Dat betekent dat ik pas vanaf een knoop of 18 het water op kan?

ik zou geen 11 nemen... neem de 10 als grootste maat. ik gebruik ook de 10 als grootste kite... met minder dan 15 kts is het toch niet leuk.  een 11 zou ik pas nemen als je meer dan 90 weegt. als je de 10 neemt en een golfsurf bordje dan vaar je al weg bij 12 kts.  en als je voor 2 kites gaat neem dan een 10-8-6 kombo... zeker voor je vriendin als die maar 58 kg weeg... dan is de 8 haar grootste kite en de 6 jou storm kite ( alleen indien je heel goed kunt varen natuurlijk,).

maar wat je zegt... voor dit seizoen lekker de 9 of misschien zelfs een 8 met goede lowend. dan hoef je volgend jaar maar 2 kites ipv 3 aan te schaffen Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #11 Juni 26, 2013, 19:02:59
edit2Rapporteer  
Ik vaar en les sinds 2007 met de Catalyst en haar voorganger (Instinct Light) en dat bevalt mij nog steeds heel goed. De even maten zijn wat lastiger voor een 2-kite-quiver, maar met 3 heb je daarvan geen last meer (voor jou en je vriendin inderdaad 10-8-6). Belangrijke verschillen met de 2 andere kites die jij opnoemt zijn de afwezigheid van pulleys bij de Catalyst en het relatief snel sturen van de Catalyst ten opzichte van de B6 en de K5. Dat snelle sturen is overigens betrekkelijk; geef een kind een kleine kite in zijn/haar handen en hij/zij heeft in het algemeen heel snel door dat hij/zij snel kan/moet sturen. Ozone was (hang me er niet aan op) de eerste met een pulleyless bridled kite in 2006. Anno 2013 hebben meer merken dit concept overgenomen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #12 Juni 26, 2013, 19:03:49
edit2Rapporteer  
Eagle-John heeft jou een goed advies gegeven.

Koop nu een 10 m kite (geen C-shape) en koop er later nog een 7m of 6m bij .....

Ik (82 kg) heb ook een 10 - 7 setje en kan vanaf 16 knopen varen tot ongeveer 32 knopen. .....

Ik heb altijd F-one bandits gevaren en dat tot volle tevredenheid.
Tegenwoordig heb ik Ocean Rodeo kites en die zijn echt super ...... ThumpsUp

feddomw
Gast
Antwoord #13 Juni 26, 2013, 19:15:40
edit2Rapporteer  
Ozone was (hang me er niet aan op) de eerste met een pulleyless bridled kite in 2006. Anno 2013 hebben meer merken dit concept overgenomen.

Dit is correct, Andre. Ik zou een beginner altijd de Catalyst aanraden, omdat de kite sterk is (vraag het Ed maar), de bar ongelofelijk "clean" is, depower van hier tot Tokio en - mijn inziens voor een beginner handig - above the bar depower wat ook nog eens vlekkeloos werkt.

Maar je hebt ook de OR Prodigy, de Park, De Evo, enz.

Bottom line: er zijn veel kites die goed zijn, kies er gewoon een die je om wat voor reden dan ook aanspreekt. Of het nou design of prijs is of wat mij de betreft de tas.

Kleine details kunnen voor mij een kite maken of breken: de tas bij Ozone en hun inflate/deflate zijn voor mij de bom. North bar is (ook) top en zeker hun 2010 tassen waren onwijs prettig, inflate/deflate weer niet. OR heeft super handige klittebandjes op de LE om de bridles/pulleys vast te zetten als je de kite oprolt.

Ik kan nog ff doorgaan...
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #14 Juni 26, 2013, 19:42:36
edit2Rapporteer  
Had dat van de pulleys eerder gezien. Wat is nu precies het voordeel van een pulleyless kite tov een kite mét pulleys?
feddomw
Gast
Antwoord #15 Juni 26, 2013, 20:08:11
edit2Rapporteer  
Geen voordeel. Alle Ozones zijn zonder pulleys (volgens mij) dus voor alle kites en alle vaarstijlen kan het. Persoonlijk vind ik het prettig, want geen complexe bridles of pulleys. Ik geloof niet dat pulleys slijten of onderhoudsgevoelig zijn, Ronstans zijn sterk en goed.

OR Cypher ook zonder pulleys.

Theoretisch slijt bij heel veel gebruik een kite met pulleys de bridle meer. Theoretisch.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #16 Juni 26, 2013, 20:15:23
edit2Rapporteer  
Mja, t katrolletje rolt natuurlijk heen en weer op de bridle.. Dat zorgt wel voor slijtage, maar ik kan me niet voorstellen dat t zoveel slijt dat t na een jaar of 5 niet veilig meer is..
feddomw
Gast
Antwoord #17 Juni 26, 2013, 20:18:08
edit2Rapporteer  
Mja, t katrolletje rolt natuurlijk heen en weer op de bridle.. Dat zorgt wel voor slijtage, maar ik kan me niet voorstellen dat t zoveel slijt dat t na een jaar of 5 niet veilig meer is..

Klopt. En een versleten bridle is eenvoudig te vervangen. Zoals gezegd, allemaal persoonlijke voorkeuren.
Dude from the 60's

Berichten: 27
Antwoord #18 Juni 26, 2013, 20:19:10
edit2Rapporteer  
Je hebt er niets aan maar ik ben het helemaal eens met Eagle Jan. Naish park is fantastisch. Naast wat hij zegt; veelzijdig heeft de kite ook weinig bardruk. Heerlijk. De ride is ook niet verkeerd omdat de park 2013 steeds meer op een echte c- kite gaat lijken (bijna altijd pull). Maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit waarmee je gaat varen ( als het maar nieuw is) want je went aan je eigen gear en dat vaart altijd het lekkerst.
Veel succes met je keuze.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #19 Juni 26, 2013, 20:54:17
edit2Rapporteer  
Er zijn genoeg katrolletjes die binnen een jaar niet meer werken en er zijn ook bridles die veel sneller dan 5 jaar vervangen dienen te worden met als voornaamste reden de pulley. Ronstan is natuurlijk wel een topmerk voor de pulleys, maar niet iedere fabrikant gebruikt pulleys van een vergelijkbare kwaliteit. Been there, seen that. Zout en zand zijn de boosdoeners en laten we die 2 bij de gemiddelde kitespot in voldoende mate voorhanden hebben. Al met al ben ik geen voorstander van pulleys op inflatable kites, maar dat moge geen verrassing voor jullie zijn;). Op een depowerbaar matras dat je gebruikt in de sneeuw of op gras zie ik echter wel de voordelen van de pulleys; grotere depowerrange.

TS lijkt overigens een recente freeride kite te gaan kopen, dus dat is sowieso goed ThumpsUp!

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #20 Juni 26, 2013, 21:02:31
edit2Rapporteer  
Tot voor kort (mei) heb ik Bandit Dos kites gehad. De katrolletjes waren nog perfect maar de bridlelijnen waarover ze liepen waren echt wel aan vervanging toe.
Nu waren deze lijnen al uit 2010 (?) dus drie jaar oud maar hadden ze ook niet zoveel vaaruren gemaakt omdat ik helaas niet zo vaak kan varen ......

Ik heb nu katrolloze kites (OR Cypher) simpel, direct en voelt prima ..... ik ben blij  YeSS
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #21 Juni 28, 2013, 00:16:17
edit2Rapporteer  
Shortlist nu:
North Evo (11m)
F-One Bandit 6 (11m)
Ozone Catalyst (10/12m)

11 toch op input vanuit shop. Zal uiteindelijk voornamelijk varen bij zandmotor/monster/scheveningen. Stroming en golven vereisen toch al snel een iets grotere kite.

Denk dat ik voor deze modellen eens wat laat doorrekenen in volledige sets (met WS en Trapeze)
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #22 Juni 28, 2013, 00:50:16
edit2Rapporteer  
11 toch op input vanuit shop. Zal uiteindelijk voornamelijk varen bij zandmotor/monster/scheveningen. Stroming en golven vereisen toch al snel een iets grotere kite.
Ligt aan de windrichting en stroomrichting. Als die tegengesteld zijn, kun je met een kleinere maat het water op. Zoals je hierboven kunt lezen, adviseren wij bijna unaniem een 10m (ongeacht het merk).
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #23 Juni 28, 2013, 09:04:55
edit2Rapporteer  
Je zou toch verwachten dat een shop er ook veel ervaring mee heeft?
alvere

Geen avatar

Berichten: 193
Logs: 0 | 16 uur
Antwoord #24 Juni 28, 2013, 09:14:54
edit2Rapporteer  
Of wil de shop jou graag een kite verkopen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.