Ouderkerkerplas Politiecontrole

Cometa

Geen avatar

Berichten: 8
Mei 15, 2007, 19:28:10
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondagavond stond ik op het punt de Ouderkerkerplas in te stappen, toen twee milieuagenten op mij af kwamen. Zij herinnerden mij eraan dat het er officieel verboden is te kiten, ook daar. Hoewel er verder alleen een windsurfer was, verlangden zij dat ik m'n spullen weer inpakte (om geen precedent te scheppen).  (angry_kitesmiley)  En aldus geschiedde. Helaas.  (huilen_kitesmiley)

Ik heb het overheidsreglement er op na kunnen lezen dat zij bij zich hadden. In het algemeen bevat dit een verbod voor kitesurfen op een binnenwater, waarbij de mogelijkhied opengelaten wordt voor overleg ten aanzien van opheffing van 't verbod. Zij waren niet onvriendelijk (en hebben een eventuele boete niet ter sprake gebracht), maar ik merkte dat één van hen sterk de indruk heeft dat kiten hoe dan ook gevaarlijk is: volgens regionaal nieuws was er in Egmond een kiter vanaf het strand over de duinen ìn het dorp gecrash; en volgens hemzelf is er een kiter vanaf zee in een appartementencomplex terechtgekomen, ergens aan de Spaanse kust. Hij heeft daar ook vaak genoeg ervaren dat door kiters voor anderen een gevaarlijke situatie dreigde te ontstaan of gecreëerd werd, in het water of op het strand.

Naast kennisgeving is nieuwsgierigheid reden voor dit bericht; ik heb geen duidelijk beeld van de stand van zaken van plaatselijk, regionaal en landelijk overleg tussen kiters (al of niet verenigd) en overheidsinstellingen aangaande kitespots. Wie weet hier meer over? Of, wie weet met wie ik hiervoor contact kan opnemen?
Daarnaast wil ik iedere kiter vragen zichzelf rekenschap te (blijven) geven van de invloed van zijn/haar eigen handelen op de algemene opinie over kiten. Want als deze opinie meer overeenkomt met hoe wij tegen het kiten aankijken, is de kans groter dat de overheid concessies doet en wij allemaal kunnen blijven kiten.  Joepie



alexfloor

Berichten: 79
Antwoord #1 Mei 15, 2007, 19:35:36
edit2Rapporteer  
Nederland, het land van de regels! Pffff.....Komt allemaal vast wel goed. Verbieden zullen ze het nooit helemaal. Zeker niet als wij als kites positieve aandacht blijven geven aan onze sport en er verantwoordelijk mee omgaan.
Cometa

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #2 Mei 15, 2007, 19:55:18
edit2Rapporteer  
Ja, inderdaad. En nu het kiten populairder is geworden en vermoedelijk nog wel even in populariteit blijft toenemen, kan men 't minder gemakkelijk veronachtzamen. Maar ik vraag me af hoe ik een bijdrage kan leveren aan overleg dat ongetwijfeld al op meerdere niveaus plaatsvindt...
Marja de Bij

Berichten: 47
Antwoord #3 Mei 15, 2007, 20:09:17
edit2Rapporteer  
Informeer eens bij de NKV Ned Kitesurf Vereniging.
Die overleggen met officiële instanties voor het in stand houden van de kitespots.
Zie www.kitesurfvereniging.nl
Sjemmel

Berichten: 568
Antwoord #4 Mei 15, 2007, 23:59:47
edit2Rapporteer  
Ik kreeg gelijk een boete o pde waddenzee, heb hem net vandaag binnen gekregen... (huilen_kitesmiley)
Cometa

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #5 Mei 16, 2007, 01:12:32
edit2Rapporteer  
  Nou, dat is inderdaad behoorlijk klotuh, Sjemmel.  En Marja de Bij, ik zal 'ns contact opnemen met de NKV...  ThumpsUp
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #6 Mei 16, 2007, 01:55:52
edit2Rapporteer  
Heb het in het verleden wel eens opgezocht, volgens mij is het Politieregelemt niet van toepassing op de Ouderkerkerplas. Het regelement ten aanzien van het recreatiegebied De APV laat een beetje ruimte voor kitesurfen. Je mag je echter niet op het land of door de lucht laten voortbewegen door een vlieger e.d.

Zoek het er eens bij zou ik zeggen.

Gevonden!:
APV staat hier


Artikel 2.19 Zweefconstructies
Het is verboden zich op de wegen of op de openbare terreinen voort te bewegen met behulp van door windkracht aangedreven wagens, installaties of constructies dan wel zich boven de wegen, de openbare terreinen of de openbare wateren te bevinden met valschermen, vliegers of andere niet-motorisch aangedreven hulpmiddelen om zich gedurende enige tijd zwevende te houden.



Kopietje in de achterbak en gaan met die banaan. Joepie Joepie
RobB_W

Geen avatar

Berichten: 133
Antwoord #7 Mei 16, 2007, 02:20:42
edit2Rapporteer  
Ehm, hier staat dan toch dat kiten verboden is?

openbare wateren staan er ook in vermeld.
deltomaso

Berichten: 83
Antwoord #8 Mei 16, 2007, 03:52:42
edit2Rapporteer  
@ cometa,

zie linkje : http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=18637.0

ik heb hetzelfde reeds meegemaakt als wat jij beschrijft. Ik denk dat het enige wat echt helpt is in overleg met de gemeente/recreatieschap gaan. Overigens zullen die binnen de kortste keren een reglementswijziging doorvoeren, vandaar dat ik mij de moeite maar verder niet heb genomen. Ik zou daar nl. dolgraag willen kiten als ik uit mijn werk kom.
Dangerfield

Berichten: 380
Antwoord #9 Mei 16, 2007, 04:45:44
edit2Rapporteer  
Ehm, hier staat dan toch dat kiten verboden is?

openbare wateren staan er ook in vermeld.

Ik lees dat het alleen niet mag als je de bedoeling hebt "om zich gedurende enige tijd zwevende te houden."
Cometa

Geen avatar

Berichten: 8
Antwoord #10 Mei 16, 2007, 16:41:52
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties. Ik heb contact opgenomen met de NKV. Mocht ik interessant nieuws vernemen, zal ik dat hier posten...

Nou, Deltomaso: ik heb de indruk dat die alien van de Costa Brava de enige agent is die fanatiek regio Amsterdam-Amstelland afstruint om kiters te ergeren! En inderdaad, de Ouderkerkerplas is lekker dichtbij; hoewel de wind er nogal vlagerig is, zou 't prettig zijn er onbezorgd te kunnen kiten. Ennuh, is 't een vermoeden/verwachting van jou dat het reglement binnenkort wel veranderd zal worden? Of heb jij daar meer informatie over?!

Ter verklaring van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV, Artikel 2.19, Zweefconstructies: Het is verboden zich op de wegen of op de openbare terreinen voort te bewegen met behulp van door windkracht aangedreven wagens, installaties of constructies dan wel zich boven de wegen, de openbare terreinen of de openbare wateren te bevinden met valschermen, vliegers of andere niet-motorisch aangedreven hulpmiddelen om zich gedurende enige tijd zwevende te houden.):
Synoniemen voor zweven zijn: zwerven, dobberen, flaneren, planeren, drentelen, balanceren. En van zweven is sprake wanneer men zelf geen energie moet leveren om stuwkracht op te wekken. Helaas...
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #11 Mei 16, 2007, 19:12:07
edit2Rapporteer  
Of je ok de Ouderkerkerplas mag kiten of niet is een thema, maar de wind is daar zo vlagerig en draait zo sterk dat je helemaal niet moet denken aan kiten op die plas!
Ik heb in Ouderkerk gewoont en heb er misschien ooit 2 keer gesurft, maar de wind draait over de grote weg heen, de dijk zorgt voor een opgaande windstroom en vlagen, voor Kiters is dit geen goede spot!
Je hebt ook nergens een goede startplaats, het zijn of bazaltblokken of bij de surfvereinging starten, en daar is het ook meteen diep...


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.