kwaliteit Naish 2006: So much for "Bomb Proof"

VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #25 Oktober 31, 2007, 22:22:59
edit2Rapporteer  
gewoon caution kopen Wink

maarre, je hebt idd nogal e.e.a kapot zeg, zag je topic staat bij zelfbouw

Daar valt ook nog wel het e e a over te zeggen hoor Morres, vooral over die klapperkite van een Heckler
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #26 Oktober 31, 2007, 22:30:40
edit2Rapporteer  
Het gewichts-issue is hier ook niet echt aan de orde: insertlijntjes van 350-400kg dyneema, bij deze kite ongeveer anderhalve meter, inplaats van het 250 of 300 kg dyneema, en een slimme patch of een betere bevestiging van de katrol, en iets grotere en betere katrollen, als je aan een extra gewicht van 50gram komt pak je al flink uit...

Ik weet niet of ik andere katrollen heb op mijn boxer, ik denk het niet eigenlijk.
Maar er zitten wel standaard patches op ter bescherming van het materiaal.
Al hoor ik van een andere kiter, die flysurfer vaart, dat zijn bridle-lijnen hoogstens rekken en niet slijten bij de katrollen. Zelfs niet na 3 jaar. Dus het is wel mogelijk.
Maar mijn bridlelijnen zien er nog strak uit na intensief gebruik.
Al heb ik de kite wel pas vanaf mei moet ik zeggen. Ik vaar overigens wel 1:1.

Maar ik ben het met je eens dat je voor zulke bedragen wel wat kwaliteit en degelijkheid mag verwachten.
Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar die kapotte bridle kan gevaarlijke situaties opleveren.
Had je net op de kant gestaan had het anders kunnen aflopen.

Dat is waarom flysurfer mij nog steeds wel trekt, die hebben bijvoorbeeld ook een extra lijn in hun depowerkoord. Slijt je depowerkoord door dan kan je op deze lijn prima terugvaren naar de kant, of zelfs je dag afmaken.
En je bridlelijnen rekken dus hoogstens, maar slijten minimaal.
Duitse degelijkheid dus.

Niet dat ik een Flysurfer heb hoor, maar een Pulse2, 6 als aanvulling op mijn Boxer 9 is een reële optie.
Vanwege de levensduur, je krijgt wel waar je voor betaald. Service, garantie en zekerheid.
Maar goed, tot nu toe heb ik zelf over Naish  nog geen klagen.  ThumpsUp
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #27 Oktober 31, 2007, 22:34:16
edit2Rapporteer  
De rest heb ik geen last van omdat ik C shape vaar en bow alleen met +6bf gebruik en dat is het dit jaar niet zo veel geweest.

Heb jij dit jaar in een grot geleefd ofzo? Het heeft nog nooit zo vaak 6 beauf. of meer gewaaid als voorgaande 10 jaar!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #28 Oktober 31, 2007, 23:35:13
edit2Rapporteer  
1. Maar mijn bridlelijnen zien er nog strak uit na intensief gebruik.
2. Al heb ik de kite wel pas vanaf mei moet ik zeggen. Ik vaar overigens wel 1:1.
3. Ik heb er nog geen problemen mee gehad, maar die kapotte bridle kan gevaarlijke situaties opleveren. Had je net op de kant gestaan had het anders kunnen aflopen.


ad 1. je kan het nauwelijks zien, ik had de bridle lijn pas geinspecteerd en besloten dat het nog niet nodig was insertlijnen te zetten. Lees even dit topic door: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=21936.0 en doe preventief onderhoud.
ad 2. 1:1 maakt niet uit voor je bridles
ad 3. Klopt, als je bridle van je powerlijn gaat (die komt als eerste) dan waait je kite vol op en aan één kant en gaat die ongecontroleerd loopen, bij aanlandige wind op een binnen water spot met bomen en betonnen randjes aiaiaiaiaiaj dan ben je ontzettend o caralho!
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #29 Oktober 31, 2007, 23:36:20
edit2Rapporteer  
De rest heb ik geen last van omdat ik C shape vaar en bow alleen met +6bf gebruik en dat is het dit jaar niet zo veel geweest.

Heb jij dit jaar in een grot geleefd ofzo? Het heeft nog nooit zo vaak 6 beauf. of meer gewaaid als voorgaande 10 jaar!

ik heb er niet veel van gemerkt dude...
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #30 November 01, 2007, 00:09:35
edit2Rapporteer  
gewoon caution kopen Wink

maarre, je hebt idd nogal e.e.a kapot zeg, zag je topic staat bij zelfbouw

Daar valt ook nog wel het e e a over te zeggen hoor Morres, vooral over die klapperkite van een Heckler
die heckler was toch sowieso poep Grin ?
iig, dat van die katrollen tegen de LE is natuurlijk echt slecht, dat hadden met testen moeten zien
FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #31 November 01, 2007, 01:56:26
edit2Rapporteer  
ik heb hetzelfde gehad met die gaten op de LE toen ik zag dat hij ging slijten gelijk spinnaker tape op geplakt bridels en alles ff waxen.... en katrollen geen problemen mee ind ff zorgen dat voorat je de kite de licht in laat ff je katrollen leegblaast en een paar keer rolt......

Voor de rest niks gehad......
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #32 November 01, 2007, 02:34:09
edit2Rapporteer  
Dit is de eerste SLE van Naish, dus er waren wel wat kinderziektes te verwachten.
De BoxerSLE is van een jaar later en heeft dus de nodige verbeteringen ondergaan.

En hoe ga jij met je materiaal om?
Ik wil niet per definitie zeggen dat jij dat niet goed doet, ik ken je niet eens. Maar ik ken bijv. een kerel die zijn kites (ook een nieuwe Helix) gewoon in de zak propt alsof het weggooi artikel is. Nu is dat een uitzondering, maar ik merk dat niet iedere SLE'er zorgt dat zijn katrollen zandvrij en dus soepel lopen voor hij launched.
Dit kan al veel slijtage schelen.
Even alle katrollen voorrollen zeg maar, tot ze soepel lopen.

De stopper is idd. ruk, en die heb ik dan ook verwijderd na 0,5 uur varen.

Ik neem mijn bar ook altijd mee onder de douche, ff zout en zandvrij maken.

Het depowerkoord waxen met sexwax wil ook helpen voor de slijtage daarvan.

Tuurlijk kan het altijd sterker gebouwd worden, wat ook weer het nodige aan gewicht meebrengt.
Maar dit is juist een issue bij de kitedesigners. Hoe lichter een kite is, hoe fijner hij reageert.

En... kitemateriaal wordt zwaar belast!! Zand, zout water en UV zijn funest voor alles.
Hou hier rekening mee.
Laat je kite niet 3 of 4 uur droog wapperen in windkracht 6 met volle zon, maar pak hem in en droog hem thuis. Uit de wind en uit de zon.

Kinderziektes??????
Als ik € 1400,= voor een nieuwe kite moet betalen wil ik geen kinderziektes!!!

En belasting/slijtage van materiaal heeft niets met het model te maken maar met de materiaalkeuze van Naish.
En die vind ik gewoon slecht.
Ook bij de andere modellen is dit regelmatig het geval.
Naish heeft meer dan genoeg know-how in huis om zowel technisch als kwalitatief goede kites te maken, maar betreft de kwaliteit laten ze echt te wensen over.
Jammer maar helaas wel de realiteit.
Er zijn genoeg andere merk en die is echt op alle fronten van betere kwaliteit zijn Naish. Kun je gewoon zien en voelen. Hij kost alleen nieuw net zoveel.
Nogmaals, Naish maakt technisch gezien topkites, daar gaat het niet om.
Alleen vind ik dit gewoon jammer.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #33 November 01, 2007, 03:07:34
edit2Rapporteer  
there you go girl! Ik begrijp het ook niet zo, voor mij is het gewoon optellen van faal-punten en op een goed moment ben je het zat.
Hoe kan je nu in één adem zeggen: Ik had dit maar dat los ik zo op, en dat maar dan doe ik het weer anders, even een upgrade van een ander merk, etc. etc. EN VERDER HEB IK GEEN PROBLEMEN!
En ik merk hier nog een ondertoon van "dat had je kunnen weten" en "zo hoort het toch want het is een kite", probeer dat eens bij ieder willekeurig ander product waar je bij gebruik vrij makkelijk kan verongelukken. Ik noem klimmateriaal, parachutes, etc. maar ook mountainbikes, snowboards enzovoort.
Ik denk dat de lengte van de waslijst tot je het zat bent verschilt per persoon en vooral afhankelijk is van o.m. hoe merkgeil je bent. Als dit bij een onbekend merk naar voren zou komen stond heel kitehigh er over te zeiken.

Als je een Naish voor het eerste uitpakt ligt het strand vol met kaartjes met teksten van hoe "lethal" het allemaal kan zijn want kiten is zo gevaarlijk, ik had liever een fatsoenlijk uitontwikkeld product willen zien. Ik heb de kites ook geregistreerd bij Naish, met serienummer en al, dus als ze het een f*ck zou kunnen kunnen schelen hadden ze op z'n minst een berichtje kunnen droppen wat me allemaal te wachten stond.
Heel opmerkelijk hier is ook het verschil in kwaliteit. Zoals gezegd, de canopy is echt heel goed, de bar zelf ook (m.u.v. het gat), en de lijnen (m.u.v de leaders) zijn perfect. Dus 80% is top en 20% houd het gewoon geen 30 sessies (waarvan de helft fatsoenlijk gepowered) vol.
HBob

Berichten: 103
Antwoord #34 November 01, 2007, 18:28:23
edit2Rapporteer  
FLygirl Als je  € 1400,= voor een nieuwe kite betaal en geen kinderziektes(minder lijntjes &bewegende onderdelen) wil moet je een cshap nemen die zijn al uit onwikkeld en als je een overjarige neem betaal je de helf of bow kites die van uit de vlieger wereld zijn ontwikkeld.

Je moet niet vergeten dat iedere kiter het onderste uit de pan wil hebben en kwaliteit belangrijk is echter zit aan kwaliteit ook een prijskaartje.
Dit zou men kunnen gecompenseren door die tussen handelaren er gewoon tussen uit halen en dat geld gebruiken voor duurzamer matriaal.
Tussen handelaar plus winkel is gewoon bijna de helft van de prijs zelfs als ze kites overjarig noemen verdienen ze een paar euro(prijs wordt kunstmatig hoog gehouden, kites in nl en de komen bij zelfde importeur vandaan als je distributie centers gaat op zoeken). Toch is er prijs verschil ;-)
Best heeft ook deze tussen laag handelaren er uit gesneden en kijk een goed kopere kite i.p.v. 1 kite heb je er 2 voor die zelfde euro's.

ER een mountainbike kan je vanaf je frame pimpen afhankelijk welke disipline je doet zal het frame afwijken, bij merken is je frame al voor gepimped met onderdelen.
Net als een kite kan je onderdelen upgraden of vervangen door slijtage.

Het zuigt natuurlijk allemaal maar als ze de kite echt bom proof maken verdienen ze niks meer.
HBob

Berichten: 103
Antwoord #35 November 01, 2007, 18:28:48
edit2Rapporteer  
FLygirl Als je  € 1400,= voor een nieuwe kite betaal en geen kinderziektes(minder lijntjes &bewegende onderdelen) wil moet je een cshap nemen die zijn al uit ontwikkeld en als je een overjarige neem betaal je de helf of bow kites die van uit de vlieger wereld zijn ontwikkeld.

Je moet niet vergeten dat iedere kiter het onderste uit de pan wil hebben en kwaliteit belangrijk is echter zit aan kwaliteit ook een prijskaartje.
Dit zou men kunnen gecompenseren door die tussen handelaren er gewoon tussen uit halen en dat geld gebruiken voor duurzamer matriaal.
Tussen handelaar plus winkel is gewoon bijna de helft van de prijs zelfs als ze kites overjarig noemen verdienen ze een paar euro(prijs wordt kunstmatig hoog gehouden, kites in nl en de komen bij zelfde importeur vandaan als je distributie centers gaat op zoeken). Toch is er prijs verschil ;-)
Best heeft ook deze tussen laag handelaren er uit gesneden en kijk een goed kopere kite i.p.v. 1 kite heb je er 2 voor die zelfde euro's.

ER een mountainbike kan je vanaf je frame pimpen afhankelijk welke disipline je doet zal het frame afwijken, bij merken is je frame al voor gepimped met onderdelen.
Net als een kite kan je onderdelen upgraden of vervangen door slijtage.

Het zuigt natuurlijk allemaal maar als ze de kite echt bom proof maken verdienen ze niks meer.

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #36 November 01, 2007, 18:47:28
edit2Rapporteer  
FLygirl Als je € 1400,= voor een nieuwe kite betaal en geen kinderziektes(minder lijntjes &bewegende onderdelen) wil moet je een cshap nemen die zijn al uit onwikkeld en als je een overjarige neem betaal je de helf of bow kites die van uit de vlieger wereld zijn ontwikkeld.

Dit is natuurlijk een beredenering van 10x nix. Dan zouden we dus stil blijven staan na elke ontwikkeling. Bovendien is een SLE nog altijd elke cent waard.
Er is nog een (kite) kennis van mij die nog met echte C vaart. Hij koopt natuurlijk voor 500 euro een kompleet nieuwe set maar wanneer ik de hele dag met mijn 10 SLE kite aan het raggen ben heeft hij zijn 8, 10 en 12m2 opgepompt op de kant liggen  Roll Eyes Dus dat is ook ff 3 x 500,- euro en dan heb ik het nog niet eens over het veiligheids aspect  loser
Maar het is gewoon goed mogelijk om een kwalitatief goed product op de markt te zetten dat niet al te duur hoeft te zijn... Zie BEST en ECLIPSE..

Oke met elke kite kan er iets gebeuren en dan is het erg belangrijk dat er goede service is maar ook hier schiet Naish en ook Cabrinha ernstig in tekort..

Hoor erg slechte verhalen over Cabrinha en de afhandeling van klachten door KUBUS (importeur) van o.a Naish

Dus de ontwikkelingen zijn meer dan oke maar vergeet niet:
KLANT IS KONING EN HEEFT ALTIJD GELIJK  Grin
chico

Berichten: 1112
Antwoord #37 November 01, 2007, 18:49:01
edit2Rapporteer  
Ik vraag me dus af hoe strategisch kite fabrikanten zijn. Denken ze al na over 2010 en 2011. Als je de ''perfecte kite" ontwerpt, fabriceert en verkoopt dan wil niemand iets anders en gaat het model jaren mee. Stel je maakt een goed kite ontwerp maar de bar is ruk zoals bijv bij de Naish SLE's. Je kan mij niet wijs maken dat ze bij Naish niet weten dat zo'n kunstof stopper (2006/2007) systeem ruk is. Zelfs laminaat wordt in de fabriek op duurzaamheid getest enzovoort. Voor het volgende jaar blijft de kite dan hetzelfde maar de bar wordt geupgrade en dan heb je weer een seller. Je wilt als fabrikant een continue stroom van verkoop dus ieder jaar wordt er iets gebracht als verbetering terwijl dat flinkt blijkt tegen te vallen. Mooie voorbeelden zie je ook in de autoindustrie. Zelf vogelen is ook prima zoals een Naish kite met een Best upgrade kit voor de stopper.
HBob

Berichten: 103
Antwoord #38 November 01, 2007, 19:50:11
edit2Rapporteer  
wanneer ik de hele dag met mijn 10 SLE kite aan het raggen ben heeft hij zijn 8, 10 en 12m2 opgepompt op de kant liggen  Roll Eyes
correctie, Ik ga er maar niet te ver op in maar een 10c en 10bow maakt niet veel uit.
Een bow heeft betere depower waar door je je high end kan rekken zelfs als je beginner ben. (je vergelijking is ook niet goed, heb je meer kites kies je voor de kite die je op dat moment  lekker vind, buiten dat zal bij de zelfde gewicht eerder op het water staan en later er af komen echter is er meer ervaring voor c nodig)

Veiligheids aspecten maakt geen moer uit zijn het zelfde met uitzondering dat je een cshap bij weinig wind veel sneller uit het water heb.
Maar daar gaat het nu niet om.

De klant moet denken dat hij koning is maar de shop eigenaar is heer van het huis,
hij bepaald toch wat hij doet of je nu hoog of laag spring of een dansje maak.
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #39 November 01, 2007, 19:57:41
edit2Rapporteer  
FLygirl Als je € 1400,= voor een nieuwe kite betaal en geen kinderziektes(minder lijntjes &bewegende onderdelen) wil moet je een cshap nemen die zijn al uit onwikkeld en als je een overjarige neem betaal je de helf of bow kites die van uit de vlieger wereld zijn ontwikkeld.

Je moet niet vergeten dat iedere kiter het onderste uit de pan wil hebben en kwaliteit belangrijk is echter zit aan kwaliteit ook een prijskaartje.
Dit zou men kunnen gecompenseren door die tussen handelaren er gewoon tussen uit halen en dat geld gebruiken voor duurzamer matriaal.
Tussen handelaar plus winkel is gewoon bijna de helft van de prijs zelfs als ze kites overjarig noemen verdienen ze een paar euro(prijs wordt kunstmatig hoog gehouden, kites in nl en de komen bij zelfde importeur vandaan als je distributie centers gaat op zoeken). Toch is er prijs verschil ;-)
Best heeft ook deze tussen laag handelaren er uit gesneden en kijk een goed kopere kite i.p.v. 1 kite heb je er 2 voor die zelfde euro's.

ER een mountainbike kan je vanaf je frame pimpen afhankelijk welke disipline je doet zal het frame afwijken, bij merken is je frame al voor gepimped met onderdelen.
Net als een kite kan je onderdelen upgraden of vervangen door slijtage.

Het zuigt natuurlijk allemaal maar als ze de kite echt bom proof maken verdienen ze niks meer.


Ik praat ook niet over de nieuwste kites van Naish, maar ook over de 2006 C-shaped.
Daar kan de kwaliteit ook gewoon beter van. Ik ken een aantal mensen die Naish 2006 varen en die gewoon de raarste dingen hebben met praktisch nieuw materiaal.
En er zijn echt andere merken op de markt die nieuw hetzelfde kosten als Naish en beter van kwaliteit zijn. En die hebben ook tussenhandelaren etc.
@chico, wat jij zegt klopt. Is gewoon allemaal marketing.
Maar daar komt ook nog zoiets bij kijken als merkentrouw.
En als jij 3 nieuwe kites koopt van hetzelfde merk/type, en binnen een half jaar hebben ze allemaal al minimaal 1 x bij de reparatie gelegenen (zonder dat je er rare dingen mee gedaan hebt) dan ga je echt verder kijken. Dus waar ligt dat punt tussen lange-termijnvisie en ontevreden klanten....
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #40 November 01, 2007, 20:35:11
edit2Rapporteer  
Ellen...
Die studie bedrijfseconomie van jouw zit er lekker in.
Volgens mij kun je de boeken wel sluiten en lekker gaan knallen (als er wind is)  ThumpsUp
HBob

Berichten: 103
Antwoord #41 November 01, 2007, 22:27:46
edit2Rapporteer  
As jij 3 kites binnen een half jaar kapot krijg lijkt het mij sterk dat je geen rare dingen er mee doet(van uit gaande dat je geen beginner ben want die kunnen een kite in een paar uur slopen).
Of het moet een fabrieksfout zijn maar dan kan je gewoon naar de winkel terug.
Met design fouten is het anders, naish heeft daar een patch voor uitgebracht bij eerste torches. 

Ze brengen dingen snel op de markt dat zie je ook met sigma shape, snel op de markt en nu een bar upgrade set waarom niet gelijk standaard bij de kite(als dat geen marketing stunt is).


"Als Naish op Ms Windos begint te lijken dan mogen we ons hart en knip vast houden"

EL wel even maken voor zaterdag mooi weer en lekker windje of ga je naar NK kijken.
FlyGirl

Geen avatar

Berichten: 791
Antwoord #42 November 01, 2007, 22:33:20
edit2Rapporteer  
As jij 3 kites binnen een half jaar kapot krijg lijkt het mij sterk dat je geen rare dingen er mee doet(van uit gaande dat je geen beginner ben want die kunnen een kite in een paar uur slopen).
Of het moet een fabrieksfout zijn maar dan kan je gewoon naar de winkel terug.
Met design fouten is het anders, naish heeft daar een patch voor uitgebracht bij eerste torches.

Ze brengen dingen snel op de markt dat zie je ook met sigma shape, snel op de markt en nu een bar upgrade set waarom niet gelijk standaard bij de kite(als dat geen marketing stunt is).


"Als Naish op Ms Windos begint te lijken dan mogen we ons hart en knip vast houden"

EL wel even maken voor zaterdag mooi weer en lekker windje of ga je naar NK kijken.


@ MINI-ME, ik sta idd op scherp!!
@HBob, er zijn geen gekke dingen gebeurt met die kites, en het was geen beginner.
En het gaat niet om patches en upgrade-sets.
Het gaat om kwaliteit van het doek, lijnen, naden en  ritsen.
Meer niet.

En verder wil ik wind, veel en lang....
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #43 November 02, 2007, 00:40:51
edit2Rapporteer  
Inmiddels vaar ik al 7 jaar met Naish en nooit problemen gehad what so ever, zelfs geen lekke tubes. Altijd in mijn achterhoofd gehouden dat kites veredelde dure wegwerpprodukten blijven. Het doek heeft beperkingen wat betreft het aantal uur UV die er op inwerkt, waardoor het uiteindelijk broos en poreus wordt. Nu ruil ik elk jaar het hele zaakje weer in zodat ik dat probleem kan uitsluiten.
De strukturele problemen begonnen met de SLE's.  De katrollen dus. Het blijven slijtage punten die vroeg of laat gewoon de bridle slopen.
Nog een systeem wat beter niet in produktie gebracht had moeten worden was het doordrukstoppersysteem met de gekleurde stopper balletjes. Dit hield enkele weken stand maar was daarna totaal onbruikbaar en waardeloos, en sloopte gelijk daarmee het oog door de bar.
Het dubbeldepowersysteem voor C's is ook geen suc6, en sneuvelen op den duur ook.
Slijtage op de LE door knoopjes die op het dacron schuurde was eenvoudig op te lossen door de pigtails met de knoopjes en schurende delen naar buiten te draaien zodat de LE geen kontact meer maakte met de uitstekende delen van de knoopjes.
Het bardepowersysteem meegeleverd met de eerste helixen is ook geen suc6, teveel lijntjes en meuk voor je neus. Keep it simple and clean. Verder jammer van die ene katrol aan de kite en katrollen aan de bar. In 1:1 geen slijtage aan de bar maar de katrol in de kite zal vroeg of laat zijn tol eisen.
Een lichtpuntje is wel de nieuwe 2008 bar. Ik ben van mening dat geen bar kan tippen aan de 2008 barretjes van Naish. Clean, simpel en functioneel. Werkt feilloos en bij eventuele slijtage van het depowerkoord hoef je alleen naar de shop te rennen voor een stuk goedkoop depowerkoord die makkelijk zelf te vervangen is, zonder gelijk een loop er bij te hoefen aanschaffen.
Maar de meest bepalende factor blijft de gebruiker zelf.
Producenten proberen alles zo mongoolproof mogelijk te maken, maar ik ben van mening dat kiten niet voor iedereen is weggelegd. Dat betekent dat je buiten de vaardigheden, kennis van het weer en inzicht waar je mee bezig bent, ook materiaalkennis en inzicht van de werking van je gear en systemen nodig hebt, om veilig deze sport te beoefenen. Helaas heeft de commercie de overhand en proberen fabrikanten de sport toegankelijk te maken voor letterlijk iedereen. De feiten liegen er niet om en zie regelmatig ondoordachte dingen op spots gebeuren. Verder zal een teer doekje van plezier ook behandeld dienen te worden als een teer doekje. Bij sporten als parapenten of skydiven wordt de gear ook uitvoerig gecheckt voor redenen die ik hopelijk niet uit hoef te leggen. Met kites is het net zo.
Als ik zie hoe sommige met hun materiaal omgaan dan verbaast het mij niets dat het doekje het niet lang zal volhouden. Fabrieksfouten komen vaak heel snel naar boven en daar zou je zondermeer garantie op verleend moeten krijgen door de shop.
Zelf struikelde ik over het meegeleverde barsysteem die bij de Helix geleverd werd, en dit is op een hele nette wijze rechtgetrokken door de dealer nadat ik gelijk aan de bel had getrokken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #44 November 02, 2007, 00:44:02
edit2Rapporteer  
Okay, ik kom net terug van een lange werkdag en wat ligt er op de mat? Jawel 4 patches met gebruiksaanwijzing, thanks Globe/Kubus! Die gaan er meteen op natuurlijk.

Even om op de bovenstaand discussie terug te komen, het gaat te ver om te te stellen dat ze fouten expres te laten zitten om het jaar daarna met een makkie een verbetering te lanceren. Ik denk dat het de bekende laatste loodjes zijn, als je ziet met welk tempo er ontwikkeld wordt schieten die er kennelijk bij in. Schatting: time to market < 6 maanden, voor een complex product met R&D in Hawaï en China, fabricage in China en mktg in USA liggen dit soort dingen op de loer. Hou daarbij in gedachten dat de markt redelijk groeit, en dat alle sales efforts liggen in nieuwe markten en producten, in die omstandigheden is aftersales snel een ondergeschoven kind. Dit is niet de schuld van Naish, dit is inherent aan de markt. Daarnaast wil Naish niet het Bow patent licenseren, dus moeten ze er listig omheen designen (althans volgen Bruno...).
Dit soort discussies zijn op vele fora te lezen en ga er maar van uit dat de handel en de merken hiervan balen. Ik heb dit topic gistermiddag gestart, en binnen een paar uur wordt de shockwaves de grond in getrapt in een ander topic over SS kites.

Ik denk dat de oplossing voor de merken dichterbij ligt dan je zou verwachten:

1. accepteer dat je regelmatig producten met kleine gebreken verkoopt.
2. stel een aftersales manager aan die die gebreken identificeert, qualificeert en oplossingen genereert.
3. gebruik de registratie database (koppel serienummer aan klant en product) en benader de klanten via e-mail, biedt DIY oplossingen voor kleine issues middels vouchers of gratis verzending

voordelen voor het merk:
- nieuw kopen loont door het bestaan van service van de fabriek, extra argument tegen 2e hands.
- de klanten basis ervaart de betrokkkenheid als positief en wordt merkblij, waardoor herhalingsaanschaf volgt, en waardoor dit resoneert op fora

In het licht van de kosten van een advertentie campagne zou de investering in een sluitend registratie systeem en zo'n manager wel eens heel winstgevend kunnen zijn.

De (laffe) reden dat dit soort systemen slechts zelden op gang komen is de veronderstelling dat het openlijk toegeven van punt 1 in negatieve publiciteit ontaard. Je ziet echter aan de reacties over Cab en Naish hier dat, door de fora, die publiciteit toch wel komt. Je moet wel ballen hebben om de vuile was buiten te hangen, maar als je er normaal, redelijk en billijk mee omgaan kan het juist een virtue worden.

Zo en ik heb ook veel en lang wind nodig, dus nu aan de peen en ui!
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #45 November 02, 2007, 01:00:56
edit2Rapporteer  
Hey El,

Vergeet niet de knoopjes van de pigtails die tegen de LE schuren om te draaien. Zie bovenstaande.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46 November 02, 2007, 01:48:13
edit2Rapporteer  
Hey Fer, thx ik kijk er gelijk ff naar.

ennnne HBob, waar zie/zag jij wind dan? vlgs mij zitten we nog steeds in een intergalactisch Dolldrum...
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #47 November 02, 2007, 04:29:11
edit2Rapporteer  
Na het patchen van de 16m toch nog even gekeken hoe mijn - vrijwel ongebruikte - 9m erbij stond, en tot mijn grote verbazing zag ik daar de bladder al door het doek schijnen. Deze vlieger is ZES keer gebruikt.

pica's (let op het kersverse doek! die is dus echt zgan!):
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #48 November 02, 2007, 05:25:20
edit2Rapporteer  
Hoe zit het met je garantie?
Die kites van mij hebben 6 maanden garantie en lifetime bladder garantie  loser
chico

Berichten: 1112
Antwoord #49 November 02, 2007, 05:52:59
edit2Rapporteer  
Die moet dan van 2006 zijn want bij de 2007 serie zitten die patches erop. Ik heb geen schade op mijn 7 SW maar mogelijk komt dat doordat de LE in geheel dunner is. Ga wel patches er op plakken en die knoopjes draaien. Bedankt voor de tip.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.