Iemand nog thermische wind gehad?

Jelle

Berichten: 1293
Mei 09, 2008, 17:41:45
edit2Rapporteer  
Is dat te voorspellen, dat er wind van de thermiek komt?
Valt het samen met de thermiek die teletekst 707 voorspelt, of is het voor de luchtvaart anders?

- Jelle
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #1 Mei 09, 2008, 17:43:29
edit2Rapporteer  
Voor de luchtvaart is thermiek verticale wind. Heb je weinig aan voor het kiten
Daar gaan die zweefvliegtuigies mee omhoog.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #2 Mei 09, 2008, 18:07:28
edit2Rapporteer  
moeilijk te voorspellen, heb weleens wat gegoogeld voor meer info omtrent dit verschijnsel maar is eigenlijk niets over te vinden.

volgens mij is het gewoon in je auto stappen en geluk hebben...
al denk ik wel dat als de zeewater temperatuur boven de 12-13 komt het al snel te warm is voor thermiek.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Mei 09, 2008, 18:15:29
edit2Rapporteer  
Thermische wind

Thermische wind wordt belangrijker naarmate het verschil tussen de temperatuur van het land en de watertemperatuur groter wordt. Dit temperatuursverschil ontstaat doordat land sneller opwarmt door de zon dan water. Hierdoor ontstaat de volgende kringloop:

   1. Het land verwarmt de lucht erboven;
   2. De verwarmde lucht boven land stijgt en koelt daarbij af totdat het de temperatuur heeft van haar omgeving;
   3. (Koude) lucht wordt vanaf het water aangezogen om de stijgende lucht te vervangen;
   4. De lucht boven de koude lucht stroomt naar het wateroppervlak

Koude lucht kan minder vocht bevatten naarmate de temperatuur lager wordt. Als de lucht stijgt (zie de kringloop) dan daalt de temperatuur en zal water condenseren tot minescule druppels. Deze druppels vormen bewolking boven land: Cumulus wolken.

leuke en intressante zaken over wind ( die mij al menig uurtje plezier hebben opgeleverd  Grin )
vind je hier
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #4 Mei 09, 2008, 18:29:16
edit2Rapporteer  
Voor de luchtvaart is thermiek verticale wind. Heb je weinig aan voor het kiten
Daar gaan die zweefvliegtuigies mee omhoog.

Heb je juist wel iets aan bij het kiten. De opstijgende lucht zal toch toch van onderuit weer aangevuld moeten worden met als gevolg: thermische wind.
Zie ook het verhaal van Idefix hierboven.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #5 Mei 09, 2008, 18:31:11
edit2Rapporteer  
ff plaatje dan:

Taco.

Berichten: 629
Antwoord #6 Mei 09, 2008, 18:33:18
edit2Rapporteer  
Thermische wind kennen wij hier in het noorden zeker! Bij het wad, onstaat in 2 uur tijd ineens een grote waterbuffer met koud water, en op de warme dagen ontstaat volgens het principe van Idefix een sterke luchtstroom.

In NL komt thermische wind niet zoveel voor, maar ik denk dat het door het extra effect van een volstromend wad bij Lauwersoog toch goed merkbaar is.
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #7 Mei 09, 2008, 18:33:45
edit2Rapporteer  
Oja, ik dacht dat het 2 verschillende dingen waren, luchtvaart thermiek en gewone thermische wind  loser  Maar natuurlijk niet... logisch.. Cheesy Kiss
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #8 Mei 09, 2008, 18:39:25
edit2Rapporteer  
Voor wie er nog meer over wil lezen:

http://www.zweefvliegopleiding.nl/download/VVO2.pdf

Met erg leuke info en uitleg over de weersvoorspellingen voor de luchtvaart zoals die op teletekst zijn te vinden!
Henning

Berichten: 581
Antwoord #9 Mei 09, 2008, 18:43:13
edit2Rapporteer  
Afg week elke dag tussen 17.00 - 19.00 ongeveer dikke thermsiche oosten wind gehad, staat er ong 15 a 16 knopen (zei het vrij vlagerig) i.p.v 8 knopen.

Woon nabij leeuwarden en ik denk zoals Taco zegt dat het noorden hier het meeste van profiteerd. Zelfde effect @ korn vorig jaar. In heel NL was er niks... bij korn een thermische wind van 18 knopen, wat hebben we toen gevaren Smiley
Nicolas

Berichten: 914
Antwoord #10 Mei 09, 2008, 20:06:07
edit2Rapporteer  
leer je ook bij je IKO opleiding als instructeur. Is simpelweg een gevolg van hoog en laagdrukgebied door koudere lucht over het water en warme landlucht. Passaatwinden bv. zijn dit op groot schaal, koude Polen en warme evenaar... Daarom Egypte is thermisce wind want de dessert word er vreselijk warm. Hier in Nederland is het wat moeilijker maar het kan, als zeebries.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #11 Mei 10, 2008, 05:01:49
edit2Rapporteer  
leer je ook bij je IKO opleiding als instructeur. Is simpelweg een gevolg van ...

Ja ik weet ook wel hoe het theoretisch zit, maar de vraag was: kan iemand hier het voorspellen?
Ik ga niet op blind geluk naar het Noorden toe.

Wat Henning zegt klinkt alsof het daar vrij betrouwbaar is. En het blijft nog een paar dagen dit weer...  Waar kite je dan, Henning?

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.