SCHELLINKHOUT Duitse Kitesurfer gewond na sprong dijk

Wijnand

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #25 September 07, 2008, 18:04:40
edit2Rapporteer  
Sterkte aan de Kiter.
Als ik het zo allemaal lees is het dan wellicht een idee om eens gaan te kijken met wat voor kite`s de laatste jaren ongelukken zijn gebeurd.
Hebben de Bow/SLE kite`s nu wel of niet bij gedragen aan een veiligere kiteomgeving, lals je feiten hebt kun je daar wellicht iets meer mee doen.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #26 September 07, 2008, 18:08:21
edit2Rapporteer  
In mijn ogen wel en ik spreek helaas uit eigen ervaring. Ik heb 2 keer op de dijk gelegen, gelukkig viel het mee.
Beide keren met een 2004 Nitro... Dat was ook de reden dat ik daarna over ben gestapt naar kites met een groter depowerbereik. Waroos in mijn geval. Meteen merk je dus het verschil van depowerbereik na een crash.

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #27 September 07, 2008, 18:10:17
edit2Rapporteer  
wat een naar bericht... tja als je uitglijd en je rukt aan je bar dan ga je, onafhankelijk van de leeftijd van de kite.
Tommy heeft het denk ik over de massa marktplaats kiters die zonder enige kennis van zaken aan de slag gaan. Ieder weekend weer een invasie van die gasten op de zg. beginnersspots. Daar is inderdaad niet veel veiligs aan. Ik had nog wel eens het idee om de 2e hands sites te vragen mee te werken aan een mededeling over veiligheid bij equipment voor risicosporten te plaatsen.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #28 September 07, 2008, 18:11:50
edit2Rapporteer  
Ben blij dat jij je ogen open hebt Rudo...

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 September 07, 2008, 18:12:11
edit2Rapporteer  
Met de komst van de BOW kites ( 100% depower bla bla bla) is er een soort van schijnveiligheid gecreëerd waardoor mensen het idee hebben dat kitesurfen geen extreme sport meer is.
Als je op Schellinkhout over de stenen "rommelend" het water op gaat dan vraag je om problemen. Het is in 9 van de 10 keer niet de vlieger / het materiaal maar de mens die er aanhangt die de ellende creëert
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #30 September 07, 2008, 18:15:27
edit2Rapporteer  
Dit heeft meer te maken met actie/reactie vermogen van de persoon in questie. Natuurlijk dragen de moderne kites bij aan een stuk veiligheid maar het komt nog steeds te vaak voor dat er in paniek situaties verkeerd gereageerd wordt..
M.a.w. weet hoe je QR en safety van je kite werkt zodat die blind kan vinden en wees niet bang om het te gebruiken...

Te vaak zie je gasten op hun tenen achter hun kite aan rennen maar willen dan niet de QR trekken   Roll Eyes
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #31 September 07, 2008, 18:17:20
edit2Rapporteer  
Gecreeërde Schijnveiligheid... Ben ik het deels mee eens.
Als er dus totaal niets verbeterd zou zijn aan de veiligheid, door bijvoorbeeld depower enz, kan je dus stellen dat 04 kites net zo veilig of gevaarlijk zijn als de 08 kite bijvoorbeeld...? Mee eens?

Sommige mensen zien gewoon het gevaar niet van de kracht enz enz.
Je hebt er een hoop lol mee, en je kan het zien als 'speelgoed', maar het is en blijft een gevaarlijke sport.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #32 September 07, 2008, 18:18:11
edit2Rapporteer  
Weten hoe je je materiaal moet gebruiken in een foute situatie... Les 1 lijkt me...
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #33 September 07, 2008, 18:19:21
edit2Rapporteer  
Ja en dan kan je waarschuwingsborden ten grote van flatgebouwen neerzetten, kitevaarbewijzen introduceren, kite-aware menigten mobiliseren, maar het begint en eindigd met het gebruiken van je verstand en het eerbiedigen van je eigen grenzen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #34 September 07, 2008, 18:26:18
edit2Rapporteer  
Weten hoe je je materiaal moet gebruiken in een foute situatie... Les 1 lijkt me...
Tja misschien les 1.... maar herhaling van les 1 is ook van levensbelang

Ps ik ben het niet eens met je stelling:
kan je dus stellen dat 04 kites net zo veilig of gevaarlijk zijn als de 08 kite bijvoorbeeld...? Mee eens?


Door de komst van de Bow/Hybride/Sle kites is de opwaartse kracht bijna geheel uit de kite verdwenen. Dus minder onverwachte noodsituaties..
Dus loop je met je C-kite onder aan de dijk en komt er vervolgens een windvlaag dan heb je een grotere kans dat het fout gaat.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #35 September 07, 2008, 18:31:07
edit2Rapporteer  
Back to basics:

Je mot verdulle gewoon niet met je kite onder aan een dijk lopen
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #36 September 07, 2008, 18:36:52
edit2Rapporteer  
Back to basics:

Je mot verdulle gewoon niet met je kite onder aan een dijk lopen

Tja of naast een boom of voor een flat enz enz enz....  Roll Eyes
Maar dat spreekt voor zich..
Ik geef alleen even aan op welk terrein van de veiligheid de moderne kites hun vorderingen hebben gemaakt.
dimoss
Gast
Antwoord #37 September 07, 2008, 19:05:17
edit2Rapporteer  
Gooi dicht schellinkhout voordat er dode vallen , kitescholen die met dit weer les geven laten weer eens zien dat niemand zijn verantwoording neemt , het wordt met de week gevaarlijker
Het naar het water dragen van de kite vanaf de parking vraagt om ongelukken ,zuide wind bij de rotsen ?? denk na en kies de ruimte , nog ff en er staat bij s hout een lijkenwagen op de parking En dan ???
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #38 September 07, 2008, 19:09:42
edit2Rapporteer  
Back to basics:

Je mot verdulle gewoon niet met je kite onder aan een dijk lopen

Inderdaad.
Les 1 IKO : minstens 2x de lijnlengte afstand houden van obstakels en personen.

Vandaag was bijna iedereen aan lager wal aan het kiten, bij de dijk waar de kiter verongelukt is.  Maar omdat er aardig veel oost in de wind zat, had je juist upwind ook heel veel ondiep water, het hele stuk langs de autodijk, naar het oosten.
Daar was bijna niemand. Terwijl je er gewoon over het gras naartoe kon lopen.
Alle ruimte downwind en bijna geen kiters en windsurfers. Wat wil je nog meer op een zondag met zuidenwind?
Maar bijna niemand keek om zich heen en dacht na.

Wel veel kites die inelkaarvlogen.
En goed idee om niet meer bij de P op te laten.
Als je op het andere grasveld gesleurd wordt, kan je nog houvast vinden op de dijk.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #39 September 07, 2008, 19:11:33
edit2Rapporteer  
De politie die z'n spullen kwam zoeken zei dat het slecht met hem gaat, op de intensive care.
Frank77

Berichten: 690
Antwoord #40 September 07, 2008, 19:13:08
edit2Rapporteer  
Helaas zorgt het eigen gedrag vaak voor onveilige situaties.

Het is hetzelfde als ABS, stuurbekrachtiging, airbag, winterbanden etc in de auto.
Autorijden is veiliger maar met 160 door een stortbui blijft niet slim.
Teigetje

Berichten: 5663
Logs: 0 | 765 uur
Antwoord #41 September 07, 2008, 19:18:27
edit2Rapporteer  
Zo zie je maar weer hoe journalisten te werk gaan, ze weten geen flikker van de feiten.
Toen ik kwam aanrijden zag ik een kite in het weiland liggen onder spanning. Dus dacht gelijk dat is niet goed. Ik ben er met een andere kiter (naam weet ik niet maar hij is Orthopeed) naar toe gerend en daar lag de duitse badgast Marcus geheten. Hij lag op zijn buik met met zijn snuit voor het slootje, dus 1 meter verder en hij was verdronken. Ik heb 112 gebeld en de toestand uitgelegd, daarna de telefoon aan de medekiter gegeven en die heeft geadviseerd om de heli te laten komen omdat de ambu er niet dichtbij kon komen. Waarom er twee ambu's kwamen weet ik ook niet. Marcus zijn rug zag helemaal paars en zijn voeten kon hij niet bewegen. De medici hebben hem zuurstof gegeven en een draine aangelegd ivm het moeilijk ademen , waarschijnlijk door vocht vandaar de drain. Toen de heli er was ben ik weg gegaan.

En heb de rest van de midag heerlijk gekite. Undecided
roeb
Gast
Antwoord #42 September 07, 2008, 19:28:20
edit2Rapporteer  
Weet je wat ze moeten doen, op schellinkhout betaald varen invoeren..
Gewoon 50 eu voor een jaar varen, gemeente kan dan die meuk daar een beetje onderhouden, of zet er een oude bejaarde neer die alles in de gaten houdt. Je weet dan wie er is en met betalen schrik je al best veel mensen af..
De mensen (locals) die er vaak komen, die kunnen wel 50 eu betalen, wat is 50 eu, vergeleken met al je kitespullen en benzine (of diesl Wink)?

Maar dit is natuurlijk heel lastig in te voeren.. Maar uiteindelijk creeer je een soort kitevereniging.. Dan nog goede afspraken met die kiteschool, een klein gebied afzetten voor hun, et voila..
Nu de praktijk nog, die mogen jullie invullen:P
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #43 September 07, 2008, 19:31:56
edit2Rapporteer  
Klasse Teigetje  ThumpsUp


@ Robert... kite vereniging heb je al want dat zijn de Locals

Misschien moeten we meer naar de Amerikaanse surfdudes kijken..
Gewoon naar de locals luisteren of je wordt in elkaar intrimt  Wink
@rjen

Geen avatar

Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #44 September 07, 2008, 19:42:24
edit2Rapporteer  
In mijn ogen zijn alle spots aan het ijsselmeer zeer gevaarlijk en NIET voor beginners!

Verder heel veel sterkte aan onze duitse vriend en dat er geen blijvend letsel is.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #45 September 07, 2008, 19:57:42
edit2Rapporteer  
een bericht op Oase.com ( een Duits kitesurf forum)

Wir waren heute vor Ort und ein Freund von mir hat den besagten Kiter gefunden und die Feuerwehr von seinem Handy angerufen. Ein Holländer kam meinem Freund zur Hilfe um die Feuerwehr besser über das Handy zu instruieren.
Nachher kamen 2 KTWs und 1 Heli + Polizei.

Das schlimme an der Geschichte war, dass der verunfallte Kiter schon eine Zeit dort lag und sich keiner gewundert hat was los ist.

Mein Freund wurde stutzig das ein Kite etwa 200m von der Einstiegsstelle verlassen auf der Wiese hinter dem Damm lag. Als er dort ankam lag das Unfallopfer regungslos am Boden.

Er war noch ansprechbar. Konnte sich aber nicht mehr bewegen, auch seine Füsse nicht. Die Notärzte haben den Neo aufgeschnitten. Er hat starke Ausblutungen am Rücken, hatte Probleme zu atmen. Deutet wohl auf schwere Verletzungen hin.

Der Wind kam heute auflandig an dem Spot, also direkt auf die steinige Uferabböschung.

Er trug keine Prallschutzweste, aber Helm.

Er hatte eine älteren Gaastra Schirm und ein älteres Board mit dem er unterwegs war.

Wir drücken ihm die Daumen, dass alles wieder gut wird !!!!
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #46 September 07, 2008, 19:59:56
edit2Rapporteer  
In mijn ogen zijn alle spots aan het ijsselmeer zeer gevaarlijk en NIET voor beginners!

Hoezo?
Volgens mij kun je het zo veilig of gevaarlijk maken als je zelf wilt.
Je kunt zelfs op een drukke dag een kubieke kilometer ondiep vrij water vinden (zie boven)
Je kunt je kite daar in alle ruimte oplaten (makkelijk als je daar hulp bij hebt)
Er is geen stroming, geen koraalrif, geen beukende golven.
Alleen die harde kant waar je rustig 500 m van weg kunt lopen. Als je maar je kop gebruikt en je benen om te lopen.
Maar lopen, daar zijn kiters niet goed in. Zie de zones in IJmuiden, waar 100 m lopen over het strand al te veel gevraagd is, zelfs als je weet dat je voorzichtig moet zijn met zo'n mooie spot.
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Berichten: 841
Antwoord #47 September 07, 2008, 20:01:38
edit2Rapporteer  
Misschien moeten we meer naar de Amerikaanse surfdudes kijken..
Gewoon naar de locals luisteren of je wordt in elkaar intrimt  Wink
Kijk, dat zei ik dus laatst ook al. Veel te veel mensen die gewoon niet thuishoren in een sport als kiten gaan het toch maar doen, vroeger waren het alleen de liefhebbers.
Deze kerel stond gewoon al de hele tijd te kloten met zn kite (ouwe gare marktplaats gaastra en een gaar beginnersboard) op 12 uur vlak langs de dijk. Stond op de kant en zag hem ook op de kant staan en wegglijden over het gras. Begon die kant op te gaan om zijn kite te vangen mocht het nodig zijn, maar hij stond alweer in het water en was al richting strand aan het lopen toen ik in de buurt kwam. Terug gegaan en weer ff een sessietje van 10 minuten gedaan en zag toen de ambu aankomen. Het was dus net nadat ik weer teurugliep gebeurd volgens mij.
Deze kerel had dikke pech maar heeft het ook wel 100% aan zichzelf te danken. Hoop dat het nog goedkomt met hem natuurlijk.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #48 September 07, 2008, 20:08:53
edit2Rapporteer  
Tjeeeeezus wat een drama,sterkte voor die gast,maar het klinkt niet goed. Dit zat er natuurlijk vroeg of laat aan te komen.Als je ziet wat er steeds net goed gaat op o.a schell.Vanmiddag ook weer de nodige taferelen mogen aanschouwen toen de wind weer aan trok.En inderdaad bow of geen bow ,het maakt niet uit.Ben er van overtuigd dat minstens 80% van deze dwaze acties ligt aan onkunde en/of bravour van degene die aan de kite hangt.Geen goede zaak   ThumpDown
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #49 September 07, 2008, 20:15:53
edit2Rapporteer  
@Ron, kom jij es met een goed idee dan.

Volgens mij is het een stap in de juiste richting. En indd, er lopen ook gasten te niksten met 09 materiaal. Pannekoeken hou je altijd. Ik ga alleen ff geen namen noemen, Ron.
het niet oplaten is denk ik toch geen optie, uiteindelijk krijgen dit soort flapperts hun kite toch wel de lucht in. er zijn nou eenmaal mensen (oplaters) die geen "nee"  durven zeggen.
Ook zijn er beginners die dan desnoods maar self launchen, met alle gevolgen van dien.

Ik vind de de reactie van PeeWee toch wel het meest van toepassing op de hedendaagse kitesurfscene:

Ja en dan kan je waarschuwingsborden ten grote van flatgebouwen neerzetten, kitevaarbewijzen introduceren, kite-aware menigten mobiliseren, maar het begint en eindigd met het gebruiken van je verstand en het eerbiedigen van je eigen grenzen.

maar ik een idee? nee ik zou het even niet weten. toch gewoon de persoon in kwestie aan blijven spreken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.