Welke spiegelreflexcamera moet ik nemen?

joepje

Berichten: 206
September 09, 2009, 13:16:57
edit2Rapporteer  
Hello,

Nu dacht ik: Koop zelf eens een leuke camera. Dus ik kijk nu naar die spiegelreflex dingen. Een goede fotograaf ben ik niet, wil ik ook niet worden. Belangrijk: Van die 'klapperfoto's, (je weet wel, 5 per seconde of zo) en redelijk kunnen inzoomen. Ook lijkt het me prettig als je eea automatisch kunt instellen. Verder een flits (voor bij de bbq). Niet al te moeilijk dus.

Welke camera past nu bij mij? Soms schrik ik -soms- van de prijzen. Zitten er standaard lenzen bij? Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Thanks!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #1 September 09, 2009, 22:21:42
edit2Rapporteer  
Als je schrikt van de prijzen, vergeet het dan maar! Tongue

Wat jij zoekt is kostbaar, vooral zoveel mogelijk foto's op hoge resolutie per seconde (hoge fps = frames per second) maakt je keuze beperkt tot de duurdere exemplaren.

Helaas zul je je ook moeten verdiepen in fotografie wil je mooie foto's kunnen maken, ook al zit er vele automatische standen op de D-SLR's. Mensen denken dat moderne camera's mooie foto's vanzelf maken, helaas is niets minder waar.

Minimaal 5 fps, dan kom je al gauw uit bij Canon voor de EOS 40D en 50D (6 fps), Nikon D300...(8 fps)
Zoek daar de prijzen maar eens van op. Schrik je daar niet van, dan kun je vragen naar goede lenzen...

Op www.kieskeurig.nl kun je goed de prijzen vergelijken
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #2 September 09, 2009, 23:34:34
edit2Rapporteer  
Oke je wil dus eigenlijk alles weten  Wink
Wat is het budget?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #3 September 10, 2009, 00:27:21
edit2Rapporteer  
5 per seconde is al heel veel hoor. Weet zo uit mn hoofd niet welke camera hoeveel fps doet. Hier heb je een lijstje met overzicht van prijzen en fps:

http://tweakers.net/pricewatch/cat/288?currFilters=eNpLtDK0qi62MrdSKk5NLsnMz1OyBvMKijKzqlKBvFoAvcgLMA%3D%3D&orderField=prijs&orderSort=asc
joepje

Berichten: 206
Antwoord #4 September 10, 2009, 12:20:55
edit2Rapporteer  
Ik heb een bedrag van € 5- a € 600 in mijn hoofd (inclusief lens)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 September 10, 2009, 15:31:02
edit2Rapporteer  
Ik heb een bedrag van € 5- a € 600 in mijn hoofd (inclusief lens)

Voor dat budget gaat het heel lastig worden. Snelle fps zul je uit je hoofd moeten zetten om mee te beginnen. Verder een telezoom of superzoomlens (zou ik persoonlijk nooit nemen ivm beeldkwaliteit) wordt ook moeilijk voor dat budget. Kijk maar eens naar de prijzen bij deze zaak: www.camera.nu
nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #6 September 10, 2009, 16:24:34
edit2Rapporteer  
Ik zou de canon 1000D willen adviseren incl orginele canon lens tot 250mm zoombereik, nu bij bol.com voor nog geen €700,-.

Let wel goed op bij de madiamarkt en saturn, hier bieden ze vaak camera's aan met santron?? lenzen. deze lenzen zijn goedkoper, maar de kwaliteit is minder (geen beeld stabilisator).

suc6
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 September 10, 2009, 18:25:36
edit2Rapporteer  
Bol.com is hardstikke duur. Nooit van kieskeurig.nl gehoord???

1000D is een leuke instap d-slr camera, maar die gaat denk ik niet aan zijn verwachtingen voldoen.

Idd. goed opletten bij het kopen van kit aanbiedingen. Vooral de canon 18-55mm zoomlens zonder IS wordt erg vaak als verkapte aanbieding aangeboden.
ewoud

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #8 September 10, 2009, 23:42:08
edit2Rapporteer  
Als je je foto's voor het web gaat maken kun je misschien met minder megapixels af... Dan gaat er een heel nieuwe wereld voor je open. Kijk maar eens op de gebruikte markt. Daar vind heel decente spiegereflex-camera's tot 5 fps.

Kijk niet alleen naar hoeveel fps je kan schieten maar ook naar hoe lang hij dat kan, een canon 20d heeft bijvoorbeeld 5 fps, en kan er 23 achter elkaar opnemen. Dan heeft de camera wat tijd nodig om de gegevens op te slaan, en kun je dus niet schieten.

Waarom wil je een spiegelreflex? Als het je om de fps gaat kun je misschien ook naar iets als de Casio Exilim Pro EX-F1 kijken. Haal je meer uit je seconde, heb je veel zoom mogelijkheden en geld over voor een stabiel (tweedehands) statief (zonder schudden schieten geeft scherper beeld).
joepje

Berichten: 206
Antwoord #9 September 11, 2009, 09:19:08
edit2Rapporteer  
Thanks voor alle reacties. Kennen jullie de Sony DSLR-A300 ? Die komt goed uit de testen. Nu is de vraag: Welke lens zou erbij moeten?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 September 13, 2009, 13:52:57
edit2Rapporteer  
Kennen jullie de Sony DSLR-A300 ? Die komt goed uit de testen. Nu is de vraag: Welke lens zou erbij moeten?

Maximaal 2.5 fps, bij het fotograferen in Raw slechts in een burst van 6. Bij het schieten in Jpeg onbeperkt.

Gebruiker H2H heeft de Alpha200 en is nu nog op vakantie sportfoto's ermee aan het maken. Misschien kun je hem meer vragen.

Voordeel van Sony is dat het eigenlijk Minoltabodies en componenten zijn, er is veel tweedehands glas te koop wat hier op past. Check anders het fotoforum van zoom.nl
Daar vindt je vele Sony/Minolta gebruikers en veel informatie over de te gebruiken telezoomlenzen.
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #11 September 13, 2009, 21:00:05
edit2Rapporteer  
Het is ook een kwestie van hoe ligt z'n camera in de hand.
Persoonlijk vind ik de Nikon erg lekker in de hand liggen en bijv de D80 of D90 heeft een klein lcd scherm op de body zitten zodat alle gegevens direct zichtbaar zijn. Ook is de ruis bij hoge ISO bij de Nikon beter als je het vergelijkt bij bijvoorbeeld Sony of Canon. Nadeel van Nikon is dat de objectieven wel erg goed maar redelijk duur zijn. Zelf heb ik met veel plezier de D80 gebruikt en misschien kun je daar een leuke aanbieding op krijgen.

Succes
isomis

Berichten: 205
Antwoord #12 Oktober 01, 2009, 11:27:05
edit2Rapporteer  
is dit geen goede aanbieding: http://www.fotohart.nl/index.php?element=product&id_product=3&id_category=3

leuke camera toch?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Oktober 03, 2009, 10:00:31
edit2Rapporteer  


Leuke camera, maar check voor de beste prijs op bijvoorbeeld kieskeurig.nl
En let wel op welk objectief erbij wordt geleverd. Je hebt ze met en zonder IS. Als je toch voor de kitlens gaat versie met IS nemen.

Edit: hij is daar ook het goedkoopst (en inclusief IS 18-55 kitlens): http://www.kieskeurig.nl/digitale_spiegelreflexcamera/canon/eos_500d_en_ef-s_18-55_is/prijzen/328127/#prijzen
Henning

Berichten: 581
Antwoord #14 Oktober 03, 2009, 21:39:45
edit2Rapporteer  
Sony A550...

Hele beste cam voor z;n prijs!
oa. 5FPS (max 7 FPS met focus lock) en iso 3200 is nog goed bruikbaar.

wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #15 Oktober 03, 2009, 23:13:56
edit2Rapporteer  
Staar je niet blind op een hoog aantal fps, 4/5 fps is echt meer dan voldoende.
Snelle focus en goede lichtsterkte (lens) zijn belangrijker

Anders heb je zo 25 foto's van een trick Grin
isomis

Berichten: 205
Antwoord #16 Oktober 06, 2009, 09:40:56
edit2Rapporteer  


Leuke camera, maar check voor de beste prijs op bijvoorbeeld kieskeurig.nl
En let wel op welk objectief erbij wordt geleverd. Je hebt ze met en zonder IS. Als je toch voor de kitlens gaat versie met IS nemen.

Edit: hij is daar ook het goedkoopst (en inclusief IS 18-55 kitlens): http://www.kieskeurig.nl/digitale_spiegelreflexcamera/canon/eos_500d_en_ef-s_18-55_is/prijzen/328127/#prijzen


dan heb je nog de discussie kan je niet beter voor nikon gaan?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #17 Oktober 07, 2009, 11:54:31
edit2Rapporteer  
Of voor Canon?

Of voor Olympus?

Of voor Pentax?

Zo kun je wel door blijven gaan. Goed advies in D-SLR land is lastig, daar de meesten een budget hebben (Wazzaah had dat bijvoorbeeld bij z'n laatste aanschaf duidelijk niet, de mazzzelaar Grin ) is eenduidig advies niet te geven.

Canon en Nikon hebben over het algemeen de beste camera's in huis (wat niet wil zeggen dat ELKE camera ook top is van die merken), maar daar hangt altijd een prijskaartje aan. Voor Nikon is dat in de regel zelfs nog iets hoger.

En dat gezegd wil dat ook niet zeggen dat de overige merken (inclusief Sony/Minolta) slecht zijn.

Er zijn genoeg proffesionele onafhankelijke testen te vinden van d-slrcamera's. Kijk bijvoorbeeld eens op www.dpreviews.com
Voor glas: www.photozone.de (in het Engels al doet de URL anders vermoeden)

Ga voor je zelf na wat je echt wilt, en ik sluit me volledig aan bij Wazzaah dat de punten snelle AF en goed & snel glas absoluut belangrijk zijn voor je keuze. fps is leuk. Ik heb zelf 6,5...zelden gebruikt. 4/5 is ruim voldoende.

Een goede camera is duur! Een redelijke is nog altijd niet goedkoop.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #18 November 11, 2009, 00:50:19
edit2Rapporteer  
Hello,

Nu dacht ik: Koop zelf eens een leuke camera. Dus ik kijk nu naar die spiegelreflex dingen. Een goede fotograaf ben ik niet, wil ik ook niet worden. Belangrijk: Van die 'klapperfoto's, (je weet wel, 5 per seconde of zo) en redelijk kunnen inzoomen. Ook lijkt het me prettig als je eea automatisch kunt instellen. Verder een flits (voor bij de bbq). Niet al te moeilijk dus.

Welke camera past nu bij mij? Soms schrik ik -soms- van de prijzen. Zitten er standaard lenzen bij? Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Thanks!

Joepje, Ik had me al een heel end mee laten slepen in het mid- top en high end verhaal, en dat het allemaal altijd beter kan.
Ik heb nu toegeslagen voor een kitje met een olympus E-420 met twee lensjes 14-42 (1:3.4-5.6) en 40-150 (1:4.0-5.6). Ik kon op het web eigenlijk niks negatiefs vinden en hij kost net ietsje meer dan het schoonmaakdoekje van Michiels super camera, €330,- voor de hele set bij de mediamarkt (aktie deze week).
Ik moet er een paar postzegelkiekjes voor m'n website mee maken en verder wat ongein, misschien zelfs een kite shotje. Vandaag als een dwaas tussendoor op een blommetje gemikt in makro stand en WOW El Rudo vind het mooi! Super rijk beeld, haarscherp, geen weggeblazen kleuren of vieze ruis, echt mooi. Het kan absoluut vast veeeeeeeel beter maar voordat je in de draaikolk onderin je portemonee wordt getrokken, check dit setje uit. Het enige is dat er geen anti shake op zit, dus telefotos zal je beter met een statiefje kunnen maken, en het ontbeert een video opname. Wat er wel op zit is een anti stof schoonmaaksysteem voor de sensor en een prima live-view schermpje (schermpje als zoeker gebruiken). De lensjes doen het goed voor bijna-groothoek tot ca.7x zoom (schat ik), dus behoorlijk qua range. Het voelt goed en degelijk aan zij het wat licht en klein - laatst ook eens wat met een Canon D5 gedaan en tja dat voelt wel een stuk ... duurder.
Ik ben ook blij verrast met de lichtopbrengst, bij kunstlicht zonder flits op auto 800 Iso heel goed resultaat.
Voor deze prijs kan je een tijdje kijken hoe je fotografeert, wat je belangrijk vind etc., en dan een gat in je spaarvarken graven - of blij zijn met wat je hebt.
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #19 November 11, 2009, 13:54:23
edit2Rapporteer  
Hello,

Nu dacht ik: Koop zelf eens een leuke camera. Dus ik kijk nu naar die spiegelreflex dingen. Een goede fotograaf ben ik niet, wil ik ook niet worden. Belangrijk: Van die 'klapperfoto's, (je weet wel, 5 per seconde of zo) en redelijk kunnen inzoomen. Ook lijkt het me prettig als je eea automatisch kunt instellen. Verder een flits (voor bij de bbq). Niet al te moeilijk dus.

Welke camera past nu bij mij? Soms schrik ik -soms- van de prijzen. Zitten er standaard lenzen bij? Kan iemand me een beetje op weg helpen?

Thanks!


Joepje, Ik had me al een heel end mee laten slepen in het mid- top en high end verhaal, en dat het allemaal altijd beter kan.
Ik heb nu toegeslagen voor een kitje met een olympus E-420 met twee lensjes 14-42 (1:3.4-5.6) en 40-150 (1:4.0-5.6). Ik kon op het web eigenlijk niks negatiefs vinden en hij kost net ietsje meer dan het schoonmaakdoekje van Michiels super camera, €330,- voor de hele set bij de mediamarkt (aktie deze week).
Ik moet er een paar postzegelkiekjes voor m'n website mee maken en verder wat ongein, misschien zelfs een kite shotje. Vandaag als een dwaas tussendoor op een blommetje gemikt in makro stand en WOW El Rudo vind het mooi! Super rijk beeld, haarscherp, geen weggeblazen kleuren of vieze ruis, echt mooi. Het kan absoluut vast veeeeeeeel beter maar voordat je in de draaikolk onderin je portemonee wordt getrokken, check dit setje uit. Het enige is dat er geen anti shake op zit, dus telefotos zal je beter met een statiefje kunnen maken, en het ontbeert een video opname. Wat er wel op zit is een anti stof schoonmaaksysteem voor de sensor en een prima live-view schermpje (schermpje als zoeker gebruiken). De lensjes doen het goed voor bijna-groothoek tot ca.7x zoom (schat ik), dus behoorlijk qua range. Het voelt goed en degelijk aan zij het wat licht en klein - laatst ook eens wat met een Canon D5 gedaan en tja dat voelt wel een stuk ... duurder.
Ik ben ook blij verrast met de lichtopbrengst, bij kunstlicht zonder flits op auto 800 Iso heel goed resultaat.
Voor deze prijs kan je een tijdje kijken hoe je fotografeert, wat je belangrijk vind etc., en dan een gat in je spaarvarken graven - of blij zijn met wat je hebt.


Het nadeel van zulke Olympus is de cropfactor die de sensor geeft in vergelijking tot Canon en Nikon, Olympus gebruikt een cropfactor van 1,9 waar Canon 1,6 en Nikon 1,5 gebruikt. Wat houd dit in zullen sommigen denken, dit beteken dat je het aantal mm's van je objectief als het ware met deze factor moet vermenigvuldigen om tot hetzelfde bereik te komen als een Full Frame of 35mm conventionele camera. Dus een 100mm objectief op een camera met cropfactor 1,9 is vergelijkbaar met 190mm, bij canon zal dit dan 160mm en bij Nikon 150mm worden. Nu denken velen dat dit interessant is om veel tele te bekomen, maar in wezen is het een uitsnede van wat een Full Frame camera ziet op 100mm



Op bovenstaande foto moet de uitleg duidelijk worden, bij de cirkel die tegen de hoeken van de foto aangrenst is hoe de verhouding is tussen een Full Frame camera en een Crop camera bij hetzelfde aantal mm's objectief. Op zich is het interessant omdat je bij een Full Frame camera meer tele nodig hebt om dezelfde foto te maken, maar aan de andere kant werkt de cropfactor ook nadelig als het op breedhoek aankomt. Als we over breedhoek spreken, dan is 10mm bij een Full Frame 10mm, bij de Olympus is dat hetzelfde als 19mm door de cropfactor en zal je ook veel minder detail in beeld krijgen dan je met een Full Frame wel kan doen. Deze breedhoekfoto's zijn alomvertegenwoordigd in magazines waar een kitesurfer als het ware over de fotograaf heen komt vliegen, dan krijg je dat ronde vertekende effect en bij een crop camera is dat minder omdat de meeste vertekening zichtbaar word dermate je meer naar buiten toe gaat van het objectief.

Dus bij DSLR camera's is het de bluts met de buil, Crop camera's zijn goedkoop en heel toegankelijk, Full Frame camera's zijn duur en enkel weggelegd voor semi professionele tot professionele fotografen die echt serieus bezig willen zijn met foto's maken, voor een kiekje nu en dan is het weggegooid geld. Ook is een Crop camera veel compacter van bouw dan een Full Frame, dat verhoud zich dan ook in het gewicht, 500gr tov vaak 1kg zonder objectief.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 November 13, 2009, 16:33:52
edit2Rapporteer  
Voor Rudo's toepassingen absoluut een fijne four/third d-slr. Ben zelf ook Olympus liefhebber uit de tijd van de 35mm kleinbeeld, maar haak af vanwege de 4/3 filosofie die ze hebben samen met o.a. Panasonic (Alhoewel micro 4/3 best eens interessant kan zijn als alternatief voor de compact camera)

Olympus heeft zijn objectieven aangepast aan de grote cropfactor. De meeste objectieven voor Canon en Nikon zijn gemaakt voor full-frame, en zijn vaak niet optimaal voor een camera met cropfactor.

Zeker voor internet kiekjes maakt het weinig uit. Voor snelle actie absoluut wel, dan ga je echt merken wat het verschil is met een snelle camera met dito glas.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #21 November 13, 2009, 21:21:05
edit2Rapporteer  
Voor Rudo's toepassingen absoluut een fijne four/third d-slr. Ben zelf ook Olympus liefhebber uit de tijd van de 35mm kleinbeeld, maar haak af vanwege de 4/3 filosofie die ze hebben samen met o.a. Panasonic (Alhoewel micro 4/3 best eens interessant kan zijn als alternatief voor de compact camera)

Olympus heeft zijn objectieven aangepast aan de grote cropfactor. De meeste objectieven voor Canon en Nikon zijn gemaakt voor full-frame, en zijn vaak niet optimaal voor een camera met cropfactor.

Zeker voor internet kiekjes maakt het weinig uit. Voor snelle actie absoluut wel, dan ga je echt merken wat het verschil is met een snelle camera met dito glas.
haha dus als het goed begrijp kom jij dus kitefoto's maken! zeg maar wanneer/waar je gaat!
En zoals gezegd, voor die enkele keer dat ik een echte camera nodig heb kan ik beschikken over een set waar je een redelijke auto van kan kopen...
Runaque

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #22 November 13, 2009, 22:41:17
edit2Rapporteer  
Olympus heeft zijn objectieven aangepast aan de grote cropfactor. De meeste objectieven voor Canon en Nikon zijn gemaakt voor full-frame, en zijn vaak niet optimaal voor een camera met cropfactor.


Dat is niet waar, zowel Canon als Nikon hebben voor beide sensortypes voldoende aanbod in objectieven, welliswaar met sterk uiteenlopende prijzen. Objectieven voor een full frame kan je probleemloos en zonder nadelen op een camera met cropsensor gebruiken. Een ander verhaal is het als je objectieven voor een crop camera op een Full frame zet, dan ga je wel het nadeel ondervinden met dat er enkel een klein deel van je sensor belicht gaat worden en de rest is dus als het ware en dikke zwarte ronde kader. Hoewel Nikon zijn Full frame camera's de instelling hebben om met crop objectieven te kunnen werken, dan fungeert de sensor softwarematig als een cropsensor.

Als je een goede compact zoekt die je op en in het water kan gebruiken, een die stoot en stofbestendig moet zijn, dan is de  Panasonic Lumix DMC-FT1 misschien wel een goede keuze. Panasonic bied dezelfde goede technologie met dit toestel, maar welliswaar met een beperkt zoombereik (28 mm en reikt tot 128mm) omwille van compromisses betreffende de robruustheid van het toestel. Daarboven kan dit toestel ook nog eens HD video aan tot 720 pixels, wat al behoorlijk goede beelden oplevert.

http://www.letsgodigital.org/nl/21218/panasonic-lumix-dmc-ft1/#
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #23 November 14, 2009, 09:46:45
edit2Rapporteer  
[Dat is niet waar, zowel Canon als Nikon hebben voor beide sensortypes voldoende aanbod in objectieven, welliswaar met sterk uiteenlopende prijzen. Objectieven voor een full frame kan je probleemloos en zonder nadelen op een camera met cropsensor gebruiken.

Klopt! Ik had erbij moeten zeggen dat ik het over de Luxury/L serie glaswerk had. Die andere zijn idd. wel geoptimaliseerd voor de cropfactor. De aanbieders van 4/3 d-slr's hebben geen ander formaat sensor, dus ook de dure daarvan zijn geoptimaliseerd voor de kleinere sensor.

@ Rudo: alleen kitefoto's? Dat zou wel heel zonde zijn want tussen achter de camera staan of onder de vlieger hangen, heel makkelijke keuze Grin
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #24 November 14, 2009, 13:35:26
edit2Rapporteer  
Ja die Lumix oid wordt m'n volgende vestzak cam for sure! De neem ik graag mee het water op, naar een leuk zandbankje varen en filmen en klikken maar! Of gewoon om je nek en met één hand een andere rider filmen... meteen in HD!
Heb nu de Casio 10MP EXS10, een van de eerste 10Mp op creditcard formaat, die is al heel indrukwekkend voor zo'n pint en shoot ding...

Maar we dwalen af, topic gaat over SLRs.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.