Tips om ongelukken te voorkomen

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
December 08, 2009, 19:44:43
edit2Rapporteer  
In dit topic vind u en aantal belangrijke tips om ongelukken in de kitesport te voorkomen.
   
1. HOUD MINSTENS 60 METER AFSTAND VAN GEVAARLIJKE OBJECTEN. (2 x lijnlengte)   
Eventuele boten, containers, prullenbakken, prikkeldraad en andere objecten zijn erg hard en dus gevaarlijk. Depower je kite zo vroeg mogelijk als zulk gevaar dreigt. Bij het kitesurfen geldt: "afstand is je beste vriend"! De nodige afstand kan er voor zorgen dat inschattingsfouten of gewoon botte pech niet met schade, verwondingen betaald hoeven worden. Er zijn al kiters gewond geraakt door een gebrek aan afstand.   
   
2. HOU HET WEER NAUWLETTEND IN DE GATEN.  
Stormen en instabiele wind hebben de nodige kiters verwond. Check daarom voor je gaat kiten uitgebreid de weersvoorspellingen. Bekijk weerkaarten, check de windwaarschuwingen en -voorspellingen en nog veel belangrijker: hou tijdens het kiten eventuele weersveranderingen constant in de peiling!
Kitesurfen is het veiligst als er geen storm of zware windvlaag dreigt, als de wind gelijkmatig en niet vlagerig is. In andere woorden, als jij als kiter niet zeker weet of jij of je gear de omstandigheden aankunnen, ga dan nooit het water op! Als je ziet dat er een storm of windvlaag dreigt ga dan direct naar de kant en haal je vlieger neer. Verwijder de lijnen en zorg er voor dat je vlieger op een veilige plaats ligt, ruim alles op voordat de veranderingen in het weer jou bereikt hebben. Vermijd altijd directe aflandige of aanlandige wind, en probeer de mensen op het water tijdig te waarschuwen voor dreigend gevaar.   
   
3. NEEM VOLDOENDE LESSEN VAN EEN GOEDE KITESURFSCHOOL  
Bouw hiermee voorzichtig en onder begeleiding ervaring op in condities die door ervaren instructeurs beoordeeld worden. Natuurlijk kost dit geld, maar bedenk je dan dat je met ervaring voorkomen kunt dat je je kite-gear, de omstanders en niet in de laatste plaats, je jezelf beschadigt. Daarnaast beperken we met een het voorkomen van ongevallen ook de kans dat kitesurfen op sommige spots verboden word!   
   
4. CONTROLEER JE GEAR VOOR JE JE KITE OPLAAT 
Voor je het water opgaat is een uitgebreide controle van je gear noodzakelijk. Controleer je lijnen op schade en op juiste bevestiging aan je kite. Voorkom dat ze in de knoop zitten of verkeerd aangesloten, voorkom lussen in je lijnen. Heb je schade aan je kite, repareer die dan voor je de kite weer oplaat.   
   
5. GEBRUIK SAFETY GEAR   
Gebruik altijd een goede en passende helm, een impact vest, een kite-leash die je getest hebt en waarvan je zeker weet dat hij werkt. Gebruik een goede en betrouwbare chicken-loop voorzien van veiligheidssysteem met quick-release, ook aan je vaste trapezelijn! Door je quick-releases regelmatig onder spanning te testen voorkom je dat ze weigeren als je ze echt nodig hebt. Daarnaast kan een scherp mes (speciaal kite-mes) voor extra veiligheid zorgen.   
   
6. VOORKOM HET KITEN IN HARDE WIND, OF WEES JE BEWUST VAN DE RISICO'S   
Probeer te voorkomen dat je kitesurft in wind harder dan 5 Beaufort. Dat is dus wind van 22 knopen of meer. De krachten op je kite en de snelheid waarmee je vaart of springt nemen bij hogere windsnelheden enorm toe. De veiligheidsmarges die je dan hebt zijn erg klein en een ongeluk is veel sneller bij je dan je verwacht, waardoor de nodige ongevallen gebeurd zijn.   
   
7. PROBEER JE KITE UITGEHAAKT OP TE LATEN EN OEFEN DIT  
Let op dat je je bar zonder meer kunt loslaten en daarmee de depower leash van je kite activeert als het mis dreigt te gaan. Het veiligste is het om pas in te haken als je vlak bij het water bent en je vlieger laag boven het water hebt. Je kunt zo snel je board pakken en het water op.   
   
8. LAAT JE VLIEGER INDIEN MOGELIJK MET EEN ERVAREN HELPER OP   
Een ervaren helper die jouw instructies en signalen begrijpt zonder daarbij fouten te maken voorkomt gerommel, crashende kites en mogelijk veel schade en verwondingen. Zorg ervoor dat de helper en jij "dezelfde taal" spreken en dezelfde signalen gebruiken. Als de omstandigheden het toelaten kan het veiliger zijn om je kite vanuit of dicht bij het water op te laten.   
   
9. HOU JE KITE LAAG, VOORKOM LOEVEN EN VAAR ZO SNEL MOGELIJK WEG VAN DE KANT   
Blijf niet op het strand of in de buurt van harde objecten als je kite in de lucht is. Springen met een kite op het strand is wellicht spectaculair, maar heeft voor de nodige botbreuken en andere schade gezorgd. Regelmatig gebeuren er zo ongelukken doordat een windvlaag een kite met rider meesleept. In het water kan dit veel minder snel ernstige schade of verwondingen veroorzaken dan op het land.   
   
10. VOORKOM GEZEUR, VOORKOM ONGELUKKEN, HOU JE OGEN OPEN!   
Zie je iemand die hulp nodig heeft tijdens het kiten of een goed advies? Spring dan voor elkaar in de bres en help zo je medekiters. Zie je mensen fouten maken of zie je stommiteiten al van een afstand aankomen? Probeer die mensen dan van de gevaren te overtuigen en voorkom zo problemen voor alle kiters op die spot. Als we willen blijven kiten op die ene perfecte spot, laat dan de toegang tot die spot niet verpesten door onervarenheid van anderen. We beoefenen allemaal de sport, dus help elkaar en help zo jezelf!

11. Vraag jezelf altijd af... Wat als....?
Probeer jezelf tijdens het kitesurfen altijd af te vragen wat er fout kan gaan. Als dit en dat gebeurt wat moet ik dan doen of wat kan er foutgaan? Het is heel belangrijk om te weten wat je moet doen in een gevaarlijke situatie om daarop te kunne inticiperen.

Stel jezelf bijvoorbeeld vragen als: Als je ver van de kant af bent, wat als er een lijn breekt?
Als je launched, wat als je een stuk down-wind wordt getrokken, hang ik dan wel of niet in dat prikkeldraad?
Als ik in de buurt van een obstakel vaar (steiger, kant, boot, andere kiter), wat als er een onverwachte windvlaag komt en ik verlies de controle?
Als je gaat landen, wat als de kite terugvalt in het windvenster en vol de powerzone ingaat?

Tips om je lijnen veilig op te rollen: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=40343.0
joey96

Geen avatar

Berichten: 29
Antwoord #1 Februari 08, 2010, 18:50:56
edit2Rapporteer  
Thx maar dat uitgehaakt oplaten snap ik absoluut niet!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 Februari 08, 2010, 19:04:10
edit2Rapporteer  
Thx maar dat uitgehaakt oplaten snap ik absoluut niet!

Ik heb mij eens laten vertellen dat dit uit de beginjaren van het kitesurfen komt. De vliegers hadden toen vrijwel geen depowermogelijkheden en ook de safety's waren niet "je van het" . Verder had je natuurlijk ( d'r waren bijna geen kitesurfers te bekennen) alle mogelijke ruimte.
Het uit/ingehaakt launchen is hier en daar nog steeds een onderwerp van discussie. Ikzelf launch altijd ingehaakt. Ik geef pas een startsignaal als ik de vlieger goed onder controle heb en wat ( depower) ruimte over heb.  Ik merk echter wel dat ik ( en met mij velen) als je een aantal dagen achter elkaar het water op ben geweest,  met het starten wel eens wat "nonchalanter" word.
Is een zaak om vooral als het wat harder waait goed scherp te blijven...........
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #3 Februari 08, 2010, 21:47:24
edit2Rapporteer  
Klopt, dat oplaten uitgehaakt is iets van de begin-jaren... Men werd zelfs geleerd om uitgehaakt te starten, en pas als je alles onder controle hebt in te haken.. (zo ging het iig bij mijn eerste les)
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #4 Februari 09, 2010, 14:43:56
edit2Rapporteer  
12: blijf thuis op de bank zitten.

Grin
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #5 Februari 09, 2010, 15:00:43
edit2Rapporteer  
12: blijf thuis op de bank zitten.

Grin

13: alleen als morres gaat kiten

 Grin
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #6 Februari 09, 2010, 16:43:51
edit2Rapporteer  
kunne inticiperen   (  !  )
piede

Berichten: 1689
Antwoord #7 Februari 09, 2010, 17:19:06
edit2Rapporteer  
Is het niet intranciperen?
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #8 Februari 09, 2010, 18:11:48
edit2Rapporteer  
nee, jij hebt het over transpireren?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #9 Februari 09, 2010, 18:20:03
edit2Rapporteer  
Goede tips moet ik zeggen, dit kan heel handig zijn vooral voor de beginners.

Ik zou het ook even in dit topic zetten of een duidelijke vermelding:
[info] Beginners en Nieuwelingen informatie / http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.0

Alleen dat van dat uitgehaakt de kite op laten zou ik schrappen. Puur omdat veel mensen en
vooral beginners tegenwoordig een BOW/SLE/Delta hebben en die hebben uitgehaakt meestal
een stuk meer druk hebben dan C-kites.
bezemsteel12

Berichten: 884
Logs: 0 | 69 uur
Antwoord #10 Februari 09, 2010, 18:34:11
edit2Rapporteer  
kunne inticiperen   (  !  )

Is het niet intranciperen?

is het niet anticiperen?
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #11 Februari 09, 2010, 18:36:25
edit2Rapporteer  
kunne inticiperen   (  !  )

Is het niet intranciperen?

is het niet anticiperen?

Jep het is anticiperen, dat is dat je jezelf kan aan passen mocht er iets onverwachts gebeuren. Wink
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #12 Februari 09, 2010, 19:01:43
edit2Rapporteer  
Die discussie over in of uithaken is hier en op hanglos uitgebreid gevoerd idd. Als je zeker bent dat je lijnen goed zitten en je een stabiele wind hebt is het veilig om ingehaakt te starten. Maar daar gaat het nog wel eens mee mis. Lijnen die verkeerd aan de kite zijn vast gemaakt of ergens achter haken, vlagerige wind waardoor de kite gaat rollen en meteen door de powerzone jast enz. Heb zelf een systeempje waarmee ik wat extra kan depoweren en start daarmee vaak uitgehaakt. Het sturen gaat dan wat trager en met heel  weinig wind overvliegt ie wat sneller (maar dan kun je net zo goed ingehaakt starten), maar het is meestal toch veiliger, vooral als je wat gevorderd bent. Dan is inhaken geen probleem meer als je de kite omhoog hebt. Hoef je er nooit meer over in te zitten met 25 knopen en maar weinig ruimte of je lijn niet ergens achter blijft haken oid.
Ga het systeem hier niet weer uitleggen, dat heb ik geprobeerd, maar het is toch altijd weer wat de boer niet kent dat eet ie niet.
Toch zou ik een vergelijkbaar systeem op de markt niet vreemd vinden. Ik gebruik het nu al 4 jaar en het heeft het starten ( en ook landen) voor mij een zorgeloos gebeuren gemaakt, waar ook.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #13 Februari 09, 2010, 19:19:14
edit2Rapporteer  
Bij het starten heb ik dat werkelijk nog nooit gehad. Je moet een kite ook niet launchen als je ziet dat de lijnen ergens achterhangen of verkeerd zitten. Lijnen strak houden en zo gaan staan dat je kite wat wind heeft en vanzelf uit de handen van je maatje vliegt. Dan kan je al die dingen die jij nu zegt niet hebben.

Maar uiteraard mag iedereen het van mij zelf beslissen of hij hooked of unhoked launched.

Vlagerige wind is wel een punt uiteraard. Ook het uitglijden na het launchen waardoor je geen controle over de kite hebt.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #14 Februari 09, 2010, 20:15:37
edit2Rapporteer  
Zou de titel niet iets algemener mogen? Tips voor veilig en verantwoord kitesurfen
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #15 Februari 09, 2010, 20:25:49
edit2Rapporteer  
Voorbeelden genoeg hoor, op Mirns is er eens vol de kant op gesleurd omdat zijn lijn achter de tip was blijven hangen. Het was een bow, daar gebeurt dat eerder geloof ik. Hij stond nog in het water ook nog maar werd tot op de kant gesleurd en klapte daar op een vrouw die daar op een boomstam zat, Vrouw moest met een amulance afgevoerd worden. Kiter was ervaren. Als je ervaren wordt je vaak wat nonchalanter. Het zal wel goed gaan denk je dan , het gaat altijd goed. Maar tegen verkeerd gemonteerde lijnen of een lijn die ergens achter blijft haken is geen ervaring opgewassen, daarvoor gaat het te snel.

Ik probeer echt niet iedereen op het unhooked over te laten stappen. Ingehaakt kan ook heel veilig zijn, maar dan zijn er wel altijd wat mitsen en maaren. Wil alleen maar zeggen dat unhooked, met een kleine aanpassing waardoor je wat meer depower hebt (hoe dan ook, kan zelfs een extra lange depowerstrap zijn ) ook heel veilig kan zijn. 4 jaar ervaring  zegt wel iets, dat poets je niet zo maar weg.
helium

Berichten: 676
Antwoord #16 Februari 09, 2010, 20:41:55
edit2Rapporteer  
Moet zeggen dat ik wel altijd een voorkeur heb WIE mijn kite oplaat.
Liefst een maat of een ervaren persoon die effe wacht met oplaten op een signaal wanneer alles ok is.

Wanneer je uithgehaakt oplaat bestaat er de kans dat je door overdruk de kite loslaat en sommige kites tollen dan rond op t strand (ja, ik vaar bandit dos) waar je anderen/jezelf weer in gevaar brengt.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #17 Februari 09, 2010, 20:42:36
edit2Rapporteer  
Hey, t is winter hoor. Lijkt me meer n topic voor als mooi weer kiters onder hun steen vandaan kruipen  Cool
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #18 Februari 09, 2010, 21:27:06
edit2Rapporteer  
Als je de leash wel vast maakt hoef je alleen maar 30 meter beneden van je ruimte te hebben. Verder zal je kite nooit gaan als je loslaat. Als je er aan vast zit kun je nog vele verder meegesleurd worden met ook nog jezelf er aan. Die vrouw werd door de kiter van de boomstam gestoten, niet door de kite. En dan heb ik het nog niet eens over de kiter zelf. Een kite aan een leash is niet zo gevaarlijk als er geen andere kite 30 meter benedenwinds is. En die moet er sws niet zijn als je start.
Undergrounder

Berichten: 150
Antwoord #19 Februari 09, 2010, 21:29:58
edit2Rapporteer  
En dat loslaten, eerst kreeg ik te horen dat je dan uit reflex vasthoud als er wat misgaat. Beide klopt niet, je laat echt niet zomaar los maar als je het idee hebt dat er wat misgaat kan dat heel snel en doe je het ook
bertvh

Berichten: 224
Antwoord #20 Februari 09, 2010, 22:02:51
edit2Rapporteer  
ik probeer na het kiten als ik mijn kite neerleg eerst volledig te depoweren.dwz de volgende sessie dat ik hem oplaat steeds gedepowerd is.is voor mij een kleine bijdrage naar veiliger oplaten van de kite ThumpsUp
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #21 Februari 10, 2010, 07:38:46
edit2Rapporteer  
onderdegrond, ik zeg ook absoluut niet dat het onverantwoord is hoor. die 30m afstand moet je naar mijn mening sowieso hebben, hooked of unhooked. Ik geef enkel aan dat ipv dan unhooked te starten men beter consequent de kite goed en verzorgd oplaten. Ik neem aan dat die persoon op Horst ook zijn lijnen strak had en zijn kite wat power had voor het oplaten? Dan zie je toch dat je lijn rond de tip zit. Misschien was zijn buddy wel wat nonchalant en liet hij hem los, dat kan. Op onze homespot word er zonder de duim geen enkele kite losgelaten. Zelfs als een (belg of duitser ja sorry) driftig naar ons knikt  schater
sipper

Geen avatar

Berichten: 9
Antwoord #22 Februari 01, 2011, 12:49:09
edit2Rapporteer  
Als ik deze topics zo lees zijn er veel meer ongelukken dan dat ik dacht;)
naja

Berichten: 355
Antwoord #23 Februari 01, 2011, 12:55:40
edit2Rapporteer  
Klopt, dat oplaten uitgehaakt is iets van de begin-jaren... Men werd zelfs geleerd om uitgehaakt te starten, en pas als je alles onder controle hebt in te haken.. (zo ging het iig bij mijn eerste les)
Vooral dat laatste,fijn dat je geen namen noemt Tom Grin
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Februari 14, 2011, 20:15:54
edit2Rapporteer  
Als er een ranglijst zou bestaan voor " ppffffffff, dat ging maar net goed launches"  ken ik de nr 1  schater
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.