[Ervaring] Boardleash, een no-go

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #25 Februari 21, 2010, 13:34:42
edit2Rapporteer  
iemand wel eens een HELE korte leash geprobeerd (20cm) dat je board dus aan je enkel blijft hangen(ik voel een enkel-breek-verhaal opkomen Grin ?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #26 Februari 21, 2010, 13:39:19
edit2Rapporteer  
nee, wel TWEE hele korte leashes van 20 cm, ieder enkel aan dichtstbijzijnde tip.  Werkt echt super, nooit een board tegen m'n gehemelte gehad. ThumpsUp
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #27 Februari 21, 2010, 13:41:52
edit2Rapporteer  
Oh ja, en een spanband om m'n grabhandle naar m'n trapeze, maar dat was geen succes: ging roesten. schater
Garnaaltje

Berichten: 21
Antwoord #28 Augustus 02, 2010, 17:20:15
edit2Rapporteer  
kheb mijn board 1 keer naar mij zien suizen recht naar mijn hoofd na ne mislukte sprong ik dacht nu wordt het zwart mirakel wel dat het juist stopte voor mij, ik had mn armen al rond mn hoofd geslaan .. sindsdien nooooooit meer met leash en nu verlies ik mijn board bijna nooit meer weird Grin
arie225

Geen avatar

Berichten: 47
Antwoord #29 Augustus 02, 2010, 18:43:11
edit2Rapporteer  
elk jaar in rosas breng ik wel een paar planken aan de kant..
body draggen heeft mij altijd uit de brand geholpen
RobinGrave

Berichten: 56
Antwoord #30 Augustus 22, 2010, 12:37:36
edit2Rapporteer  
Ik heb altijd een roll-leash aan me trapeze zitten. Er zijn hier vast wel meer mensen die ervaring hebben met een vernietigde kite (of een kite dat niet meer wil relaunche) op het water en dan ook nog honderden meters van de kust af? Dat is heel ver zwemmen. Op z'n moment zorg ik ervoor dat de kite aan de 5de lijn hangt, rol de lijnen om m'n bar, bevestig m'n roll-leash aan mn board en begin met baantjes trekke:)

Tijdens het surfen zelf heb ik hem echter nooit aan me board vast zitten.

Gister was bijvoorbeeld tijdens het kiten mijn leading edge gescheurd. Ik moest zeker nog wel 200 meter zwemmen voordat ik aan de kant was. Dus op zulke momenten vind ik het wel fijn om m'n board gewoon achter me aan te laten dobberen.

ipv een roll-leash zou je ook gewoon je safety leash kunne gebruiken;)


 
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #31 Augustus 22, 2010, 12:45:35
edit2Rapporteer  
een boardleash is als een motorrijder met zijwieltjes.
Zorg dat je materiaal in orde in is. Zorg dat je de basisbeginselen van het kitesurfen beheerst. Goed kunnen boddy-draggen is1 van de eerste beginselen net zoals het kunnen herstarten van je vlieger vanuit diep water.
Gedraag je naar de omstandigheden. Niet verder uit de kant als dat je jezelf in veiligheid kunt brengen / niet in je eentje op het water enz enz






 
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #32 Augustus 22, 2010, 12:49:58
edit2Rapporteer  
Ik vaar mn strapless waveboardje wel met normale surfleash, dus eentje zonder elastiek.  Heb nooit ergens last van en het scheelt me veel werk. In extremere omstandigheden haal ik hem er misschien wel af, maar voorlopig hou ik hem nog even denk ik.

kitesurfer

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #33 Augustus 23, 2010, 19:55:53
edit2Rapporteer  
ik weet het strepless word de leash weer meer aantrekkelijk
maar ik zou het toch echt afraden

kijk anders even naar het filmje hier onder beetje aan het einde staat een leach accident met een wave boardje

youtube.com/watch?v=Hh1DOV9snD8
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #34 Augustus 23, 2010, 21:45:16
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk, het blijft een risico, het is dus net of je dat aanvaardbaar vindt..
Zolang ik nog niet zo extreem golfrij als Ben wilson, denk ik dat de voordelen voorlopig nog even opwegen tegen de nadelen..
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #35 Augustus 23, 2010, 23:55:05
edit2Rapporteer  
Heb je al wel eens zonder gevaren Thomas? Waveboards spoelen namelijk altijd met de golven mee en zolang je niet aflandig vaart zul je je board dus meestal downwind van je trugvinden nadat je gevallen/gespoeld bent.
thomasr

Berichten: 1127
Antwoord #36 Augustus 26, 2010, 17:15:35
edit2Rapporteer  
@ Evan, Nee, want vooralsnog gebruikte ik hem vooral als low wind board, dus als je op een kabbelzee'tje dan je plank verliest is het met weinig wind net wat meer moeite op upwind te komen. Het is meer uit luiheid zegmaar..

Ik overweeg wel om hem er eens af te halen, want er zijn ook momenten dat 'ie flink in de weg zit..
zinno

Geen avatar

Berichten: 56
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #37 Augustus 30, 2010, 14:38:19
edit2Rapporteer  
Een boardleash is veilig zolang er niets fout gaat. Ik kan wel een scenario of 10 bedenken, waar het lijntje en de plank plots een dodelijk object worden.

Maar ja, ik gebruik momenteel ook een rol-leach om toe-side & bochtjes te leren nemen, als ik crash kijk ik eerst naar men board & dan pas naar men kite ... lekker vals gevoel van veiligheid Smiley
nielsen

Geen avatar

Berichten: 90
Antwoord #38 Augustus 30, 2010, 14:53:06
edit2Rapporteer  
een boardleash is naar mijn idee heel onveilig, Ik kwam afgelopen zaterdag op Borkum in de storm terecht en werd zo van m'n board geblazen. nadat ik binnen no-time op het strand lag, kwam m'n board na 5-10 minuten al bij de kant aan, na een rit van ongeveer 400 meter in de golven.
kiterunner

Berichten: 74
Antwoord #39 Mei 20, 2011, 21:39:02
edit2Rapporteer  
Ik heb nu 2 jaar de rolleash van flysurfer en heb deze middels een trapese touwtje van een surfplank en een "breekbare lus" aan mijn board bevestigd.
Door het trapese touwtje "voel' je heel snel waar de leash is en kan deze minder snel in de war raken met je lijnen na een crash.
 
Ik koppel pas in het water mijn boardje aan de leash en als ik van het water af ga koppel ik direct de leash weer los. Dat is een extra veiligheidshandeling die ik iedereen adviseer.

Als het echt te wild gaat is bij mij al een aantal keer de elastieken lus gebroken zodat  mijn boardje gewoon los sprong. Ik draag wel altijd een helm maar dat zou ik ook blijven doen als ik geen rolleash zou hebben.
Ik voel mij daar prettig mee ook voor het geval als er iemand in mijn lijnen vaart en ik onverhoopt wordt gecatapulteerd (is mij helaas 2 keer overkomen op het strand.

Ik heb met name op Wijk aan Zee veel plezier van mijn leash als er veel stroming is. Je kan je veel meer bezighouden met het beheersen van een sprong en moves en hoeft niet meteen bang te zijn dat je je boardje kwijtraakt

Ik ben nu inmiddels wel zover dat ik mijn boardje ook bij hoge sprongen niet meer kwijtraak en ga mijn leash via marktplaats verkopen en zal daarbij de koper het bovenstaande adviseren.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie van een tot nog toe tevreden gebruiker mede dankzij de zelf aangebrachte breekbare lus (een stukje elastiek van ca. 6 mm dik en te verkrijgen bij de betere watersportzaak)

Groeten: Kiterunner
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #40 Mei 21, 2011, 04:00:19
edit2Rapporteer  
Board leash gebruiken... Be my guest, niet zeiken als je tanden heb lopen spugen, dikke ritssluiting op je hoofd hebt e.d. Have fun, ik wil het niet weten. Gewaarschuwd mens telt voor twee!!!!!!!
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #41 Mei 21, 2011, 09:40:58
edit2Rapporteer  
Gewoon wakeboardboots gebruiken loser, gaat je bordje nergens heen  Joepie
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #42 Mei 21, 2011, 09:44:26
edit2Rapporteer  
Een beginner met 2 berichtjes op dit forum komt hier ff jarenlange ervaring in Boardleashes ontkrachten omdat hij zelf al die tijd geluk heeft gehad. Ik heb meer dan genoeg mensen met rolleashes van het water zien komen met schade aan het hoofd. Maar ga gerust je gang want sommigen leren het nooit.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #43 Mei 21, 2011, 22:17:23
edit2Rapporteer  
Gewoon wakeboardboots gebruiken loser, gaat je bordje nergens heen  Joepie

 succes met hoogte varen...,lijkt me erg ruk, en als het zo goed zou werken waarom vaart bijna niemand ermee... Leuk om wakestyle down wind achter je kite aan mee te klooien maar verder ook niet
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #44 Mei 21, 2011, 22:28:06
edit2Rapporteer  
Jammer dat ze nog steeds verkocht worden, zorg gewoon dat je voetbanden goed afgesteld staan en dat je kan body draggen.

Leuk zo'n helm...als je board tegen je gezicht slaat heb je alsnog niks aan een helm, of je krijgt je board in je nek,rug etc... gewoon dus helemaal geen boardleash klaar uit !
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.