kitesurfverenigingen

Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Mei 27, 2010, 13:20:36
edit2Rapporteer  
Ik lees regelmatig berichten waar aangegeven wordt dat men in een bepaald gebied niet mag varen daar men geen lid is van "de vereniging".
Hartstikke leuk dergelijke watersport verenigingen, creeert wat meer samenhorigheidsgevoel in dergelijke individuele sporten zoals kitesurfen ThumpsUp.
Echter is het mijns inziens onjuist/niet toegestaan dat dergelijke verenigingen andere watersportliefhebbers (waaronder mede kitesurfers) verbieden een bepaald zone ook te gebruiken omdat men geel lid is .
Wat vinden jullie?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 Mei 27, 2010, 13:24:58
edit2Rapporteer  
Ben lid van de NKV, ik kite dus waar ik wil zolang het binnen de wet valt. Wat een lokaal clubje bepaald interesseert me dan ook niet.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #2 Mei 27, 2010, 13:25:44
edit2Rapporteer  
Sterker nog bij de wet is het over het algemeen ook niet toegestaan tenzij er in de plaatselijke regels van de gemeente aangegeven is dat men lid of daglid moet zijn van die vereniging. In de meeste gevallen mag je daar dus gewoon kiten zonder lid te moeten zijn.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #3 Mei 27, 2010, 13:28:46
edit2Rapporteer  
In de meeste gevallen mag je daar dus gewoon kiten zonder lid te moeten zijn.

je bedoelt ''niet'' kiten neem ik aan?
LamiKaze

Berichten: 897
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #4 Mei 27, 2010, 13:30:45
edit2Rapporteer  
Wat een flauwekul om lid te zijn van een vereniging en dat je er dan niet mag kiten als je geen lid bent. Volgens mij is dat helemaal bij de wet niet toegestaan dat een kitevereniging je kan verbieden om op een local spot niet te mogen kiten, tenzij het bij de wet verboden is.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #5 Mei 27, 2010, 13:31:15
edit2Rapporteer  
Nee, dan had ik dat wel getypt Wink

En El doctoro, in bepaalde gevallen kan een gemeente kitesurfen toestaan op een spot mits er faciliteiten zijn zoals reddingsboten etc. In zo een geval kan een kiteclub regelen in de plaatselijke bepaling dat men lid moet zijn van die club alvorens te mogen kiten.

Maar zoals gezegd is dit in de meeste gevallen niet zo.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #6 Mei 27, 2010, 13:35:28
edit2Rapporteer  
Ik ben er ook geen voorstander van.  Gaat in principe nergens over. ter vergelijking:
Wandelen in het bos: alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging
Op het strand in de zon zitten: alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging
Zwemmen in zee: alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging.
Winkelen in het "centrum" : alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging
Rijden over de snelweg: alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging.
Medische hulp van bijv een ambulance: alleen als je lid bent van de plaatselijke vereniging.
idioot dus.

Daar tegenover: op veel plaatsen is het kitesurfen verboden. Alleen door de inzet van plaatselijke / landelijke  verenigingen zijn er situaties gecreëerd waardoor er ter plekke gekitesurfed mag worden. Meestal is dit door veel inzet van vrijwilligers enz  mogelijk gemaakt. Zonder deze inzet van de vereniging kun je er helemaal niet kitesurfen............
Voor het binnenwater geldt dat kitesurfen zonder de inzet van alle NKV mensen al lang niet meer mogelijk was geweest. Nog geen 10% van de kitesurfers is lid van de NKV.  Kitesurfscholen, shops, importeurs hebben er direct financieel gewin / baat bij en er zijn er maar heel weinig die de NKV ondersteunen.
Tja.....  een 'lastig" onderwerp
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #7 Mei 27, 2010, 13:40:02
edit2Rapporteer  
Duidelijk hoe de meesten erover denken. En nu in het geval er geen vereniging is en verder geen bordjes "verboden kitesurfen" oid staan. Mag je dan te allen tijden Kitesurfen??  
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #8 Mei 27, 2010, 13:41:36
edit2Rapporteer  
oke. ik snap wat je zegt nu. Ik begreep er iets anders uit eerst.

Wat ik meen te weten is dat op sommige plaatsen kitesurfen verboden is. Tenzij je je aansluit bij de plaatselijke vereniging.

En op die manier zitten er in Zuid Holland een aantal verenigingen op een rij, waarbij ik me afvraag waar ik eigenlijk wel mag kiten in zuidholland.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Mei 27, 2010, 13:43:26
edit2Rapporteer  
oke. ik snap wat je zegt nu. Ik begreep er iets anders uit eerst.

Wat ik meen te weten is dat op sommige plaatsen kitesurfen verboden is. Tenzij je je aansluit bij de plaatselijke vereniging.

En op die manier zitten er in Zuid Holland een aantal verenigingen op een rij, waarbij ik me afvraag waar ik eigenlijk wel mag kiten in zuidholland.

Verboden volgens wie? Die kiteclubs of de gemeente/provincie?
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #10 Mei 27, 2010, 13:45:15
edit2Rapporteer  
door de gemeentes

Gemeente verbied, tenzij het gereguleerd gebeurt bij een vereniging.
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #11 Mei 27, 2010, 13:46:01
edit2Rapporteer  
nu de slufter dicht is, is een zwerfachtig bestaan best mooi, gisternavond nog een super koele Kima sessie op een mooie "onbekende" spot gehad, kreeg latr te horen dat het eigenlijk niet mag...

Maar het komt er volgesn mij dus op neer als er niks staat, mag je altijd kitesurfen
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #12 Mei 27, 2010, 13:53:48
edit2Rapporteer  
Bij het wel of niet mogen kitesurfen heb je in NL met de volgende zaken te maken:

NB wetgeving:
Valt de locatie onder de NB wetgeving ( Natuur Beheer). Is er sprake van een natuurgebied? Dan mag je er zonder ontheffing niets doen ( dus ook niet windsurfen, zwemmen, vissen enz enz)

BPR wetgeving:
van kracht op alle bevaarbare binnenwateren in NL.  In het BPR is vastgesteld dat het kitesurfen is verboden. Er is een mogelijkheid tot ontheffing voor dit verbod. Op de meeste binnenwaterlocaties is deze ontheffing door de NKV geregeld.

APV wetgeving:
De Algemene Plaatselijke Verordening is het instrument/wetgeving die een gemeente kan gebruiken ter handhaving van de openbare orde en veiligheid ( waarvoor de gemeente verantwoordelijk is) In de APV kunnen regels mbt tot het kitesurfen zijn opgenomen. op sommige plaatsen aan de kust is het kitesurfen via de APV verboden. Plaatselijke verenigingen hebben op dit verbod een ontheffing voor hun leden aangevraagd. Vandaar dat je bijv op sommige plekken aan de kust alleen maar mag kitesurfen als je lid bent van de plaatselijke vereniging.

Natura 2000:
een Europese overeenkomst die medio 2011 geëffectueerd wordt. Sta je als activiteit ( bijv kitesurfen , windsurfen, zwemmen, beroepsvaart, visserij enz enz) niet in het beheerplan dan is de activiteit verboden. Zo'n beetje al het water in NL behoort tot  natura 2000 gebied. ( zijn we dus vanuit de NKV druk mee bezig )

Overige bepalingen:
Op een aantal wateren / rivieren is een eigen wetgeving van kracht. Je moet hierbij bijv denken aan de Westerschelde, IJssel, Maas, Rijn. Vaak is in dit "vaarreglement" het kitesurfen verboden. Daarnaast kun je te maken krijgen met algemene wetgeving. Het is bijvoorbeeld verboden om anderen in gevaar te brengen.

dat was het wel zo'n beetje  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Mei 27, 2010, 13:59:24
edit2Rapporteer  
Ok, dus per spot mag je dat gaan uitzoeken. Dat is dan toch niet te doen als recreant om dat allemaal na te gaan lezen of het wel of niet mag?

Niet iedereen is bekend met het nkv, kitehigh, hanglos (waar globaal staat waar het wel of niet mag) dus hoe kom je er dan achter of je ergens mag kiten als het niet op de spot aangegeven staat?
Ozzie Wright fan

Berichten: 657
Antwoord #14 Mei 27, 2010, 14:02:46
edit2Rapporteer  
Super idefix, hier hebben we wat aan! Onwijs veel succes met het uitwerken van Natura 2000 voor het kitesurfen. Is dit een landelijk gebeuren of gaat dit per locatie/ieder voor zich?

Waar kan ik de APV wetgeving vinden per gemeente?  
berry2607

Berichten: 8
Antwoord #15 Mei 27, 2010, 14:08:41
edit2Rapporteer  
@evan zo kun je er achter komen
http://lmgtfy.com/?q=kitesurf+regels+workum
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #16 Mei 27, 2010, 16:21:04
edit2Rapporteer  
deze discussie is ook al vaak gedaan
mocem

Berichten: 874
Antwoord #17 Mei 27, 2010, 16:48:04
edit2Rapporteer  
ik vind dit wel een interessant onderwerp. Alleen als ik hoor dat maar 10% lid is van het NKV vind ik dat wel heel bedrovend. et kost 2 kratten bier per jaar wat is dat nou.
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #18 Mei 27, 2010, 17:42:04
edit2Rapporteer  
@Idefixe, enig idee hoe groot de kans is dat kitesurfen ooit gelijk getrokken gaat worden aan windsurfen?

Mooie bijdrage van "slag om Brussel" over natura2000: http://weblogs.vpro.nl/deslagombrussel/category/aflevering-3/
berry2607

Berichten: 8
Antwoord #19 Mei 27, 2010, 17:44:56
edit2Rapporteer  
ik vind dit wel een interessant onderwerp. Alleen als ik hoor dat maar 10% lid is van het NKV vind ik dat wel heel bedrovend. et kost 2 kratten bier per jaar wat is dat nou.
En je bent nog verzekerd ook, wat wil je nog meer. Vind het belangrijk dat iedereen gewoon lid word, samen staan we sterk. Maar ik kan me best voorstellen dat als sommige mensen al 70 euro betalen per jaar dan niet nog eens 30 euro of hoeveel het ook is gaan betalen.

Denk dat je het beste gewoon een centraal punt kan hebben waar je uiteindelijk heel veel mee kan bereiken.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Mei 27, 2010, 17:54:36
edit2Rapporteer  
@Idefixe, enig idee hoe groot de kans is dat kitesurfen ooit gelijk getrokken gaat worden aan windsurfen?

Bij het BPR verbod betreffende het kitesurfen is er een mogelijkheid om bij de bevoegde autoriteit ( da's RWS) een ontheffing te krijgen. Vroeger werd bij het afgeven van deze ontheffing ook gekeken naar natuurwaarden. tegenwoordig doet men dit niet meer. Het krijgen van een ontheffing BPR is dan ook niet meer zo'n groot probleem.

Bij de overige regel/wetgeving wordt vaak ook geen onderscheid meer gemaakt tussen kite en windsurfen.
Uitzondering is het hele natura 2000 gebeuren waar met name de nu gehanteerde verstoringsafstanden met betrekking tot het kitesurfen een punt van discussie is.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #21 Mei 27, 2010, 19:30:22
edit2Rapporteer  

Mooie bijdrage van "slag om Brussel" over natura2000: http://weblogs.vpro.nl/deslagombrussel/category/aflevering-3/


Wat mij opvalt in heel dat stukje is dat de meeste daarin toch onverschillig zijn en het erg onduidelijk is wat het inhoud. Dit geeft aan mij aan dat dit verzonnen is door een kantoormens en deze werkmensen het daar niet geheel mee eens zijn. Overigens zijn veel van die gebieden altijd al natuurgebied dus veranderd er daar weinig. Wij moeten ons zorgen maken over de kust/binenwatergebieden die nu ineens wel beschermd gaan worden.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #22 Mei 27, 2010, 19:37:20
edit2Rapporteer  
Super idefix, hier hebben we wat aan! Onwijs veel succes met het uitwerken van Natura 2000 voor het kitesurfen. Is dit een landelijk gebeuren of gaat dit per locatie/ieder voor zich?
Waar kan ik de APV wetgeving vinden per gemeente?  
Natura 2000 is landelijk en zit voor veel gebieden al in een afrondende fase.
APV kun je vaak op het internet vinden: Google op naam van de gemeente met toevoeging APV
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #23 Mei 27, 2010, 21:18:43
edit2Rapporteer  
Vanuit t roddelcircuit:

Er schijnt geen geld meer te zijn om toetsen te doen voor de Natura 2000 ivm met de economische crisis. Dus voordat de Natura in werking zal treden kan nog wel even duren en als er geen toetsing plaatsvind mag t dus Grin
Krommen

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #24 Mei 27, 2010, 22:11:10
edit2Rapporteer  
Lijkt mij een goed idee idd om onder de 30 miljard bezuinigingsmaatregelen het invoeren van natura 2000 te stoppen. Zinloos project om een groot openlucht museum te maken van Europa.
Met het stoppen van de afronding van natura2000 kan recreatie zich namelijk wel verder ontwikkelen en daar zijn gemeenten weer wel dol op.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.