Beginner op zoek naar goed tweedehands materiaal

Hoedje

Geen avatar

Berichten: 7
September 09, 2010, 16:20:12
edit2Rapporteer  
Als beginner is het best lastig om je te oriënteren. Ik heb allerlei andere topics doorgenomen en daar heb ik gelukkig al veel uit kunnen halen. Maar er zijn zoveel verschillende merken boards, kites en accessoires, dat je door de bomen al gauw het bos niet meer ziet. Mijn plan is om een trapeze en wetsuit nieuw te kopen. Een boardje en een kite wil ik tweedehands kopen. Dan is het ook niet zo erg als er wat mee gebeurd. Het valt me wel op dat bij recent materiaal de prijsverschillen tussen overjarige en tweedehands-modellen heel klein zijn. Mijn budget is 1000 euro. Het mag iets meer zijn, maar liever minder  Wink

Ik heb nu drie lessen gevolgd. En aan het einde van de derde les lukte de waterstart. Ik wil nog één of twee lessen volgen. Het liefst één les met m'n eigen materiaal. Maar daar loop ik dus een beetje vast.

- Volgens het forum en mijn instructeur kun je het beste materiaal van 2007 of nieuwer kopen. De ontwikkelingen gaan hard, dus nieuwer is aan te raden. Hoe groot zijn die verschillen? Als ik naar de reviews kijk, dan gaat het vooral om andere karakteristieken van de vlieger, maar het is niet altijd beter. Soms is het gewoon anders.
- Ik wil zelf graag een QR die je van je af kan duwen. Ik wil niet zo'n trek QR, zoals bij oude modellen van F-One (Bandit). Dan moet je immers met je hand aan de goede kant zitten en juist in een noodsituatie telt elke seconde.
- 4-lijns lijkt me makkelijk als beginner, daar heb ik nu ook ervaring mee.
- Iedereen raadt zijn eigen favorieten aan en er zijn maar weinig mensen die ervaring hebben met verschillende merken  Wink

Ik heb een shortlist met de volgende modellen opgesteld:
- Ozone Instinct Light / Catalyst
- Best Waroo
- Gaastra Jekyll

Het is best lastig om info over de oudere modellen te vinden. Van Slingshot en Naish ben ik sowieso weinig tegengekomen. Dan heb je nog wat onbekendere merken. Ik kwam bijvoorbeeld ook de Zeeko Notus tegen. Maar die zie je tweedehands al helemaal niet.

Ik heb tot nu toe gelest met 7 en 9m kites, toch zie ik hier vaak dat grotere maten worden aangeraden. Ik weeg zelf 73 kg en ben 1,85 lang. Ik snap dat per merk het verschilt wat voor windkrachten je aan kan. Maar ik wil het liefst beginnen met één kite. Wat is dan aan te raden qua grootte? Kun je beter een 2009 9/10m kopen? Of een 2007 7+10?

Dan tot slot, het boardje... ik moet waarschijnlijk richting de 132 bij 40 kijken. Klopt dat . En zou je dan ook bij zee kunnen kiten, of moet je daar weer een ander boardje voor hebben?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #1 September 09, 2010, 16:31:44
edit2Rapporteer  
Allereerst: wat is je budget?
Hoedje

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #2 September 09, 2010, 16:41:51
edit2Rapporteer  
Allereerst: wat is je budget?

Ik heb het toegevoegd. Mijn budget is 1000 euro. Het mag wat meer zijn. Maar bij voorkeur minder
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #3 September 09, 2010, 16:47:57
edit2Rapporteer  
Je bent best goed geinformeerd!
Boardje klopt wel, die maten. Als je op zee gaat varen zou ik iets kopen wat wel geschikt is op choppy water ook:

F-one Trax
Brunotti Onyx(vind ik zelf te soft)
North X-ride
Gaastra Vision Pro
OR Mako(geen freestyle board, echt cruisen en wave dus)
Nobile 555

Tja, qua kite hoef ik je, gezien m'n onderschrift, niks meer te vertellen Wink
Ik weet niet of de 2009 nog goed leverbaar is, moet je even rondkijken bij de dealerd, want dan zou je miss. 2kites +1 bar nieuw overjarig kunnen kopen om-en-nabij je budget. en anders voor íets meer: http://www.xwatersport.com/nl/products/kites/kite-sets/744/gaastra-jekyll-nix-wildlife-series/

of mail ff naar kitepro.nl wat voor aanbieding ze je kunnen maken.
De 3 kites die je opnoemt zijn allemaal wss wel goed, en vriendelijk voor de beurs.

Maatje van mij is ook 73 kg en vaarde dit jaar 10.5 en 8, voor 2011 neemt hij 9-7. Maar hij is meer ervaren, dus jij kan als grootste maat wel max 10.5 nemen (of 11 van een ander merk)
Ik neem als maximum gat tusse nkites 3m².
feddomw
Gast
Antwoord #4 September 09, 2010, 17:07:57
edit2Rapporteer  
EDIT: ik zag pas na posten dat er inmiddels meer reacties zijn. Maar goed, alsnog mijn verhaal. Met €1000 ga je (denk ik) nevernooitniet 2 Kites+pak+board+trapeze halen.


Als mede-beginner wil ik wel mijn ervaringen met je delen.

Ten eerste inderdaad je budget.
Ten tweede, wat zegt je leraar? IK kon daar goed mee praten hierover. Die probeert elk jaar heel veel materiaal dus kan wel iets zinnigers zeggen dan "spullen van na 2007" denk ik.
Ten derde: waarom nog meer lessen als je al kan waterstarten? Je kan nu toch veilig zelfstandig verder?

Ikzelf kwam er met boards niet snel uit. Je komt dan in de keuze groter/snel vervelen of kleiner/misschien langer "aanklooien". Ik heb gewoon een A-merk nieuw board gekocht via Engeland in een maat die mij past.  Kost wat, maar zoveel schrijf je niet af, en ik kon een erg goede deal doen. Een tweedehands  Nobile 555/T5 was bijna even duur... Ik heb gekozen voor hele drukke kleuren/vinnen ook vanwege de tip van een kennis: felle kleuren vind je sneller in de Noordzee waar ik "kite". Met lessen was ik ook vaak het board echt even kwijt, mijn leraar ook. Handig man, zo'n zwart/grijs/wit board in de Noordzee met schuim en golven en 5Bft..... ThumpsUp Het is voor mij een Shinn Luigi in 132/42 geworden.

Mijn leraar en zijn collega's bij de school waren unaniem: koop relatief jong materiaal omdat de safety's veel beter zijn en de kite-ontwikkeling ook niet heeft stilgestaan. Na veel zoeken en onderhandelen en kijken kwam ik tot de volgende conclusies:
- ik wilde een A-merk omdat ik ook later makkelijk van de kites af wil komen.
- ik wilde een freeride kite want relatief braaf stuurgedrag
- ik wilde jong materiaal omdat ook dat wellicht sneller te verkopen is over een aantal jaar
- ik wilde minstens 2 kites om vaker te kunnen varen. Ik koos voor een 9 en 12 omdat ik op zee kite en dus liever bij weinig wind en dus weinig golven ga leren, dan zwaar overpowered bij hardere wind mezelf de vernieling in help (ik heb enige zelfkennis schater)

Het zijn Cabrinha Converts 2010 geworden, een 9 + 12 van de school. Prijs was extreem scherp. 2 barren, alles 100% in orde. En ik heb een adres als er iets toch niet goed is.

Je voorkeur voor een duw-QR begrijp ik, maar welke QR? 1 of 2? Cabrinha is in beide gevallen een duw-release (IDS 2010 in ieder geval), afhankelijk van hoe je optuigt. Mijn leraar/verkoper tuigt de QR2 anders op dan zoals Cabrinha het aangeeft trouwens. Origineel Cabrinha is de QR2 een klitteband-trek-balletje.

Dit was mijn verhaal, misschien heb je er iets aan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel het geluk heb dat ik gewoon iets makkelijker wat uit te geven had. Vandaar ook de vraag wat je te besteden hebt.

Gezien je gewicht zou ik minstens voor een 7+10 of zelfs groter gaan. Hangt waarschijnlijk ook af van waar je water woont denk ik.

Ik ben trouwens ook na lang wikken en wegen en ook passen voor een zit-trapeze gegaan. De trapeze/bar vond ik zo lekker laag zitten, dat was een no-brainer. Ook veel lager dan de trapeze's die ik tijdens het lessen aan had. Tussen pik en navel, voelde bij mij gewoon goed. Ik meen me uit mijn Hobie-tijd (2 keer zeilkamp) te herinneren dat die trapezes ook zo laag hingen...

Ik ben te oud om bezig te zijn met image of looks of er cool uitzien. Dat maakte mijn keuzes soms wel makkelijk. Die Converts van mij vind ik bijvoorbeeld spuuglelijk, maar ze vliegen prima.
Hoedje

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #5 September 09, 2010, 17:44:39
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de reacties! Goede tips!

Ik ben nu pas begonnen met de oriëntatie naar materiaal. Dat had ik beter wat eerder kunnen doen. Ik moet sowieso nog de self-rescue oefenen, dus minimaal nog één les. Daarbij vind ik het voor mezelf prettig, zodat het vooral qua veiligheid er goed in zit. Het is toch allemaal nieuw en dan is het fijn dat je goed weet waar je mee bezig bent.

Mijn budget is wat krap. Maar ik wil gewoon niet meteen teveel uitgeven. Ik vind het onwijs tof. Maar ik wil me niet door m'n enthousiasme laten meeslepen. Anders zit je straks met xxxx euro aan spullen en doe je het maar een paar keer per jaar. Dat blijft een lastige afweging. Als je immers twee kites koopt dan ben je meer geld kwijt. Maar je kunt ook vaker kiten en je zal niet zo snel risico's nemen. Zoals wanneer de wind toch wat harder waait en je toch gaat kiten met je ene kite...

Daarom zat ik ook in eerste instantie naar tweedehands spullen te kijken. Dan kun je voor wat minder geld toch een mooie set kopen. De prijsverschillen zijn groot. Tweedehands kites van 2009 zijn al gauw 2-3x zo duur als kites uit 2007. En komen ook al gauw in de buurt van de prijzen van overjarige modellen.

De tips met betrekking tot de kleur en doorverkoop zijn ook goed om mee te nemen. Daar had ik nog niet aan gedacht. Verder is het inderdaad geen slecht idee om een prijsje te vragen bij een complete set. Ik ga me sowieso nog wat verder verdiepen in de boards.

Ik woon in Haarlem. Dus Zandvoort en Langevelderslag liggen om de hoek. Het nadeel is wel dat het verder leren met golven niet zo makkelijk zal zijn. Dus misschien dan toch zo en dan het IJsselmeer opzoeken.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #6 September 09, 2010, 17:49:10
edit2Rapporteer  
Voor 1000eurie kan je zeker in deze tijd wel gebruikt 2010 materiaal kopen van 1 of andere school. incl trapeze en wetsuit kom je hier wel aan uit denk ik.

bijvoorbeeld;
http://roha.eu/nl/active-sports_te-koop.htm
Kahoona 2010 9,5 compleet € 550
Armada boardje € 275
Dan hou je nog wat over voor wetsuit en trap..
gnijzink

Berichten: 341
Antwoord #7 September 09, 2010, 18:39:52
edit2Rapporteer  
Kijk eens op www.stormchaser.nl misschien hebben zij nog goede deals!
Hoedje

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #8 September 09, 2010, 18:56:19
edit2Rapporteer  
Ik vraag me alleen af of ik niet beter bij een particulier kan kopen. Het lijkt me dat het materiaal bij een school veel meer heeft te lijden. Bij de beginners maakt het materiaal immers regelmatig grote klappen, daarnaast zal het relatief veel zijn gebruikt. Het voordeel is dat je een aanspreekpunt hebt, als er iets mee is... maar toch.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #9 September 09, 2010, 19:29:51
edit2Rapporteer  
Materiaal heeft waarschijnlijk iets meer geleden, in sommige gevallen liggen die kites ook heel vaak op 't strand.. maargoed je hebt dan wel 2010 spul voor weinig Smiley
Het zelfde bedrag betaald je bij een particulier voor een kite + bar uit 2008.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #10 September 09, 2010, 19:37:47
edit2Rapporteer  
Niet spammen
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #11 September 09, 2010, 19:42:13
edit2Rapporteer  
Volgens mij liggen de tweedehands prijzen net zo hoog als nieuw overjarig. Ik zou overjarig kopen, een 10-12 meter SLE kite met Freeride boardje. Geen C-kite en 2009 spullen zijn prima.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #12 September 09, 2010, 19:46:48
edit2Rapporteer  
sky-fighers.nl verkoopt ook zn spullen, hij geeft niet zoveel les en kite zelf nog minder, omdat hij een volledige baan er naast heeft.
Hij zal alleen deze week niet reageren, want hij is vandaag genaa..uh..getrouwd. dus ik ga nu weg naar zn party
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #13 September 09, 2010, 22:32:29
edit2Rapporteer  
Materiaal van een school kopen vind ik persoonlijk echt geen goede optie.

Dan weet je gewoon zeker dat je goed (onbedoeld) afgeragd materiaal hebt wat veel gecrashed, gedraaid, over het strand gespleept is en inderdaad, veel op het strand in de zon gelegen heeft..

Tweedehands zou ik particulier doen omdat je dan lekker kunt afdingen, want de markt is gewoon ruk wat tweedehands betreft.

Maar overjarig en dan nieuw is kwalitatief gezien je beste optie, alleen zal het je een paar honderd euro meer kosten misschien...
feddomw
Gast
Antwoord #14 September 10, 2010, 11:03:44
edit2Rapporteer  
Sorry Jarno,
Ben ik niet met je eens. De kiteschool waar ik leste en spullen heb gekocht heeft heel veel verschillende merken en veel maten. Een van de Converts die ik gekocht heb was nog als nieuw, omdat deze door wind omstandigheden zelden werd gebruikt. Ook nog omdat men liever de Airush DNA gebruikte die ze hebben.

Ze hadden zelfs een aantal kites (Nobile) die nog NIEUW waren. Nooit gebruikt.

Daarbij zijn de spullen hooguit een seizoen gebruikt, en ik kan je vertellen dat (zeker dit jaar) er niet heel veel gelest is vanwege matig wind-jaar. Ook wordt er doordeweeks nauwelijks gelest. Een kite die van een fervente kiter een seizoen in gebruik is geweest heeft waarschijnlijk meer gebruik gezien dan een schoolkite. En misschien minder crashes, maar ook dat weet je niet zeker.

Lekker afdingen bij een particulier kan soms ook lastig zijn omdat veel mensen het totaal niet zakelijk bekijken. Ik heb voordat ik spullen van de kiteschool kocht veel particulier gezocht en ik kwam niet verder vaak met de verkoper. Ik deed nooit een onzinbieding en kwam altijd netjes en in persoon praten, maar men wil gewoon vaak niet verlies lijden. "Ik heb vorig jaar €2000 betaald, dus ik wil nu nog €1500 hebben". Dat "de markt" een andere prijs dicteert en dat men helaas zal moeten afschrijven gaat er vaak niet in. Daar ben ik makkelijk in, dan niet, succes met de verkoop. Nu zie ik die kites 3 maanden later nog steeds op marktplaats staan. Kitescholen bekijken de prijzen zakelijker, want ze krijgen de spullen goedkoop van de importeur, en als ze tegen inkoop verkopen zijn ze er snel van af en hebben ze een jaar lang gratis spul mogen gebruiken.

Wat ik wel zeggen: dat spullen van een school (kan) een goede optie zijn.

Totaal OT trouwens: ik lees ook wel eens dat men denkt dat crashen op water minder belastend is voor de kite dan op zand. Met de snelheid waarmee de kite meestal crasht en de relatief lage massa ervan, maakt het niets uit waar je op crasht.
Bart79

Geen avatar

Berichten: 100
Antwoord #15 September 10, 2010, 11:17:41
edit2Rapporteer  
Ik kreeg als advies dat je je kite en bar gewoon nieuw moet kopen. Board tweedehands was geen probleem. Na veel internet speurwerk, kwam ik op een 2009 model uit ergens in Duitsland, die voor een prikkie wegging. Sterker nog.........hij was goedkoper dan een tweedehandse op marktplaats! Smiley Kreeg ook meteen een flinke korting op een 2010 bar. Volgens mij kan je best veel voor elkaar krijgen via internetshops. Heb je in ieder geval minder risico dat de lijnen ineens knappen als je op het water zit. Toch weer een extra stukje veiligheid.

Ik heb zelf wel een 5th line genomen. Het is veiliger! Het lijkt me dus als beginner dus juist wel beter om een 5th line te nemen. Wat zou uberhaupt het nadeel zijn van een 5th line voor een beginner?

Ik heb ergens een goedkope zittrapeze op de kop getikt. Is voor een beginner ook makkelijker leren volgens mij.
feddomw
Gast
Antwoord #16 September 10, 2010, 11:44:12
edit2Rapporteer  
5th line verhaal was/is altijd dat bij een crash de 5e lijn zich om de kite kan wikkelen en je kite bij wijze van spreken door midden kan snijden.

Ik weet niet zelf in hoeverre dat (nog steeds) waar is. Voordeel van 5e lijn schijnt wel te zijn 100% depower. Ik ben beginner en geen ervaringsdeskundige, dus misschien spreek ik voor mijn beurt.

Wat mij wel is verteld door leraar en meerdere vrienden die al heel lang kiten (dus voor de huidige safety ontwikkelingen) dat 4-lijns zo extreem goed te depoweren is tegenwoordig en ook relaunch zo goed is dat het niet meer hoeft die 5e lijn.

Weet je, neem elke verhaal (ook de mijne) met een korrel zout en gebruik je gezonde verstand denk ik altijd. Elk voordeel heeft gewoon nog steeds zijn nadeel.
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #17 September 10, 2010, 11:51:38
edit2Rapporteer  
Het gaat niet om de hoeveelheid depower in een normale situatie, maar om een noodsituatie (b.v waarbij een kite ongecontrolleerd blijft spinnen doordat er iets mis is met de toming)
Hoedje

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #18 September 16, 2010, 20:41:47
edit2Rapporteer  
Bedankt voor alle tips!

Misschien handig voor andere beginners, zal ik even het vervolg vertellen. Ik heb uiteindelijk ook advies gevraagd aan m'n instructeur. Samen met de tips hierboven heb ik naar aanleiding daarvan m'n lijstje wat bijgesteld. Je komt namelijk Ozone en Cabrinha nauwelijks tegen tweedehands. Short list:
- North Evo
- Gaastra Jekyll
- Naish Cult

Uiteindelijk heb ik voor € 325 een Naish Cult 2008 incl. bar gekocht. Daar heb ik ook nog een pomp bijgehad. De vlieger is in topstaat. Verder heb ik voor € 225 een Naish Haze 132 boardje (2008) erbij gekocht.

Vandaag lekker bezig geweest met hulp van de instructeur. Dat was even wennen aan het water (zee i.p.v. IJsselmeer). Fel kleurtje is idd handig voor het terugvinden van je boardje. Maar het ging best lekker en nu is het een kwestie van veel doen en oefenen. Overigens is het ook wennen aan de kite. Bij de Evo voel je wat beter wat je doet. Verder is ook het (de)powercord van de Naish wat lastig bedienbaar. Het zit boven je chickenloop en daardoor kun je er niet echt lekker erbij, even afgezien van het niet al te handige mechaniek. Het viel me wel op dat de Cult enorm stabiel op 12 uur blijft hangen (alhoewel dat misschien ook aan m'n toegenomen vaardigheid is toe te rekenen).
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.