[Ongeluk] Ierland 2-5-2011 Als n lijntje knapt

bikiniisuit
Gast
Mei 18, 2011, 01:10:30
edit2Rapporteer  
http://www.kitesurfing.ie/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=14341&postdays=0&postorder=asc&start=30

volg deze thread n tijdje.  Op 2 mei was r goeie wind –niets bijzonders-, dus veel kiters op t water in Dollmount, Ierland. Dominic helpt andere kiters te launchen en rijdt zelf n rood/witte Best Kahoona 2010/2009, LF Board. Volgens ooggetuigen launchte Dominic zijn kite, maar wende al snel zijn blik af richting het water. Hij launchte zijn kite richting land, dus niet richting water. Een van zijn lijnen brak, hij werkt opgepakt en eerst tegen t zand aangesmeten, vervolgens door wind meegenomen omhoog tegen de rotsen aan en vervolgens weer gesmeten achter de rotsen.

Seb2112 zegt:
“this Happend in front of me when I was landing my kite..He hit sand first and then rocks:( thanks god he had helmet... I stayd with him till ambulance arrived... A big thank u to the man and two girls who stayd with him all the time!! I hope HE WILL RECOVERY SOON.”

Hij had gelukkig dus een helm op! Hij zit dagenlang op IC. Iedereen op t forum bid voor m. Hij is vader, heeft n vrouw en n babytje.

@garcan zegt dat hij op diezelfde dag ook bijna n ongeluk had, echter alles ging zo snel, 1 van zijn bridles bleef hangen om n tip, waardoor zn kite ging loopen. Hij kon niks doen, maar r waren snel omstanders die hem hielpen. Kon zelfs zn QR NIET activeren. Hij is zich rot geschrokken:
“ this happened to me today on dolly only a few hours after Dominic's accident except i just slammed into the ground and a couple of young kiters were able to grab my kite before it looped again which would have dragged me into the rocks and Ben ran over and hit my quick release because i was too dazed to do it myself. i only found out after from Adam that he saw it was a bridle wrapped around the wingtip that caused the kite to loop and due to the high wind and sun i couldn't see it. needless to say ill be launching towards the water whenever possible from now on”

17 mei: Dominic is niet meer op IC, heeft n zeer zware operatie aan zijn hoofd ondergaan en wat t precies nog doet  moet nog maar uitwijzen, hele forum bid al weken voor m, ….lees zelf maar verder

……(eigenlijk ….iedereen f#cking helm op)
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #1 Mei 18, 2011, 09:12:37
edit2Rapporteer  
Ja wat zal ik zeggen,zwaar K*T natuurlijk.Ik probeer voor mezelf een zo groot mogelijke afstand te bewaren van vaste objecten en laat mijn kite op richting de waterlijn,ennuh ik draag (nog) geen helm. E zit vast een gewenperiode aan,want met snowboarden draag ik hem nu wel consequent.........
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #2 Mei 18, 2011, 09:36:10
edit2Rapporteer  
Ten eerste hoop ik dat alles weer goed komt met de ongelukkige kiter.

Had verleden week ook sinds erg lange tijd weer eens een momentje dat ik dacht " dit had ook anders af kunnen lopen"

Bij het omzetten van mijn kites was, door mijn onoplettendheid/ gemakzucht, een van de lijnen door een lus bij de wingwip gegaan. Hierdoor was een van mijn lijnen ongeveer 20 cm korter geworden. Tijdens het launchen zag ik dit niet. De kite schoot omhoog. Met mijn hand bij de safety, de bar los zo goed en kwaad als het ging geprobeerd de kracht uit de kite te rennen. Gelukkig had ik net genoeg ruimte voor de dijk van Schellinkhout. Kite naar beneden gelaten (bar stond belachelijk scheef.. Het duurde nog even voordat ik gevonden had wat er nou precies aan de hand was (na het langslopen van mijn lijnen).

Dus mijn fouten:
Kite richting dijk/ vaste objecten oplaten
Lijnen niet nalopen na het omzetten naar een kleinere kite
Nog nooit de safety van mijn nieuwe kite getrokken
Geen helm

Dit was dus zo'n momentje dat mij wakker schudde.


See joes

feddomw
Gast
Antwoord #3 Mei 18, 2011, 14:21:37
edit2Rapporteer  
Heb nog nooit ergens anders dan een zand-strand gekite, maar ik mag hopen dat op een plek met rotsen/strekdammen en zo ik ook een helm zou op doen.

Er is overigens volgens mij wel discussie over oplaten richting water of niet: omdat het vaak bij het oplaten "mis" gaat de andere kant op, zijn er mensen die zeggen dat je juist wel van het water af moet op laten omdat statistisch gezien je waarschijnlijk dan de andere kant op gaat.

Ik heb de NKV veiligheidsclinic (nog) niet gevolgd dus moet het maar eens aan Maarten Huisman voorleggen.

Lijnen nalopen is religie bij mij.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 Mei 18, 2011, 14:35:21
edit2Rapporteer  
toevallig ( nou ja niet geheel toevallig) is dit onderwerp gisterenavond tijdens de safety clinic ter sprake gekomen.
Kitesurfen is en blijft een extreme sport. Dat heeft als vervelende consequentie dat als het fout gaat , de gevolgen extremer ( kunnen) zijn als bij andere sporten.

1 van de beste zaken die je hier tegen kunt inzetten is een risico analyse.
Heel simpel gesteld: Stel jezelf de vraag "wat kan er fout gaan en wat zijn daar de eventuele gevolgen van"  Hierdoor kun je ter plekke "beslissingen nemen"

Liggen er aan de waterkant bijvoorbeeld veel catamarans op het strand en heb je richting het land een breed strand dan zou het verstandiger kunnen zijn om je vlieger richting het strand te starten.

Waar ik mijzelf de laatste tijd nogal eens op betrap is het feit dat als ik een aantal dagen achter elkaar op het water geweest ben ik nogal laconiek / gemakkelijk kan worden. De momentjes van : oeps dat ging net goed sluipen er dan al snel in.........
Blijf alert is het beste advies. 
bikiniisuit
Gast
Antwoord #5 Mei 18, 2011, 17:54:34
edit2Rapporteer  
die clinic wil ik ook nog volgen, volgende datum dan maar, ga jij ook laurens? of had je dat vorig jaar al gedaan, heeft t zin om dit jaar dan ook weer te gaan of is t herhaling

denk dat 90% vd ongelukken gebeuren bij launchen en landen. waarom is r geen standaard regel dat –indien mogelijk- je standaard richting water launcht?. wat ik meestal doe, is kijken wat de rest doet en dan denk ik, zal wel goed zijn, en meestal is dat echt niet richting water.. Doet niemand bij Schellinkhout, ook niet op t grasveldje, bij muiderberg wordt je gepeeled of gescalpeerd door t beton, Horst zie je echt van alles. Bij zee doet echt niemand t (ijmuiden en autoplaya), wordt ook bij geen enkele IKO kite les verteld

van die geleende helm vd kitschool vorige week heb ik nog striemen (snijwonden) in me gezicht...
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #6 Mei 18, 2011, 19:55:59
edit2Rapporteer  
Niet om scholen te verdedigen maar ik denk dat je heb zitten dromen tijdens de les bikiniisuit

Les 1 wordt het al verteld dat je indien mogelijk zo dicht mogelijk bij en naar het water start echter zal het niet in alle gevallen mogelijk zijn.
Les 2 is het een vraag of je nog weet.

Les1 Plaatsen waar gras de onder grond moet men rekening houden met gladheid helemaal wanneer het nat is.

Dat je van alles ziet is deels gemakzucht door ervaring en deels onkunde, gemist kennis omdat men niet opgelet heeft of nooit een les heeft gevolgd.

Ga een keer naar het buitenland, hoge rots wand en kleine schelpen strand van 2m beneden, dan denk je toch niet dat Iemand voor jouw in het water gaat staan omdat jij wil kiten.
 Moet je daar dan wel kiten, ja natuurlijk met voldoende ervaring, maar dan moet je rekening houden dat je op een levensgevaarlijke spot ben en bij breuk van lijn of iets anders van je materiaal je snel en direct in echte problemen kom.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 18, 2011, 20:20:30
edit2Rapporteer  
Niet om scholen te verdedigen maar ik denk dat je heb zitten dromen tijdens de les bikiniisuit

Les 1 wordt het al verteld dat je indien mogelijk zo dicht mogelijk bij en naar het water start echter zal het niet in alle gevallen mogelijk zijn.
Les 2 is het een vraag of je nog weet.

Les1 Plaatsen waar gras de onder grond moet men rekening houden met gladheid helemaal wanneer het nat is.

Dat je van alles ziet is deels gemakzucht door ervaring en deels onkunde, gemist kennis omdat men niet opgelet heeft of nooit een les heeft gevolgd.

Ga een keer naar het buitenland, hoge rots wand en kleine schelpen strand van 2m beneden, dan denk je toch niet dat Iemand voor jouw in het water gaat staan omdat jij wil kiten.
 Moet je daar dan wel kiten, ja natuurlijk met voldoende ervaring, maar dan moet je rekening houden dat je op een levensgevaarlijke spot ben en bij breuk van lijn of iets anders van je materiaal je snel en direct in echte problemen kom.



Oootje welke problemen heb jij het over? Je kite releasen in een noodsituatie is toch geen probleem? Wel word het een probleem als jij je gear probeert te redden als voor jou het gevaar nog niet geweken is! Gear kost geld... ok, je leven, onbetaalbaar!!! Denk altijd eerst aan je zelf, dan aan een ander en dan pas aan je gear!!!!!!!!!!!! Als je QR het niet doet... Don't hasitate, use your bloody knife... En aat je niet bevangen door angst! Als je jezelf laat bevangen door angst, dan vraag ik me sterk af of dat je in eerste instantie weet waar ke mee bezig bent... Weet je dat niet, dan heb je geen controle, heb je geen controle dan raak je in paniek! En paniek in extreme sporten = dood!
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #8 Mei 18, 2011, 20:45:40
edit2Rapporteer  
Eagle,
Als je in een noodsituatie komt gebeurd dit in de regel onverwacht en ga je voor je het weet achter een loopende kite aan. En geloof me na de 1e klap ben je lucky als je gelijk je QR kan losgooien en ben je veelal 25 m1 verder.

Ik spreek uit ervaring en kon gelukkig na 2 duikelingen de boel losgooien maar na 50 m1 als een lappenpop achter mijn kite aan was mijn volgende halte ook een doffe klap op het strand geweest!! En wij hebben nog de ruimte hier!!

Ben het wel met je eens als je kan,  los die bende als je in de shit zit!!

Gewoon Stefan

Berichten: 141
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #9 Mei 18, 2011, 21:24:10
edit2Rapporteer  
Eagle, kiten een extreme sport, dan praten we echt wel over een ander niveau.
Alhoewel ik nu een uitzondering moet maken, beginners en Duitsers vallen ook vaak onbedoeld onder deze noemer.

Dat je je gear achter veiligheid komt OK, dat kan ik begrijpen. Maar je mes pakken terwijl je achter je kite aan stuitert met 6G, dat  mag je me toch een keer voorkomen doen.

 

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Mei 19, 2011, 01:04:36
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf van de winter op Sardinië ook in de shit gezeten met mijn 9m ... 40+ kts stoten mijn safety getrokken, die werkte prima... Alleen bleef mijn bar na 1,5 m steken op wat mijn safety/powerlijn had moeten zijn. Omdat mijn kite dus niet volledig kon "uitvlaggen" begon deze als een malle te loopen. Toen het gebeurde(mijn safetyrelease tot eerste loop lag ik ~ 100m van de kant). Ik heb in de lucht mijn lijn doorgesneden, hoogte onbekend snelheid heel hard( ik was naar schatting in 3 tellen nog geen 25 m van de kant) de klap met het water na los snijden was HARD! Geloof me ik heb alle kleuren van de regenboog gescheten.  Maar ten alle tijden( misschien omdat mij de tijd gegund was) mijn kop er bij weten te houden. Had ik mijn kop er niet bij gehouden had ik dit forum sindsdien niet met onzin en andere futiliteit kunnen spammen, te meer omdat ik met aanlandige wind met een rots bezaaide kust gebied aan het kiten was.


Ik heb altijd mezelf aangeleerd dat je met kiten ruimte nodig had... Met rotsen extra ruimte, ik wist dat met die wind( die ineens opstak, een normale kitelanding not done was, ik heb voor het releasen mijn kite zo ver mogelijk ge depowerd, en geprobeerd zo goed en zo kwaad als het kon hoogte te varen zodat ik zo ver mogelijk van de kust af zou komen. Zodat ik voor mij zelf iig een ruimte/ tijd buffer kon creëren. Dat mijn bar niet volledig over mijn pwr/safety lijn zou glijden had ik niet verwacht, maar omdat ik van tevoren had besloten om afstand te nemen van een obstakel heb ik mede daardoor  en snel koelbloedig handelen,  in veiligheid weten te brengen.

Wanneer een goed of veel gebruikte lijn die af breekt, dat kan je van tevoren ook niet voorspellen... Je had van tevoren of had kunnen weten of je lijnen in nieuwstaat verkeerde of in versleten toestand, bij dit laatste had je jezelf af kunnen vragen of dat het slim was om daarmee het water op te gaan in een gebied met weinig ruimte. Tja dus is de vraag is het domme pech of  was dit te voorkomen een vraag die alleen de persoon zelf zou kunnen beantwoorden... 95% heeft een persoon zelf in de hand!

Misschien mag ik kiten niet met mijn job vergelijken maar bij alle ongevallen waar dan ook speelt humanfactors altijd de grootste rol. Saftey heb je ten alle tijden zelf in de hand, kiten vind al plaats in een grijs gebied als het om veiligheid gaat, maar ja, de meeste kiters waar onder ikzelf, worden gepakt door een virus, en we veranderen spontaan in adrenalinejunks, dus zoeken we met alle plezier de rode draad die het grijze gebied afschermt van het zwarte, anders wordt kiten net zo saai als een potje darten. Lips Sealed Grin . Denk al voor gij doende zijt en gedoende denk dan nog is het laatste wat door mijn hoofd schiet. Be safe now, stay safe later... And fly before you die Lips Sealed
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #11 Mei 19, 2011, 09:24:05
edit2Rapporteer  

die clinic wil ik ook nog volgen, volgende datum dan maar, ga jij ook laurens? of had je dat vorig jaar al gedaan, heeft t zin om dit jaar dan ook weer te gaan of is t herhaling


Ik zou wel willen,maar moet helaas werken,altijd zinvol om te gaan,al is het in de herhaling,Vorig jaar ook geweest,nuttige avond! ltrs  Smiley
bikiniisuit
Gast
Antwoord #12 Mei 19, 2011, 10:06:46
edit2Rapporteer  
 [/quote]  Ik zou wel willen,maar moet helaas werken,altijd zinvol om te gaan,al is het in de herhaling,Vorig jaar ook geweest,nuttige avond! ltrs  Smiley
[/quote]

...mmm jammer

goejemogen oooOOOh, jammer dat ik geen camera, filmapparaat en zelf de fotofunctie v me mobiel stuk is anders had ik de eerste 10 kiters op t strand kunnen vastleggen hoe die hun kite oplaten. Doe mij n lol iedereen die dit leest ga ff tellen wanneer je de volgende keer uitgaat, wie m naar t water toe omhoog smijt. Heb geprobeerd mn iko assistant te halen in tarifa, en mijn IKO leraar smeet m daar precies zoals ik m niet geleerd had omhoog. Zal n reden voor zijn, hoor m hier niet vallen. Afgelopen jaar bijna overal waar ik was woei tussen de 34 en 49 knopen/gust 15, en dan ( normaalste zaak vd wereld) dat IKO les wordt gegeven aan           BEGINNERS. dit moet je toch gezien hebben? (muiderberg geweest? > meest linke spot waar ik NIET gekite heb).

Eagle, ikke = boven 30 knopen altijd nerveus. Vooral in Disneyland. Op mijn vakantie altijd 30 knp + 20 knp gust, vies scherp koraal, aflandige wind, sterke stroming, altijd prut in de koffie. Ik heb 1 ding van iem op t forum geleerd: 2x reflex OQ beweging maken (land + launch). Loopende kite –geen ervaring mee- zie wel dat je daar hardstikke dood mee gaat. Reden waarom ik een Cab vlieg is omdat daar IDS op zit, ik dacht dat ie daarom dus niet kon vastzitten zoals dat bij jou is gebeurd. –ik dacht – dat IDS er juist voor is als hij gaat loopen of als n lijn achter de wing komt (of ben in de marketing getrapt?). IDS = volkomen depower, alleen cabs hebben dat (dacht ik) 

MES
Eagle, weet je alleen slecht nieuws en fouten bereikt mensen, maar als t net goed gaat, daar lees je nergens over, je verhaal is goed en je hoeft je helemaal niet te verantwoorden. Dat mes helpt dus toch! Bizar, waar heb je dat ding zitten? Voor achter? Fototje posten? Heb net n nieuw ION harnas E 150, niks geen mesje, vraag me af of daar over nagedacht is. Bij vrouwen harnas lijken ze op aardappelmesjes, volslagen bot, kosten E 45
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #13 Mei 19, 2011, 12:50:56
edit2Rapporteer  
@Eagle, doorsnijden? heb je geen release op je leash? wel kunstig, mid-air lijnen doorsnijden!

@bikinisuit, total depower bestaat niet, alle systemen kunnen falen door gedraaide lijnen / slijtage / troep wat ergens tussen zit, daarbij blijft een kite die zogenaamd 'totaal gedepowered' is ook nog flink trekken als de wind echt aangaat, gewoon omdat het doek zelf nog wind vangt.

Als je kite echt gaat loopen, je release en release van je leash open trekken en zwemmen. probeer niet je kite te redden / laten stallen door lijnen aan te trekken ofzo dat kan je je vingers kosten.

En als je je release trekt, wat je zowiezo blindelings met allebei je handen moet kunnen, gelijk de andere hand op de release van je leash leggen.. Niet verkeerd om dit eens een dag te oefenen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Mei 19, 2011, 18:52:30
edit2Rapporteer  
 Ed ik heb mijn leash normaal gesproken aan mijn harnas back leash hangen zodat ie van links naar rechts kan schuiven... Maar om een bepaalde reden, waar ik geen verklaring voor heb, heb ik uit automtisme mijn mes gebruikt... Ik denk dat dat mij toch wel aardig uit de brand geholpen! Gewoon een instictieve handeling, waar ik geen spijt van heb gehad.
@ bikini... Op mystic harnas vanaf de warrior 2series zit ie rechts onder in een vakje... Bij nieuwere series tegenwoordig onder je spreaderbar. Ben het met ed eens als lijn om tips draaien e.d. Heb nooit total dpwr... En mijn  mening over cab's: het enige goeie van een cab is de powerkoord, die slijt niet... Verder vind ik het wat kites aangaat niet bijster interessant.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #15 Mei 20, 2011, 00:21:33
edit2Rapporteer  
En als je je release trekt, wat je zowiezo blindelings met allebei je handen moet kunnen, gelijk de andere hand op de release van je leash leggen.. Niet verkeerd om dit eens een dag te oefenen.

dat kost kostbare tijd ed, bij IDS zit de release pal naast de QR, je hoeft die zoekbeweging  naar je harnas toe niet te maken omdat je geen QR nodig hebt.
die zit onder de bar naast de QR, op utube kun je hem zien.

als designers echt om veiligheid gaven dan zouden ze ook briljante plekken weten voor n mes, ga dat nu zelf creeren voor de 4 mtr die ik besteld heb
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 Mei 20, 2011, 01:59:48
edit2Rapporteer  
@ bikiniisuit, mocht je een nieuwe harnas ook mee nemen in je overweging, neem dan van mystic de shadow, warrior of code1 serie, harnassen zijn echt van degelijke kwaliteit en comfort. De code1 heeft zelfs achter op een systeem waarmee jij je harnas zo strak kan trekken als je zelf wilt, dit met een simpee draai aan een knop. En allemaal hebben ze een lijnensnijer goed weggewerkt op een logische en practische plek. Mareh een 4m? Of je bent hee licht of je wilt met 50 kts+ gaan varen... Lijkt mij niet een leuke maat te meer omdat zulke kleine maten erg nerveus door de lucht schieten.. Heb zelf ooit met een  cab nomad 2010 in 45 kts gecruised,maar kon het niet als waanzinnig leuk ervaren... Zo'n kite schiet veels te snel door het wind venster... Sturen moet je dan helemaal opnieuw leren, klijn trekje aan je stuurlijn en je kite is in een oogwenk geloopt. Boven 45kts ga ik standaard weer wind surfen.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #17 Mei 20, 2011, 10:30:50
edit2Rapporteer  
Eagle ben t helemaal met je eens (wou dat ik kon windsurfen)

toch vraagjes voor jou:
-Stel je hebt n dochter v 14, net 50 kilo
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Mei 20, 2011, 12:11:06
edit2Rapporteer  
Ja ken de regeltjes van de luchtvaart heel goed, werk zelf voor een luchtvaartmij.
Wat mesjes en gereedschap aangaat gewoon in je kite tas of ruimbagage stoppen. moet geen probleem zijn als je het maar NIET de kabine mee in neemt.
De redenen mogen duidelijk zijn.

voorbeeld van harnas met kitemes/ lijnen snijder: let op mesje moet 2 snijvlakken hebben aan de binnen zijde van het bekje.

het mesje bij dit model zit bij je rechter heup.

bij dit harnas : zit het mesje onder de haak, je ziet daar net het mes lus uitsteken met de letters stic uitsteken. andere merken andere locaties... je moet je zelf gewoon oefenen in het blindelings vinden/grijpen naar je mes. ik geef toe sommige locaties zijn practischer dan anderen... de beste vind ik: de mes onder de spreaderbar/haak.

Over kiten en je dochter... ik vind (mijn mening) boven 25kts zo jong en licht  (denk ik want gewicht is bij mij niet bekend gok tussen de 45 en 55 kg) not done... tenzij je weet wat ze wel en niet kan...  maar 4m kite is niet grappig. Ik zeg een 6 of 7m  kan ze al lekker wegvaren met 12 kts en die houd ze wel tot  20 kts.

en over vrouwen en motoriek... daar denk ik heel anders over Wink dat vrouwen geen auto kunnen rijden, die mythe heeft mijn ex wel doorbroken, daar kon een vent nog wel wat van leren.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #19 Mei 24, 2011, 09:36:54
edit2Rapporteer  
@eagle, ben zelf 50 kilo (niet 14)
bikiniisuit
Gast
Antwoord #20 Mei 24, 2011, 09:44:36
edit2Rapporteer  
Beschrijving van een ander “launch ongeluk“

Zondag middag, 22 mei 2011, 15.30 uur (wind: 7 Beaufort) gebeurde in zone 1, IJmuiden een ongeluk. Een man, ong 35 jaar, 75-80 kilo, probeerde zijn kite te launchen. Aan degene die zijn kite oplaat vraagt hij nog welke kitemaat geschikt is. Blijkbaar was zijn 9 mtr Best Waroo, de kleinste maat. Hij was dus niet echt ervaren. Meteen na t launchen houdt hij zijn kite laag maar is overpowered. Met de hielsporen in t zand achter de kite aan, probeert hij controle te krijgen.Een medekiter probeert m nog te helpen door naar de kite rennen echter 50 meter voordat hij m kan pakken, vliegt de kite naar 12 uur – n fatale move – want  hij wordt helaas meteen in de lucht gelanceerd, vliegt horizontaal over t strand en landt tegen n beach house aan. Hij droeg een impact vest, geen helm. Ergens tussen de launch en t ongeluk is n kite lijn gebroken. Als aan hem wordt gevraagd waarom hij de QR niet heeft getrokken zegt hij dat deze vastzat. De afstand naar de beach houses is best wel groot. Hij is naar t ziekenhuis gebracht.

Bron: anoniem verslag

(Als je dit leest, hoop ik dat je spoedig herstelt. Als je over de schrik heen bent, zul je lezen dat je niet de enige was. Een kite buddy is gezellig en veilig)


gedachten:
1.Wat hier gebeurt is echt n ZEER HERKENBARE situatie,  heeft iedereen mee te maken gehad. Wat had je in deze situatie kunnen doen
2.Wat als je de kite niet meer houdt en hij vliegt naar 12, kan je dan nog wat doen of is t meteen QR trekken
3.Vanavond saftetyclinic NKV: denk niet dat dit slachtoffer horizontaal vliegend nog aan zijn release kan trekken?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #21 Mei 24, 2011, 10:31:09
edit2Rapporteer  
Vervelend/ naar omdit te lezen. Hopelijk herstelt hij zonder problemen.
Bij lijn breuk... Is altijd lastig, dingen gebeuren zo snel. Maar ik had safety al eerder getrokken, op het moment dat de kite mij ongewild door het zand had getrokken. En bij weigering van qr uit gehaakt en kite gedumpt... Maar voor uithaken, handle pass leash los trekken. Denk ik. Als ik er de tijd voor krijg. Maar ik sta verbaasd te kijken naar wat voor mensen denken te kunnen kiten. Vergeet niet dat kiten een fysiek zware sport is, en naar mate de wind toe neemt de krachten dat ook doen. Mensen onderschatten de kracht van wind... Ik heb mij zelf er ook op betrapt. Maar voor de duidelijkheid.. Kite niet onder controle, meteen safety (qr)  trekken, niet aarzelen, daar krijg je geen tijd voor!!!

En btw het is ook maar net afhankelijk van welke lijn er breek... Als het om een stuurlijn gaat, dan zou de kite naar links of naar rechts duiken. Iig tegen ovegestelderichting van de gebroken lijn.
Maar als een van je power lijnen breken dan gaat je kite pas echt rare dingen doen, waarbij heel snel reageren met qr van levens belang kan zijn.

@ bikiniisuit... ja over vrouwen en gewicht, daar ben ik geen inschattings held in, helemaal als je elkaar nog nooit ontmoet hebt, maar wat je dochter betreft... Ik zou erg voorzichtig zijn... Helemaal als ze nog zo licht is ... Maar nogmaals kleine kites zijn verradelijk door hun snelheid. Ga gewoon met je dochter in ongeveer 12 tot 15 kts leren
Met een 6 of 7 m.

 
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #22 Mei 24, 2011, 10:55:58
edit2Rapporteer  
Eagle Jan als ik het goed begrijp kan je bij de mistic shadow je mesje vast maken aan het lusje van klittenband onder de haak. Ga ik volgende keer gelijk doen maar ik vraag me af of je bij problemen snel genoeg het mesje los kan maken als deze aan het lusje vast zit.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Mei 24, 2011, 11:14:00
edit2Rapporteer  
@ boarder mesje onder de haak geld alleen voor de laatste serie dus die deze winter is uitgebracht... Daar is dan al een speciaal vakje met idd klitteband voor gemaakt, in de daar voorgaande jaar zat ie op je trapeze zelf!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #24 Mei 24, 2011, 11:46:03
edit2Rapporteer  
afgelopen zondag:

95 KG / Fuel 9m / boardje 129/38 . Wind variabel van 25knp tot dik in de 30.
Diep water.

Gewoon tijdens het varen: knal stuurlijn. Kite begint te loopen. Safety getrokken.
Kite flagt uit op leash. Medekiter neemt leash over en vaart met mijn  vlieger op z'n 5e lijn naar de kant. ikkie zwemmen. ( ppfff 250 meter was vermoeiender dan ik dacht)  Andere medekiter brengt boardje naar de kant.

30 minuten later: Andere bar aan de vlieger en gaan.....
Na 15min. varen tijdens een transition / downloop : knal stuurlijn. Safety getrokken.
Vlieger op de leash aan z'n 5e.
Schipper van zeilboot op anker neemt op het achterdek m'n leash over.
Medekiter brengt boardje naar de kant. Schipper houdt vlieger op de leash / 5e lijn vast. Ikzelf rol barretje op en trek mij aan de 5e weer terug naar de zeilboot.
Rest van de lijnen opgerold en in de vlieger gegooid. Iets lucht uit de vlieger ( via inflate ventiel ) vlieger dubbelgevouwen en "selfrescue" aan de straps in de puntjes van de vliegertips naar de kant. Dat laatste ging eigenlijk super relaxed / was veel minder vermoeiend dan zwemmen.

De strapps / hendeltjes in de vliegertips waren voor mij echt te klein. Dit was vlak water maar in de golven had ik het een stuk lastiger gehad.....
Goede leerschool / hebben we ook weer meegemaakt.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.