[Ongeluk] cursist H. Vogelezang per ambulance afgevoerd 22-5-2011

Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #100 Mei 25, 2011, 14:06:53
edit2Rapporteer  
Wat ook handig kan zijn is dat cursisten na afloop een folder krijgen waarin de voorrangsregels staan en wat spelregels over hoe je het beste met elkaar kan omgaan.

Ik erger me altijd aan beginners die hun kite op 12 uur hebben staan. Maar ik besef me ook heel goed dat toen ik net begon ik dit ook altijd deed omdat ik dacht dat iedereen dan kon zien dat ik niet aan het varen was en geen onverwachte dingen ging doen. Besefte pas later dat ik mijn kite gewoon laag moest houden zodat deze minder in de weg staat.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #101 Mei 25, 2011, 14:12:23
edit2Rapporteer  
Hebben we al, maar mensen moeten het ook lezen, net als dat een goede instructeur al dat soort dingen verteld tijdens de les. Maar dan nog, ze moeten wel luisteren..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #102 Mei 25, 2011, 14:24:28
edit2Rapporteer  
Je punt over de safetyclinics door kitescholen is een goede, als er animo voor is (?) kunnen we dat met Hemelvaart wel in Ouddorp organiseren.

Als je oude kites en versleten barren met versleten lijnen wilt hebben om als voorbeeld te gebruiken... Let me know, je mag ze gebruiken. 
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #103 Mei 25, 2011, 16:52:09
edit2Rapporteer  
Toen ik les kreeg hadden ze die nog niet.

Ed het is jammer dat jij niet op Oostvoorne les geeft. Heb eindelijk mijn vriendin zo ver gekregen om twee dagen les te gaan nemen.
Denk wel dat ik het bij die school doe waar jij vorig jaar les hebt gegeven.
darky001

Berichten: 330
Antwoord #104 Mei 27, 2011, 16:38:53
edit2Rapporteer  
je zou die keet moeten sluiten.
zo'n idioot zou niet eens op het water moeten zijn.
ik snap niet dat je nog lessen wil van zon school.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #105 Mei 27, 2011, 19:08:38
edit2Rapporteer  
je zou die keet moeten sluiten.
zo'n idioot zou niet eens op het water moeten zijn.
ik snap niet dat je nog lessen wil van zon school.

sluiten... niet maar aanpaken, afspraken maken om herhaling te voorkomen, dat is zeker nodig. een beetje heropvoeding kan een specifiek persoon wel gebruiken.
To

Berichten: 928
Antwoord #106 Mei 27, 2011, 19:42:11
edit2Rapporteer  
bashen om te bashen.

Het grootste gedeelte van de cursisten gaan niet voor niks naar die kiteschool, zal die tog nog wel iets goeds doen. Grin schater loser
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #107 Mei 27, 2011, 19:48:48
edit2Rapporteer  
Uh dat zal ook voor een deel met de reclame te maken hebben.
Ook met de kreet: "vaargarantie"
chico

Berichten: 1112
Antwoord #108 Mei 27, 2011, 19:51:27
edit2Rapporteer  
Het is wel n mooie website. Blingbling en niet voor watjes want je krijgt gewoon les in 35 kpn wind. Spreekt mij wel aan Smiley
To

Berichten: 928
Antwoord #109 Mei 27, 2011, 19:54:15
edit2Rapporteer  
Uh dat zal ook voor een deel met de reclame te maken hebben.
Ook met de kreet: "vaargarantie"

staat tegenwoordig bijna bij iedere school:)
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #110 Mei 27, 2011, 19:57:51
edit2Rapporteer  
Tjees ik ben een week niet op het forum geweest en nog steeds staat deze topic op #1. Het lijkt alsof het niet gewaait heeft, maar de hele week was er wind volgens mij. Grin
PeterKite

Berichten: 174
Antwoord #111 Juni 02, 2011, 12:41:51
edit2Rapporteer  
Hallo iedereen,

Via deze manier wil ik nog een en ander kwijt over het voorval waarbij een cursist van Harry's school lelijk geblesseerd raakte.
Eerst even kort iets over mezelf. Ik, Peter Tuinman, werk ook bij een deel van kitesurfschool.nl, maar dan in Noord-Holland. Dat werk doe ik al sinds 2002, waarvan dit het derde seizoen ben dat ik bij deze kiteschool werk Ik ben ook werkzaam in het onderwijs, dus een en ander over lesgeven is me wel bekend en ik durf te zeggen dat ik weet waar ik het over heb.

Ik wil hierop niet ingaan op de toedracht van het ongeluk etc.. maar op de reactie van enkele forumleden die er een ongelofelijke ophef over proberen te maken. Van een mug een olifant maken noem ik het maar.
De school van Harry is de grootste in Nederland en hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.
Maar een groot deel van de kritiek vind ik onterecht. Op de locatie's waar ik werk met de afdeling N-H zijn ook meerdere scholen bezig waarvan ruim de helft 'uit de kofferbak' werkt. Daarnaast werken er ook nog enkele andere goede scholen, net als wij. Bij al die scholen gaat wel eens iets mis. Niet vaak, maar het komt voor. Ik zie genoeg zaken en 'instructeurs' met mensen het water op gaan in omstandigheden waar ik mijn twijfels over heb. Die mensen spreek ik dan direct er op aan, en ga ze dan vervolgens niet publiekelijk via een forum te kakken proberen te zetten. Dat is gewoon laag.

Helaas wordt de laatste tijd de school in een erg negatief daglicht gezet en worden de positieve dingen vergeten. Omdat we er vaak zijn helpen we ook erg veel mensen uit de brand. Kites die over het water waaien, boards die los rond drijven enz... vinden wel vaak door onze instructeurs de weg naar hun rechtmatige eigenaar terug.

Dan neem ik nog een voorval van vorige week dinsdag waarbij een kiter op Schellinkhout een gecompliceerde enkelfractuur op liep op het water. De beste man lag te spartelen en om hulp te roepen. Dat hoorde ik en ben er direct op af gegaan. Tot mijn verbazing zie ik dan enkele andere kiters er vlak langs varen.... en door varen zonder een hand uit te steken!!!
Maar helaas wordt dat dan weer nergens vermeld.

Zo ook tijdens de harde wind van de afgelopen dagen. Veel beginners die met een veels te grote kite het water op denken te kunnen gaan. Door de instructeurs van de kitesurfschool zijn die dagen behoorlijk wat beginners met hun neus op de feiten gedrukt en vriendelijk doch dringend verzocht het water maar niet op te gaan (laat staan de kite oplaten) in stevige windkracht 6 met 5 uur ervaring onder de trapeze. Noem het ongevallenpreventie, want een vriend van me noemde het al treffend 'suicide by kite'. We hebben niets met de mensen, kennen ze ook niet maar we houden wel een scherp oog in het zeil om te voorkomen dat kwaad erger wordt.
Maar helaas wordt dat dan weer nergens vermeld.

Jammer dat enkele andere scholen ons zo proberen in een kwaad daglicht te stellen. Ik ben er trots op dat ik bij dit bedrijf werk en op een heel goede manier kan bijdragen met het team instructeurs, aan de sport waar wij allemaal zo van houden!

Groeten,
Peter Tuinman
Pieterr

Berichten: 88
Antwoord #112 Juni 02, 2011, 12:51:03
edit2Rapporteer  
 ThumpsUp
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #113 Juni 02, 2011, 12:54:54
edit2Rapporteer  
Eerlijk, ik vind dat dingen die elke kiter hoort te doen, of je nu een instructeur bent of niet
Martin1991

Berichten: 59
Antwoord #114 Juni 02, 2011, 13:05:18
edit2Rapporteer  
Een ding snap ik dan alleen niet aan de post van Peter,

Als jullie beginners afraden het water op te gaan met die windsnelheden, waarom gaan jullie dan in hemelsnaam wel met cursisten het water op?

De school waar ik les heb gehad hebben ze 3 dagen lang alle lessen geannuleerd.

Ik wil niet met modder gooien maar ik vind de verhalen van beide partijen een beetje vreemd...

De een loopt vol in de aanval en de ander vol in de verdediging...

Ik wil maar zeggen dat aan alle dingen goede en slechte punten zitten...
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #115 Juni 02, 2011, 13:07:50
edit2Rapporteer  
Als er iets positiefs gebeurd mag dat zeker vermeldt worden...
Maar als iemand een been breekt, mag dat niet in het nieuws???

hoe je het wendt of keert, blijft een inschattings fout van de instucteur...(los van deze hele discussie)
en als ik dan de reactie lees op HL, en daarna het hele topic er af??... te triest voor woorden.

en dat er dan allemaal verhalen loskomen zegt ook wel wat over de school zelf...  
PeterKite

Berichten: 174
Antwoord #116 Juni 02, 2011, 13:12:40
edit2Rapporteer  
Martin,

Zal ik je uitleggen. Ik werk op Schellinkhout. Windomstandigheden zijn niet overal hetzelfde. We kunnen doorwerken met vrij veel wind. dan komen de 5m evo's om de hoek. Ook gaan we dan het water op met mensen die al wat ervaring hebben, en dus niet totale beginners. we hebben ook een aantal lessen geschrapt ivm wind. echter ook een aantal door laten gaan in de avond en juist vroeg in de ochtend op het moment dat de wind nog niet hard en vlagerig is. En er is van veel meer rust op het water, iedereen ligt nog op zijn nest, of na etenstijd.
We raden beginners altijd duidelijk af om met die wind zelfstandig te gaan oefenen met hun eigen kite (meestal ergens tussen 9-12m).
In die wind ervaring op doen onder supervisie van een ervaren instructeur met een kite die zelfs in die wind nog aan de kleine kant is voor de meesten van ons, is een ander verhaal.

gr
Peter
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #117 Juni 02, 2011, 13:25:10
edit2Rapporteer  
Eerlijk, ik vind dat dingen die elke kiter hoort te doen, of je nu een instructeur bent of niet

Ben het hier 100% mee eens. Dit is gewoon naar mijn mening een beetje
een verhaal om het te proberen goed te praten. Maar dat gaat er bij mij niet in.

Ik heb afgelopen zondag op de Brouwerdam ook 2 boardjes naar de kant gebracht.
Dat is toch heel normaal om te doen?
feddomw
Gast
Antwoord #118 Juni 02, 2011, 13:36:56
edit2Rapporteer  
Peter,

Ik vind het een aardig verhaal maar je logica klopt gewoon niet. Daarmee bedoel ik letterlijk "je logica".

- Dat JIJ soms of vaak of altijd goede dingen doet, wil niet zeggen dat de SCHOOL dat ook doet.
- Dat jij dingen op Sch-hout goed doet, wil niet zeggen dat ze op Oostvoorne ook goed gebeuren.
- Dat "anderen" iets doen wil niet zeggen dat iets goed of slecht is. Het gaat om de verantwoordelijkheid van de persoon/leraar zelf.
- Het heeft niets te maken met "te kakken" zetten, men noemt het naming and shaming. Als je fout bent EN het gaat inderdaad mis, dan mag je daarvoor hangen.


Ik geef als meest duidelijk voorbeeld dat de eerste reacties van Harry zelf op HL absoluut stuitend waren en een kite-leraar onwaardig.

Ik geef als ook als voorbeeld de absoluut discutabele teksten op de website van de kiteschool zelf, die op zijn minst misleidend zijn, zo niet frauduleus.

De opmerking over dat je met een 5m evo niet met "een totale beginner" het water op gaat raakt kant noch wal. Ik neem aan de je niet met mensen aan de slag gaat die voor de 10e les gaan of zo. Iemand die aan zijn 2e of voor mijn part 4e les bezig is, is een absolute beginner en heeft niets te zoeken onder een 5m als het doel is om te varen. Je vliegt een 5m om te varen in windomstandigheden die niet voor een beginner geschikt zijn, punt.

De Bottom Line is dat duidelijk is geworden dat ondanks jouw goede bedoelingen, er wel degelijk les is gegeven (misschien niet door jou en niet bij jou) onder omstandigheden waarop geen les zou moeten worden gegeven. Ook is duidelijk dat men zich niet houdt aan de vergunningseisen in Oostvoorne.

IK TWIJFEL ER GEEN SECONDE AAN DAT ER OOK GOEDE LERAREN BIJ VOGELEZANG RONDLOPEN EN DAT JE ER PRIMA LES ZOU KUNNEN KRIJGEN.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #119 Juni 02, 2011, 13:40:42
edit2Rapporteer  
@ peterkite.. les geven blijft mensenwerk. Je hebt goeie en je hebt  mensen met wat minder talent. Dit geld voor elke kite school..

Off topic:
Een punt wat ik wil belichten.. is dat het een hele kwalijke zaak is dat er mensen aan hun lot worden overgelaten.. Zoals jij al aangaf is het een onuitgesproken regel dat je elkaar helpt. Eens kom je zelf in de problemen en dan ben je blij dat iemand ff langs vaart en vraagt. "hey gaat ie goed?".

Help elkaar en laat dit niet over aan anderen die het wel zullen fixen, meestal gebeurd er dan niks. Vaak gebeurd dit niet met opzet het is ook een reactie. Reageer aktief en blijf niet passief staan elke seconde is er één.

Amen
joggli

Berichten: 83
Antwoord #120 Juni 02, 2011, 14:21:16
edit2Rapporteer  
@ feddomw, alsof jou logica wel klopt...
ook een kiteinstructeur is een mens, alsof je nou eigenaar bent van een school of gewoon een instructeur, als mensen jou of je bedrijf zo onterecht helemaal afbranden op internet... dan is het niet heel gek dat ''een mens'' dan ook uit zn slof kan schieten... hiermee wil ik niets goedpraten, maar jou alleen laten zien dat jou ''logica'' ook niet klopt..

En trouwens, ook je verhaal over lesgeven met een 5m ben ik het niet mee eens. Met lesgeven pas je altijd de maat van je kite aan aan de windsnelheid. Dit is alleen altijd een maatje kleiner dan waar mee gevaren wordt, als er dus met een 7m  gevaren wordt kan je met een 5m echt wel lesgeven aan iemand die zn 3e of 4e les heeft hoor! Tevens is er wel degelijk verschil tussen mensen die hun 1e les hebben en mensen die hun 3e of 4e hebben. Vaak zijn mensen die hun 3e les hebben veel rustiger, hebben een veel betere kitecontrole, weten wat er kan gebeuren bij een stuurfoutje, en zijn zich bewuster van het gevaar op ongelukken.

Kom op mensen, we zijn allemaal kiters, daarmee beoefenen we allemaal een EXTREME sport, dat maakt de kans op ongelukken groter dan bij een niet extreme sport. Dit betekend niet dat we ongelukken dan maar moeten laten gebeuren, maar dit betekend allerminst dat we als er een ongeluk gebeurt tijdens het aanleren van deze sport, we de lesgevende organisatie maar moeten afbranden! Uiteraard moeten we de kans op ongelukken zo klein mogelijk proberen te houden, maar toch blijft een ongeluk in een klein hoekje zitten! Draag zorg voor elkaar! Als je iets onverantwoord vind dan zeg je dat tegen de persoon in kwestie... maar wacht dan niet tot er iets gebeurt en ga daarna op internet zeggen dat je het onveranwoordt en dom vond! Daar hebben we niks aan!
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #121 Juni 02, 2011, 14:26:51
edit2Rapporteer  
Jonge jonge jonge.. Daar word je toch helemaal simpel van als je die reacties zo leest..

Mensen, als je niet weet waarover je praat, houd dan wijselijk gewoon je mond dicht.

Lesgeven kan overigens prima in 25-30 knopen, daar zijn de kleine kites voor uitgevonden. Stelletje zondagskiters allemaal..
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #122 Juni 02, 2011, 14:30:37
edit2Rapporteer  
boven 25 knp les geven aan beginners is m.i. not done. Is gewoon een mening.
Daarbij de vraag: wat is er nou zo moeilijk om een keer te zeggen "tja dat was een dikke fail, we hebben er van geleerd."

Misschien is het technisch gezien wel mogelijk om in knalharde wind les te geven maar wat is de boodschap die je aan je cursisten meegeeft? Koop een klein vliegertje en het gaat allemaal wel goed komen?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #123 Juni 02, 2011, 14:31:08
edit2Rapporteer  
Peter... Ik en een instructeur hebben hem al gewaarschuwd, reactie was niet bijster positief! Ik zal het ook maar niet herhalen... Vond het gewoon te schofterig voor woorden. En nog geen half uur later, miss zelfs 15 min. Later gebeurde het. Was zeer ontdaan, verontwaardigd, boos, zwaar pissig. Ok zoals ik eerder vermeld heb, was het misschien niet tof om met naam en toenaam alles zo op tafel te smijten... Het was zo simpel te voorkomen. Dus jou verhaal over dat je het zwak/laf vind om iemand op een forum af te branden, zonder de persoon er op aangesproken te hebben  gaat niet op... Er is wel vaker door verschillende mensen bij h.v. een klacht neer gelegd, zoals over de lijnen springen van wildvreemde kiters, overal maar tussen door springen. Met te harde wind les geven. Enz enz enz... Waarom reageren wij heftiger op hv. dan op andere scholen, waarom wekt hv meer irritatie op dan andere scholen op autoplaya... Zal daar niet een reden voor zijn.. Of lopen al die andere gasten maar wat uit hun duim te zuigen???

Succes met les geven, be safe
GR. Arend
kitesmurf

Berichten: 74
Antwoord #124 Juni 06, 2011, 06:59:43
edit2Rapporteer  
Volgens mij is het volgende het allerbelangrijkste argument om geen les te willen geven bij veel wind: DE WINDSNELHEID! Waarom?

De maximale snelheid die je als persoon krijgt als je vanuit stilstand krijgt als je gelanceerd word door de kite is ongeveer de windsnelheid. Voorbeeldje:

Cursist staat in het water en stuurt kite per ongeluk recht naar beneden. Bij 12 knopen met een 12m2 vliegt de cursist ongeveer 10 meter en crasht met maximaal 20kmh (=12kts). Plons...
Bij 30 knopen en een 6m2 vliegt de cursist 20 meter en crasht met 50kmh... AU..

Zelfde geldt voor obstakels en bodydraggen... met 12 knopen + 16m2 kite heb je een veeel lagere snelheid dan bij 30 knopen en 4m2 kite. Dit betekend dat je cursist bij 30knopen een heel stuk sneller om die strandpaal heen gevouwen wordt dan bij 12 knopen met een veeeels te grote kite.

CONCLUSIE: EEN ERG KLEINE KITE BIJ VEEL WIND IS NOG STEEDS GEVAARLIJK!

(heb heel wat jaren gecertificeerd kiteles gegeven Wink

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.