[Ongeluk] Ongevallen Oostvoorne 28-5-2011

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #100 Mei 30, 2011, 17:37:47
edit2Rapporteer  
Nu we er toch zo open over praten ben ik wel benieuwd wat je allemaal wel geleerd had tijdens die 3 lessenen en waarom je dacht dat het die dag met een 9,5m veilig was om te gaan oefenen?
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #101 Mei 30, 2011, 17:40:15
edit2Rapporteer  
@ Misterdeman (en alle andere mensen met vragen) spreek gewoon ook mensen aan op het strand.
Ik wil je best wel een keer helpen. Ben nog geen expert die allemaal loops doet maar ik kite al een paar jaar dus heb wel wat ervaring.
Meestal heb ik over mijn wetsuite een short met een afbeelding van een testbeeld en heb ik een lichtblauw petje op. Ik vaar met een rode naish cult 12 meter en een groene van 9 meter. Moet dus te herkennen zijn.
Komend weekend ben ik in Ouddorp. Het weekend erop ben ik als het waait op vrijdag of zaterdag op de playa te vinden
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #102 Mei 30, 2011, 17:48:17
edit2Rapporteer  

Zou je in alle eerlijkheid het volgende kunnen vertellen:

-   Hoeveel lesjes heb je gehad;
        3 lessen

-   Bij wie heb je gelest.
        Harry Vogelezang

-   Will je nog n les nemen?, zo ja bij wie (heb je n kitebuddy).
        Ik wil wel nog een les nemen. Ik denk dan voornamelijk een les in veiligheid. Dan is het even niet belangrijk of ik op het bord kom of niet. Dan kan de wind ook wat zachter zijn.
Een kitebuddy heb ik niet echt, om mij heen wat mensen die kiten.


Drie lessen gehad, en nooit safety geoefend? Niet te geloven. Word hier een beetje verdrietig van! Ik vraag me af waar de reactie van die leerling van zondag 22 mei blijft die zijn scheenbeen brak, weet iemand hoe het met die gene gaat?
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #103 Mei 30, 2011, 18:47:15
edit2Rapporteer  
Zie hier nu allemaal berichten over het niet oefenen van de safety trekken tijdens je lessen. Wel een goed punt, maar denk dat dat bij veel meer scholen niet gebeurt, heb vorig jaar tijdens mijn lessen dit ook niet in de praktijk gedaan (jammer), maar wel de theorie hierover gehad (en ondertussen al eens gebruikt).
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #104 Mei 30, 2011, 19:17:52
edit2Rapporteer  
Toen ik bij Harry leste werden er geen trapezes gebruikt. Gewoon een kwestie van bar loslaten dus, safetyrelease kun je dan niet eens proberen....
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #105 Mei 30, 2011, 20:45:43
edit2Rapporteer  
Wat ik wel geleerd heb:

Het optuigen (pompen etc)
oplaten
naar beneden laten van de kite

Waar de powerzones zitten.
Hoe je een kite in de lucht houd
Waar het veilig is
Dat je rond de 12 uur kan blijven maar niet moet laten hangen.

Bar naar je toe is meer kracht, maar dan verliest ook iets in snelheid
Bar van je af wint de kite hoogte.

Verder kan ik het niet echt opsommen.

-----
Waarom ik dacht dat het wel veilig was.
Ik dacht dat het veilig was zolang ik de depower had aangetrokken en rond de zijkant bleef. En blijven bewegen met de kite zodat die niet over mij heen duikt.
Ik heb meerdere mensen die dag gevraagd, en er waren mensen voor en tegen. Wat me misschien over gehaald heeft waren de grote hoeveelheid 9's die er waren en vandaan kwamen.

@ bikinisuit.
@boarder73 Bedankt  voor het aanbod neem ik graag aan als ik weer hersteld ben Smiley. over 1,5 week weet ik meer.
darky001

Berichten: 330
Antwoord #106 Mei 30, 2011, 21:17:07
edit2Rapporteer  
ik mis nog wel een aantal vaktoren die zeker hoort te leren tijdens je theorie.

wind richtingen en vlagen en turbolentie bij bomen gebouwen en dammen en dijken.
welke kite bij welk aantal knopen (stukje extra veiligheid)
bodydraggen
zelfrescue
proberen een board van een willekeurige plek vandaan halen.

dit zijn saaie onderdelen tijdens een les(sen) maar zeker niet onbelangrijk
ik merk steeds vaker dat als jeugd of ouderen les hebben gehad dat ze eigenlijk 2x niks weten, en dan eigenlijk best nog wel een keer of 2 met een local het water op kunnen om zo nog iets te leren van een wat meer ervaren kiter, zo pakken ze toch sneller die extra dingen op en wordt het toch ietsjes veiliger. want laten we wel zijn het oplaten van kites is tegenwoordig meer een suiside aktie en het liefst  vooraan het strand.

op horst reserveren speciaal bomen voor dit type kiters, dus wees er snel bij op=op. ;-)
Sennick

Berichten: 43
Antwoord #107 Mei 30, 2011, 21:45:30
edit2Rapporteer  
Het is jammer om te horen dat er zoveel ongelukken gebeuren. Het is een risico sport en ongelukken zitten in een klein hoekje. Het is dus extra belangrijk om een safety marge in te bouwen en niet tot het uiterste door te gaan.
Ik zie vaak dat mensen het te ligt oppakken. Varen met een 9 meter in meer dan 24 knopen is niet weggelegd voor een beginner.
Afgelopen zondag ging ik van het water omdat mijn negen te groot was. Iemand met een 10 meter vroeg hoe het ging, ik vertelde dat het met een 9 nog maar net te doen was. En hij vond dat hij het toch nog maar even moest gaan proberen.....

Ik heb hem natuurlijk niet geholpen maar je vraagt je dan toch af of mensen wel weten wat de gevolgen kunnen zijn.

Dit jaar ben ik bij de safety clinic geweest van NKV op Brouwersdam (bedankt nog NKV!!!) er waren ongeveer 30 deelnemers. Dan vraag ik me af waar alle andere 170kiters zijn die je op een goeie dag ziet kiten.... hebben die er geen benul van dat er een forum is, dat er NKV is die safety clinic's geeft en mensen bewust maakt van de risico's, dat er mensen zijn die meer ervaring hebben en waar je wat van kan leren?

Mijn belangrijkste les van afgelopen weekend: ga niet door tot je high end van je kite. Dat vaart niet lekker en neemt risico's met zich mee die niet de moeite waard zijn. Als je op tijd van het water afgaat heb je in iedere geval binnen afzienbare tijd weer kans om te gaan varen. Als je wat breekt zit je veel langer aan de kant.

rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #108 Mei 30, 2011, 21:58:35
edit2Rapporteer  
Het blijft allemaal gevaarlijk zelfs als je ervaren bent. Recent voor iemand een bandit 4 op gelaten, kiter (ervaren) en ik (ervaren) lijnen bekeken, goed bevonden, zijn duim omhoog, kite launcht en vliegt direkt en zonder controle de powerzone in, kiter over het zand getrokken, niks gebeurt. Wat bleek: bij de pigtails zit een soort knoop op de kite bevestigt waarachter een stuurlijn vastzat. Net genoeg om de kite uit controle te laten geraken, kon je niet zien, lessons learned.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #109 Mei 30, 2011, 22:34:32
edit2Rapporteer  
De meeste ongelukken van dit weekend op Oostvoorne waren redelijk ervaren kiters!
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #110 Mei 30, 2011, 22:55:29
edit2Rapporteer  
Dit lijken mij allemaal te veel ongelukken voor 1 weekend. En het lijken, zoals Michiel ook zegt, toch de ervaren gasten te zijn die in de problemen komen.

Op HL stond nog een stukje over een ongeval op de brouwersdam:
Quote:
De man met de klaplong betreft een vriend van ons. Hij vaart al jaren en is erg gehaait op veiligheid.
Hij raakte zijn board kwijt en bodydraggend werd hij gelift en kwam 4 keer zijn linker kant van zijn lichaam op het water terecht.
Hij is overgebracht naar het UMC Rotterdam en maakt het goed. Hij mag over een paar daagjes weer naar huis.
Het was helaas een ongelukkige val en hij had er ook weinig aan kunnen doen!


Nu probeer ik hier zelf toch van te leren. Ook denk dat als we met z'n alleen niet veiliger worden we vanzelf gedwongen worden. Bij de brandweer in Oostvoorne zullen ze ons nu wel zat zijn en de wetgeving in Belgie komt volgens mij ook na twee dodelijk ongevallen, 1 daarvan lijkt qua oorzaak veel op de loopende kites van dit weekend.

Toegegeven ik werk bij een bedrijf waar de filosofie is dat alle ongelukken voorkomen kunnen worden.

Als ik nu het lijstje langsloop:


Wat is er gebeurd?

Bij het maken van een backroll of loop kwam hij ongelukkig neer op het wateroppervlak
Oplossing: Lastig, als beide voeten in de voetbanden bleven zitten het was diep water dan is dit lastig op te lossen. Iemand?

Wat is er gebeurd?
Na een railey to blind die ik niet helemaal lekker ging liet ik de bar los en voelde in mijn leash van mijn harnas loskomen. Eerste reactie is leash vastpakken zodat de kite niet weg waait. Ik kon niks zien omdat het achter mijn rug gebeurde. Voor mijn gevoel had ik de leash vast en ik draai me om en kijk en de haak die je normaal aan je harnas klikt in mijn hand met daaraan de trekracht van de vlieger.
Oplossing: een ontwerp zonder haak? Een Cabrinha achtig design? Ik wissel mijn leash zo even

Wat is er gebeurd?
Ik heb de kite met hulp opgelaten zo ver geen probleem. Depower volledig aangetrokken. kite op 12 uur en rustig heen en weer laten gaan wetend dat ik vooral uit de powerzones wil blijven. Ik was bijna op het punt dat ik de kite ging landen maar daar ben ik niet aan toegekomen. De kite verloor wind klapte dubbel en recht in de powerzonde klapte het open. Vanaf het moment dat ik gelanceerd ben heb ik geprobeerd los te komen. quick release heeft lang geduurd ik denk dat ik niet eens aan mijn leash ben toegekomen
Oplossing: Waarom blijven kites loopen? Als je de bar los laat of een safety trekt dan moet de kite naar het windvenster gaan en/of uit de lucht vallen?


Wat is er gebeurd?
Lijnen gechecked en verder leek ook alles goed te zijn. Gaf het teken dat mijn vriend de kite op kon laten en vanaf toen ging alles heel erg snel.
Meteen werd ik vol het strand op getrokken en binnen een sec knock-out gegaan. In het voorbij gaan heeft mijn vriend me nog vast weten te pakken, met als gevolg dat we met zijn tweeen door de kite voort getrokken werden. Hij kon niet bij de safety's komen om alles los te gooien en wist me uiteindelijk ook niet meer vast te houden.
Oplossing:  Wat is de oorzaak? Lijnen verkeerd? Door de knoopjes van de stuurlijnen aan de kite te doen en de knoopjes van de powerlijnen aan de bar kant kan een kite toch niet zo maar gaan lopen? Wat kan er nog meer fout gegaan zijn? Lijnen verdraaid? Bij Gaastra is de eerste meter van de lijnen geplastificeerd, hierdoor draaien ze nergens om heen. 

Wat is er gebeurd?
Meneer vaart naar de kant en blijft hangen met zijn board in het zand. Board staat stil met voeten erin, kiter niet.
Oplossing: ........

Nogmaals ik probeer te leren van ongevallen om te voorkomen dat ik de volgende wordt. Het is geenszins de bedoeling om vingertje te wijzen of eigen schuld te roepen.

Als laatste, gezien de ervaring van de meeste "slachtoffers" spelen kitescholen denk ik maar een beperkte rol. Het ontwerp van de bar lijkt me belangrijker. 
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #111 Mei 30, 2011, 23:01:22
edit2Rapporteer  
Citaat
Wat is er gebeurd?
Ik heb de kite met hulp opgelaten zo ver geen probleem. Depower volledig aangetrokken. kite op 12 uur en rustig heen en weer laten gaan wetend dat ik vooral uit de powerzones wil blijven. Ik was bijna op het punt dat ik de kite ging landen maar daar ben ik niet aan toegekomen. De kite verloor wind klapte dubbel en recht in de powerzonde klapte het open. Vanaf het moment dat ik gelanceerd ben heb ik geprobeerd los te komen. quick release heeft lang geduurd ik denk dat ik niet eens aan mijn leash ben toegekomen
Oplossing: Waarom blijven kites loopen? Als je de bar los laat of een safety trekt dan moet de kite naar het windvenster gaan en/of uit de lucht vallen?


Wat is er gebeurd?
Lijnen gechecked en verder leek ook alles goed te zijn. Gaf het teken dat mijn vriend de kite op kon laten en vanaf toen ging alles heel erg snel.
Meteen werd ik vol het strand op getrokken en binnen een sec knock-out gegaan. In het voorbij gaan heeft mijn vriend me nog vast weten te pakken, met als gevolg dat we met zijn tweeen door de kite voort getrokken werden. Hij kon niet bij de safety's komen om alles los te gooien en wist me uiteindelijk ook niet meer vast te houden. 



Deze twee hadden gewoon voorkomen kunnen worden:
-Je kite oplaten met je hand op je quickrelease en beter je lijnen checken.
-Nooit je strap zoveel aantrekken dat je kite niet meer te goed sturen is.
-Als je je release trekt moet je andere hand gelijk naar de release van je leash gaan.
-En desnoods oplaten met iemand aan je harnas als je twijfelt maar wel de ervaring hebt. Maar als je twijfelt moet je zowiezo niet gaan.
Dit hoor je allemaal bij je les..
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #112 Mei 31, 2011, 09:52:09
edit2Rapporteer  
er is ook een filosophie om je kite unhooked te launchen...

Het komt niet echt uit de verhalen tevoorschijn, maar met deze winden moet je drie dubbel voorzichitg zijn tijdens launch en als je niet 100% zeker bent is +30kn is gewoon "no go". En nu maar de vraag openen vannaf waneer ben je ervaren genoeg voor 30+ knopen
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #113 Mei 31, 2011, 10:20:39
edit2Rapporteer  
Ik vraag me nog steeds af waarom kite zo lang blijven loopen. Is het echt een kwestie van de lijnen kruislings aansluiten?
rich@rd

Berichten: 424
Antwoord #114 Mei 31, 2011, 11:53:51
edit2Rapporteer  
Jongens allemaal enorm bedankt voor het medeleven!!!
Word als het goed is vanmiddag ontslagen en ga dan een lang revalidatieperiode tegemoet. Zitten nu iig 9 scroeven in met een plaat rvs.
feddomw
Gast
Antwoord #115 Mei 31, 2011, 12:01:17
edit2Rapporteer  
Ik vraag me nog steeds af waarom kite zo lang blijven loopen. Is het echt een kwestie van de lijnen kruislings aansluiten?

Dat lijkt mij niet. Als de lijnen "verkeerd om" zijn aangesloten kan de kite prima stabiel vliegen, je bar is alleen omgekeerd. Na een backroll of frontroll of kiteloop kan je de kite ook prima laten vliegen, je spint je bar en je lijnen staan weer goed. De kite wil in theorie loopen als de stuurlijnen niet gelijke druk op de vlieger uitoefenen.

Het kan ook niet zo zijn dat je de power- en stuurlijn verkeerd om vastgemaakt hebt, de meeste merken zijn daarin idiot-proof. Dan zit de pigtail aan de kite bij de powerlijnen, en aan de lijnen bij de stuurlijnen of zo.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #116 Mei 31, 2011, 13:47:56
edit2Rapporteer  
Ik vraag me nog steeds af waarom kite zo lang blijven loopen. Is het echt een kwestie van de lijnen kruislings aansluiten?

Dat lijkt mij niet. Als de lijnen "verkeerd om" zijn aangesloten kan de kite prima stabiel vliegen, je bar is alleen omgekeerd. Na een backroll of frontroll of kiteloop kan je de kite ook prima laten vliegen, je spint je bar en je lijnen staan weer goed. De kite wil in theorie loopen als de stuurlijnen niet gelijke druk op de vlieger uitoefenen.

of uitgerekte lijnen misschien? wees er nu ook bijna zeker van dat na die looppartij je lijnen nu wel mogelijk uitgerekt zijn, dus voor dat je weer gaat proberen ff die lijnen na-checken
 of dat na die inklap moment na het launchen een van je lijnen om een tip is ge wikkeld... misschien kan Andy of Keiko ons vertellen hoe ze de kite hebben aangetroffen na het stoppen van Joerie, als ze daar ubehaupt toevallig opgelet hebben, ik kan me voorstellen dat ze daar niet naar gekeken hebben.
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #117 Mei 31, 2011, 14:54:57
edit2Rapporteer  
1 powerlijntje is kapot. Kite is nog niet gecontroleerd.

De lijnen wil ik laten checken. Ik ga er maar vanuit dat het moet worden afgesteld.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #118 Mei 31, 2011, 15:09:33
edit2Rapporteer  
1 powerlijntje is kapot. Kite is nog niet gecontroleerd.

De lijnen wil ik laten checken. Ik ga er maar vanuit dat het moet worden afgesteld.

was powerlijn geknapt bij launchen(tijdens het dubbel klappen)? zo ja dan is  oorzaak van het ongekontroleerd loopen wel te verklaren.
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #119 Mei 31, 2011, 16:06:09
edit2Rapporteer  
Dat heb ik nooit bedacht. Ik weet het niet. Het ging allemaal vrij snel. Ik heb de kite nog niet uitgerold weet ook niet waar de lijn geknapt is.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #120 Mei 31, 2011, 19:59:21
edit2Rapporteer  
Eerste 30 keer zeker niet in harde wind?
(als je niet in geloged ben op home pagina)
De eerste 2 of 3 jaar niet boven 6bft veel mensen komen niet eens tot 30 keer per jaar, laat staan dat ze lekker kunnen kiten boven 6bft.

Ook 2 jaar is niet voor iedereen weggelegd dus eigenlijk gewoon NIET.
Dan nog met een gewicht <50kg moet je helemaal uitkijken.

Hoeveel kite merken gaan boven de 35kn als je de informatie bekijk? GEEN EEN.
hmm vreemd? Hoeveel kiters staan op het water boven de 35kn ieder jaar steeds meer en is nu al niet te tellen.

Buiten de ongelukken is ook al jaren bekend dat met zulke krachten op het lichaam de slijtage van het lichaam verhoogd.
Verschillende punten van slijtage in de rug, borst, knieën, enkels.
Bij de nog groeiende kiters kan het zelfs leiden tot misvorming.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #121 Mei 31, 2011, 20:06:29
edit2Rapporteer  
Eerste 30 keer zeker niet in harde wind?
(als je niet in geloged ben op home pagina)
De eerste 2 of 3 jaar niet boven 6bft veel mensen komen niet eens tot 30 keer per jaar, laat staan dat ze lekker kunnen kiten boven 6bft.

Ook 2 jaar is niet voor iedereen weggelegd dus eigenlijk gewoon NIET.
Dan nog met een gewicht <50kg moet je helemaal uitkijken.

Hoeveel kite merken gaan boven de 35kn als je de informatie bekijk? GEEN EEN.
hmm vreemd? Hoeveel kiters staan op het water boven de 35kn ieder jaar steeds meer en is nu al niet te tellen.

Buiten de ongelukken is ook al jaren bekend dat met zulke krachten op het lichaam de slijtage van het lichaam verhoogd.
Verschillende punten van slijtage in de rug, borst, knieën, enkels.
Bij de nog groeiende kiters kan het zelfs leiden tot misvorming.

eindelijk iemand die mijn mening deelt over jonge kiters....
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #122 Mei 31, 2011, 20:15:32
edit2Rapporteer  
Vergeet niet dat bij 4 van de 6 ongevallen van afgelopen weekend de mensen aan jullie criteria voldoen.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #123 Mei 31, 2011, 20:34:10
edit2Rapporteer  

Hoeveel kite merken gaan boven de 35kn als je de informatie bekijk? GEEN EEN.

   ahum,  http://www.epickites.com/products/screamer.php
haha, snap je punt wel hoor.  ThumpsUp
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #124 Mei 31, 2011, 20:35:35
edit2Rapporteer  
Vergeet niet dat bij 4 van de 6 ongevallen van afgelopen weekend de mensen aan jullie criteria voldoen.

Wat bedoel je precies met welke criteria?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.