[Ongeluk] Ongevallen Oostvoorne 28-5-2011

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #75 Mei 30, 2011, 10:59:41
edit2Rapporteer  
@ rudo hoe kleiner de vlieger des te sneller hij reageerd toch? Kan mn 9 redelijk houden in harde wind en stoten, maar 7 is toch een stuk sneller en wendbaarder..
hoef je geen sorry voor te zeggen, dat is me duidelijk. Maar bedankt voor het ophelderen.
dat klopt an sich wel, maar je kan in NL bij harde wind vaak een verdubbeling van de windsnelheid verwacht - luwte onder de 20 knopen en een seconde later tegen de 40. Zeker gisteren, dat was op windguru ook goed te zien. Ik krijg liever van een 7m om m'n oren dan 9m! scheelt toch meer dan 20% powah.

Kleine kites vliegen sneller en bouwen ao wel wat onrustiger lift op. Maar als je dat niet kan beheersen - thuis blijven of beter, filmpjes komen maken!
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #76 Mei 30, 2011, 11:05:58
edit2Rapporteer  
@Rudo: Geen probleem hoor ken mn grenzen. Heb al een paar keer gehad dat het te hard was en dat ik gewoon weer naar huis ben gegaan..

liever een keer voor niets rijden dan in de problemen komen.. vraag me ook af of het wel verstandig is om met 40 knopen te gaan kiten.. ikzelf pas daar liver voor..kan ik beter gaan filmen haha
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #77 Mei 30, 2011, 11:09:09
edit2Rapporteer  
Kleine kites vliegen sneller en bouwen ao wel wat onrustiger lift op. Maar als je dat niet kan beheersen - thuis blijven of beter, filmpjes komen maken!

Ik hang nogal graag onder zoveel mogelijk verschillende kites, en dit is inderdaad wat je de afgelopen jaren zag wat betreft de eigenschappen van kleine kites.

Echter er is nu bij een aantal merken wel degelijk een tendens om rustigere, minder snel vliegende en sturende kleinere kites te bouwen in verhouding.

Zodoende krijg je een beter te varen kite onder die omstandigheden, die minder aggresief reageert op stuurfouten e.d.
Maar laat je niet van de wijs brengen: de wind is nog steeds keihard, en nog steeds kunnen (forse) stuurfouten grote gevolgen hebben.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #78 Mei 30, 2011, 11:11:18
edit2Rapporteer  
stonden er niet toevallig mensen met cameras e.d.? dat is vaak de reden...
er zijn een hoop camera geile mensen op autoplaya... Grin

Stonden er wel schijnen niet gereageerd te hebben. jammer want ik ga deze stunt echt geen 2e keer doen. haha

kan doen? Wil doen lijkt mij.

en depoweren kan best maar niet te veel (10-15 cm max bij mijn oude kites, bij mijn parkjes hoeft dat niet meer), bij mijn oude kite trok ik altijd aan de depower als ik op het droge liep of moest gaan relaunchen, maakte het leven net iets makkelijker.

maar een ding ga, oefenen op split second decision making( mijn woord voor blind naar je qr grijpen en trekken, heeft mijn wel eens uit de brand geholpen. en btw, als je kite naar het water ploft (of dreigt te ploffen) meteen trekken scheelt je weer een nieuwe kite.
laat ik het anders stellen doet je kite raar? QR trekken. heb je hem niet 100% onder controle? QR trekken. dreigt hij te crashen? QR trekken.
Ga nooit proberen de kite te uit een rare situatie vlot te trekken, dat kost vingers, ribben, schedels, scheenbenen, kaak, tanden, ruggewervels, oren... enz enz enz., van jezelf maar mogelijk ook van anderen,  oh ja en materiaal.

nu maar ff bijkomen van de auwtjes en de schrik
 
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #79 Mei 30, 2011, 11:14:46
edit2Rapporteer  
Reactie op Markus zijn verhaal:

Ik denk dat we voor een deel de schuld ook kunnen neerleggen bij sommige kitescholen.Toen ik 5 jaar geleden les had werd er gelest tot 5 bft max.
Tegenwoordig staan ze met 7 a 8 bft nog gewoon te lessen.Dan denken die leerlingen er ook wat makkelijker over denk ik dan,en zijn dan sneller geneigd een maatje groter op te late.Zal wel door de onderlinge concurrentie komen,maar veiligheid moet ten aller tijde op de eerste plaats staan Angry

Dat ligt mede aan de gevorderde technische stand met betere depower om de vlagen aan te kunnen, maar verhoogt tevens het risiko. Kites van 5 en meer jaar geleden (zelfs 7-8m C-Kites), waren met harde vlagen van ruim boven de 30kn gewoonweg niet te houden. Dat neemt niet weg dat ja als beginner gewoon niet boven de 30kn kite (en over scholen wil ik het niet eens hebben)
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #80 Mei 30, 2011, 11:20:34
edit2Rapporteer  
2 cruciale fouten: volledig aantrekken van de depower, kite op 12.

Maximaal depoweren verliest de kite totaat zijn balans mee. Tesamen met kite op 12, wordt het gewoon link. Misschien dat je het uit voorzorg deed, of omdat je teveel power had...? Dan moet je gewoon kleiner gaan of stoppen.

''Depoweren van een kite'' en ''de strap helemaal aangetrokken'' is eigenlijk een term die nergens op slaat.
Je kite depowert helemaal niet, je verlegt alleen het punt op de bar waar de kite een bepaalde kracht geeft.




Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #81 Mei 30, 2011, 11:26:30
edit2Rapporteer  
2 cruciale fouten: volledig aantrekken van de depower, kite op 12.

Maximaal depoweren verliest de kite totaat zijn balans mee. Tesamen met kite op 12, wordt het gewoon link. Misschien dat je het uit voorzorg deed, of omdat je teveel power had...? Dan moet je gewoon kleiner gaan of stoppen.

''Depoweren van een kite'' en ''de strap helemaal aangetrokken'' is eigenlijk een term die nergens op slaat.
Je kite depowert helemaal niet, je verlegt alleen het punt op de bar waar de kite een bepaalde kracht geeft.

nou  niet helemaal waar, je verandert/verklijnt je invalshoek/ angel of attack waar door je minder lift in je kite zou moeten hebben





chico

Berichten: 1112
Antwoord #82 Mei 30, 2011, 11:28:59
edit2Rapporteer  
Depower krijg je het beste door een kleinere kite maar zelfs een vijfje kan teveel zijn. En hoe harder de wind en hoe kleiner de kite, hoe voorzichter met sturen. Soms gewoon met 2 vingers zo zachtjes moet je met de bar om gaan met n zesje in 35 kpn wind. Ik vindt dat wel wat hebben zo'n kleine kite die je tijdens het varen in het venster naar voren en achteren ziet schieten in vlagen. Maarja, een stuurfoutje en je gaat los. YeSS
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #83 Mei 30, 2011, 11:31:25
edit2Rapporteer  
Eagle, dan duw je je bar toch 5cm verder naar voren, dan bereik je toch hetzelfde...

Gaat erom dat de schijn word gewekt dat die strap voor MINDER power zorgt, terwijl het gewoon een afstelling kwestie is.

Het woord 'kite' in kitesurfen staat voor vlieger, maar kun je een kitesurf kite een vlieger noemen?
Eigenlijk is het gewoon een zeil. Traag log ding tov. een vlieger.
Pas wanneer de 7m uit de tas komt begint het op een vlieger te lijken. Op die momenten word duidelijk dat het bij sommigen aan vlieger ervaring totaal ontbreekt.
feddomw
Gast
Antwoord #84 Mei 30, 2011, 11:38:35
edit2Rapporteer  
2 cruciale fouten: volledig aantrekken van de depower, kite op 12.

''Depoweren van een kite'' en ''de strap helemaal aangetrokken'' is eigenlijk een term die nergens op slaat.
Je kite depowert helemaal niet, je verlegt alleen het punt op de bar waar de kite een bepaalde kracht geeft.

Eagle, dan duw je je bar toch 5cm verder naar voren, dan bereik je toch hetzelfde...

Gaat erom dat de schijn word gewekt dat die strap voor MINDER power zorgt, terwijl het gewoon een afstelling kwestie is.

Mark Shinn had in een recente column een heleboel ergernis uitgesproken, waaronder het kite op 12u houden van mensen. Maar wat hem het meest ergerde was de term depowerstrap. TRIM-strap is het, aldus Shinn.

Depower geeft zo'n veilig gevoel, de term alleen al. Toen ik gisteren de trimstrap op zijn kortst had gezet, bar tegen de stopper aan en nog steeds niet de kite kon houden, wist ik genoeg....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #85 Mei 30, 2011, 11:44:03
edit2Rapporteer  
Ja idd verandert je AoA naar een andere "fixed trim"
@ rory maar als je je bar max van je af hebt geduwd dan kan je je AoA doormiddel van je strap/koord nog verder verklijnen, wat je dus feitelijk doet je verkort je power lijnen, je stuurlijnen blijven net zo lang, dus zou je nog minder druk moeten krijgen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #86 Mei 30, 2011, 11:44:09
edit2Rapporteer  
Pas wanneer de 7m uit de tas komt begint het op een vlieger te lijken. Op die momenten word duidelijk dat het bij sommigen aan vlieger ervaring totaal ontbreekt.

Dat blijft echt de beste leerschool alvorens te beginnen met kitesurfen.
Wanneer ik het vrienden leer (onder de juiste omstandigheden) laat ik ze eerst goed oefenen met een 2 lijns matras. Zodra ze die goed onder controle hebben laat ik ze pas aan een surfkite hangen.

Volgens mij is dat ook het lesvoorschrift volgens de IKO methode.

Mark Shinn had in een recente column een heleboel ergernis uitgesproken, waaronder het kite op 12u houden van mensen. Maar wat hem het meest ergerde was de term depowerstrap. TRIM-strap is het, aldus Shinn.

Vanaf nu zal ik mij daar ook niet meer schuldig aan maken. Ook Rory beschreef de functie hiervan al zoals hij is
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #87 Mei 30, 2011, 12:11:46
edit2Rapporteer  
Dit is minder voor de ervarenen onder ons bedoeld. Maar ik hoop dat menig beginnende kiter dit topic leest en zijn leermomenten heeft.

Het gevaar met te ver getrokken depower of te wel trim strap (en daadoor "verkorte" voorlijnen tov van stuurlijnen) is dat je behalve slecht stuurgedrag via de bar slecht of (als het niet goed afgesteld is bv stuurlijnen op laatste knoop) helemaal niet meer kan poweren. Poweren bedoelt eigenlijk de hoek van je kite tov van de wind, die moet altijd schuin achteruit zijn. Is dit niet he geval dan kan het ertoe lijden dat als je kite naar 12 uur gaat hij doorschiet en voorover valt. Dit is een ervaring die bijna iedere kiter in z'n beginselen meemaakt, maar fataal wordt als dit bij te veel wind gebeurd.

Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #88 Mei 30, 2011, 12:20:45
edit2Rapporteer  
Kite op 12 uur is inderdaad niet slim maar ik denk ook dat het deels komt door de kite volledig gedepowered te hebben. Ga niet met een kite varen die volledig gedepowered staat. Ten eerste heb je dan niks meer over als de wind wat aantrekt, maar het vliegt ook niet meer goed.
bikiniisuit
Gast
Antwoord #89 Mei 30, 2011, 12:31:13
edit2Rapporteer  
Joeri, heel veel veel beterschap. Je hebt Engeltjes.
Zou je in alle eerlijkheid het volgende kunnen vertellen:
-   Hoeveel lesjes heb je gehad;
-   Bij wie heb je gelest.
-   Will je nog n les nemen?, zo ja bij wie (heb je n kitebuddy).

Dank je voor t nemen van de moeite   Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #90 Mei 30, 2011, 16:18:16
edit2Rapporteer  
Even samenvatten:

1 weekend: 28/29 mei 2011
1 spot : oostvoorne strand
4 gewonden, te weten:

Rich@rd
Niveau: ervaren kiter
Wat is er gebeurd?
Bij het maken van een backroll of loop kwam hij ongelukkig neer op het wateroppervlak
Letsel: gecompliceerde beenbreuk

Robert H
Niveau: ervaren kiter
Wat is er gebeurd?
Na een railey to blind die ik niet helemaal lekker ging liet ik de bar los en voelde in mijn leash van mijn harnas loskomen. Eerste reactie is leash vastpakken zodat de kite niet weg waait. Ik kon niks zien omdat het achter mijn rug gebeurde. Voor mijn gevoel had ik de leash vast en ik draai me om en kijk en de haak die je normaal aan je harnas klikt in mijn hand met daaraan de trekracht van de vlieger.
Letsel: "Diepe scheur van 2 cm in mijn hand tot net op mijn middelvinger. Gelukkig geen pezen/zwenuw geraakt. Zitten wel twee hechtingen in."

Joeri de Man
Niveau: vermoedelijk beginner?
Wat is er gebeurd?
Ik heb de kite met hulp opgelaten zo ver geen probleem. Depower volledig aangetrokken. kite op 12 uur en rustig heen en weer laten gaan wetend dat ik vooral uit de powerzones wil blijven. Ik was bijna op het punt dat ik de kite ging landen maar daar ben ik niet aan toegekomen. De kite verloor wind klapte dubbel en recht in de powerzonde klapte het open. Vanaf het moment dat ik gelanceerd ben heb ik geprobeerd los te komen. quick release heeft lang geduurd ik denk dat ik niet eens aan mijn leash ben toegekomen
Letsel:nauwelijks. Mijn gezicht voelt alsof het verbrand is niet gebroken alleen misschien een pees bij mijn rechter schouder een beetje gescheurd of opgerekt. 10 dagen rust en een mitella.

Jane Doe
Niveau: Gevorderde
Wat is er gebeurd?
Kite begon te loopen waarna ze over het strand is getrokken. Verdere details ontbreken...?
Letsel:ze is naar het ziekenhuis gebracht en heeft op veel blauwe plekken en wat kneuzingen gelukkig niets ernstigs. Ze heeft geen paal geraakt maar is flink over de schelpen getrokken

Onbekend?
Niveau: beginnend kiter( eerste keer met eigen materiaal)
Meneer vaart naar de kant en blijft hangen met zijn board in het zand. Board staat stil met voeten erin, kiter niet.
Letsel: Enkel gebroken


Ik hoop dat dit een duidelijker beeld geeft wat er allemaal is gebeurd.
Als alle data compleet is kunnen we mogelijk conclusies gaan trekken.

Edit 31/5/2011 21:32 uur: Robert H. moet het zijn ipv Richard H. Excuses!  Embarrassed
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #91 Mei 30, 2011, 16:25:42
edit2Rapporteer  
Hier de reactie van Stefanie (Jane Doe)

Een reactie van mijzelf over het gebeuren van afgelopen zaterdag op oostvoorne.
We waren er met zijn drie-en en waren lekker bezig. Een flink stuk upwind gelopen zoals we de afgelopen drie jaar eigenlijk altijd doen om weg van de drukte te zijn. Na een poosje op het water te hebben gestaan merkte we dat de vlieger zijn vorm niet helemaal meer goed hield. Kite geland en hij bleek iets zacht te zijn geworden. Ventieltje niks bijzonders. Kite extra opgepompd en weer klaar om te gaan.
Lijnen gechecked en verder leek ook alles goed te zijn. Gaf het teken dat mijn vriend de kite op kon laten en vanaf toen ging alles heel erg snel.
Meteen werd ik vol het strand op getrokken en binnen een sec knock-out gegaan. In het voorbij gaan heeft mijn vriend me nog vast weten te pakken, met als gevolg dat we met zijn tweeen door de kite voort getrokken werden. Hij kon niet bij de safety's komen om alles los te gooien en wist me uiteindelijk ook niet meer vast te houden. Vanaf dat moment ben ik met mijn gezicht vooruit (nog steeds bewusteloos) door het zand en de schelpen getrokken totdat mijn vriend (die gelukkig als het moet flink kan sprinten) me weer te pakken kreeg. Meteen ook daarna de vlieger onder controle wist te krijgen en samen met onze kite buddy dat gevaar heeft weten weg te nemen.
Hij heeft flink zijn best moeten doen om me weer bij te krijgen wat uiteindelijk lukte. Ikzelf was behoorlijk de weg kwijt. Geen idee waar ik was, wat ik deed, wat er gebeurd was en waarom mijn hele gezicht dik was en bloede. Herkende uiteindelijk dat ik op oostvoorne was en op dat moment waren de hulpdiensten er al. In het ziekenhuis wat onderzoeken gehad, bloed, foto's en ct-scan. Onderandere omdat ik mijn eigen geboorte datum verkeerd had en dacht dat we in het jaar 2007 leefde. Een paar uur later was alles helder genoeg en zijn we met een wekadvies voor ieder uur naar huis gestuurd. Nu vooral nog aan het bijkomen en proberen om de blanco stukken in te vullen. Heb een dik blauw oog, lippen en neus. En aan een kant van mijn gezicht is de huid van mijn oor en wang weggeschuurd door het zand/schelpen. Pijn niet echt, wel wat ongemak.
Ik ben blij met alle hulp die ik van iedereen heb gekregen!! Maar hopelijk was dit de eerste en de laatste keer dat me zoiets overkomt.
(En nog sorry aan de gene voor wie die ambu eigelijk bedoeld was dat ik hem zo van je had ingepikt, veel sterkte met je herstel toegewenst.)
D.D

Berichten: 1561
Antwoord #92 Mei 30, 2011, 16:29:34
edit2Rapporteer  
Nog ééntje dan,
Naam: Onbekend?
Niveau: beginnend kiter( eerste keer met eigen materiaal)
Meneer vaart naar de kant en blijft hangen met zijn board in het zand. Board staat stil met voeten erin, kiter niet.
Gevolg:
Enkel gebroken
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #93 Mei 30, 2011, 16:31:10
edit2Rapporteer  
Stefanie aka Jane Doe is dus geen beginner, immers vaart ze al drie jaar en had ervoor ook gevaren.

Blijft een raadsel wat er precies mis is gegaan, zeker omdat ook de lijnen opnieuw gecheckt zijn na het bijpompen van de kite.

Iig goed om te horen dat de schade aan gezicht e.d. meevalt. Hopelijk komt het snel allemaal goed


Bedankt D.D  ThumpsUp

Inmiddels overzicht geupdate!
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #94 Mei 30, 2011, 16:52:11
edit2Rapporteer  
Stefanie aka Jane Doe is dus geen beginner, immers vaart ze al drie jaar en had ervoor ook gevaren.

Blijft een raadsel wat er precies mis is gegaan, zeker omdat ook de lijnen opnieuw gecheckt zijn na het bijpompen van de kite.


Vaak is het dan dit kleine foutje die je dan toch nog over het hoofd ziet:
(het overkomt de beste)

stuurlijn 1 keer om bar gewikkeld. (kijk je snel overheen) en dan gaat alles fout.
afin......we zullen het wel nooit weten.


veel sterkte!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #95 Mei 30, 2011, 16:55:15
edit2Rapporteer  
Wat ik vaak doe tegen woordig met de harde wind is mijn hand naast de QR
houden tijdens het oplaten. Mocht het fout dan kan ik direct releasen.
Wel moet je de kite met een hard sturen maar dat is gewoon de kite goed kennen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #96 Mei 30, 2011, 17:00:51
edit2Rapporteer  
Wat ik vaak doe tegen woordig met de harde wind is mijn hand naast de QR
houden tijdens het oplaten. Mocht het fout dan kan ik direct releasen.
Wel moet je de kite met een hard sturen maar dat is gewoon de kite goed kennen.

Ben er ooit op gewezen dat dit volgens de IKO opleiding de beste optie is
Ik doe dit op "moeilijke" spots waar opstakels staan of vlagerige wind zoals bij het Grevelingenmeer.

Maar beter is altijd doen Embarrassed


@ Ron: mee eens. Echter voordat je oplaat en je kiest voor de variant met twee handen aan de bar, dan voel je al voordat je buddy je kite loslaat of alles in orde is. Immers heb je dan druk in de vlieger?

Blijft gissen in dit geval wat er gebeurd kan zijn. Mogelijk ook de trimstrap helemaal uit, of in het geval van trim aan de CL helemaal uit?
misterdeman

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #97 Mei 30, 2011, 17:17:00
edit2Rapporteer  

Zou je in alle eerlijkheid het volgende kunnen vertellen:

-   Hoeveel lesjes heb je gehad;
        3 lessen

-   Bij wie heb je gelest.
        Harry Vogelezang

-   Will je nog n les nemen?, zo ja bij wie (heb je n kitebuddy).
        Ik wil wel nog een les nemen. Ik denk dan voornamelijk een les in veiligheid. Dan is het even niet belangrijk of ik op het bord kom of niet. Dan kan de wind ook wat zachter zijn.
Een kitebuddy heb ik niet echt, om mij heen wat mensen die kiten.

Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #98 Mei 30, 2011, 17:28:00
edit2Rapporteer  
Citaat
Dat blijft echt de beste leerschool alvorens te beginnen met kitesurfen.
Wanneer ik het vrienden leer (onder de juiste omstandigheden) laat ik ze eerst goed oefenen met een 2 lijns matras. Zodra ze die goed onder controle hebben laat ik ze pas aan een surfkite hangen.

Volgens mij is dat ook het lesvoorschrift volgens de IKO methode.


Speciaal voor dat doel bewaar ik mijn naish sabre 2,5 meter tubekiteje. Vorige week zondag met 6/7 Bft weer beginners kennis kunnen laten maken met de kracht van zo'n klein ding. En echt retesnel... Veel sneller dan de 5 meter Ozone waar ze vervolgens aan werden gehangen. En zonder trapeze dus na 3 uur helemaal op ;-'
bikiniisuit
Gast
Antwoord #99 Mei 30, 2011, 17:33:10
edit2Rapporteer  

Zou je in alle eerlijkheid het volgende kunnen vertellen:

-   Hoeveel lesjes heb je gehad;
        3 lessen

-   Bij wie heb je gelest.
        Harry Vogelezang

-   Will je nog n les nemen?, zo ja bij wie (heb je n kitebuddy).
        Ik wil wel nog een les nemen. Ik denk dan voornamelijk een les in veiligheid. Dan is het even niet belangrijk of ik op het bord kom of niet. Dan kan de wind ook wat zachter zijn.
Een kitebuddy heb ik niet echt, om mij heen wat mensen die kiten.


kitebuddies zijn belangrijk. de 1 heeft net iets meer ervaring dan de ander. op weg naar een spot of als je moe bent en op t strand ligt praat je over tips, trucjes, websites, focuspunten. Als je zin hebt mag je in ieder geval met mij mee, stuur @ en dan link ik je in fbook. Is vrijblijvend ok. sterkte he, niet tobben.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.