[Ongeluk] Ongevallen Oostvoorne 28-5-2011

ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #25 Mei 29, 2011, 17:35:39
edit2Rapporteer  
ik was helemaal upwind aant varen op oostvoorne toen ik 2 mensen op het strand achter een loopende kite aan zag gaan. de een liet los en die dame werd nog steeds meegetrokken. na minimaal 30 meter bleef de kite even liggen, maar toen de 2 mannen weer gearriveerd waren gingen ze er met z'n 3en achteraan, even later klom de kite naar 12 uur en heeft een van de mannen hem naar beneden gestuurd, de ander heeft hem toen aangepakt.
ik ben als een malle upwind gevaren en toen ik het strand op kwam rennen hoorde ik de dame al van ver schreeuwen/huilen. toen ik aankwam vroeg 1 van de 2 heren of ik een ambulance kon bellen. ben toen als een jekko downwind gegaan (sorry voor de mensen die ik hierdoor ff in de weg voer).
toen ik weer bij de zandbank was kwam de ambulance net aanrijden voor richard. heb toen ff bij het ambulance personeel gemeld dat er verderop ook nog een gewonde lag, en daar zijn ze toen gelijk ff heengereden.
btw was echt heftig, heb nog nooit iemand zo hard en zo ver over het strand geloopt zien worden, en al helemaal niet met zn 3e tegelijk!

sterkte ermee, ook richard!

 dan heb ik dat gezien. ik zag je downwind gaan. Ik dacht al die is aan het golfrijden. de volgende keer beter maar effe gaan kijken als iemand op het strand zit. is een wijze les
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 Mei 29, 2011, 18:14:22
edit2Rapporteer  
Nou, vandaag ook maar eens op dat befaamde Autostrand wezen kijken. Beetje weinig power voor 6m (had meer wind verwacht) dus na een tijdje teleurgesteld aan het opruimen gaat ineens de wind even flink aan.

Iets downwind van ons begint een blauwe Kahoona aan een deadspiral en er blijkt nog iemand aan te hangen ook. Hij gaat recht op de duintjes af waar een paar kiters zitten maar die op een of andere manier niks doen om hem tegen te houden dus vliegt de ongelukkige dwars door hun tentje heen die er staat om achter de duintjes te verdwijnen.
De kite blijft maar loopen en al palen missende gaat hij de volgende rij duintjes over het rietveld in. Daar kunnen wat afgedropen Slufterhufters zijn kite nog net pakken, als dat niet was gebeurd was hij het pad overgevlogen de duindoorns in.

Meneer was gelukkig bij kennis en had zijn ingetapet + nek vastgezet in de brancard toen hij afgevoerd werd.
Hij had een gloednieuwe 9,5m kahoona met bijpassend splinternieuw best-board.

Waarom blijft iedereen maar staan en kijkt ernaar, je moet gvd op die loopende kite springen alsof je leven er vanaf hangt. Het maakt niet uit of je wat bulten krijgt of die kite sloopt, zolang die kite maar gestopt word! Het is nergens voor nodig dat hij 600m achter zijn loopende kite aan gesleept word ongeacht wat hij zelf fout gedaan zou kunnen hebben!
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #27 Mei 29, 2011, 18:21:02
edit2Rapporteer  
Ik hoorde het verhaal op het strand maar ik heb het ff gemist denk ik.....

Maar dan was dit nr 2 vandaag want de ambulance ging net weg toen ik aan kwam en daar lag ook al een slachtoffer in met nekletsel naar het schijnt??

Wat is daar het verhaal achter?
Marcel~

Berichten: 2657
Logs: 0 | 281 uur
Antwoord #28 Mei 29, 2011, 18:59:04
edit2Rapporteer  
Tja Evan,

Eigen veiligheid eerst. Dat is regel nummer 1 ! Ik kan de geschetste situatie niet beoordelen maar zomaar als een dolle op een loopende kite springen lijkt mij niet zondermeer aan deze regel voldoen...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #29 Mei 29, 2011, 19:03:40
edit2Rapporteer  
Ooit wel eens een loopende kite gestopt? Dat stelt echt helemaal niks voor kan ik je zeggen, daarom ben ik ook boos dat niemand geneens een poging doet. Zeker als de kite de grond raakt ligt deze bijna stil en als je er dan opspringt is er echt niks aan de hand!

Heb zo ook een keer iemand geholpen waarvan een bridle geknapt was van zijn 12m bij 6bft, die was me toch erg dankbaar dat hij niet de duinen invloog. Het ziet er erg eng uit ja, zo'n loopende kite. Maar de meeste kracht gaat op aan de rider die eraan hangt te bungelen.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #30 Mei 29, 2011, 19:07:13
edit2Rapporteer  
Helemaal eens met Evan, gewoon erop duiken en het is klaar met het geloop. Niet met je hoofd tegen de leading edge aanlopen, da's logisch natuurlijk.

Kiteko

Berichten: 67
Antwoord #31 Mei 29, 2011, 19:09:39
edit2Rapporteer  
Hi guys, met Joeri gaat het gelukkig goed. Hij was degene die achter de 9.5 aangetrokken werd. Ik heb hem net nog even gesproken. Niks gebroken alleen waarschijnlijk de komende dagen erg beurs... Een maatje van me heeft de kite gepakt en ik ben bij Joeri blijven zitten tot de ambulance en de brandweer aanwezig waren. Gelet op de afstand die hij meegetrokken is over strand, duinen en vogelsrustgebied (een kleine 2km) heeft hij niet één maar wel 100 engeltjes op z'n schouder gehad!

martijnc

Berichten: 669
Antwoord #32 Mei 29, 2011, 19:14:12
edit2Rapporteer  
had hij geen kans om zijn kite los te gooien?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #33 Mei 29, 2011, 19:14:21
edit2Rapporteer  
Goed om te horen dat het goed met hem gaat Keiko, dat hij er zo vanaf komt mag echt wel wonderbaarlijk genoemd worden!

Heb je ook al van hem gehoord wat er nu precies gebeurd was?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #34 Mei 29, 2011, 19:19:25
edit2Rapporteer  
tjonge jonge,......
Begrijp ik het nu goed dat het in 2 dagen daar 3 keer raak was?
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #35 Mei 29, 2011, 19:22:31
edit2Rapporteer  
4 keer..

Sterkte Joeri, toch de vraag, waarom gooi je je kite niet los?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 Mei 29, 2011, 19:23:40
edit2Rapporteer  
hoezo hardcore bodydragger?...
ziek... die gozer moet 8 van zijn 9 levens ik een klap verspild hebben  Shocked... sterkte.

net ook een beginner zien kitekloten oostvoornse meer, na een vriendelijk doch dringend verzoek niet te stunten op het meer... bedankte ze mij vriendelijk voor het advies, en gaven daar direct gehoor aan. Dus volgende keer opgelet op autoplaya. Jullie raden het al ik heb ze daar heen gestuurd  Tongue
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 Mei 29, 2011, 19:24:06
edit2Rapporteer  
Dat lees je helemaal goed Tom (3x uitrukken en 4 ongelukken) en dan het gezeik van afgelopen week er nog bij en je begint je af te vragen wanneer we hier ook een kiteverbod gaan kriigen voor 6bft en meer, want op deze manier kan het gewoon niet doorgaan. Er moet iets gebeuren zodat men bewust wordt van de gevaren, maar wat?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 Mei 29, 2011, 19:31:43
edit2Rapporteer  
Dat lees je helemaal goed Tom (3x uitrukken en 4 ongelukken) en dan het gezeik van afgelopen week er nog bij en je begint je af te vragen wanneer we hier ook een kiteverbod gaan kriigen voor 6bft en meer, want op deze manier kan het gewoon niet doorgaan. Er moet iets gebeuren zodat men bewust wordt van de gevaren, maar wat?

zou me niks verbazen als er een kite verbod aangaat komen... als de mensen geen commonsence word bijgebracht, dan gaat de overheid dat wel doen.

Kiteko

Berichten: 67
Antwoord #39 Mei 29, 2011, 19:38:20
edit2Rapporteer  
Evan, van wat ik begrepen heb, is z'n kite gaan stallen en vervolgens in de powerzone terecht gekomen. Daarop is z'n kite oncontroleerbaar gaan loopen. Hij heeft nog wel z'n quick release gebruikt maar z'n safety leash kwam niet los. Hij is dus enkel en alleen aan z'n leash over alles heen getrokken. Z'n bar was allang los. Ik heb z'n spullen hier liggen maar met z'n leash is niks mis. Ik denk daarom dat het of de druk of gewoon angst of stress is geweest.

Ik zou dan ook iedereen aan willen raden gewoon je kite (natuurlijk veilig en verantwoord) op het water eens los te gooien. Al is het maar om te weten wat er dan gebeurrd en hoe je eea weer snel in elkaar kunt zetten. Daarnaast zijn er volgens mij veel te weinig mensen die de werking van hun safety leash eens onder de loep nemen. Doe dat eens! Weet aan welk deel je moet trekken om je kite helemaal los te gooien!!!
Kiteko

Berichten: 67
Antwoord #40 Mei 29, 2011, 19:44:21
edit2Rapporteer  
Ik vind dat vooral de ervaren kiters de verantwoording moeten voelen om beginnende kiters aan te spreken op de risico's wanneer je ziet dat zich een gevaarlijk situatie voordoet. Vandaag stond er op autoplaya ook een halve zool met een 9m instructies te geven (op het strand) aan twee mensen. Nu achteraf heb ik er spijt van dat ik die kerel niet aangesproken heb. Degene die instructies krijgen weten niet beter maar die eikel had natuurlijk direct van het strand afgetrapt moeten worden. Poging tot doodslag en daar wil ik niet medeverantwoordelijk voor zijn!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #41 Mei 29, 2011, 19:44:40
edit2Rapporteer  
Door de enorme toename van beoefenaars wordt de sport straks om zeep geholpen.  Zo ging het ook met windsmurfen. Daar zijn in de begintijd ook veel gewonden en doden gevallen.

Het verschil is echter wel dat het effect van kiteproblemen veel groter is. Wanneer je je zeil loslaat van je plankzeiler is het gevaar weg, zo niet met kiten...

Was pas om 15u op het water, rond 16:30u was ik nog de enige die in de keihard toegenomen wind op het water stond. Ondanks 9 jaar ervaring toch maar gestopt, onverantwoord in je eentje 
Kiteko

Berichten: 67
Antwoord #42 Mei 29, 2011, 19:47:21
edit2Rapporteer  
En dan nog één klein dingetje (en dan stop ik...).... Ik begreep van Joeri dat hij tijdens zijn lessen nooit z'n kite los heeft hoeven gooien. Ik roep dan bij deze de kitesurfscholen ook op om de veiligheidsregels niet alleen in theorie uit te leggen maar ze in de parktijk ook te oefenen!!!!!!!!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #43 Mei 29, 2011, 19:51:38
edit2Rapporteer  
Keiko, op de hufter-site lees ik dat Joeri zijn kite aan het zelfstarten was. Dat maakt het extra sneu, want waarom zou je op zo'n druk strand gaan zelfstarten ver van iedereen vandaan?
raf

Geen avatar

Berichten: 36
Antwoord #44 Mei 29, 2011, 19:52:43
edit2Rapporteer  
Dat lees je helemaal goed Tom (3x uitrukken en 4 ongelukken) en dan het gezeik van afgelopen week er nog bij en je begint je af te vragen wanneer we hier ook een kiteverbod gaan kriigen voor 6bft en meer, want op deze manier kan het gewoon niet doorgaan. Er moet iets gebeuren zodat men bewust wordt van de gevaren, maar wat?

zou me niks verbazen als er een kite verbod aangaat komen... als de mensen geen commonsence word bijgebracht, dan gaat de overheid dat wel doen.



zo'n vaart zal het niet lopen. kijk eens hoeveel ongelukken er gebeuren met andere sporten zoals ski/snowboard, skateboarden, bmx, wakeboarden etc. dus dat zal wel los lopen.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #45 Mei 29, 2011, 19:53:23
edit2Rapporteer  
Gaat lkkr zo. Op teletxt was ook al het ongeval van gisteren te zien. Ik stond vandaag gepowered mt mn zesje op Noordwijk dus ik vraag me zoiezo al af wat iemand met een 9.5 doet.

Zo van we kopen 1 kite. 10 of een 9 want dat is de meest gebruikte maat en daar kunnen we dus altijd mee varen. Ook in 30 knopen wind. Tja.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #46 Mei 29, 2011, 20:10:54
edit2Rapporteer  
maar goed we weten nu wel weer waar het autostrand goed voor is! een vergelijkbaar ongeval op menig andere lokatie zou wel eens heel anders uitpakken. afgezien van het feit dat  Joerie van geluk mag spreken dat hij een paaltje of wat gemist heeft. Ruimte was hier zijn redding.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #47 Mei 29, 2011, 20:15:50
edit2Rapporteer  
gister vaar ik (en anderen) met een 7, staat er een gozer naast me een 10 op te laten voor z`n maatje. alle 2 vorig!!! jaar les gehad.  toch maar even gewaarschuwd,maar toch gaan hè.  lag naderhand alleen maar in de branding gespoeld te worden gelukkig.  haha
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #48 Mei 29, 2011, 20:31:57
edit2Rapporteer  
Reactie op Markus zijn verhaal:

Ik denk dat we voor een deel de schuld ook kunnen neerleggen bij sommige kitescholen.Toen ik 5 jaar geleden les had werd er gelest tot 5 bft max.
Tegenwoordig staan ze met 7 a 8 bft nog gewoon te lessen.Dan denken die leerlingen er ook wat makkelijker over denk ik dan,en zijn dan sneller geneigd een maatje groter op te late.Zal wel door de onderlinge concurrentie komen,maar veiligheid moet ten aller tijde op de eerste plaats staan Angry
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #49 Mei 29, 2011, 20:37:23
edit2Rapporteer  
Citaat
maar veiligheid moet ten aller tijde op de eerste plaats staan


En Zo Is Dat !!!!![/size]  ListenToMe  ThumpsUp  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.