Loopen van kite zaterdag 17 september rond 12:30 uur

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #25 September 20, 2011, 19:56:33
edit2Rapporteer  
Ik ben het 100% mee eens dat je op de kite moet duiken als dat kan.

Vorige week dinsdag nog op Mirns, een vrouw wordt door het water achter
haar loopende kite aangesleept. Ik het en de meeste vaarde de andere kant
op dus ik twijfelde geen moment. Even snel er omheen gevaren en de kite
op het goede moment gepakt. Gelukkig loopte de kite niet extreem hard maar
toch de kant kwam voor haar natuurlijk snel dichterbij.

En op Mirns wil  je daar niet op komen met een loopende kite. Ze heeft me
achteraf nog bedankt en dat kon ik wel waarderen. Wink

En als het mis gaat liggen er 2 kiters in het ziekenhuis....

Ik zal niet zo maar op een kite gaan duiken.... zal echt aan de situatie liggen. Waar mogelijk snij ik lijnen, punt.

Je kan beter de LE van de kite tegen je hoofd aan krijgen als zo'n lekkere
dunne lijn van Dyneema! Dat geeft toch iets meer schade hoor. Dus op de
kite duiken is in mijn optiek altijd de beste optie.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #26 September 21, 2011, 00:59:43
edit2Rapporteer  
Ja  lijnen snijden is een optie... Maar wil jou nog vier rond tollende scheermessen zien raken, daar bij komt nog dat als jij de verkeerde lijn doorsnijdt dan zou je de situatie nog kunnen verergeren ook, buiten het feit dat er een projectiel van 50-120 kg met een noodgang op je afkomt, ik wil nog eens zien of dat jij ook zo snel kan handelen met een lijnen snijder ... En tuurlijk wel goed naar de kite kijken voor dat je er op duikt.
Denk dat op kite duiken de betere optie is in een al slechte situatie..
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #27 September 21, 2011, 02:44:17
edit2Rapporteer  
Ik bedoel natuurlijk geen lijnen snijden als iemand op volle snelheid meegetrokken wordt. Maar wel als die iemand min of meer op z'n plek gehouden wordt door anderen.

Als je duikt en verkeerd timed, of net over de kite heen glipt om wat voor reden dan ook kan je zelf tussen die lijnen komen te zitten lijkt me....

Ik weet niet hoor.... misschien was het omdat het maar een klein maatje was, maar dat ding ging echt hard. 2 Rotaties per seconde zeker.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 September 21, 2011, 08:41:24
edit2Rapporteer  
Ik bedoel natuurlijk geen lijnen snijden als iemand op volle snelheid meegetrokken wordt. Maar wel als die iemand min of meer op z'n plek gehouden wordt door anderen.

Als je duikt en verkeerd timed, of net over de kite heen glipt om wat voor reden dan ook kan je zelf tussen die lijnen komen te zitten lijkt me....

Ik weet niet hoor.... misschien was het omdat het maar een klein maatje was, maar dat ding ging echt hard. 2 Rotaties per seconde zeker.

Kleine kites gaan idd retefuckinghard! Daarom ben ik tegen het feit dat scholen daar mee les geven, en beginners er mee varen... Laat ze eerst maar een beetje met weinig tot matige wind met een grote of middelmaat kite oefen tot dat ze behalve rakjes, hoogte varen, en draaien ( toe/heelside) ook nog fatsoenijk kunnen springen en landen... Dat duurt ff voordat je dat kan idd meestal na 6-12 mnd, natuurlijk ook afhankelijk van talent en vaar frequentie. Kleine maten dus 7m en kleiner zijn gewoon heel snel, je kan daar binnen no time diep in de shit mee belanden.

Maar dan nog wil ik jou iemand tot stilstand zien te krijgen die door een loopende kite word gesleurd...
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #29 September 22, 2011, 11:44:49
edit2Rapporteer  
een ervaring uit de praktijk.......

Omstandigheden:
Binnenwater, vanaf de kant meteen diep ( 5m) , tricky oever ( veel, erg veel basaltblokken)  . Wind : side ( heel iets on-)  shore , 25 knp.

We staan met een klein clubje , zeer ervaren kiters op het water. Ikzelf sta met een 11m / 5 lijns C shape op het water.
Ik vaar richting de kant, kijk naar achteren, niemand in de buurt en maak mijn transitie. Net daarna ( ik ben weer zo'n 30m uit de kant) dikke shit:
Upwind maakt een local een kiteloop. De local ging er vanuit dat ik 'm gezien had ( inschattingsfoutje) en krijgt in z'n loop een enorme doorlift en komt m'n hele zaakje binnenvliegen...
Vliegers in elkaar ( in de lucht) en zwemmen. Rustig blijven en de situatie rustig beoordelen. Vliegers worden uit elkaar gestuurd. Mijn vlieger begint te loopen en ik erachter aan. Ik heb geen lijnen in het water / bij het barretje is alles in orde / er zit boven bij de vlieger iets verkeerd.
Ik trek safety:  barretje springt keurig een meter of 5 over de 5e lijn weg. Ik ben alleen nog door 5e en  leash verbonden.

Oeps: Vlieger blijft rondjes draaien het gaat nu echt hard. Ik trek dus nu de safety van m'n leash: alles los!
Op dat moment worden m'n enkels bij elkaar geknald: er zit een lijn muurvast om m'n beide  voeten/enkels en ik ga achterstevoren achter een loopende kite aan. Iedere keer als de vlieger omhoog vliegt ga ik koppie onder en de momenten dat ik boven water lucht kan happen worden steeds korter.

Ik heb een mesje in m'n trapeze, ik kom echter met geen mogelijkheid bij m'n enkels. Het gaat echt veel te hard en ik ben eigenlijk alleen op zoek naar die ene hap lucht om vervolgens weer ver onder water te worden getrokken.
Op het moment dat ik het eigenlijk begin op te geven heeft een andere local mij ingehaald en knalt met z'n mesje de lijn door............

Hmmmm, het heeft wel ff een tijdje geduurd voordat ik weer met een prettig gevoel in kneitersharde wind het water op ging. Vooral als het echt waait blijft het gewoon een enorm tricky sport.


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #30 September 22, 2011, 12:49:37
edit2Rapporteer  
jeetje wat een verhaal...
conner kite

Geen avatar

Berichten: 170
Logs: 0 | 118 uur
Antwoord #31 September 22, 2011, 13:09:52
edit2Rapporteer  
toch lijkt het me niet makkelijk op met een loopende kite je leash naar je toe te trkken en je lijnen te snijden
Yurup

Geen avatar

Berichten: 43
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #32 September 22, 2011, 13:15:17
edit2Rapporteer  
Ik moet ook een mesje. Maar in mijn trapeze zit blijkbaar geen vakje ofzo ervoor (Takoon trapeze) weet iemand een goed mesje wat makkelijk te bevestigen is?
manrot

Berichten: 1161
Logs: 0 | 180 uur
Antwoord #33 September 22, 2011, 15:17:32
edit2Rapporteer  
ik heb een los mesje met houder gekocht bij vanden Berg, kan over de band van je trapeze haak geschoven worden. merk Dakine
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #34 September 22, 2011, 16:17:59
edit2Rapporteer  
Ik heb een mesje van Mystic. Deze doe ik dus ook om de band van mijn trapeze haak.
Heb het mesje ook met een stukje touw van ca 1 meter vast gemaakt aan het hoesje.
Mocht ik het mesje ooit nodig hebben en hij glipt uit mijn handen zit hij altijd nog met een touwtje vast.
Het is misschien dubbel op maar ik heb ook een mesje in mijn trapeze zitten. Maar liever te veel dan te weinig. Ben als windsmurf ooit vast komen te zitten onder mijn zeil. Na zo'n ervaring ga je ook meer aan je veiligheid zitten.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #35 September 22, 2011, 21:35:21
edit2Rapporteer  
Als je een beetje mikt kan je gewoon vol op een kite duiken. Hoe hard kan je worden geraakt door zo'n groot superlicht opblaasding?

Er is zover ik weet al eens in Australie een omstander om het leven gekomen in harde wind door een surfkite. Kite weegt altijd nog een paar kilo, heeft een stijf frame en behoorlijk veel kinetische energie in volle vlucht.

En dan nog denk ik dat je banger moet zijn voor wat de lijnen kunnen aanrichten aan diegene die net mis springt. Het blijft een groot risico waarbij je uiterst voorzichtig te werk moet gaan. Ligt geheel aan de situatie, maar een kiteknife kan veiliger zijn in zo'n situatie
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.