Testen van kracht op de lijnen tijdens varen

Langbeest

Berichten: 3272
Oktober 30, 2012, 14:04:53
edit2Rapporteer  
Best geinig om te zien


http://youtu.be/5w-fyN7wjN4?hd=1
chico

Berichten: 1112
Antwoord #1 Oktober 30, 2012, 14:17:52
edit2Rapporteer  
Ik had verwacht dat er veel meer Newtons op de lijnen komt. Valt reuze mee.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #2 Oktober 30, 2012, 14:18:54
edit2Rapporteer  
Dat is pas knap.
Het is weer een klein kitemerk MUTINY dat met deze interssante info komt.

Klaarblijkelijk denken kleinere mereken meer na over social networks en sharing dan de grote die ekel hun top rijders voor de camera laten jumpen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #3 Oktober 30, 2012, 14:27:32
edit2Rapporteer  
Ik mis alleen nog de echt kritische momenten: overpowerd en dan springen, deadthloopen, megaloop, maximaal edgen etc.
Monkh

Berichten: 294
Logs: 0 | 403 uur
Antwoord #4 Oktober 31, 2012, 15:28:28
edit2Rapporteer  
Tijdens het begin van het springen is de opgetelde kracht aan kilo's net of nog niet eens zijn gewicht?
Ik ben geen natuurkundige maar kan dit of zijn die metertjes niet goed  Huh
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #5 Oktober 31, 2012, 16:28:37
edit2Rapporteer  
Als je em ergens in 1 minuut 39 stilzet gaat het middelste metertje (die van de gecombineerde powerlijnen naar de 65 en dan die meter rechts richting de 20 ongeveer en de linkse meter naar 12.5 dus dan zit je er toch 20kg overheen. Wel neemt het snel af terwijl hij nog in de lucht is. En dat komt denk ik omdat wannaar hij die snelheid maakt naar boven toe de vlieger minder kracht nodig heeft om een versnelling in gang te houden. Als hij naar beneden gaat zorgt waarschijnlijk de hoeveelheid druk in de kite ervoor dat de lijnen niet de belasting van zijn gewicht hoeven te dragen. Maar goed ik ben nooit verder gekomen dan 3 jaar nask dus het is maar een theorie van mij.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #6 Oktober 31, 2012, 17:13:43
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het wel aardig reeël is wat hier gemeten wordt. Als je alles bij elkaar op telt dan kom je zo gemiddeld uit op 100kg wat totaal op de lijnen staat. Dat vind ik geen gek getal aangezien de persoon met uitrusting zo'n 85 kg zal wegen. Daarbij de weerstand die je creeër met het board en je zit rond de 100kg.

Met een Mega loop zal het misschien meer zijn maar ik denk niet dat het wereldschokkende getallen zullen zijn.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Oktober 31, 2012, 20:14:12
edit2Rapporteer  
Als je em ergens in 1 minuut 39 stilzet gaat het middelste metertje (die van de gecombineerde powerlijnen naar de 65 en dan die meter rechts richting de 20 ongeveer en de linkse meter naar 12.5 dus dan zit je er toch 20kg overheen. Wel neemt het snel af terwijl hij nog in de lucht is. En dat komt denk ik omdat wannaar hij die snelheid maakt naar boven toe de vlieger minder kracht nodig heeft om een versnelling in gang te houden. Als hij naar beneden gaat zorgt waarschijnlijk de hoeveelheid druk in de kite ervoor dat de lijnen niet de belasting van zijn gewicht hoeven te dragen. Maar goed ik ben nooit verder gekomen dan 3 jaar nask dus het is maar een theorie van mij.

Toch je wiskunde nog eens nakijken. Volgens mij kom je geen 20 maar 32,5 kg tekort.
LeonB

Berichten: 2087
Logs: 0 | 28 uur
Antwoord #8 Oktober 31, 2012, 21:24:09
edit2Rapporteer  
Heel gaaf te zien hoe de krachtverdeling verloopt over de lijnen  ThumpsUp.
Alleen jammer dat de metertjes aan het begin van de schaal meten en dus onnauwkeurig  Undecided
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #9 November 01, 2012, 00:19:08
edit2Rapporteer  
Als je em ergens in 1 minuut 39 stilzet gaat het middelste metertje (die van de gecombineerde powerlijnen naar de 65 en dan die meter rechts richting de 20 ongeveer en de linkse meter naar 12.5 dus dan zit je er toch 20kg overheen. Wel neemt het snel af terwijl hij nog in de lucht is. En dat komt denk ik omdat wannaar hij die snelheid maakt naar boven toe de vlieger minder kracht nodig heeft om een versnelling in gang te houden. Als hij naar beneden gaat zorgt waarschijnlijk de hoeveelheid druk in de kite ervoor dat de lijnen niet de belasting van zijn gewicht hoeven te dragen. Maar goed ik ben nooit verder gekomen dan 3 jaar nask dus het is maar een theorie van mij.

Toch je wiskunde nog eens nakijken. Volgens mij kom je geen 20 maar 32,5 kg tekort.

Hij weegt toch 75 kg? Dus als de middelste teller naar 65 gaat en de andere twee bij elkaar 32,5 (20 + 12,5) dan zit je op 65 + 32,5 = 97,5.  Aangezien de rider 75kg is zit hij er 22,5 kg overheen. Die komt hij dus niet 'tekort' op zijn eigen gewicht, maar komt er als extra belasting bij op de lijnen. Wat ik overigens mee vind vallen. .
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #10 November 01, 2012, 00:58:59
edit2Rapporteer  
En dan vraag ik mij af waarom de meeste merken 280 KG hebben als lijnen (fluid zelfs 300 Smiley 
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 November 01, 2012, 09:18:10
edit2Rapporteer  
Om de piekspanning op te vangen, helaas zijn die erg lastig af te lezen op zo'n wiebelig metertje. Maar ik durf te wedden dat er zeker 2-3x zoveel kracht op je lijnen komt te staan als je kite in 7bft weer vol de wind vangt nadat hij uit de lucht is komen dwarrelen na een mislukte landing.
feddomw
Gast
Antwoord #12 November 01, 2012, 16:22:19
edit2Rapporteer  
Als je em ergens in 1 minuut 39 stilzet gaat het middelste metertje (die van de gecombineerde powerlijnen naar de 65 en dan die meter rechts richting de 20 ongeveer en de linkse meter naar 12.5 dus dan zit je er toch 20kg overheen. Wel neemt het snel af terwijl hij nog in de lucht is. En dat komt denk ik omdat wannaar hij die snelheid maakt naar boven toe de vlieger minder kracht nodig heeft om een versnelling in gang te houden. Als hij naar beneden gaat zorgt waarschijnlijk de hoeveelheid druk in de kite ervoor dat de lijnen niet de belasting van zijn gewicht hoeven te dragen. Maar goed ik ben nooit verder gekomen dan 3 jaar nask dus het is maar een theorie van mij.

Toch je wiskunde nog eens nakijken. Volgens mij kom je geen 20 maar 32,5 kg tekort.

Hij weegt toch 75 kg? Dus als de middelste teller naar 65 gaat en de andere twee bij elkaar 32,5 (20 + 12,5) dan zit je op 65 + 32,5 = 97,5.  Aangezien de rider 75kg is zit hij er 22,5 kg overheen. Die komt hij dus niet 'tekort' op zijn eigen gewicht, maar komt er als extra belasting bij op de lijnen. Wat ik overigens mee vind vallen. .

Er zijn 3 meters en 2 lijnen. Als ik de intro van het filmpje goed lees dan zou het zo moeten zijn dat de middelste in theorie een optelsom van de buitenste 2 zou moeten zijn. In theorie dan. Ik deel ook Evan's mening dat het op dergelijke analoge "wiebel" meter niet heel precies is, maar mooi dat ze wat proberen.

Ik kan het mis hebben, maar ik zie niet anders hoe je in hun setup de 3 meters op 2 lijnen kan aansluiten.

EDIT: toch snap ik het inderdaad niet, want de buitenste 2 zijn opgeteld niet de max van de middelste.
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #13 November 01, 2012, 16:32:51
edit2Rapporteer  
Als je em ergens in 1 minuut 39 stilzet gaat het middelste metertje (die van de gecombineerde powerlijnen naar de 65 en dan die meter rechts richting de 20 ongeveer en de linkse meter naar 12.5 dus dan zit je er toch 20kg overheen. Wel neemt het snel af terwijl hij nog in de lucht is. En dat komt denk ik omdat wannaar hij die snelheid maakt naar boven toe de vlieger minder kracht nodig heeft om een versnelling in gang te houden. Als hij naar beneden gaat zorgt waarschijnlijk de hoeveelheid druk in de kite ervoor dat de lijnen niet de belasting van zijn gewicht hoeven te dragen. Maar goed ik ben nooit verder gekomen dan 3 jaar nask dus het is maar een theorie van mij.

Toch je wiskunde nog eens nakijken. Volgens mij kom je geen 20 maar 32,5 kg tekort.

Hij weegt toch 75 kg? Dus als de middelste teller naar 65 gaat en de andere twee bij elkaar 32,5 (20 + 12,5) dan zit je op 65 + 32,5 = 97,5.  Aangezien de rider 75kg is zit hij er 22,5 kg overheen. Die komt hij dus niet 'tekort' op zijn eigen gewicht, maar komt er als extra belasting bij op de lijnen. Wat ik overigens mee vind vallen. .

Er zijn 3 meters en 2 lijnen. Als ik de intro van het filmpje goed lees dan zou het zo moeten zijn dat de middelste in theorie een optelsom van de buitenste 2 zou moeten zijn. In theorie dan. Ik deel ook Evan's mening dat het op dergelijke analoge "wiebel" meter niet heel precies is, maar mooi dat ze wat proberen.

Ik kan het mis hebben, maar ik zie niet anders hoe je in hun setup de 3 meters op 2 lijnen kan aansluiten.

EDIT: toch snap ik het inderdaad niet, want de buitenste 2 zijn opgeteld niet de max van de middelste.

De belasting afdracht naar de voorste lijnen heeft een statisch onbepaald karakter. m.a.w. omdat de kite vervormt kan het zijn dat de linker of rechter voorste lijn meer kracht binnen krijgt. Dit zou bijvoorbeeld goed kunnen tijdens het insturen van de kite. Dus de maximale kracht van links en rechts samen hoeft dus niet de maximale totale kracht te zijn.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #14 November 01, 2012, 18:09:41
edit2Rapporteer  
@t feddomw : de buitenste metertjes meten elk 1 stuurlijn (linker voor links en rechts voor rechts) en de middelste is een optelsom van de beide krachtlijnen.

Trouwens het volgende topic wat ik eens geopend heb heeft hier min of meer raakvlak mee. Al geeft de tabel weer een heel ander beeld van wat je aan kracht op de lijnen zou kunnen verwachten.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=43095.0

feddomw
Gast
Antwoord #15 November 02, 2012, 17:25:51
edit2Rapporteer  
@t feddomw : de buitenste metertjes meten elk 1 stuurlijn (linker voor links en rechts voor rechts) en de middelste is een optelsom van de beide krachtlijnen.

Trouwens het volgende topic wat ik eens geopend heb heeft hier min of meer raakvlak mee. Al geeft de tabel weer een heel ander beeld van wat je aan kracht op de lijnen zou kunnen verwachten.

http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=43095.0




Je hebt helemaal gelijk. Zou ik toch graag willen zien hoe ze het gefikst hebben dat de kracht op de stuurlijnen wordt gemeten zonder dat het stuurgedrag wordt beinvloed.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #16 November 02, 2012, 19:24:18
edit2Rapporteer  
Rekstrookes (dat zit ook in je weegschaal) : de electrische weerstand wijzigt wanner ze uitgerokken worden.
feddomw
Gast
Antwoord #17 November 03, 2012, 10:14:16
edit2Rapporteer  
Rekstrookes (dat zit ook in je weegschaal) : de electrische weerstand wijzigt wanner ze uitgerokken worden.


Ik denk niet dat het die zijn, Eddy. Want die worden meestal gekoppeld aan een digitaal display. Elektrische weerstand weer omzetten naar analoog?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.