Vraag om hulp

Eyckie

Geen avatar

Berichten: 4
December 21, 2012, 14:22:38
edit2Rapporteer  
Hallo dames en heren,

Ik ben nieuw hier op het forum, maar geen kitesurfster. Ik ben een arme schrijfster, en een angsthaas, dus ik wil (nog) niet lessen. Misschien dat ik mezlef ooit nog zover krijg. Maar voor nu wil ik wel een verhaal schrijven dat onder andere over een ervaren Nederlandse kitesurfer gaat die een ongeluk krijgt, en ik wil vooral geen onzin verkondigen. Even voor de duidelijkheid: Ik wil nergens in mijn boek de indruk geven dat kitesurfen te gevaarlijk is, en dat kitesurfers roekeloos zijn e.d. Ik wil juist iemand laten zien die heel erg oplet, maar dan toch een ongeluk krijgt. Mijn vraag is: is er iemand die met mij zou willen praten over wat voor situatie ik zou moeten schetsen om het ook voor een kitesurfer geloofwaardig te laten overkomen? Ik ben niet van plan heel veel technische termen te gebruiken, maar ik wil wel een beetje een realistisch beeld schetsen van hoe een kitsurfer zou moeten denken.

Alvast bedankt, Anja Eijck
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 December 21, 2012, 15:24:04
edit2Rapporteer  
Kitesurfen is zo gevaarlijk als je het zelf maakt, hoe radicaler (lees meer wind, hoog springen, hoge golven, etc) hoe meer kans op ongelukken maar dan nog komt het vrij weinig voor. Meestal is de menselijke factor de hoofdverantwoordelijke (overschatting, nalatig zijn in onderhoud materiaal, etc).

Verder zie je problemen bij beginners die onverantwoordelijk bezig zijn maar die wil je dus niet verwerken in je boek.

Ongelukken die voorkomen, pure pech zijn en te verwerken zijn in een boek zonder de kitesport als zeer gevaarlijk weg te zetten:

- materiaalpech, een lijn die breekt terwijl je een hoge sprong doet waardoor je hard op het water neerkomt.
- in hoge golven onderwater komen en door je lijnen heen rollen waardoor je kan verdrinken.
- materiaalpech, je veiligheidsmechanisme werkt niet terwijl je op het strand overvallen wordt door een harde windvlaag. Als gevolg dat je tegen een hard object aangesmeten wordt.

Kitesurfen is overigens minder gevaarlijk dan voetbal, daar heb je procentueel gezien een hoop meer blessures en ongelukken.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #2 December 21, 2012, 15:34:59
edit2Rapporteer  
Kitesurfen is zo gevaarlijk als je het zelf maakt, hoe radicaler (lees meer wind, hoog springen, hoge golven, etc) hoe meer kans op ongelukken maar dan nog komt het vrij weinig voor. Meestal is de menselijke factor de hoofdverantwoordelijke (overschatting, nalatig zijn in onderhoud materiaal, etc).

Verder zie je problemen bij beginners die onverantwoordelijk bezig zijn maar die wil je dus niet verwerken in je boek.

Ongelukken die voorkomen, pure pech zijn en te verwerken zijn in een boek zonder de kitesport als zeer gevaarlijk weg te zetten:

- materiaalpech, een lijn die breekt terwijl je een hoge sprong doet waardoor je hard op het water neerkomt.
- in hoge golven onderwater komen en door je lijnen heen rollen waardoor je kan verdrinken.
- materiaalpech, je veiligheidsmechanisme werkt niet terwijl je op het strand overvallen wordt door een harde windvlaag. Als gevolg dat je tegen een hard object aangesmeten wordt.

Kitesurfen is overigens minder gevaarlijk dan voetbal, daar heb je procentueel gezien een hoop meer blessures en ongelukken.


Goed gezegt.

materiaal pech, zoals lijn, kan knallen en dan heb je probleem.

En misschien een kiter die wordt verrast door opkomende storm.

Wat al eens voorbij is gekomen op het forum:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=4sMkIQ88CBg
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #3 December 21, 2012, 17:04:07
edit2Rapporteer  
Die gast kon die storm al lang van te voren aan zien komen, zie ik niet als verrast worden.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #4 December 22, 2012, 01:06:42
edit2Rapporteer  
Misschien het verhaal over de surfer die zijn leash achterop had gehaakt en na t losmaken van de QR zijn safety niet kon pakken en richting de rotsblokken getrokken werd, Was een ervaren surfer... en toch...

Maar wat is de toegvoegde waarde van dit boek? Kiters kennen al dit soort verhalen al en lezers die onbekend zijn met de sport geef je desondanks toch snel weer een gevoel van gevaar gevaar gevaarlijke sport.., Kunnen wij als kiters wij weer meer uitleggen aan de media om onze sport positief op de kaart te zetten

Suggestie: Probeer een boek te schrijven over de euforie en de natte droom effecten van de sport  Grin

Kiters vinden het leuker om te lezen en de niet kitende lezer zal alleen maar eerder interesse in de sport krijgen.
Ennnnn het synergieeffect, t zal jou als ARME schrijfster alleen maar meer pecunia's bezorgen en je levert de kitesport er een mooiere & positievere image mee
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #5 December 22, 2012, 02:27:04
edit2Rapporteer  
Ik heb zelf onderstaand ongeluk gehad, terwijl ik op dat moment voorzichtig was.

Heb je hier wat aan ???


http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=37071.0


Hallo allemaal

Vandaag (zaterdag 12 december 2009) weer thuis gekomen  na 2 dagen in het ziekenhuis te zijn geweest. Iedereen nog bedankt voor de nodige steunbetuigingen ook namens mijn vrouw Judith. Dit heeft mij zeer goed gedaan.

Wat was er allemaal gebeurd.

Het was donderdagmiddag 10 december en ik besloot naar Ijmuiden te gaan om te kiten.  Het waaide gemiddeld 25 knopen en er stond een waterig zonnetje. Ik besloot om mijn Best Nemesis 10 meter op te pompen.
Ik had de hele middag heerlijk gevaren en besloot nog een paar sprongen te maken om daarna naar huis te gaan. Ik moest namelijk op tijd naar huis toe om voor het eten te zorgen voor mijn 2 dochters omdat mijn vrouw die dag een personeels feestje  had in Amsterdam.

Na een van die sprongen belandde mijn kite in het water. Ik kreeg de kite na verloop van tijd niet meer uit het water en zag dat de lijnen kruislings in het water lagen. Ook zag ik dat de kite op een hoopje lag en ik dacht dat de leading Edge lek was. Dit omdat  meerdere pogingen om de kite te herstarten en niet lukten.  Ik besloot om de lijnen om de bar te rollen en zo naar mijn kite toe te gaan. Als ik dan bij de kite zou zijn wilde ik de kite als een soort zeiltje gebruiken om rustig naar de kant te komen. Ik was ongeveer  driehonderd meter van de kant af en ik kon daar niet staan.
Ik wilde de lijnen voor mij houden zodat ik niet mijn lichaam in de lijnen zou belanden. Het oprollen ging  goed en ik kwam al dichter bij mijn kite. Todat de kite plotseling weer omhoog ging waarbij mijn bar brak en waarschijnlijk gelijk mijn wijsvinger door een van de lijnen ging. Vervolgens bleef de kite weer op het water liggen. Na enige tijd voelde ik weer zand onder mijn voeten en kon ik staan. Ik heb de kite vervolgens gepakt en hij bleek in zijn geheel niet lek te zijn.
Heb ongeveer 20 minuten in het water gelegen waarbij ik wel gelukkig een droogpak aan had en het niet koud had gekregen. Ook was er tijdens het bovenstaande een mede kiter die aan mij meerdere keren had gevraagd of het goed met mij ging. Van deze kant nog hartelijk dank aan de voor mij onbekende helpende kiter. Ik heb hem niet om hulp gevraagd omdat ik dacht dat ik de zaak wel onder controle had.

Ben hierna naar de auto gegaan met al mijn spullen. Bij de auto aangekomen bekeek ik mijn rechterhand van dichtbij en zag dat het er niet zo goed uitzag. Ik besloot naar de EHBO te Alkmaar te gaan.  Hier werd besloten om mij te gaan operen. Het werd een operatie onder algehele verdoving van 3.5 uur.
Mijn wijsvinger is gebroken en de pezen beschadigd maar gelukkig niet helemaal door. De dokter heeft een klein titanium plaatje op het bot geplaatst en een ader uit mijn hand hierop geplaatst voor de doorbloeding.
Na 2 dagen onder de paracetemol en antibiotica mocht ik weer naar huis.

Volgende week vrijdag moet ik naar de revalidatie arts en dan wordt er bekeken hoe het verder moet .

Gelukkig kan ik nog wel met mijn linkerhand typen.
 Wat ik mij zelf nou afvraag wat is er nou fout gegaan en hoe had ik dit kunnen voorkomen. Alle tips zijn natuurlijk welkom.

Gr Richard
Guust

Berichten: 71
Antwoord #6 December 22, 2012, 09:57:02
edit2Rapporteer  
Neem les bij een erkende kiteschool, bezuinig niet op eemn lesje minder.
Volg in ieder geval een (gratis) veiligheidsclinic van het NKV.
Daar leer je met name ongelukkken zoals richard heeft gehad in 2009 te vookomen.

Kiten is niet gevaarlijk, maar je moet wel je koppie erbij houden.

succes!
HaPe
Moderator

Berichten: 2655
Logs: 0 | 273 uur
Antwoord #7 December 22, 2012, 14:34:30
edit2Rapporteer  
@Ronr heb je wel wel gelezen wat de vraag van de ts was ?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #8 December 22, 2012, 15:29:29
edit2Rapporteer  
@eyckie: probeer contact te zoeken met 'Idefix' op dit forum. Tom heet ie in t echt. Hij is ervaren en heeft een akelig door het oog van de naaldmomentje mee mogen maken. Hoewel je, door je verstand te gebruiken, veel risico's kan voorkomen, is kitesurfen niet risicoloos
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #9 Februari 04, 2013, 15:51:44
edit2Rapporteer  
ts is met de noorderzon vertrokken?
Eyckie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #10 Februari 06, 2013, 12:27:30
edit2Rapporteer  
Ts heeft voor het eerst gezien dat er reacties kwamen (sorry, infomail kwam in mijn junkbox terecht) Allemaal superbedankt voor de reacties!

Het boek wordt een gewone roman, dus voor het algemene publiek. Maar ik ben een perfectionist en ik wil niet dat iemand die per ongeluk verstand heeft van kiten afhaakt, omdat ik onzin verkoop. Ik probeer antireclame voor kiten tot een minimum te beperken, want het lijkt me echt een heel gave sport. Wind, en water, en snelheid, en lichaamsbeweging, het lijkt me heerlijk, dus in die zin ga ik ook echt reclame maken, maar er blijft een element van gevaar aan zitten, ook voor gevorderden. Een ongeluk zit in een klein hoekje, hè...

Ik ben op dit forum wel een aantal voorbeelden tegengekomen waar ik wat mee kan en de suggesties die gedaan zijn in reactie op mijn vraag heb ik ook zeker wat aan, dus nogmaals bedankt!

@richard, het klinkt allemaal heel pijnlijk, maar ten opzichte van mijn personage ben je er goed vanaf gekomen. Ik hoop dat het op de lange termijn ook allemaal blijft meevallen, want handletsel is echt heel naar! Heb je je handen voor je werk nodig?

Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #11 Februari 06, 2013, 14:58:02
edit2Rapporteer  
Citaat
richard, het klinkt allemaal heel pijnlijk, maar ten opzichte van mijn personage ben je er goed vanaf gekomen. Ik hoop dat het op de lange termijn ook allemaal blijft meevallen, want handletsel is echt heel naar! Heb je je handen voor je werk nodig?


Ik heb ze voor mijn werk nodig.

Vinger is gevoelloos en bij kou erg lastig om te kiten. Verder heb ik ook nog duputryn aan mijn handen. Ben hiervoor 6 keer geopereerd.   

http://www.vereniging-dupuytren.be/dupuytren-overzicht.php

Bij kou wordt het lastig, maar ik merk als ik de emotie hiervoor uitschakel, dan ken het net allemaal  Grin

 
stefan@

Berichten: 618
Logs: 0 | 464 uur
Antwoord #12 Februari 06, 2013, 19:04:08
edit2Rapporteer  
Lijkt wel een hand Vagina Richard
Eyckie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #13 Februari 07, 2013, 18:29:26
edit2Rapporteer  
Als ik heel eerlijk ben, ziet het er best goed uit... maar ja, ik ben arts, dus een stuk erger  gewend. 

Dupuytren door het letsel, en zenuw stuk? Dupuytren is nasty, kan blijven terugkomen (hoop natuurlijk van niet!) Gelukkig kan de zenuw gewoon weer aangroeien (Al kan het een jaar duren, en wordt het er niet altijd beter van... )

Sterkte ermee!
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #14 Februari 08, 2013, 17:02:04
edit2Rapporteer  
Er valt mee te leven Duputryn, maar lekker is het niet en inderdaad komt het terug daarom ben ik al 6 keer geopereerd. Het zit ook onder mijn voeten, maar daar willen ze pas opereren als het echt niet anders kan.

Genezingsproces is zeer lastig voor de voeten.  ThumpDown

Maar goed we dwalen af  hier onder zie de foto,s ging het  volgens mij ???


Fe®®y

Berichten: 424
Antwoord #15 Februari 08, 2013, 17:23:06
edit2Rapporteer  
voel me niet helemaal lekker  Undecided
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #16 Februari 08, 2013, 19:53:03
edit2Rapporteer  
 
Ts heeft voor het eerst gezien dat er reacties kwamen (sorry, infomail kwam in mijn junkbox terecht) Allemaal superbedankt voor de reacties!

Het boek wordt een gewone roman, dus voor het algemene publiek. Maar ik ben een perfectionist en ik wil niet dat iemand die per ongeluk verstand heeft van kiten afhaakt, omdat ik onzin verkoop. Ik probeer antireclame voor kiten tot een minimum te beperken, want het lijkt me echt een heel gave sport. Wind, en water, en snelheid, en lichaamsbeweging, het lijkt me heerlijk, dus in die zin ga ik ook echt reclame maken, maar er blijft een element van gevaar aan zitten, ook voor gevorderden. Een ongeluk zit in een klein hoekje, hè...

Ik ben op dit forum wel een aantal voorbeelden tegengekomen waar ik wat mee kan en de suggesties die gedaan zijn in reactie op mijn vraag heb ik ook zeker wat aan, dus nogmaals bedankt!

@richard, het klinkt allemaal heel pijnlijk, maar ten opzichte van mijn personage ben je er goed vanaf gekomen. Ik hoop dat het op de lange termijn ook allemaal blijft meevallen, want handletsel is echt heel naar! Heb je je handen voor je werk nodig?


Hallo schrijfster,
Ik denk en blijf erbij dat je eerst eens een ''kennismakings'' cursus moet bijwonen, zeker als je zegt dat je een perfectionist bent, dit kan in twee richtingen werken, ten eerste dat je een beter idee krijgt waar het allemaal om draait en wat er zo allemaal bij komt kijken, je krijgt normaal gezien ook een betere kijk op materiaal, het weer enz.
Het tweede voordeel, het zou je angst kunnen overwinnen.

Jouw vraag hier op het forum, krijgt de wildste verhalen en bloedige foto's toegeworpen, alsof het dagelijkse koek is, en doet het kiten groot onrecht aan, en geeft voor jou, volgens mij een totaal verkeerde invalshoek, om over kiten te schrijven, laat staan zelf proberen!

Iedere dag verongelukken er motorrijders, ieder jaar verongelukken skiers in de bergen of zware blessures, ieder jaar vallen mensen van de berg, verdrinken duikers, maar er is niet ??n van deze sporten, die de negativiteit van het kiten krijgen in de pers.

Ik zou je eerlijk gezegd, er zelfs liever niet over laten schrijven in jouw context van ongeval enz, de kiters hebben het al behoorlijk moeilijk met verschillende instanties die ons liever kwijt als rijk zijn, zonder dat dit nog eens aangedikt moet worden....dan hebben de anderen weer een stok om te slagen....

Dus daarom, ga eens een kennismakings cursus volgen....misschien veranderd je kijk erop en zie je in dat het kiten niet zo gevaarlijk is als alle niet kenners beweren.

Ik wil je best wel verder helpen mocht je willen afspreken aan zee, ik heb nog een oefen matrasvliegertje, en wil je best een namiddag inwijden in het kiten....
Neen ik zoek geen date....ik ben gelukkig gehuwd, en nog steeds fervent kiter op 58 jaar Grin

Greetz dude Cool
franco

Berichten: 874
Antwoord #17 Februari 08, 2013, 20:44:57
edit2Rapporteer  
ik val flauw wat een fotos ries en ik kan er al zo goed tegen. ThumpDown

en verders sluit ik mij bij Switchdude aan. ListenToMe

mee eens

voor we weer in een negatief hoekje komen Huh

en Switchdude 58 doe je goed ik hoop ook zo lang mogelijk door te knallen Joepie ik ben  nu 48 niet verder vertellen hoor Grin Grin
Eyckie

Geen avatar

Berichten: 4
Antwoord #18 Februari 10, 2013, 15:13:13
edit2Rapporteer  
Don't worry, ik zie het niet als een gevaarlijke sport.  Elke sport is zo gevaarlijk als je het zelf maakt, je moet gewoon je grenzen kennen. Materiaalpech kan iedereen overkomen, in elke sport. Bij wielrennen is het volgens mij minstens zo gevaarlijk. En ik kan me de aantrekkingskracht ook helemaal voorstellen. Waarschijnlijk, als puntje bij paaltje komt, zal ik ook wel een les doen, hoor. Walk the walk, en dat soort dingen. Maar dit topci wilde ik gebruiken om een beetje een idee te krijgen van: Als het misgaat, wat gaat er dan mis? Die vraag is in elk geval beantwoord.

Respect, trouwens, voor beide heren op respectabele leeftijd! Als ik op jullie leeftijd nog actief sport, mag ik in mijn handjes knijpen.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #19 Februari 14, 2013, 19:01:43
edit2Rapporteer  
Eyckie,
Ga AUB niet lessen en blijf gerust bang...
Dan kan je al het leed voor blijven....
Je raakt dan ook niet verslaaft aan de wind, als arts moet je niet steeds naar de bomen rond het ziekenhuis moeten kijken.

Als je persé ove een ongeluk wil schrijven, zoek dan een van de gevallen die onder de kop vermeld staan.
Indien er, naar jouw idee, een goed voorbeeld staat neem dan contact op met de persoon die het meegemaakt heeft.
Misschien heeft hij/zij er oren naar...

Suc7 Writing Doc

Grtz Frank
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #20 Februari 14, 2013, 23:56:06
edit2Rapporteer  
Vorige maand nog hoe een goed bedoelde actie erg onhandig uitpakte: in het warme water van Australië. Ik was lekker aan het cruisen met m'n 11m en zag downwind een kitester een hele tijd in het water liggen. Kite in het water en board onder haar armen. Ik vaarde op haar af en vroeg of alles oké was. Haar lijnen waren inverted en zij wilde terug naar de kant. Zij kon net wel/net niet staan en ik bood aan om haar board mee te nemen. Daarmee begon de ellende.
Ik kwam zelf amper weg met haar board op schoot. Klein geval van "dat doe ik wel even". Niet dus. Mijn kite ook in het water en gehannes met twee boards. Met kleine stappen dichterbij de kant gekomen. Kite weer in het water. Bij het wederom lunchen van m'n kite haakte een van m'n lijnen achter een krabpot. Kite omhoog, trekkend aan een lijn door het gewicht van de krabpot, loopend als een gek met achter een lijn een krabpot hangend in de lucht. Kite crashte hard op het water vlakbij beginners. Ondertussen kwam hulp aangerend vanaf de kant om het 2e board te halen. Lijnen weer vrij en terug naar de kant. Lesson learnt: geen hulp bieden boven je eigen kunnen.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.