verroeste schroeven in board los te krijgen??

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #25 Juni 28, 2013, 00:00:43
edit2Rapporteer  
Weet iemand van welk metaal die inserts zijn? Indien de uitzettingscoëfficient genoeg afwijkt van die van (verzinkt) staal dan is tot -30 bevriezen en vervolgens (snel) opwarmen tot +50 wellicht ook een idee? Ik zou er niet te hard aan gaan draaien.. Wanneer de insert minder vast zit dan de bout(schroef).. dan ben je verder van huis...  Kun je beter op het pad gaan what The O suggereert... (uitbesteden!...)

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #26 Juni 28, 2013, 08:39:05
edit2Rapporteer  
Ik hoop dat ze RVS A4 gebruikt hebben voor de inserts.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #27 Juni 28, 2013, 08:57:13
edit2Rapporteer  
Zijn ze al los?

The O heeft het goede antwoord: voorzichtig uitboren met een 4mm metaalboortje. Het is M6 dus het draadgat is 4.8mm. Je kan het eerste stukje met 6mm boren dan heb je de schroef kop er af en kan je de pads verwijderen. Wel netjes door het midden boren!
Als je het hebt uitgeboord met 4mm kan je de restjes er uit pulken met eem kleine schroevendraaier.
Overigens eerst proberen met kruipolie, bevriezen en verwarmen verwacht ik niks van, de uitzettingscoefficient is gelijk en de massa is heel laag. Gebruik een goed passende schroevendraaier en hou 'm recht boven de schroef.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 Juni 28, 2013, 09:06:10
edit2Rapporteer  
 tapkrukje,  Linkse tap 2.25mm, 2.5mm kobalt boortje en.... jawel: Coca Cola! Is wat je nodig hebt... en nee de Cola is niet om op te drinken. dat giet je over de gecorrodeerde schroef. dat is de enige manier om je schroefdraad zo heel mogelijk te houden.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #29 Juni 28, 2013, 09:27:58
edit2Rapporteer  

Oops, dan zul je de bout eruit moeten boren en /of nieuwe inserts er in moeten zetten (kunnen Daan en Eddy van Versus errug goed!!) of een helicoil erin moeten draaien. Alhoewel ik twijfel om een helicoil in een 6mm draad te zetten: nieuwe bout wordt nogmaals dunner ... en zwakker




bedoel je deze shop? http://www.versusshop.nl/service/contact.php

heb ook even fotootje gemaakt
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #30 Juni 28, 2013, 09:55:43
edit2Rapporteer  
Yep  ThumpsUp
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #31 Juni 28, 2013, 09:57:59
edit2Rapporteer  
Dikke kans dat je insert al helemaal kapotgeschroefd is door dit schroefje, duidelijk niet de originele schroef. Als deze schroef een iets ander schroefdraad heeft dan de oude schroef is het schroefdraad helemaal gaar gedraaid. Dat gaat dan ook makkelijker corroderen..
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #32 Juni 28, 2013, 10:10:51
edit2Rapporteer  
Je hebt nog een andere stance mogelijkheid. Scheelt 4cm, smaller als ik het goed zie. Als je een beetje klein bent, is het gemakkelijkst om die andere schroeven af te zagen. Eventueel een laagje epoxy erover en weg is de roest van de resterende schroef.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #33 Juni 28, 2013, 10:15:43
edit2Rapporteer  
Je hebt nog een andere stance mogelijkheid. Scheelt 4cm, smaller als ik het goed zie. Als je een beetje klein bent, is het gemakkelijkst om die andere schroeven af te zagen. Eventueel een laagje epoxy erover en weg is de roest van de resterende schroef.

ik blijf erbij dat ik dat niet echt een oplossing vind, want dan kun je nooit meer van stance wisselen en wordt t board onverkoopbaar...

al jullie adviezen lezende denk ik dat t n lastig klusje kan worden die misschien beter uit te besteden is.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #34 Juni 28, 2013, 10:31:09
edit2Rapporteer  
..tenzij je een grote kolomboor hebt of heel vast handen hebt  Grin Je moet nl wel heel zuiver gecentreerd boren om te voorkomen dat je de draad van de insert er niet uit boort. (ben je nog verder van huis..)  Angry

cola werkt, maar niet (met zoveel roest) gelijk. Dan moet je het een paar dagen laten werken in een bad en herhaaldelijk verversen...

WD40 is niet het wondermiddel...:
WD40 is absoluut geen kruipolie. Het is een middel wat vocht afstoot en daarvoor ook ontwikkeld is. WD40 staat voor Water Displacement 40e poging. WD40 los vuil op en zal best een vastgeroeste bout los kunnen maken maar zoals bij deze bout  zul je het wss wel over meerdere uren/dagen moeten herhalen
http://www.wd40.nl/marken_wd40_anwendungen_nl.php

Beter is een echte kruipolie:
-KRUIPOLIE ZONDER koolstof: prima voor losmaken van vastgeraakte bewegende onderdelen, redelijke niet permanente smering, (beste resultaat met verwarmen en langer laten intrekken)
-KRUIPOLIE MET koolstof: prima voor losmaken van vastgeraakte bewegende onderdelen, goede smering, niet bij electrische apparaten gebruiken, (beste resultaat met verwarmen en langer laten intrekken)

kou/warmte wisseling is een methode, maar zoals Rudo al aangeeft niet hiervoor geschikt. Verder maak je meer kapot dan dat je oplost: kans op delaminatie van het board en de gebruikte hars zal 'kristalliseren' en gaat daarna alleen maar sneller breken/scheuren. Verder kan de ABS coating beginnen te vervormen

Suc6

Jer76

Berichten: 252
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #35 Juni 28, 2013, 10:37:28
edit2Rapporteer  
Ik zou de pads en straps  los snijden voorzichtig. zodat alle  bouten uitsteken boven het deck dan met plakband  een badje om elke insert plakken die vullen met  kruipolie  een paar uur laten staan en dan de wurg tang erop IK ben ervan overtuigd dat dit werkt .
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #36 Juni 28, 2013, 10:38:38
edit2Rapporteer  

kou/warmte wisseling is een methode, maar zoals Rudo al aangeeft niet hiervoor geschikt. Verder maak je meer kapot dan dat je oplost: kans op delaminatie van het board en de gebruikte hars zal 'kristalliseren' en gaat daarna alleen maar sneller breken/scheuren

Suc6




dank je wel voor je uitgebreide reactie, gezien je quote denk ik dan dat je onderstaand ook niet zou gebruiken?
http://www.henkelna.com/loctite-freeze-release-7008.htm
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #37 Juni 28, 2013, 10:39:36
edit2Rapporteer  
Dus zul je misschien de afweging gaan maken of uitbesteden van de reparatie van een boardje uit 2010 wel het geld waard is. Als je het boardje na 2 jaar nog zou willen verkopen, is de waarde sowieso bijna nihil. Een stance meer of minder maakt voor de gemiddelde koper die voor een 5 jaar oud boardje gaat is geen belangrijk selectiecriterium.

Overigens een leerzaam topic met die smeermiddelentop40 ThumpsUp!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #38 Juni 28, 2013, 10:39:52
edit2Rapporteer  
De meeste en beste kans van slagen heb je op mijn manier zo als in mijn vorige post beschreven.... dan hoef je mits goed uitgevoerd, niet met een helicoil te hoeven niksten, tenzij je de verkeerde schroef met verkeerde schroefdraad maat heb gebruik. Hoe weet je of dat de juist was: dan schroef je het schroefje er in zonder weerstand totdat er trek spanning op komt. zorg er voor dat de Cola goed op de schroef in weekt... je kan het na een uur in laten werken misschien nog met een platte schroevendraaier proberen (wel de juiste maat... een 4 of 5je niet kleiner. desnoods geef je nog een klap op de schroevendraaier met een hamer ter wijl je deze aan zet, dan wil de schroef nog wel eens ff los schrikken.

Het ziet er ook niet naar uit als of je dat schroefje er scheef in hebt gedraaid.

En wat aloha zeg over wd40 is waar... het is de middel wat de eerste bemande raket de ruimte in bracht... maar het is geen smeer middel.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #39 Juni 28, 2013, 10:48:24
edit2Rapporteer  
dank je wel voor je uitgebreide reactie, gezien je quote denk ik dan dat je onderstaand ook niet zou gebruiken?
https://www.henkelna.com/loctite-freeze-release-7008.htm


Heb ik geen ervaring mee... Undecided
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #40 Juni 28, 2013, 10:52:12
edit2Rapporteer  
dank je wel voor je uitgebreide reactie, gezien je quote denk ik dan dat je onderstaand ook niet zou gebruiken?
http://www.henkelna.com/loctite-freeze-release-7008.htm


Heb ik geen ervaring mee... Undecided


ik ook nie, maar de methode klinkt wel logisch .... alleen weet ik dus ook niet of t die harslaag ook koud maakt of alleen de schroef...
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #41 Juni 28, 2013, 10:56:11
edit2Rapporteer  
Alles wordt koud natuurlijk... Ik zou het niet gebruiken.

Wat @loha zegt: een echt kruipmiddel gebruiken (ipv WD40) en dan nog eens proberen.

Zou je evt op een andere stance kunnen varen? Dan kun je hem proberen uit te boren, als dat niet lukt.. gebruik je de andere stance.
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #42 Juni 28, 2013, 10:57:53
edit2Rapporteer  
ok, ga ik doen, nog suggesties voor merk en type middel?
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #43 Juni 28, 2013, 11:07:25
edit2Rapporteer  
Ik gebruik altijd imal kruipolie, 4€ bij de gamma volgensmij
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #44 Juni 28, 2013, 14:56:17
edit2Rapporteer  
Of bv Kroonolie.. (NL makelij) oa bij Brezan voor een paar euries. Brezan verkoopt vrijwel alle Kroon producten uit voorraad. Kruipolie met Mos2, net zoiets als Imal:
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/catalogus/seg_ind/krmp/255/industrie/kroon-oil-onderhoudsproducten/kruipolie-mos2-ae/

Wel altijd even laten inwerken...  Wink voor je je krachten gaat gebruiken

 ThumpsUp
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #45 Juni 28, 2013, 15:24:30
edit2Rapporteer  
heb nu net ingesprayed met imal kruipolie, ga dat een nacht laten weken en dan morgen mijn (vrouwen)kracht gebruiken.

en even gebeld naar de de versus-kiteshop, mocht ik mn inserts vernielen, dan kunnen er nieuwe in. helaas wel een prijzige aangelegenheid a 35 tot 40 euro per insert.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #46 Juni 28, 2013, 15:32:24
edit2Rapporteer  
... een nieuw boardje kost meer  Wink
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #47 Juni 28, 2013, 15:35:05
edit2Rapporteer  
ja, ben er niet blij mee ofzo met kosten, maar tis beter dan dat er niets mogelijk is denk ik dan maar.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #48 Juni 28, 2013, 17:31:00
edit2Rapporteer  
heb nu net ingesprayed met imal kruipolie, ga dat een nacht laten weken en dan morgen mijn (vrouwen)kracht gebruiken.
Je kunt morgenochtend ook even met je boardje en een schroevendraaier naar de plaatselijke sportschool of een rondje langs je buren. Dan heb je gelijk meerdere pogingen door meerdere personen. We zijn benieuwd!
lowietje

Berichten: 644
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #49 Juni 28, 2013, 17:41:11
edit2Rapporteer  
ik hou jullie op de hoogte Smiley
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.