Eb is iets anders dan laagwater. Vloed iets anders dan hoogwater.

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
September 03, 2013, 10:03:02
edit2Rapporteer  
Kiters,

Het valt me als (oud) zeiler op dat heeeeel veel kiters de correcte betekenis van de termen EB en VLOED niet kennen. Zelfs ervaren kiters als bijvoorbeeld Frank82 (Zie topic hoge golven en obstakels) gebruiken vaak het woord EB waar ze laagwater bedoelen. Wat een gezeur zou je zeggen, maar het praat gewoon makkelijker wanneer iedereen de woorden gebruikt zoals bedoeld..

- Hoogwater = Hoogste waterstand van de getij cyclus
- Laagwater = Laagste waterstand van de getij cyclus

- Eb = Het zakken van het water
- Vloed = Het opkomen van het water.

10 minuten na hoogwater staat er een heleboel water en is het Eb...
10 minuten na laagwater staat er dus heel weinig water en is het al weer vloed...

(Die laatste twee stellingen kloppen niet altijd overal helemaal, maar dat wordt een beetje ingewikkeld.)

Sorry voor het gezeur  Lips Sealed, maar een watersporter op zee hoort dit naar mijn mening te weten...
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #1 September 03, 2013, 10:27:37
edit2Rapporteer  
Bedankt man.......
Berd

Geen avatar

Berichten: 103
Logs: 0 | 42 uur
Antwoord #2 September 03, 2013, 10:47:44
edit2Rapporteer  
Zo had ik t inderdaad ook nog nooit bekeken.  Wat mij betreft zeker geen gezeur dus !
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #3 September 03, 2013, 11:43:29
edit2Rapporteer  
Waar komt die 10 minuten vandaan?
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #4 September 03, 2013, 11:48:10
edit2Rapporteer  
Idd, verkeerde woorden gebruikt, uit m'n post wordt echter wel duidelijk dat ik laagwater bedoel Smiley
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #5 September 03, 2013, 11:58:37
edit2Rapporteer  
@ jeffro mag ook 10 seconden zijn... punt is dat aan de waterstand alleen niet af te lezen is of het Eb is of vloed.

@ Frank je was slechts een voorbeeld. Van het weekend op texel diverse kiters het de woorden Eb/vloed verkeerd horen gebruiken.. maar ehh niet meer doen Hé (dat met dat board dan  Wink)
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #6 September 03, 2013, 11:58:59
edit2Rapporteer  
Wat ook niet geheel voor de hand ligt is dat de stromingsrichting en stroomsnelheid niet omdraait bij hoogwater (of laagwater) en ook niet bij eb of vloed, maar pas veel later.

Men heeft het wel eens over 'eb stroom' en 'vloed stroom'... maar, als deze termen al juist zijn, is dat dus bijzonder verwarrend. Want je zou verwachten dat dit in 1 bepaalde richting is, misschien zelfs ook met een bepaalde constante snelheid... maar dat is het dus niet.

Zie onderstaand plaatje die ik uit een ander topic heb gekopieerd.

Als je de curve van de waterstand volgt is 'vloed' het oplopende deel van de curve en 'eb' het afnemende deel vd curve.
Echter loopt de stroomrichting en stroomsnelheid, die je in de 2 andere curves ziet, niet gelijk met de waterstand.

Tijdens Eb (en ook tijdens vloed) neemt de stroomsnelheid af, wisselt de richting, en neemt de stroomsnelheid weer toe.
Opzich is dat logisch als je er over nadenkt.. maarja, dat moet je dan wel even gedaan hebben :-)

Grappig ook is dat je op onderstaand plaatje de waterstand van 20:00 tot 23:00 (ongeveer) vrij constant en laag blijft. Echter is nog best flinke stroming rond 21:00... Zou je wellicht niet denken als je puur alleen naar de waterstand (of eb- en vloed) kijkt.

Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #7 September 03, 2013, 12:25:10
edit2Rapporteer  
Wat ook niet geheel voor de hand ligt is dat de stromingsrichting en stroomsnelheid niet omdraait bij hoogwater (of laagwater) en ook niet bij eb of vloed, maar pas veel later.

Men heeft het wel eens over 'eb stroom' en 'vloed stroom'... maar, als deze termen al juist zijn, is dat dus bijzonder verwarrend. Want je zou verwachten dat dit in 1 bepaalde richting is, misschien zelfs ook met een bepaalde constante snelheid... maar dat is het dus niet.

Zie onderstaand plaatje die ik uit een ander topic heb gekopieerd.

Als je de curve van de waterstand volgt is 'vloed' het oplopende deel van de curve en 'eb' het afnemende deel vd curve.
Echter loopt de stroomrichting en stroomsnelheid, die je in de 2 andere curves ziet, niet gelijk met de waterstand.

Tijdens Eb (en ook tijdens vloed) neemt de stroomsnelheid af, wisselt de richting, en neemt de stroomsnelheid weer toe.
Opzich is dat logisch als je er over nadenkt.. maarja, dat moet je dan wel even gedaan hebben :-)

Grappig ook is dat je op onderstaand plaatje de waterstand van 20:00 tot 23:00 (ongeveer) vrij constant en laag blijft. Echter is nog best flinke stroming rond 21:00... Zou je wellicht niet denken als je puur alleen naar de waterstand (of eb- en vloed) kijkt.




Wat is de natuur toch mooi hé.. Ik probeerde het simpel te houden en alleen misbruik van de term eb/vloed uit te bannen.. Maar goed... het is inderdaad een complexer verhaal.

Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #8 September 03, 2013, 12:53:37
edit2Rapporteer  
Wat ook niet geheel voor de hand ligt is dat de stromingsrichting en stroomsnelheid niet omdraait bij hoogwater (of laagwater) en ook niet bij eb of vloed, maar pas veel later.

Men heeft het wel eens over 'eb stroom' en 'vloed stroom'... maar, als deze termen al juist zijn, is dat dus bijzonder verwarrend. Want je zou verwachten dat dit in 1 bepaalde richting is, misschien zelfs ook met een bepaalde constante snelheid... maar dat is het dus niet.

Zie onderstaand plaatje die ik uit een ander topic heb gekopieerd.

Als je de curve van de waterstand volgt is 'vloed' het oplopende deel van de curve en 'eb' het afnemende deel vd curve.
Echter loopt de stroomrichting en stroomsnelheid, die je in de 2 andere curves ziet, niet gelijk met de waterstand.

Tijdens Eb (en ook tijdens vloed) neemt de stroomsnelheid af, wisselt de richting, en neemt de stroomsnelheid weer toe.
Opzich is dat logisch als je er over nadenkt.. maarja, dat moet je dan wel even gedaan hebben :-)

Grappig ook is dat je op onderstaand plaatje de waterstand van 20:00 tot 23:00 (ongeveer) vrij constant en laag blijft. Echter is nog best flinke stroming rond 21:00... Zou je wellicht niet denken als je puur alleen naar de waterstand (of eb- en vloed) kijkt.



Kan je ook ergens de stromingssnelheid terug vinden? Of een verwachting hiervan...
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #9 September 03, 2013, 13:09:08
edit2Rapporteer  
Het antwoord is ja en nee..
 
Zeilers gebruiken hiervoor stroomatlassen dit werkt goed voor wat betreft de open zee of midden in de geulen op het wad. De lokale effecten van ondiepten (kitezones!!) kunnen echter zeer groot zijn. Denk aan muien etc. De stroomsnelheid is trouwens ook sterk afhankelijk van of het spring of doodtij is, en of het gaat naar een HoogLW/LaagLW dan wel HHW/LHW. (het hoog en laag water kent om en om twee versies).
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #10 September 03, 2013, 13:11:52
edit2Rapporteer  
Hier nog een stukje kitehigh wiki geschreven door Evan

http://www.kitehigh.nl/wiki/Wind,%20weer%20en%20water/Getij%20en%20stroming/Stroming

kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #11 September 03, 2013, 15:26:54
edit2Rapporteer  
Ik ben me net een beetje aan het inlezen over kiten op zee, en ik ben heel blij met dit soort informatie/discussies. Daar wordt ik toch weer een stuk wijzer van. Bedankt allemaal!

Nog een vraagje: ik snap niet helemaal welke richting de stroom nu op gaat bij de grafiek met stroomrichting. Kan iemand dat toelichten?

Edit: in de wiki wordt het ook goed uitgelegd.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #12 September 03, 2013, 15:51:27
edit2Rapporteer  
iha algemeen kan je stellen (voor de westkust) dat bij opkomend water de stroming van zuid naar noord gaat (volgens de grafiek dus NO) en bij afgaand water naar het zuiden (volgens de grafiek dus ZW).

In tegenstelling tot de wind wordt hier dus gemeten waar naar toe!
joshhgv

Geen avatar

Berichten: 66
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #13 September 03, 2013, 16:08:15
edit2Rapporteer  
whaha ongelovelijk. hier sla ik stijl van achterover
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #14 September 03, 2013, 17:01:01
edit2Rapporteer  
Op het ijsselmeer is het allemaal niet zo ingewikkeld

(beetje jammer dat er in de orginele post Naam en referentie wordt gegeven, voegt niet veel toe aan de discussie)
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #15 September 03, 2013, 17:21:14
edit2Rapporteer  
Bedankt voor deze post!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 September 03, 2013, 17:44:15
edit2Rapporteer  
@Peer,

bedankt voor deze wijze les ..... ThumpsUp

en wannneer krijgen we nu weer eens een weekend dat het lekker doorwaait?
rdeheld

Berichten: 426
Antwoord #17 September 03, 2013, 20:10:27
edit2Rapporteer  
iha algemeen kan je stellen (voor de westkust) dat bij opkomend water de stroming van zuid naar noord gaat (volgens de grafiek dus NO) en bij afgaand water naar het zuiden (volgens de grafiek dus ZW).

In tegenstelling tot de wind wordt hier dus gemeten waar naar toe!


De stroom loopt nu wel even door nadat het hoog of laag water is geweest, de kentering is wel een uurtje later dan hoog, Maar zoals alles is dat weer afhanklijk van, Wind, maan gestalte en Locatie.

Een hele mooi app  die dat allemaal op de kaart weergeeft is Navionics voor andriod

en
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 September 03, 2013, 20:18:42
edit2Rapporteer  
Goh, nooit geweten.
Maar doorgaans weet iedereen wel wat we met eb en vloed bedoelen....heb er nooit verwarring over gehad....
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #19 September 03, 2013, 23:24:03
edit2Rapporteer  


Laatste stukje klopt alleen niet, maar daar ging al een discussie over in een ander topic...

Maakt in de praktijk ook niet echt uit...

iha algemeen kan je stellen (voor de westkust) dat bij opkomend water de stroming van zuid naar noord gaat (volgens de grafiek dus NO) en bij afgaand water naar het zuiden (volgens de grafiek dus ZW).

In tegenstelling tot de wind wordt hier dus gemeten waar naar toe!


De stroom loopt nu wel even door nadat het hoog of laag water is geweest, de kentering is wel een uurtje later dan hoog, Maar zoals alles is dat weer afhanklijk van, Wind, maan gestalte en Locatie.

Een hele mooi app  die dat allemaal op de kaart weergeeft is Navionics voor andriod

en



20,- maar voor de standaard EU versie  Roll Eyes
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #20 September 04, 2013, 10:01:07
edit2Rapporteer  
Een uitleg, waarom aan de NL kust de ebstroom zuidwaards ne vloedstroom noordwaards gericht zijn http://pzv-zeezeilen.nl/2010/getijstromingen-op-de-noordzee/
Yourie

Berichten: 139
Antwoord #21 September 04, 2013, 13:17:21
edit2Rapporteer  
Kiters,
- Hoogwater = Hoogste waterstand van de getij cyclus
- Laagwater = Laagste waterstand van de getij cyclus
- Eb = Het zakken van het water
- Vloed = Het opkomen van het water.
10 minuten na hoogwater staat er een heleboel water en is het Eb...
10 minuten na laagwater staat er dus heel weinig water en is het al weer vloed...
(Die laatste twee stellingen kloppen niet altijd overal helemaal, maar dat wordt een beetje ingewikkeld.)
cool dat wist ik inderdaad niet (en dat als ex zee man)
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #22 September 04, 2013, 15:32:59
edit2Rapporteer  
als ik op (wadden)zee vaar vindt ik het belangrijker om te weten waar en wanner het erg hard stroomt. hoe je dat dan gaat/wil benoemen...potato, potato...als je maar weet waar je het over hebt.

Wij hebben het altijd over 2uur voor en 2 uur na hoogwater, dat is het moment dat er gevaren kan worden. (voorbeeld lauwersoog/termunten/delfzijl)
wordt een beetje ingewikkeld als je gaat zeggen dat je er met eb ook kan varen, want immers even na hoogwater is het eb...

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.