Kiter onderkoeld Wijk Aan Zee

north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
December 29, 2013, 12:59:28
edit2Rapporteer  
Gisteren is een kiter in problemen gekomen op Wijk Aan Zee. Rond 16 uur kwam hij in de problemen. Omdat hij ver in zee lag en de wind erg zwak was waren er weinig kiters om te helpen. Ik ben naar hem gevaren, en hij gaf aan het erg koud te hebben. Omdat hij ver uit de kust lag, ben ik naar de kust gegaan om hulp van de knrm te mobiliseren. Zijn kitemaatje heeft de knrm gebeld en ik ben naar hem teruggevaren. We hebben nog gewacht op de reddingsboot, maar het duurde te lang, hij kreeg het te koud. Hij kon niet meer wachten en toen besloten om hem naar de kant te slepen. Onderweg ben ik hem nog 2 x verloren doordat het slepen voor hem te inspannend was. Hij kreeg ook steeds koud water zijn wetsuit binnen.toen we in de branding kwamen was er inmiddels een reddingshelikopter en boot aan het zoeken, het was inmiddels donker en circa 17 uur. Reddingsploegen zagen ons niet. Een fietser is naar de pier gereden en heeft de reddingsploegen gewaarschuwd. De kiter is in de ambulance weer op temperatuur gebracht en daarna was alles weer OK met hem. Ik weet niet of zijn kite is gevonden.

Tips:
1. Ga niet kiten zonder cap , ook al schijnt het zonnetje en is het 9 graden. 40% van je lichaamhswarmte verlies je via je hoofd.
2. Ga onder de huidige omstandigheden niet te ver de zee op.
3. Schakel bijtijds de KNRM in, misschien is er nu ook te lang gewacht aan de kant, toen ik bij hem kwam lag hij volgens anderen al zeker 20 min in water.
4. Handig als er op je kitetrapeze een handvat zit, dan kun je een ander redden in nood.
5. Neem een droogpak, of een wetsuit dat geen/ weinig water schept als je gesleept wordt.

Groeten, Wim

Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #1 December 29, 2013, 13:05:35
edit2Rapporteer  
Zo, heftig verhaal.
Blij dat het goed is afgelopen en de tips die je geeft moeten niet onderschat worden.
Top dat je zo geholpen hebt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #2 December 29, 2013, 13:07:24
edit2Rapporteer  
Ik sta er ook van te kijken hoe weinig mensen nog met een cap op varen. Als je even kopje onder gaat heb je een instant brain-freeze.

Het lichaamswarmte verhaal klopt niet helemaal overigens. Je verliest de warmte inderdaad via je hoofd, maar dat is alleen omdat het als enige onbedekt is.

Pak je hoofd maar eens helemaal in in 10 mm neopreen ofzo, en ga eens naakt in het water liggen. Dat is geen 60% wat je aan warmte gaat verliezen hoor Grin
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #3 December 29, 2013, 13:11:57
edit2Rapporteer  
Wim, respect. Kou, donker, dat is niet niks om dan je hoofd erbij te houden. Onderschat kou nooit, je reageert trager en maakt sneller fouten door gebrekkige motoriek, juist op momenten dat je alles goed moet doen dus....
Op tijd het water af, hou een marge voor pech en fouten
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 December 29, 2013, 13:14:12
edit2Rapporteer  
Ook nog een tip ja:

Als je onverklaarbare gekke dingen begint te doen op het water (verstoorde motoriek) dan is het hoog tijd om te stoppen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #5 December 29, 2013, 13:18:59
edit2Rapporteer  
Top actie Wim,..... ThumpsUp

Met de lage temperaturen is het m.i. ook verstandiger om te kiten met onshore wind dan blijf je namelijk altijd evenwijdig aan het strand varen en hoef je dus niet het ruime sop in te steken. Mocht het mis gaan dan wordt je direct naar het strand toe geblazen ...
Natuurlijk moet je vooral nu goed gepowerd varen zodat de kite , in geval van een crash ook vlug relauncht....
Juiste kleding met hand-, voet - en hoofdbedekking lijkt mij overbodig om daar nog iets over te vermelden ....  Shocked

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 December 29, 2013, 14:14:57
edit2Rapporteer  
Moedige actie Wim. Je hebt wel iemand zn leven gered.
Had jij als enige een dermate grote maat kite dat jij ondanks de zwakke wind hem nog wel kon bereiken én wist terug te slepen=  Dan heeft hij helemaal extreem geluk gehad.
Ik twijfelde laatste weken om alleen te gaan kiten maar dat ga ik wel uit mn hoofd laten nu ik dit lees.
Een flare zou haast geen overbodige luxe zijn ook al ga je in groepsverband kiten.

 
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #7 December 29, 2013, 14:27:43
edit2Rapporteer  
Naja de adviezen zijn natuurlijk prima hier. Maar toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit de gemiddelde kiter niet snel zou overkomen.

Ik heb ook geen cap op pisding, maar vaar ondiep water of water waar je snel uit komt, zandmotor slufter, ijsselmeer. Kans dat het goed mis gaat veel kleiner.
Als de wind zwak is kite ik niet of ga echt minimaal de zee op. Precies om deze reden.
Mocht ik toch in deze situatie komen, 20 min in het water liggen? Als ik er na 2 minuten niet uitkom, zwem ik naar de kant of kite gereleased of niet.
Overschat ik mezelf nou? of denken meer mensen er op deze manier over?

Actie natuurlijk super door hem te redden, is iedereen verplicht als je het mij vraagt.


kobrin

Berichten: 944
Logs: 0 | 240 uur
Antwoord #8 December 29, 2013, 14:36:41
edit2Rapporteer  

Heftig verhaal!

Ik vraag me alleen af waarom zijn kite maat niet sneller de hulpdiensten heeft ingeschakeld?

20 minuten in koud water is al erg lang!

Je hebt inderdaad deze kerel zijn leven gered en niet zonder risico voor het jouwe.
martindj

Berichten: 111
Logs: 0 | 297 uur
Antwoord #9 December 29, 2013, 14:38:43
edit2Rapporteer  
Naja de adviezen zijn natuurlijk prima hier. Maar toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit de gemiddelde kiter niet snel zou overkomen.

Ik heb ook geen cap op pisding, maar vaar ondiep water of water waar je snel uit komt, zandmotor slufter, ijsselmeer. Kans dat het goed mis gaat veel kleiner.
Als de wind zwak is kite ik niet of ga echt minimaal de zee op. Precies om deze reden.
Mocht ik toch in deze situatie komen, 20 min in het water liggen? Als ik er na 2 minuten niet uitkom, zwem ik naar de kant of kite gereleased of niet.
Overschat ik mezelf nou? of denken meer mensen er op deze manier over?

Actie natuurlijk super door hem te redden, is iedereen verplicht als je het mij vraagt.


Belangrijkste is in mijn ogen dat je je verstand blijft gebruiken. Onderschat de risico's niet en overschat je eigen kunnen niet. Of je er dan voor kiest om een cap te dragen of liever dicht bij te kant te blijven, het resultaat is hetzelfde: je blijft warm tot je aan de kant bent.

Maar los daarvan natuurlijk superactie van north020 Smiley
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #10 December 29, 2013, 14:59:12
edit2Rapporteer  
Whow... heftig hoor... Super reddingsactie... respect!
Vraag me twee dingen af:
1. Was het niet nog verstandiger geweest hem direct terug te slepen? Hij kon zich nog maar nauwelijks vasthouden stelt het verhaal..
2. Was het een idee geweest om je leash te gebruiken om hem te slepen? Zo ja hoe?

Beide ideeën hebben duidelijk ook nadelen... bij twee kiters in de problemen heb je liever dat de KNRM al onderweg is.. En zonder je lease kun je bij kite problemen natuurlijk minder..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 December 29, 2013, 15:12:51
edit2Rapporteer  
Naja de adviezen zijn natuurlijk prima hier. Maar toch kan ik me niet aan het idee onttrekken dat dit de gemiddelde kiter niet snel zou overkomen.

Ik heb ook geen cap op pisding, maar vaar ondiep water of water waar je snel uit komt, zandmotor slufter, ijsselmeer. Kans dat het goed mis gaat veel kleiner.
Als de wind zwak is kite ik niet of ga echt minimaal de zee op. Precies om deze reden.
Mocht ik toch in deze situatie komen, 20 min in het water liggen? Als ik er na 2 minuten niet uitkom, zwem ik naar de kant of kite gereleased of niet.
Overschat ik mezelf nou? of denken meer mensen er op deze manier over?

Actie natuurlijk super door hem te redden, is iedereen verplicht als je het mij vraagt.



tegenwoordig denkt de zondagskiter: als hij het kan, kan ik het ook... Vooral de laatste paar jaar komen er heel veel mensen met de sport in aanraking, die nooit eerder met watersport in aanraking zijn geweest, behalve het behalen van de zwem diploma en dus geen flauw benul hebben van de risico's die de sport met zich mee brengt.

Maar wat Wim gedaan heeft is uiteraard helemaal geweldig en niet zonder gevaar voor zich zelf. Petje af!
bredo

Berichten: 593
Antwoord #12 December 29, 2013, 15:32:43
edit2Rapporteer  
Zwemmen naar de kant gaat niet zo makkelijk, je bent zo uitgeput en dan verdrink je helemaal snel omdat je geen kracht meer heb....ben ook wel eens in de problemen gekomen ver op zee met een leke LE, uit het water geplukt door knrm. Ik was op de kant gesloopt van alle spanning enz. Ik had nooit kunnen zwemmen.....nooit...ik werd bijgestaan door een medekiter dat was erg fijn zodat je weet dat er hulp ingeschakeld word...
mikey1991

Geen avatar

Berichten: 106
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #13 December 29, 2013, 15:35:39
edit2Rapporteer  
dit is al met al gelukkig goed afgelopen. dit laat ook maar zien dat het nooit maar ook echt nooit verstandig is om alleen te gaan varen. houd elkaar altijd in de gaten samen met elkaar komt het tot een goed eind.

super gedaan Wim
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #14 December 29, 2013, 15:56:32
edit2Rapporteer  
Goed om dit te delen, Ik zou zeggen voor iedereen die het verhaal gelezen heeft doe er je voordeel mee!

DM2008

Berichten: 913
Antwoord #15 December 29, 2013, 18:26:57
edit2Rapporteer  
Ik was -met een kitemaat- inmiddels al het water af, maar zag het allemaal gebeuren van achter het raam bij Aloha. De heli en de zwaailichten zorgden daar ook wel voor wat commotie.

Wim, begrijp ik goed dat jij die ene kiter was die nog voer? Dan waren de zoekenden allemaal teveel upwind, jij zat meer downwind.

Ik heb de redders nog bedankt toen we weggingen, de ambulance stond bij Seaside waarin de jongen werd opgewarmd, maar vooral jij ook bedankt en inderdaad super gedaan !!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #16 December 29, 2013, 20:32:45
edit2Rapporteer  
Ik zou graag het verhaal van de geredde kiter willen lezen ...... wat ging er mis?, welke acties heeft hij gedaan?, hoe lang lag hij in het water?, Hoe voelde hij zich?, enz.,

Zodat wij daar iets van opsteken en ons voordeel mee kunnen doen!
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #17 December 29, 2013, 20:51:11
edit2Rapporteer  
Net zoals je nu beginners in 40kn ziet 'kiten' zie je ook beginners midden in de winter die niet weten wat ze doen.

@wim, top actie!
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #18 December 29, 2013, 21:06:37
edit2Rapporteer  
Heeft ie behoorlijk geluk gehad dan dat er iemand in de buurt was die überhaupt nog kon varen, laat staan terug slepen... Ik heb zelf nog even geprobeerd met m'n 11m om een uur of 4, maar er was niks mee te beginnen. Goed dat je hem het water uit hebt kunnen halen ThumpsUp

Goed punt trouwens om niet te gaan kiten zonder cap. Ik kite niet graag met cap (zeker niet met temperaturen zoals gisteren, het was eigenlijk best warm, maar als je inderdaad eenmaal in het water ligt..) maar ik heb nu sinds kort zo'n vest voor onder m'n wetsuit met cap eraan vast. Dan kun je kiten met je cap op je rug en opzetten zodra je het koud vind worden Smiley
north020

Berichten: 22
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #19 December 29, 2013, 21:30:01
edit2Rapporteer  
Ik was -met een kitemaat- inmiddels al het water af, maar zag het allemaal gebeuren van achter het raam bij Aloha. De heli en de zwaailichten zorgden daar ook wel voor wat commotie.

Wim, begrijp ik goed dat jij die ene kiter was die nog voer? Ja, dat was ik. Dan waren de zoekenden allemaal teveel upwind, jij zat meer downwind.


Alle reddingsdiensten op het strand stonden bij de pier met zwaailichten. Dat was voor mij ook wel bizar. Gelukkig was er een mountainbiker die de wagens gealarmeerd heeft


Heeft ie behoorlijk geluk gehad dan dat er iemand in de buurt was die überhaupt nog kon varen, laat staan terug slepen... Ik heb zelf nog even geprobeerd met m'n 11m om een uur of 4, maar er was niks mee te beginnen.

Ik vaarde met een 12 meter North Evo, heeft goede low end

Goed dat je hem het water uit hebt kunnen halen ThumpsUp

Goed punt trouwens om niet te gaan kiten zonder cap. Ik kite niet graag met cap (zeker niet met temperaturen zoals gisteren, het was eigenlijk best warm, maar als je inderdaad eenmaal in het water ligt..) maar ik heb nu sinds kort zo'n vest voor onder m'n wetsuit met cap eraan vast. Dan kun je kiten met je cap op je rug en opzetten zodra je het koud vind worden Smiley

Ik heb de redders nog bedankt toen we weggingen, de ambulance stond bij Seaside waarin de jongen werd opgewarmd, maar vooral jij ook bedankt en inderdaad super gedaan !!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #20 December 30, 2013, 00:11:06
edit2Rapporteer  
Met de huidige watertemperaturen groeit je kraakbeen in je oren dicht ter bescherming. Daar merk je niks van, totdat het te laat is en je geopereerd moet worden. Kiten zonder cap is echt zeer onverstandig. Oordoppen zijn ook geen overbodige luxe.

Mooie actie Wim. Als het een goede vriend was die goed kan kiten zou je zelfs je kite kunnen afstaan zodat ie zelf even kon varen om op te warmen. Wel een HEEL riskante actie die ik zelf in het uiterste geval zou overwegen om een goede bekende te redden. Ik heb zelf een droogpak waarmee ik wel even in het water zou durven liggen. Bij een onbekende zou ik dat overigens nooit  doen, omdat je niet weet wat zijn skills zijn.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #21 December 30, 2013, 00:24:36
edit2Rapporteer  
@Gebruikersnaam... ?
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #22 December 30, 2013, 00:30:10
edit2Rapporteer  
Wat is onduidelijk, peer?
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #23 December 30, 2013, 00:33:24
edit2Rapporteer  
@gebruikersnaam... Onbegrijpelijk voor mij dat je ieder ander dan een goede bekende laat liggen om daar dood te gaan... Nog onbegrijpelijker ( maar wel eerlijk) dat je daar hier ronduit voor uit durft te komen...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #24 December 30, 2013, 00:37:37
edit2Rapporteer  
ja, ..... een beetje bizarre vergelijking/situatie die Gebruikersnaam daar opstelt/schetst ..... zou hij het echt zo bedoelen?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.