Kiteboard te klein voor beginner?

Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
April 22, 2014, 12:47:21
edit2Rapporteer  
Hey!

Ik heb vorig weekend voor het eerst in een lange tijd weer gekite. Jammer genoeg was er niet superveel wind, dus heb ik gebruik gemaakt van een gigantisch beginnersboard van een vriendin. Ikzelf heb een paar jaar geleden een Slingshot misfit van 2009 gekocht: 130x38. Maar ik heb steeds het gevoel dat dat te klein is en dat ik maar niet erin groei. Ik gebruik dan een groter board van vrienden soms als afwisseling en merk dat dat veel beter gaat. Ik had al eens raad gevraagd aan anderen en sommigen zeggen dat ik beter een groter board koop, anderen zeggen dat ik gewoon nog wat moet oefenen en er dan wel in zal groeien. Ik vraag me af wat jullie hiervan vinden? Ik weeg nu zo'n 64 kg trouwens. En qua niveau, ik kon zondag rechts soms echt al wat meters maken en links behoorlijk wat, zelfs upwind langs links (was ik heel trots op Grin ). Maar dat was dus met een huge beginnersboard (afmetingen weet ik niet meer).

Groetjes,
Charlote
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #1 April 22, 2014, 12:51:16
edit2Rapporteer  
130x38 is prima met 64kg, gewoon meer oefenen dus Smiley
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #2 April 22, 2014, 13:01:48
edit2Rapporteer  
Wat jij lekker vind kiten, is het goede board voor jou. mischien redelijk goedkoop 2e hands beginner board tot je misfit lekker vind kiten?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #3 April 22, 2014, 13:13:07
edit2Rapporteer  
Board is echt groot zat voor je. Iets steilere leercurve, je zal iets meer de kite moeten gebruiken om van je plek te komen. Maar zodra je dat kunt zal zo'n groot board toch al niet zo fijn meer zijn. Zodra je begint met het oefenen van keren is zo'n groot board alleen maar weer lastig.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #4 April 22, 2014, 13:14:14
edit2Rapporteer  
Wat is je lengte?

Jij moet erop varen en jij bent de eerste niet die een te klein board voor haar/zijn niveau/leercurve/spot heeft gekocht. Hetzelfde verhaal geldt voor een te groot / te smal / te stijf / te flexibel board. Op het eerste zeg ik dat het te doen is, maar in de afmeting 133*40 zou ook een mooi freeride boardje voor jou te vinden moeten zijn.
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #5 April 22, 2014, 13:21:22
edit2Rapporteer  
Ik ben niet van de grootsten: 1m 62 ofzo. Het ding is dat ik momenteel sowieso niet met echt sterke wind durf varen (plus ik heb enkel een 10 van kite). Dus ik ga kiten als er voorspeld is voor 16 knopen ofzo. Vaker al meegemaakt dat het dan toch minder is en dan heb ik natuurlijk heel veel moeite om met maar een 10 en dat kleinere bordje iets te doen. Dus leek een groter board me ook een optie voor later als het wat minder waait? Ik ben nl. een beetje bang van kites van 12 m, klinkt mss wat belachelijk Grin?
Ik ga nog een paar keer proberen met mijn eigen board en hopelijk verbetert het dan zoals jullie zeggen. ^^
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 April 22, 2014, 13:34:30
edit2Rapporteer  
OK qua lengte heb je inderdaad niet een veel langer boardje nodig dan je huidige boardje. De breedte is wel van invloed op jouw eerste meters met relatief weinig wind; hoe smaller hoe moeilijker en 38 is redelijk smal.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 April 22, 2014, 13:40:51
edit2Rapporteer  
Kite en board combo is prima. Gewoon vaker dan 1x per 2 weken het water op gaan.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #8 April 22, 2014, 13:50:54
edit2Rapporteer  
Het klinkt echt alsof je met te weinig wind voor je combo hebt geoefend.

Met een 10m SLE kite kan ik met 72kg met een 133x40 al vanaf zo'n 13kn hoogte houden.
Echter makkelijk is een ander verhaal.

Wat voor kite heb je?

Ik denk dat je echt in 15kn minimaal moet gaan oefenen.
Met 64kg en een 10m is 25kn wel het maximum (met ervaring).

Dus je zult echt moeten checken of de wind tussen de 15-20kn in zit gemiddeld wil je een succesvolle poging willen doen.
Niet is frustrerender voor beginners dat iedere keer de wind niet goed is voor hun kite. Helaas is dat het nadeel van deze sport (of snel meer maten kopen Wink)
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #9 April 22, 2014, 14:28:54
edit2Rapporteer  
Ik heb een Royal Era (van 2008 ofzo, de gele Tongue). Ik heb inderdaad te vaak met te weinig wind proberen te kiten, maar ja als je dan anderhalf u gereden hebt ga je niet weer naar huis he.. Wink
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #10 April 22, 2014, 14:40:44
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring is dat beginners inderdaad met te weinig wind gaan oefenen.
Dit geeft je natuurlijk geen vrijbrief om met snoeiharde wind te gaan. Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #11 April 22, 2014, 14:41:51
edit2Rapporteer  
Ik zeg, maak van die kite een zitzak, hangmat of poncho... Ga voor n beginners vriendelijker kite.
Naish Ride,
Cabrinha switchblade,
North rebel of fuse,
Best TS of Kahoona,
Fluid Atv,
F-one Bandit nr zoveel,
Enz...

Ik hoop dat je m cadeau hebt gekregen.
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #12 April 22, 2014, 14:53:11
edit2Rapporteer  
Dat meen je niet?? Shocked :s
Ik heb die destijds nieuw gekocht, vond m wel duur, maar was goedkoper dan de Slingshot varianten en de verkoper had me die prijs/kwaliteit aangeraden. Bedoel je dan omdat hij te oud is, of omdat het sowieso geen goede kite was om mee te beginnen? :s Het probleem is dat ik bang ben om 2ehandskites te kopen, gezien ik er zo weinig van ken. En als student heb ik nu echt niet genoeg geld heb om een nieuwe te kopen. En tis niet dat ik nog veel geld ga krijgen voor de mijne gezien ik die eens gecrasht heb op een rietstok in de duinen en dus geplakt is in de tube en in het doek en de leeftijd.. :s

Ik kite zondag ook ff met een 12 van die vriendin en vond dat die heel traag reageerde, das een Airrush. Maar mss is die gwn nog ouder dan de mijne. Ik vond de mijne daar tof tegenover, ook al was ie dan wsl net te klein. Tongue
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 22, 2014, 15:09:30
edit2Rapporteer  
Dat meen je niet?? Shocked :s
Ik heb die destijds nieuw gekocht, vond m wel duur, maar was goedkoper dan de Slingshot varianten en de verkoper had me die prijs/kwaliteit aangeraden.


Arend kan af en toe zo fijn uit de hoek komen...dat je had gehoopt dat hij er was blijven zitten Tongue Wink
Hij overdrijft wat, maar hij heeft wel een punt. Deze kite is niet bepaald geschikt voor beginners. Lees dit review maar eens:

http://www.iksurfmag.com/issue5/?page=109

Low-end is erg goed. Echter hij stuurt heel erg snel en depowered niet 100%. En als het echt begint te waaien gewoon veel te veel power!
Er zijn betere kites om het mee te leren. Wanneer heb je deze gekocht? In 2008?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 April 22, 2014, 15:18:44
edit2Rapporteer  
Ik vond m veel beginner sonvriendelijker vliegen dan bv een slingshot Rev uit die tijd, relaunch en depower waren echt ruk vergeleken bij de Rev, Low end highend bereik was niet heel groot/goed.

Ik vaar als grootste maat een 10m met een boardje van 132, weeg 92 kg en vaar prima weg vanaf 17 kts om even een vergelijking te schetsen. En m'n high end houd op rond de 30kts. M'n vriendin kon al weg varen met de zelfde kite vanaf een knoopje of 11 en hield de kite tot een knoop of 20 en die woog voor haar zwangerschap 65kg.
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #15 April 22, 2014, 15:22:05
edit2Rapporteer  
Inderdaad in 2008 ja, kreeg een korting ofzo omdat het al herfst was en ik daar lessen gevolgd had.. Pf great Sad , ik dacht dat ik eindelijk vertrokken zou zijn. Ik zou dus best eens een kite zien te testen ofzo? Ik wil er nl niet 'zomaar' weer 1000 euro naar smijten, als het niet zo heel veel makkelijker gaat met een andere kite..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 April 22, 2014, 15:30:01
edit2Rapporteer  
Inderdaad in 2008 ja, kreeg een korting ofzo omdat het al herfst was en ik daar lessen gevolgd had.. Pf great Sad , ik dacht dat ik eindelijk vertrokken zou zijn. Ik zou dus best eens een kite zien te testen ofzo? Ik wil er nl niet 'zomaar' weer 1000 euro naar smijten, als het niet zo heel veel makkelijker gaat met een andere kite..

Welke shop was het als ik vragen mag?
Het irritante aan shops is dat ze voorraad moeten afnemen van de importeurs, en dan blijven zitten met meuk.
De voorganger van deze kite (van dezelfde designer) was de RRD Hypertype. En had vergelijkbare eigenschappen. Super om als ervaren kiter zeer hoge sprongen mee te maken. Maar instabiel en herstart heel lastig. Die zijn toen ook door een welbekende zaak onder de rook van Rotterdam veelvuldig als beginnerskite verkocht voor weinag Tongue

De tijden waren toen anders m.b.t. het materiaal. Maar ook toen al was dit GEEN beginnersmodel vanwege supersnel sturen, veel power (handelsmerk van de designer), en helaas matige herstart.

€1000,- hoeft totaal niet. Al voor €350,- moet je een goede, nieuwere 2ehands kunnen kopen. kite only, want je hebt al een bar. En wegdoen van de kite hoeft niet. Als je het eenmaal kan een mooie lichtweer kite wellicht.
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #17 April 22, 2014, 16:03:44
edit2Rapporteer  
In Steve's Skateshop in Oostende was dat. Is het niet bizar om dan met een bar van Royal op een ander merk kite te kiten? Ik zou dan mss beter ineens de bijhorende bar erbij kopen, gezien er ook al een verbindingslintje gescheurd was (tussen de 2 buitenste lijnen en de 'barlijn') en ik deze heb vervangen. Achteraf gezien al veel miserie met deze kite gehad, maar dat ligt misschien eerder aan de gebruiker. :s
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #18 April 22, 2014, 16:08:48
edit2Rapporteer  
Sowieso zijn barren helaas nog steeds niet plug and play, hoewel steeds meer merken daar wel naartoe gaan.
Kleine aanpassing is vast wel nodig door een ervaren kiter. De originele bar bijkopen is altijd een goed idee, dan hoef je niet af te stellen (als het goed is, hopelijk heeft de verkoper er niet aan zitten prutsen)

Echter terug te komen bij je verhaal: hoe zijn je ervaringen met de kite op een groot board? Stuurt hij niet te snel, en hoe vindt je de herstart zelf?
Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #19 April 22, 2014, 16:19:34
edit2Rapporteer  
Ik heb nog niet echt met een recente kite kunnen vergelijken met dan ook nog eens hetzelfde board. Een dik jaar geleden had ik een les en dan merkte ik dat mijn kite een gaatje had, maar dan heb ik meteen ook met een ander board gekite samen met die nieuwe Best (Kahoona was dat denk ik). Dus ja dat ging veel beter toen, of dat aan het board of de kite lag, dat weet ik niet.
Zondag had ik dan een groot board met mijn 10 en dan even een ouder airush 12. Ik vond dat die airush redelijk traag stuurde, zei mijn vriendin me ook. En die was ook te krachtig voor mij vond ik.
Eens ik mijn waterstart genomen heb ben ik blij dat mijn kite zo snel stuurt, zodat ik soms nét niet mijn snelheid verlies en in het water zak. Echter, als ik te hard gestuurd heb, of fout maak met de bar en over mijn board vlieg (gebeurt gelukkig niet meer zo vaak, 2x zondag geloof ik), dan heb ik soms wel de miserie dat ik moet voelen hoe hard naar andere kant te trekken om weer op 12 te komen terwijl ik half onder water zit. En als ik dan niet precies genoeg ben dan vind ik dat idd niet zo aangenaam en stuurt hij 'te snel'. Idealiter zou ik nog eens moeten vergelijken met een andere kite zeker? Maar tis niet dat ik zo veel kitevriendjes heb om dat te testen..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 April 22, 2014, 16:24:39
edit2Rapporteer  
Een Best Kahoona is prima voor een beginner, makkelijke kite om mee te leren.
Vandaar mijn vraag.
Verder heb je je eigen 10m alleen in weinig wind gevaren begrijp ik:

weinig wind = weinig power en stuursnelheid!

Kortom, als het wat harder gaat is je kite mogelijk al teveel!

Als je onder water getrokken wordt kan dat door 2 dingen komen:

1. Je houdt zelf de bar vast waardoor de kite zijn druk niet zal lozen totdat hij zelf naar de rand van het windvenster is gevlogen (of crash)
2. Je kite power niet met de bar volledig naar boven. Dat kan mogelijk aan de hand zijn met jou kite

Het zou beter zijn zolang je begint een andere kite te gebruiken welke meer geschikt is. Je boardje is echt weinig mis mee.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #21 April 22, 2014, 16:31:12
edit2Rapporteer  
Het klinkt mij alsof je de basics gewoon niet onder controle hebt.
Bij de juiste powermove moet het bij jouw  gewicht helemaal geen probleem zijn om vooruit te komen. veel voorkomend probleem.

Mocht je eens in de buurt zijn van Muiderberg / Ijmuiden laat het gerust weten dan helpen wij je gratis een uurtje +  Checken wij het materiaal of je bar niet te gepowered / gedepowered staat of er iets anders niet zou kloppen.

Stuur gerust een mailtje naar info @ nederland-kite.nl

Cheers!

Charlotte4

Geen avatar

Berichten: 16
Antwoord #22 April 22, 2014, 16:35:59
edit2Rapporteer  
Ok, dankjewel allemaal voor de reacties, ik leer hier veel bij. Tongue Ik zal wat uitkijken naar andere kites binnen budget, en ondertussen toch nog wat proberen met mijn kite en zien dak dan zeker niet met te sterke wind ga. Smiley Ik ga dan misschien toch proberen van mijn kite te verkopen als ik een nieuwe heb, want tegen dat ik mijn Royal wél aankan zijn we wsl weer paar jaar verder en is die nog meer verouderd, toch?

Is voor mijn board een kite van 10m dan toch nog de juiste size, of neem ik beter 11 of 9

@Nature: dankjewel voor het aanbod, vanuit Mechelen is dat wel even rijden, maar ik overweeg het. Super vriendelijk! ^^ Wel enorm triest dat ik na zo gigantisch veel uren les nog steeds de basics niet onder controle heb volgens jou. :s
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #23 April 22, 2014, 17:19:24
edit2Rapporteer  
Als je stukjes kunt varen en zelfs upwind aan 1 kant dan heb je de basis gewoon onder controle hoor. ,zeker omdat dit een relatief snellere kite is. Na 2-3 x een middag oefenen zul je zien dat je opeens veel grotere stukken kunt kiten.
Gewoon blijven kiten in 15-20 knopen zou ik zeggen, maar niet in hardere wind omdat deze kite toch minder te depoweren is.Het is idd dan wel moelijker als je leert in de lowend van je kite, maar daar heb je uiteindelijk alleen maar profijt van. Wel zou ik uitzien naar een nieuwer type / meer beginnersvriendleijke kite. Je kunt je huidige kite dan altijd nog gebruiken als je wat verder gevorderd bent.
Je board is prima ongeacht of je later naar een kleinere kite gaat. (groter zou ik niet doen met jou gewicht) Op termijn kun je uitzien naar een 7 meter voor tussen de 22 en 30 knopen bijvoorbeeld.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #24 April 22, 2014, 18:23:57
edit2Rapporteer  
Met jou gewicht niet groter dan 10m en een board van 130-132 zit je wel goed.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.