Garantie gebroken kiteboard

Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #50 September 26, 2014, 10:14:17
edit2Rapporteer  
Wat zou je dan bij moeten betalen?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #51 September 26, 2014, 10:49:58
edit2Rapporteer  
Er is helemaal geen wettelijke garantie periode daar het dus afhankelijk is van t type product etc. Zie marco b zijn eerste link.

Doorgaans bij kiteboards houden de meeste 6 maanden aan mocht hij dan nog niet gebroken zijn dan kun je er vanuit gaan dat het hout(natuurproduct) goed is.

Het is na 6 maanden dus en nu moet jij aantonen dat het een productfout betreft bij normaal gebruik. (Zie marco b zijn libk staat t in)
Tevens heeft de shop meestal niet het laatste zegje in garantie maar het merk.
Uiteraard handel jij met een shop en de shop op zijn beurt met het merk of een vertegenwoordiger daarvan.

Wat de shop jouw biedt is dus gewoon realistisch.

Dat is echt veel te kort door de bocht!  Bij de aanschaf van goederen en/of diensten zijn de rechten van de consument zowel op Nederlands als Europees gebied goed afgedekt. Alhoewel de diverse berichtgevingen binnen de kitesurfwereld soms anders doen vermoeden, valt ook de aanschaf van kitesurfmateriaal ( net als ieder ander product) gewoon onder de diverse wetgeving betreffende " garantiebepalingen"  enz.

Laten we ven vooropstellen dat jij als consument zaken doet met jouw leverancier ( in de regel is dat dus de shop) Jij hebt een koopovereenkomst met deze shop. ( importeurs / fabrikanten enz staan hier dus, juridisch gezien, geheel los van en wat zij zeggen is voor jou als consument gewoon niet interessant)
Nogmaals, je hebt een koopovereenkomst met de shop!  Niets meer of minder dan dat.

Vaak wil het voor de " beeldvorming"  wel eens helpen om over een ander product te praten. Stel je koopt bij de Mediamarkt een TV. Na 10 maanden gaat dat ding kapot. Je komt bij de mediamarkt en de verkoper deelt jou mede dat de importeur zegt dat het " geen garantie"  is. Duhhhhh........

Gaat een product binnen 6 maanden kaduuk dan gaat de wetgeving er vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was. De bewijslast hiervoor ligt bij de verkopende partij. Dat laatste is dus een zeer lastig ding: Het gaat hierbij namelijk om het specifieke, individuele product en de leverancier moet dus voor dat ene product een bewijslast kunnen leveren dat het gebrek bij levering NIET aanwezig was. Dat is echt heel lastig........   ( ooit bij aankoop van een vlieger samen met verkoper de vlieger bij aankoop compleet opgepompt , bar aangesloten en daadwerkelijk gevlogen? )

Vervolgens kom je in een garantietermijn van 1 jaar. Hierbij vervalt de bewijslast van de leverancier zoals in de eerste 6 maanden. Je bent als consument echter nog steeds goed beschermd!

Een belangrijk, en vaak onderschat gegeven in het hele " garantiegebeuren"  is de te verwachten levensduur van een product en de op / aanmerkingen vanuit de leverancier met betrekking tot het gebruik. Zo zie je bij vliegerfabrikanten die dit goed voor elkaar hebben , op de vlieger ergens een boodschap/disclaimer staan!  Natuurlijk is de kitesurfsport en het bijbehorende materiaal relatief " nieuw"  en is er op dit gebied weinig tot geen jurisprudentie.

Krijg  je overigens , in geval van garantie, een geheel nieuw vervangend product dan begint de hele garantietermijn keihard opnieuw! Over het garantiegebeuren is veel op het internet te vinden. Het gaat mij te ver om hier alles te benoemen.

Overall is het begrip " common sence"  in dit geval natuurlijk ook een ding. Zowel vanuit de leverancier als de consument zelf.  Geef als consument de leverancier wel een eerlijke kans om de zaken op een nette manier op te lossen en neem als leverancier ook je verantwoordelijkheid.
 
Overigens verbazingwekkend: Juist in de kitesurfwereld speelt de digitale wereld een grote rol. Vooral op het gebied van beeldvorming / marketing. Wat moet je bijvoorbeeld als consument met een leverancier die in dit topic gewoon keihard stelt dat hij  op het gebied van garantie verwijst naar een importeur/fabrikant? Misschien voor mij als consument een flinke drempel om überhaupt bij deze leverancier spullen te kopen?

Gaan je spullen kapot?  Neem ( voordat je op de digitale snelweg van alles begint te posten)  eerst contact op met je leverancier / de shop. Kom je er niet uit?  Een goede rechtsbijstandverzekering is niet duur en is dan , naar eigen ervaring,  een uitstekend hulpmiddel.  Kom je er met de shop wel goed uit?  Dan kan het natuurlijk nooit kwaad om de rest van de kitesurfwereld hierover te informeren want dat is ons allemaal natuurlijk best wel veel waard.  We staan tegenwoordig snel klaar om iets af te branden en positieve zaken mogen ook best wel eens op de voorgrond komen toch?


Overall ligt dus de levensverwachting van het genoemde board bij de leverancier / de shop blijkbaar erg laag. Een goed board moet voor mij gewoon veel kunnen hebben. Binnen 20 maanden 2 boardjes doormidden?  Ik denk er dan  niet eens aan om met een 3e te beginnen beginnen. Voor mij persoonlijk valt dit product dan in de toekomst af. Simple as that.



Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #52 September 26, 2014, 11:11:03
edit2Rapporteer  
Zo kort door de bocht vond ik het anders niet. De wettelijke garantie voor alle producten is standaard 6 maanden. Afhankelijk van de verwachte levensduur van een product kan er langere garantie gelden, iets wat voor wasmachines en TV's ondertussen is vastgesteld maar niet voor kiteboards. Dus ben je afhankelijk van de garantie die je hebt gekregen bij aankoop, wat in dit geval dus 1 jaar is.

De winkel hoeft dus in principe helemaal niets te doen, echter besloten ze jou tegemoet te komen door korting te geven op de aanschaf van een nieuw board.

Dat jij hier niet tevreden mee bent kan ik overigens best begrijpen, helemaal als andere merken/winkels in vergelijkbare gevallen betere regelingen treffen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #53 September 26, 2014, 11:14:17
edit2Rapporteer  
De verwijzing " kort door de bocht"  gaat vooral over de verwijzing van Nature  naar de houding van fabrikant / importeur.  Dan natuurlijk ook het gegeven dat de betreffende leverancier er vanuit gaat dat de verwachtte levensduur van een kiteboard een jaar is?

www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/buiten-garantietermijn/
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #54 September 26, 2014, 13:13:25
edit2Rapporteer  
Oké ik zag even reageren omdat ik dit board aan Marc verkocht heb. Toen dit topic gestart werd was ik op vakantie en toen ik terug was heb ik met Marc hier over gebeld dus zag ik geen noodzaak het topic omhoog te halen. Nu dat wel gebeurd is zal ik even reageren.

In mei 2012 heb ik het board aan Marc verkocht. Een nieuw merk dus we hebben Marc toen een hele goede aanbieding gedaan. Helaas brak dit board van Marc na een tijdje en hebben we hem een splinternieuw board opgestuurd onder garantie. We hadden een hele kleine batch met boardjes waar een productiefoutje zat waardoor ze makkelijk braken (doorbogen onder de pad).

Helaas is het board van Marc dus weer kapot gegaan. Niet gebroken op de manier die bij ons bekend was, na intensief gebruik, buiten garantieperiode. Heel vervelend voor Marc en daarom hebben we hem een aanbod gedaan om een nieuw boardje te kopen voor een prikkie. Toen begon Marc echter te dreigen in de zin van: als ik het board niet gratis zou krijgen dat hij dan genoodzaakt was om het op internet te zetten. Dit is niet de vorm van communicatie die wij willen voeren en hebben toen ook aangegeven dat het klaar was. Er ligt een aanbod dat we al gedaan hadden, maar voor zulke bedreigingen zijn we niet ontvankelijk en stopt de service, helaas.
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #55 September 26, 2014, 14:24:11
edit2Rapporteer  
Kijk, nou horen we ook eens het verhaal van de andere kant.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #56 September 26, 2014, 14:26:52
edit2Rapporteer  
Kijk, nou horen we ook eens het verhaal van de andere kant.

Mooi maar het is niet de waarheid. Wink Leuk dat Hendrik nu reageerd, even vooropstellen ik heb niets tegen Hendrik hoe hij als persoon is. Wel op hoe er zaken gedaan worden.

Even inhaken op dat bedrijgen, ik heb niemand bedreigd. Dat Piet-Hein (Companjon Hendrik) dit zo op vat is zijn intepretatie van het probleem. Wanneer dit niet geloof wordt al mijn whatsapp berichten staan nog op mijn telefoon. Het enige wat ik aangegeven heb is dat ik op Kitehigh zou gaan vragen wat andere mensen hiervan zouden vinden. Dat heb ik gedaan meer niet.

Daarna heb ik met jou (Hendrik) contact gehad, ik moest maar nadenken over de coulance regeling en meer kon je er niet van maken. Je gaf zelf aan probeer het boardje via marktplaats te verkopen. Dit probeer ik maar lukt gewoon niet omdat ze nieuw al voor €475,- te koop zijn op internet en omdat het totaal onbekent is plus het feit dat het board al aardige naam heeft gemaakt om te breken. Zo hoorde ik vorige week in Noord-Holland van iemand dat iemand anders al meerdere dit boardje had gebroken terwijl ik die persoon niet ken.

Ik kan zo zelf vier gevallen opnoemen waarvan twee keer bij mijzelf. Uiteraard heb ik het boardje intensief gebruikt maar alleen de eerste 1 cm van de rail is versleten, de rest niet… En dan breekt het boardje onder de pad in de lengte richting en daarna ook onder pad zoals bij de rest. Dat is gewoon heel simpel een constructie fout. Boardje hoord langer mee te gaan dan 1 jaar en 2 maanden! Klaar.

jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #57 September 26, 2014, 14:34:48
edit2Rapporteer  
Lijkt een beetje op GTST bij de moderators Tongue
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #58 September 26, 2014, 16:41:36
edit2Rapporteer  
Er is helemaal geen wettelijke garantie periode daar het dus afhankelijk is van t type product etc. Zie marco b zijn eerste link.

Doorgaans bij kiteboards houden de meeste 6 maanden aan mocht hij dan nog niet gebroken zijn dan kun je er vanuit gaan dat het hout(natuurproduct) goed is.

Het is na 6 maanden dus en nu moet jij aantonen dat het een productfout betreft bij normaal gebruik. (Zie marco b zijn libk staat t in)
Tevens heeft de shop meestal niet het laatste zegje in garantie maar het merk.
Uiteraard handel jij met een shop en de shop op zijn beurt met het merk of een vertegenwoordiger daarvan.

Wat de shop jouw biedt is dus gewoon realistisch.




Je denkt echt dat je alles weet of niet? Ik weet wat ik onder coulance moet betalen tov een nieuw board. Dan is het gewoon niet reëel. Wat betreffende het breken, ik heb twee boards in nog geen 20 maanden gebroken... Kan je echt niet omheen dat het om een constructie fout gaat.

Dus helaas gewoon slechte service.
hoe denk  je een constructie fout t.o.v "lompe omgang met betreffende artiekel" te kunnen verdedigen? of iig het tegendeel te bewijzen? want daar scherm je nu mee dus moet je het ook zien te bewijzen. dus voorlopig leg je het hoe dan ook af tegen de leverancier/ winkel.
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #59 September 26, 2014, 19:22:46
edit2Rapporteer  
na intensief gebruik, buiten garantieperiode.

Intensief gebruik lijkt me geen reden waarom iets mag breken, dat zegt uiteindelijk dan gewoon iets over de kwaliteit (of de maximale levensduur van je producten). Dat het boardje dan ook nog is in de lengterichting breekt is veelzeggend. Ik weet hoe zuinig Marc op zijn spulletjes is en hoe ik met mijn Momentum 2010 ben omgegaan (circa 200+ sessies waarmee ik voor mijn Tona ook nog de kabel mee heb gepakt). Of kan dat boardje van Marc het gewicht van zwaargewichten niet aan  Tongue  Kiss

Afijn, in mijn optiek hoort dit gewoon een garantie geval te zijn. Je mag van een boardje wel een langere levensduur verwachten, al zullen er vast fabrikanten zijn die van mening zijn dat de levensduur van een boardje 1jaar is. Maar zoals ik altijd zeg, goedkoop is duurkoop...
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #60 September 26, 2014, 19:36:57
edit2Rapporteer  
Oké ik zag even reageren omdat ik dit board aan Marc verkocht heb. Toen dit topic gestart werd was ik op vakantie en toen ik terug was heb ik met Marc hier over gebeld dus zag ik geen noodzaak het topic omhoog te halen. Nu dat wel gebeurd is zal ik even reageren.

In mei 2012 heb ik het board aan Marc verkocht. Een nieuw merk dus we hebben Marc toen een hele goede aanbieding gedaan. Helaas brak dit board van Marc na een tijdje en hebben we hem een splinternieuw board opgestuurd onder garantie. We hadden een hele kleine batch met boardjes waar een productiefoutje zat waardoor ze makkelijk braken (doorbogen onder de pad).

Helaas is het board van Marc dus weer kapot gegaan. Niet gebroken op de manier die bij ons bekend was, na intensief gebruik, buiten garantieperiode. Heel vervelend voor Marc en daarom hebben we hem een aanbod gedaan om een nieuw boardje te kopen voor een prikkie. Toen begon Marc echter te dreigen in de zin van: als ik het board niet gratis zou krijgen dat hij dan genoodzaakt was om het op internet te zetten. Dit is niet de vorm van communicatie die wij willen voeren en hebben toen ook aangegeven dat het klaar was. Er ligt een aanbod dat we al gedaan hadden, maar voor zulke bedreigingen zijn we niet ontvankelijk en stopt de service, helaas.

klinkt idd als marc haha
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #61 September 26, 2014, 20:01:47
edit2Rapporteer  
Oké ik zag even reageren omdat ik dit board aan Marc verkocht heb. Toen dit topic gestart werd was ik op vakantie en toen ik terug was heb ik met Marc hier over gebeld dus zag ik geen noodzaak het topic omhoog te halen. Nu dat wel gebeurd is zal ik even reageren.

In mei 2012 heb ik het board aan Marc verkocht. Een nieuw merk dus we hebben Marc toen een hele goede aanbieding gedaan. Helaas brak dit board van Marc na een tijdje en hebben we hem een splinternieuw board opgestuurd onder garantie. We hadden een hele kleine batch met boardjes waar een productiefoutje zat waardoor ze makkelijk braken (doorbogen onder de pad).

Helaas is het board van Marc dus weer kapot gegaan. Niet gebroken op de manier die bij ons bekend was, na intensief gebruik, buiten garantieperiode. Heel vervelend voor Marc en daarom hebben we hem een aanbod gedaan om een nieuw boardje te kopen voor een prikkie. Toen begon Marc echter te dreigen in de zin van: als ik het board niet gratis zou krijgen dat hij dan genoodzaakt was om het op internet te zetten. Dit is niet de vorm van communicatie die wij willen voeren en hebben toen ook aangegeven dat het klaar was. Er ligt een aanbod dat we al gedaan hadden, maar voor zulke bedreigingen zijn we niet ontvankelijk en stopt de service, helaas.

wat lees ik nou??? Marc de Maffioos?  ThumpDown
niet alleen dat... typisch gevalletje van je eigen glazen in gooien... ghehehe, snik snik.  schater loser
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #62 September 26, 2014, 20:54:48
edit2Rapporteer  
Zelf mijn acid 2013 gebroken op een plek (wat van ik begreep) niet vaak voorkomt. Boardje is 1 jaar en 2 maanden na aanschaf gebroken (precies gelijk wat betreft tijd als dat van Marc). Vandaag een nieuw 2014 Trax gekregen. Kortom, zelfde situatie.

Is het logisch dat f-one zo relaxed naar mij is, of is F-one gewoon relaxed wat betreft service?
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #63 September 26, 2014, 21:41:03
edit2Rapporteer  
F-One moet wel, want die dingen gaan met bosjes Grin
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #64 September 26, 2014, 23:17:39
edit2Rapporteer  
Bewijslast ligt na 6maand bij koper, na een jaar is er gewoon geen garantie meer, dus er is niks verplicht. Bij vervanging onder garantie gaat er een nieuwe termijn in.

Natuurlijk MAG je er voor kiezen er minder stellig mee om te gaan, dat is aan de verkopende partij zelf om te beslissen (of aan de fabrikant)
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #65 September 27, 2014, 01:26:23
edit2Rapporteer  
Begint wel een beetje op een soap te lijken zo  Cheesy
ronny

Berichten: 357
Antwoord #66 September 27, 2014, 07:59:52
edit2Rapporteer  
en nou is het klaar


Gewoon Toon

Berichten: 121
Logs: 0 | 330 uur
Antwoord #67 September 27, 2014, 08:46:29
edit2Rapporteer  
Jij 's loop t ook alles hè Ronnie  schater schater YeSS
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #68 September 27, 2014, 08:54:44
edit2Rapporteer  
Mijn intentie was helemaal niet om er een soap van te maken, ik wou gewoon een mening van de "gebruikers" van Kitehigh omtrent dit gebeuren. Dat daarna Hendrik gaat zeggen dat ik aan het dreigen ben geweest kan ik niet zoveel mee omdat ik dit niet heb gedaan.

Ik heb in dit topic expliciet niet de naam van het boardje genoemd, dat vond ik niet nodig. Het is gewoon heel sneu, het board vaart namelijk erg goed...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #69 September 27, 2014, 09:51:51
edit2Rapporteer  
Nee Marc daar draait het niet om.... Als er op je gereageerd word wat jou niet zint dan knal je meteen hard in de verdediging en dan probeer je recht te lullen wat krom is.  Neem nou " Dat daarna Hendrik gaat zeggen dat ik aan het dreigen ben geweest kan ik niet zoveel mee" als je er niet zo veel mee kan, gebruik het dan ook niet. Wink

Persoonlijk zou ik zelf afspraken die je met dealers, importeurs, winkeliers maakt uberhaupt niet op fora gooien ten zij je moedwillig  hard in het O'tje wordt genomen... jij maakt met deze importeur/dealer/leverancier, je koopt al een redelijk goekoop boardje, je krijgt na productie fout al een nieuwe, vervolgens sloop je  die weer op een andere manier (niet elk boardje is zo sterk als een Naish Monarch, North TS, Cabrina..., Carved.... enz..). en nou loop je te pijpzeiken dat hij na een "goekope aanbod voor een prikkie" je een nieuw board aan biedt.... Dat F-one dat doet moeten ze zelf weten, zo worden ze niet oud, of ze maken 300% winst op een veel te duur boardje die goedkoop en slecht is gebouwd... (pure diefstal eigenlijk)
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #70 September 27, 2014, 19:15:20
edit2Rapporteer  
En Arend, zou jij zoals je nu reageert ook reageren als de topic starter niet Marc had geheten? Roll Eyes

Duidelijk is er verschil hoe de verschillende merken met coulance omgaan. Coulance is geen verplichting, maar wel een signaal naar je klanten.
feddomw
Gast
Antwoord #71 September 27, 2014, 19:34:09
edit2Rapporteer  
Mooi, topic sluiten nu lijkt me.

Off topic: Michiel!!! Leef jij nog?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #72 September 27, 2014, 20:06:16
edit2Rapporteer  
En Arend, zou jij zoals je nu reageert ook reageren als de topic starter niet Marc had geheten? Roll Eyes

Duidelijk is er verschil hoe de verschillende merken met coulance omgaan. Coulance is geen verplichting, maar wel een signaal naar je klanten.
los van wel of geen Marc die laatste post had ik zelf ook kunnen zijn (of iemand anders die over mijn reactie valt) omdat ik zelf ook heel direct en fel kan reageren, maar soms kun je beter slikken dan kotsen zullen we maar zeggen. Alhoewel, als het echt gif is, dan is kotsen natuurlijk de beste optie. There ain't  a perfect soul on this face of the earth... Wink  InLove
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #73 September 27, 2014, 20:15:33
edit2Rapporteer  
Board was overigens gekocht in mei 2012, dat is ruim 2 jaar geleden. Kan zo 123 niet terug vinden wanneer het eerste board gebroken was maar dat betekent dat deze al meer dan een jaar en twee maanden in bezit van Marc was of we hebben het vorige board al buiten de garantieperiode van een jaar vervangen hebben.

Of je het nou dreigen noemt of niet. Er mee schermen 'dat je het op fora gaat zetten' is voor ons duidelijk. Ik heb met Marc telefonisch ook duidelijk besproken dat het gewoon een beetje dom is om dat te zeggen en dat service/coulance (of hoe je het ook noemt) dan gewoon ophoudt omdat we op zo'n manier geen zaken willen doen.

Volgens mij is het verhaal van beide kanten verder wel duidelijk. Ik zal er verder niet op ingaan...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.