Hoe zijn jullie bij kitesurfen terecht gekomen?

pewpew

Berichten: 779
Januari 25, 2016, 22:41:03
edit2Rapporteer  
Als topicstarter zal ik beginnen.

Toen ik 13 was had ik een wiskunde leraar genaamd Armando die kitesurfde. Super coole gast.
6 jaar later verveelde ik mij een keer en toen besloot ik om kitesurfen te proberen. Had hiervoor al wel paar keer ge-golfsurft en gesnowboard Ik was gelijk verkocht aan het kitesurfen.
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #1 Januari 25, 2016, 23:15:41
edit2Rapporteer  
In  (volgens mij) 1998 kiten voor het eerst gezien, Robby Naish tijdens de World Cup Windsurfen. Jaar later op vakantie in Tarifa en iemand had een kite bij zich (Naish Ar-5 of ARX volgens mij). Zo met mn bek in het zand Wink Leuk man dat kiten (met polsleash).

Pas in 2002 echt begonnen met kite, lesgenomen (nou ja les), tot 2008 zowel windsurfen als kiten. Vanaf 2008 alleen maar kiten Wink

Stetman

Berichten: 133
Antwoord #2 Januari 26, 2016, 00:43:42
edit2Rapporteer  
Robby naish gezien bij de worldcup windsurfen in zandvoort. Daarna in tarifa balen omdat ik niet kon windsurfen en kiters wel genoeg wind hadden. Les genomen in tarifa met 2 lijns kite en polsleash. Windsurfspullen in Spanje gelaten en in nl een cabrinha blacktip gekocht. Goede beginnerskite  schater
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #3 Januari 26, 2016, 01:08:20
edit2Rapporteer  
Al heel mn leven met kleine grote vliegers op het strand gespeeld, vliegertjes werden steeds groter en de crashes ook... Ik kwam te werken bij vliegerop in den haag en daar kreeg ik de kans om grote kites te vliegen, toen een c-quad en peter lynn directional (groot en blauw) gekocht en daarmee op Vlietlanden (binnenwater nabij de a12) mijn eerste meters gemaakt van relaunch was geen sprake, mn pa kwam me windsurfend ophalen Smiley.
Uiteindelijk echt begonnen met een Cabrinha Blacktip 12.3 uit 2001 met polsleash en als je moest releasen ging hij loopen, beste idee ever! Blacktip is legendarisch blijkbaar... Ik heb de kite nog steeds en vanaf toen echt gaan kitesurfen, sommige seizoenen meer dan andere.
Het materiaal van nu maakt het zoveel makkelijker en minder pijnlijk om het te leren!
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #4 Januari 26, 2016, 10:20:30
edit2Rapporteer  
als klein jochie al altijd bezig met vliegeren en het bouwen daarvan. Grin

Als jochie 's zomers al altijd bezig met vliegeren en het bouwen van vliegertjes. Dus van jongsaf al een obsessie voor wind, kracht en snelheid. Vakanties in Zeeland altijd vliegeren met deltaatjes, matrasjes en ander vlieg-tuig.

In 1998 zag ik in Zuid Frankrijk voor het eerst twee kiters: "Dat wil ik ook" .... Roll Eyes

Enkele jaren later zo rond 2005 mijn eerste lessen genomen in Zuid Frankrijk ..... een hoop geld kwijt maar nada kiteskills. Angry

In 2007 lessen genomen bij Roha (nu Vertigo) in Vrouwenpolder. Daar kwamen de eerste succesjes maar het vorderde langzaam. Kwam natuurlijk ook doordat ik in Limburg woon. Dan heb je gewoon minder vaaruren.

Mijn eerste kite was de Aero II. Na een traumatische launch m.b.v. mijn vrouw ben ik overgestapt op Flysyrfers (Psycho, Puls en Speed). Die overstap was niet slim want foils maken het leerproces alleen maar complexer.  Shocked

Toen ik een Bandit 1 i(2008?) n mijn bezit kreeg ging het rap.

Daarna werd het alleen maar heftiger, intenser, langer, dieper en ontwrichtender ..... mijn kiteverslaving schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Januari 26, 2016, 11:30:45
edit2Rapporteer  
Ik ben al vanaf mijn 7de bezig met stuntvliegers en later ook power kites (Flexifoil stackers).
Daarnaast sporadisch windsurfen, maar bovenal fanatiek catamaran zeilen (want windsurfen heb je meer wind voor nodig Wink)
In 2000 werkte een vriend van me tijdelijk bij Vlieger Op in Den Haag, les genomen met een Naish R3 twee lijner, en direct de gok gewaagd met een vier lijns Peter Lynn S-Arc. Sindsdien niet meer gestopt, wel gestopt met windsurfen en zeilen Wink

Inmiddels de twintip (stoeptegel) vaarwel gezegd, en vaar alleen nog maar waveboard en hydrofoil!
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #6 Januari 26, 2016, 13:15:38
edit2Rapporteer  
^^ Die kwam pas in 2001 uit als ik mij niet vergis.

Zelf heb ik er op de Hiswa en Surf fora over gehoord en op mijn 18e (in 2000) direct een setje gekocht bij Roha en vd Berg. Les gehad van Stef de Jong op Strand Horst en Muiderberg waar ik ook mijn spullen stalde (bij de midgetgolf). Op de fiets uit Amsterdam naar Muiderberg. Mooie tijden. Mijn eerste kite (Naish AR5) heb ik gehouden nu wel spijt dat ik mijn Skypirate heb verkocht.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 Januari 26, 2016, 13:45:47
edit2Rapporteer  
^^ Die kwam pas in 2001 uit als ik mij niet vergis.


Je refereert op de Peter Lynn S-Arc?
Indien ja, dan vergis je je Wink
In 2000 had ik hem al. Echter de kites komen waren er al in 1999:

http://www.kitehigh.nl/wiki/Kites/Foils/ARC

Er zijn meerdere versies geweest, die alleen de kenner kan onderscheiden.
Aan jaartal aanduiding, andere prints e.d. deden ze toen nog niet Wink
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #8 Januari 26, 2016, 14:31:12
edit2Rapporteer  
Ah, nee ik bedoelde je leskite. De R3 was in 2000 nog niet te koop. Die is pas in 2001 op de markt gekomen. Daarna kwam er een explosie aan nieuwe modellen op gang. In 2002 zag het al zwart van de kites in Tarifa.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Januari 27, 2016, 14:11:33
edit2Rapporteer  
Ah, nee ik bedoelde je leskite. De R3 was in 2000 nog niet te koop. Die is pas in 2001 op de markt gekomen. Daarna kwam er een explosie aan nieuwe modellen op gang. In 2002 zag het al zwart van de kites in Tarifa.

Zo staat hij ook in onze database...even de foto's erbij gezocht, en het was idd. 2001 Tongue
Ik had de ARC al in 2000, en pas in 2001 gelest...
Zo lang geleden dat ik het me niet meer voor de geest kan halen, maar je hebt volkomen gelijk Wink
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #10 Januari 28, 2016, 14:25:19
edit2Rapporteer  
Ik denk in 2002 zag ik een paar mooie vrouwen in wetsuit van het strand komen op IJmuiden. Oh, heet dat kitesurfen?!?
Volgend voorjaar had ik een weekend ruzie met m'n vrouw en ging ik iets zoeken om te doen.
Een dagcursus Kosmisch Masturberen in Amsterdam, okee dat kan,
of wilde planten determineren, leuk,
of toch kijken of ik een proefles kitesurfen kan krijgen. Ja, bij Coraaltje, maar de wind was toch te slecht.
Hoewel: ik ging hard op m'n plaat op het strand. Wat een kracht, ik was verkocht.
Toen les op Horst bij Mike Verwater met een tweelijner.
Bij Telstar kocht ik een tweedehands http://2006.airush.com/test_results/image/test7.jpg
Airush Lift 9.4 uit 2002
zonder quick-release
The Airush Lift is probably one of the best performance kites presently on the market. It has a profile that reminds me of a Windsurfing sail more than a kite, and never before has this been seen on an inflatable kite.
naja

Berichten: 355
Antwoord #11 Januari 28, 2016, 16:49:38
edit2Rapporteer  
Weet nog goed, 2001 zomer, windsurfde al ca.20 jaar toen ik een kitesurfer bezig zag,(Niels Evers) vond dit zo spectaculair dat ik bij me zelf dacht van als ik dit nu niet aanpak komt het er niet meer van en heb mij toen vervolgens de volgende dag  voor 5000 gulden in de schuld gestoken en alles erop en eraan aan geschaft (eerste model Naish ARX),zie foto zelfde  en oefenen maar tot op heden geen spijt van gekregen.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #12 Januari 28, 2016, 19:35:17
edit2Rapporteer  
je zus, kostte dat 5000gulden!?
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Januari 28, 2016, 23:04:55
edit2Rapporteer  
je zus, kostte dat 5000gulden!?

Ik moest FL 3750,- neerleggen voor een Wipika Airblast en een BIC (wie kent ze nog) twintip...mooi niet gedaan.
Echter FL 5000,- is nog altijd €2272,-
Dan valt het wel mee zo volgens de huidige prijzen
kanniezingennie

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #14 Januari 28, 2016, 23:11:59
edit2Rapporteer  
In 2001 op tv gezien. Als kado aan mijn vriendin les gegeven waar ik toevallig dan ook maar aan mee deed. :-)
Meteen spullen gekocht. Naish aero 12m met zo'n mooie polsleash en niks geen chickendick, dus lekker uitgehaakt bij teveel poweren en...toch mee geleerd. Blacktip 17m ook gehad erbij maar dat vond ik helemaal niks....Vaarde ook niks eerder en was al kapot van het hele pompen van die dikke LE....
Oli4k

Berichten: 161
Antwoord #15 Januari 29, 2016, 00:25:09
edit2Rapporteer  
In 1985 ging ik met een 2-lijns vlieger op een skateboard staan, twintig jaar later met een 4-lijns op een mountainboard en in 2009 les genomen om het eindelijk maar eens op het water te proberen. Sindsdien niet meer anders gedaan. En de laatste twee jaar steeds meer verslaafd geraakt aan strapless varen op een surfboard.
Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #16 Januari 29, 2016, 08:55:15
edit2Rapporteer  
Toen ik nog aan het windsurfen was kwamen er steeds meer kiters bij. Toen ik wat later een filmpje van Ruben Lenten zag was ik verkocht. Stormsjees 2.

Had net mijn studie afgerond en werk en heb gelijk een hele set gekocht. Geen moment spijt.  Grin
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #17 Januari 29, 2016, 10:42:05
edit2Rapporteer  
Ook gestart met blacktip 2001 model in 2002 daarvoor fantiek windsurfer . Eerste halfjaar ging moeilijk , gekloot met de lijnen en het  varen ging met kleine stukjes . Meedere malen op de stenen geklapt  zonder ernstige verwondingen gelukkig . Maar ben altijd super fanatiek dus na dag in dag uit oefenen is het toch allemaal goedgekomen.
naja

Berichten: 355
Antwoord #18 Januari 31, 2016, 23:33:14
edit2Rapporteer  
je zus, kostte dat 5000gulden!?
Begon zelf te twijfelen,vond het zelf eigenlijk ook wel heel veel.Ook al is dit nog steeds heel veel.
Heb de bon op gezocht.

Naish ARX 11.5
Drops Slash 6.0
Pro liimit leach

4000 gulden
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 Februari 01, 2016, 01:12:15
edit2Rapporteer  
Wat een berg oudgedienden hier, heerlijk al die nostalgie.  Toen had je hartje zomer nog de hele spot voor jezelf.

Bij mij is het een een losgeslagen powerkite hobby,  begonnen met tweelijns delta vliegertjes ergens 20 jaar geleden en dat werd steeds gekker tot aan het achter nasawings aan stuiteren in een zelfgelaste buggy in 6-7Bft.

Tijdens de eeuw wisseling begonnen met windsurfer omdat mn ooms dat ook deden en dat spotgoedkoop tweedehands te krijgen was. Tegelijkertijd kwamen we ook de eerste kitesurfers tegen en de wereldtourstop (of was het gewoon een demo?) met Robby Naish in 2001 was de druppel. Alleen waar haal je dat geld vandaan als 15-jarige?

Na een jaar sparen kwam daar dan eindelijk een tweedehands AR3,5 met bijpassende Skypirate directional met pols, boardleash en een hoop gevloek door een uit de lucht vallende kite als je je board probeerde aan te trekken met de kite op 12u.
Jaar later kwam de eerste twintip,  toen een setje Wipika Airblasts, Wipika AMP en in 2006 de eerste set gloednieuwe kites: Naish Torch 2006 12m en 8m.

Knutselen met lijnen stamt al uit de powerkite periode, zelf bouwen van nasa's en die lijn zette zich door in het ombouwen van de AR3,5 naar vierlijns en de Airblasts naar vijflijns ergens in 2003 of 2004 om pas weer vierlijns te varen op de C4 twee jaar geleden.
naja

Berichten: 355
Antwoord #20 Februari 01, 2016, 13:52:13
edit2Rapporteer  
Tja dat waren mooie tijden,vooral die spots bijna voor je zelf en het lekker zelf allemaal een beetje uitvinden hoe en wat en aanklooien maar.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #21 Februari 01, 2016, 14:13:25
edit2Rapporteer  
Ik kan me nog weekeinden herinneren in 2001 & 2002 dat er nagenoeg niemand was op Oostvoorne.
En toen mocht je er nog met de auto oprijden tot aan de waterkant.

En ook had ik het idee dat je ieder weekend wel kon varen.
Of dat perceptie was (immers de skills waren nog prematuur)...?
Rule

Berichten: 174
Antwoord #22 Februari 02, 2016, 11:48:21
edit2Rapporteer  
Vanaf 2000.. Zijn hier alleen maar 50+ers..? Grin

Ik kwam pas veel later; 2011 in Vietnam terecht waar ik voor weinig (backpacker..) een les kon nemen. Wind was wel licht/enorm vlagerig dus ik werd aan een 18m geknoopt en ging 2-3 meter golven in. Na een minuut of 5 viel de wind even compleet weg en dwarrelde de kite in een net brekende golf.. En dat was het einde van mijn eerste kitesurfpoging (en de kite want die lag in 4 stukken).

Maar wel de kracht van de kite gevoeld en het heeft me niet meer losgelaten. Toen ik terugkwam ben ik gaan werken en vanaf 2014 gaan lessen en zelf een setje gekocht. Gaat een stuk beter dan destijds in Vietnam Grin
HBX

Berichten: 201
Logs: 0 | 1250 uur
Antwoord #23 Februari 02, 2016, 12:15:51
edit2Rapporteer  
Ben als 40+er pas laat begonnen met kiten maar weet nog wel dat ik 2001 regelmatig op het strand naar kiters heb staan kijken op Scheveningen en dacht 'wow dat is gaaf, dat wil ik ook kunnen'.

Echter door carrière keuzes heeft het daarna nog tot 2013 geduurd voordat ik er weer op terugkwam en kreeg toen van m'n vriendin een paar lessen cadeau en sindsdien hooked Joepie. Wellicht heeft ze er een klein beetje spijt van want als het maar even waait dan moet daar bijna alles voor wijken Grin
Rule

Berichten: 174
Antwoord #24 Februari 02, 2016, 14:48:54
edit2Rapporteer  
en kreeg toen van m'n vriendin een paar lessen cadeau en sindsdien hooked Joepie. Wellicht heeft ze er een klein beetje spijt van want als het maar even waait dan moet daar bijna alles voor wijken Grin

Haha precies hetzelfde hier!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.