Pansh kites

Rule

Berichten: 174
Antwoord #250 September 27, 2016, 09:55:08
edit2Rapporteer  
Echter het low-end op de hydrofoil van een foilkite (jou categorie 3 en 4) bestaat simpel gezegd uit twee componenten:

a. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite zichzelf kan "dragen" cq. netjes in de zenith blijft staan?
b. wat is de minimale windsnelheid waarbij de kite genoeg druk genereert om je op de hydrofoil te trekken?

b. ligt hier lager dan a.


Bij de A15 is a. lager dan b.
En dat maakt het verschil.

Dat laatste geloof ik direct aangezien de A15 een ander model is dan de flysurfer/chrono's. De A15 lijkt stabieler/vergevingsgezinder te zijn, maar daardoor ook minder efficiënt. Volgens mij gaat daar ook 90% van de discussie over, doordat appels met peren worden vergeleken. Misschien zou iemand met bijv. een Aurora2 op moeten staan, dat is een model methigh(er) aspect ratio kite. Misschien geeft dat een betere vergelijking.

Of vergelijken met instap producten van FS/Ozone.. Zijn er uberhaupt 'instap foil kites' van de bekende merken?

Ach man Eltimm wat mekker je nou over je 105kg. Jij vaart gewoon met een boodschappentas nog weg in 2 knoopjes. Anders ben je een pannenkoek. Met je Pansh.

Lekker blij mee zijn!

Overigens heb ik de A15 als aanvulling op mijn Edge omdat die laatste te kort komt onder een bepaalde windkracht.
Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #251 September 27, 2016, 10:49:34
edit2Rapporteer  

Met een tube kite van de zelfde maat vaar jij makkelijk in 14 knopen weg. Denk hierbij aan een Edge, Velocity of Dyno. Draaien veel sneller en zijn efficiënter dan je A15 Pansh.

Maar als jij er blij mee bent is het goed toch?

In mijn ervaring vallen 18+meter tube kites in vlagerige 12 knopen uit de lucht. Zelfs een keertje over het rif gespoeld zo. Maar that's just me.

Dus ben blij met de pansh!
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #252 September 27, 2016, 11:25:35
edit2Rapporteer  
Mijn 15m A15 pansh is veel efficiënter (lees; heeft een veel betere low-end) dan mijn 14m tube kite!

Geloof niet dat er een LEI kite van gelijke afmetingen een betere low-end heeft dan de Pansh...

Ik wel na het even proberen van de 12m... Deze kites zijn gewoon te traag...

Ik ga niet ontkennen dat de A15 niet de snelst draaiende kite is...
 
Maar bijzonder Marc dat jij dit zo goed kan beoordelen na 10 minuten bij marginale wind. (Michiel geeft aan dat hij moeite had zijn FS in de lucht te houden....) Bij marginale wind is alles traag tenzij er schijnbare wind aan de vergelijking wordt toegevoegd... De vergelijking met LEI zoals edges en velocity etc...... ik vind het knap...
damsko

Geen avatar

Berichten: 60
Antwoord #253 September 27, 2016, 13:09:16
edit2Rapporteer  
(...)In mijn ervaring vallen 18+meter tube kites in vlagerige 12 knopen uit de lucht. (...)

Dat is wel erg mager. Een North Juice (15m overigens) blijft bij 10 knopen stabiel in de lucht hangen. Laatst stond ik ook weer alleen op het water op Wijk met enkel wat foil kiters. Kortom wat ik tot nu toe lees doet mij concluderen dat zo'n Pansh niet zo veel toevoegt t.o.v. een goede voor weinig wind geoptimaliseerde tube kite. Wel een erg interessante discussie dit!
brain

Berichten: 25
Antwoord #254 September 27, 2016, 13:34:50
edit2Rapporteer  
De Aurora 2 19m2 heb ik een paar keer gevlogen in verschillende soorten wind.
Van 8-12 knopen, stabiele 12 knopen wind en in z'n high end (voor mij is dat rond de 18 knopen, weeg 65kg)
Vanaf 2007 t/m 2014 heb ik altijd de Flysurfer speed's gevlogen. Logisch dat ik dit dan ook als vergelijkings materiaal gebruik.

De Aurora2 komt voor mij het dichts in de buurt van een Speed3. De draaisnelheid van de Aurora2 zit net niet op de draaisnelheid van de Speed3, maar hoger dan van de speed2.
De kite houd absoluut niet van vlagen. Bij een beetje goede vlaag knalt de kite uit de lucht. Belangrijk is dat je de bar redelijk aangetrokken houdt wanneer hij static in de lucht hangt.
Vanaf 6 knopen blijft hij normaal hangen.
Tijdens het varen heb je hier geen last van.
De stabiliteit kan verbeterd worden door de C-lijnen iets in te korten.

De kite lijkt het meest efficient wanneer de bar volledig tot halverwege aangetrokken word.
Volledig van je af duwen, doe je alleen om een vlaag weg te duwen maar niet om nog harder upwind te gaan.

Water relaunch is echt precies hetzelfde als bij een Speed.


De lift en float vind ik bizar goed en ook vergelijkbaar met de speed3.
De upwind angle is prima in orde. Tot nu toe kom ik elke sessie even hard upwind dan de Sonic gebruikers. (Hoeft niet alles te zeggen natuurlijk)

De cellen zijn vrij dik. Het lijkt er op dat er is gekozen voor een profiel met veel leeft in zo min mogelijk wind. Dit zorgt wel voor extra drag.
De topsnelheid ligt namelijk niet zo hoog.
De afwerking is iets minder dan Flysurfer in het algemeen en ook zijn alle panelen met de hand uitgesneden.

Kortom: De Aurora2 komt in de buurt van een Speed3. Onlangs heb ik een Speed5 gevlogen en dat is toch echt wel hele andere koek. Maar voor een low wind kite voldoet het prima.
Als je begint met een foil kite, zou ik deze afraden omtrent de instabiliteit.
Heb je al wat skills maar geen geld, is de Aurora2 een prima kite om lekker te cruisen, springen oldskool tricks te doen.




Eltimm

Berichten: 78
Antwoord #255 September 27, 2016, 14:39:13
edit2Rapporteer  
(...)In mijn ervaring vallen 18+meter tube kites in vlagerige 12 knopen uit de lucht. (...)

Dat is wel erg mager. Een North Juice (15m overigens) blijft bij 10 knopen stabiel in de lucht hangen. Laatst stond ik ook weer alleen op het water op Wijk met enkel wat foil kiters. Kortom wat ik tot nu toe lees doet mij concluderen dat zo'n Pansh niet zo veel toevoegt t.o.v. een goede voor weinig wind geoptimaliseerde tube kite. Wel een erg interessante discussie dit!

Sja, misschien vaar ik gewoon niet goed. Maar denk ook aan gijpen (cq drukverlies), vlagen waarbij je ineens minder als 12 hebt (daarom zei ik ook 'vlagerige wind'). Tot 10 knopen stabiel blijven de meeste wel hangen, maar dat hangt ook van de kite af...

Zeker intressant, ook om te zien hoe het gaat met de markt en zo...
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #256 September 27, 2016, 15:33:41
edit2Rapporteer  
De Aurora 2 19m2 heb ik een paar keer gevlogen in verschillende soorten wind.
Van 8-12 knopen, stabiele 12 knopen wind en in z'n high end (voor mij is dat rond de 18 knopen, weeg 65kg)
Vanaf 2007 t/m 2014 heb ik altijd de Flysurfer speed's gevlogen. Logisch dat ik dit dan ook als vergelijkings materiaal gebruik.

De Aurora2 komt voor mij het dichts in de buurt van een Speed3. De draaisnelheid van de Aurora2 zit net niet op de draaisnelheid van de Speed3, maar hoger dan van de speed2.
De kite houd absoluut niet van vlagen. Bij een beetje goede vlaag knalt de kite uit de lucht. Belangrijk is dat je de bar redelijk aangetrokken houdt wanneer hij static in de lucht hangt.
Vanaf 6 knopen blijft hij normaal hangen.
Tijdens het varen heb je hier geen last van.
De stabiliteit kan verbeterd worden door de C-lijnen iets in te korten.

De kite lijkt het meest efficient wanneer de bar volledig tot halverwege aangetrokken word.
Volledig van je af duwen, doe je alleen om een vlaag weg te duwen maar niet om nog harder upwind te gaan.

Water relaunch is echt precies hetzelfde als bij een Speed.


De lift en float vind ik bizar goed en ook vergelijkbaar met de speed3.
De upwind angle is prima in orde. Tot nu toe kom ik elke sessie even hard upwind dan de Sonic gebruikers. (Hoeft niet alles te zeggen natuurlijk)

De cellen zijn vrij dik. Het lijkt er op dat er is gekozen voor een profiel met veel leeft in zo min mogelijk wind. Dit zorgt wel voor extra drag.
De topsnelheid ligt namelijk niet zo hoog.
De afwerking is iets minder dan Flysurfer in het algemeen en ook zijn alle panelen met de hand uitgesneden.

Kortom: De Aurora2 komt in de buurt van een Speed3. Onlangs heb ik een Speed5 gevlogen en dat is toch echt wel hele andere koek. Maar voor een low wind kite voldoet het prima.
Als je begint met een foil kite, zou ik deze afraden omtrent de instabiliteit.
Heb je al wat skills maar geen geld, is de Aurora2 een prima kite om lekker te cruisen, springen oldskool tricks te doen.






Is het dan niet verstandiger om een speed 3, 2e hands te kopen?
hendri

Geen avatar

Berichten: 27
Antwoord #257 September 27, 2016, 16:37:38
edit2Rapporteer  
Die van mij is in ieder geval onderweg! Ik ben benieuwd wat deze in de sneeuw doet.  Eerst maar eens testen op zee.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #258 September 27, 2016, 17:18:04
edit2Rapporteer  
Mijn 15m A15 pansh is veel efficiënter (lees; heeft een veel betere low-end) dan mijn 14m tube kite!

Geloof niet dat er een LEI kite van gelijke afmetingen een betere low-end heeft dan de Pansh...

Ik wel na het even proberen van de 12m... Deze kites zijn gewoon te traag...

Ik ga niet ontkennen dat de A15 niet de snelst draaiende kite is...
 
Maar bijzonder Marc dat jij dit zo goed kan beoordelen na 10 minuten bij marginale wind. (Michiel geeft aan dat hij moeite had zijn FS in de lucht te houden....) Bij marginale wind is alles traag tenzij er schijnbare wind aan de vergelijking wordt toegevoegd... De vergelijking met LEI zoals edges en velocity etc...... ik vind het knap...

Egbert, ik heb ondertussen zoveel verschillende vliegers gevaren dat ik weet waar ik over praat en in een half uurtje wel kan zeggen waar het om gaat. Ik heb zo'n 10m op het land gevlogen ermee en nog iets langer in het water.

Wanneer ik mijn Sonic 11m op 32m lijnen had gevlogen die dag was deze ook in de lucht gebleven... daar loop Michiel even aan voorbij.


Met een tube kite van de zelfde maat vaar jij makkelijk in 14 knopen weg. Denk hierbij aan een Edge, Velocity of Dyno. Draaien veel sneller en zijn efficiënter dan je A15 Pansh.

Maar als jij er blij mee bent is het goed toch?

In mijn ervaring vallen 18+meter tube kites in vlagerige 12 knopen uit de lucht. Zelfs een keertje over het rif gespoeld zo. Maar that's just me.

Dus ben blij met de pansh!

Een goede tubekite, lees in mijn optiek een Edge, Zephyr, Contra, Crossbow LW, Velocity blijven in de maten 14m+ bij extreem vlagerige wind beter in de lucht staan dan een foil. Heb zelf nog twee oude Contra's, de 14m blijft met een knoopje of 8 prima staan en is vanaf 10 knopen te varen. Ik zeg een prima alternatief voor een Pansh.
hangtime

Geen avatar

Berichten: 150
Antwoord #259 September 27, 2016, 17:46:21
edit2Rapporteer  
Een goede tubekite, lees in mijn optiek een Edge, Zephyr, Contra, Crossbow LW, Velocity blijven in de maten 14m+ bij extreem vlagerige wind beter in de lucht staan dan een foil.

Ook t.o.v. een flysurfer speed 21m?
Ik heb echt nog nooit iemand met een tubekite zien varen in mijn uiterste low end.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #260 September 27, 2016, 18:37:05
edit2Rapporteer  
Een goede tubekite, lees in mijn optiek een Edge, Zephyr, Contra, Crossbow LW, Velocity blijven in de maten 14m+ bij extreem vlagerige wind beter in de lucht staan dan een foil.

Ook t.o.v. een flysurfer speed 21m?
Ik heb echt nog nooit iemand met een tubekite zien varen in mijn uiterste low end.

We praten hier over een Pansh A15, dat is heel wat anders dan een Speed 3 in welke maat dan ook. Wink
brain

Berichten: 25
Antwoord #261 September 27, 2016, 20:35:19
edit2Rapporteer  
@hangtime, nee er is een reden voor dat ik geen flysurfer meer vlieg. De Pansh is verrassend goed voor zijn geld. En ik had hem eigenlijk alleen maar gekocht als vakantie vlieger.
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #262 Oktober 17, 2016, 13:20:16
edit2Rapporteer  
Marc, wat ben je weer lekker bezig haha, tijden niet gezien, maar geen steek veranderd xD

Ik dacht laat ik ook even mijn ervaring delen na een weekendje 'Panchen' aan de 18m A15 van Marvin60:

Omstandigheden:
Mirns, drukke dag, veel duitsers (weinig die konden varen) zaterdag bewolkt en aantrekkende wind (ochtend 8 knopen naar 15 in de middag) en zondag volle bak zon en megadrukte (ik schat maximaal 12 knopen in de vlagen)

Pro's:
- Beste sessies van het jaar deze dagen, grootste lol gehad met het varen tussen de klungelende Duitsers die hun 15m LEI's niet in de lucht konden houden terwijl ik vaarde (TT 139x40 en 75 kg) met mijn broertje op sleeptouw op een waveboard (staand) en mij soms half man-liftend (met dubbele one-footers als gevolg, ja, 20 seconden zweven met allemaal open gevallen Duitse monden op je heen is echt hilarisch).
- Low-end van rond de 10 knopen voor iemand van 95 kg (niet ik) op een TT.
- High-end niet echt kunnen testen, maar op het moment dat er anderen aan een 12m op het water stonden met TT kon ik hem bijna niet meer houden (ik schat zo'n 15 knopen).
- Kunnen varen terwijl de 19m en 15m Flysurfer op het strand lagen te zonnen van onze oosterburen.
- Bij echt slechts een zuchtje wind met 75 kg gewoon wegkomen zonder problemen, ik twijfelde zwaar toen ik het water op liep of het zou lukken, maar 1x insturen en het was duidelijk dat dit prima ging.

Con's (moet ik hard over nadenken):
- De bar oogt erg Chinakite.
- De kleuren (wit wordt zo snel vies).
Oja, en het gaat mij ook 450,- kosten om er een aan te schaffen.

Gr,

Joost

et1961

Berichten: 365
Antwoord #263 Oktober 17, 2016, 14:47:58
edit2Rapporteer  
Eindelijk iemand die mijn eerder geposte ervaringen met de Pansh kan "bevestigen".... +1 Joost xD

Low-end van de Pansh A15 is FANTASTISCH!!  Met een lichaamsgewicht van ca. 75 kg, op een standaard TT, gewoon vanaf 7-8 knp varen! Pansh FTW!! Smiley
Rule

Berichten: 174
Antwoord #264 Oktober 17, 2016, 15:59:46
edit2Rapporteer  
Laat ik eens proberen het feitelijk te maken door het voor het gemak van de discussie even zo neer te zetten:

1. Strutless/one strut LEI's
2. A15
3. HPF foilkites (laatste flysurfer & chrono's)
4. Racekites

Ervan uitgaande dat we allemaal hetzelfde wegen (zeg 70kg), dezelfde hydrofoil, een 12m kite en windmeter hebben kom ik op basis van discussies hier uit op een low-end van:

1. LW LEI: >8knopen
2. A15: 7-8 knopen
3. HPF: 6-7 knopen
4. Race: 6-7 knopen

Ok top Joost, dank voor het delen. Dat maakt het overzicht hierboven ook weer wat betrouwbaarder. Ja wel met een 18m ipv 12, maar ook met vergelijkbare flysurfers op de kant.

*gestrekt inkomend been van Marc in 3.. 2.. 1..*  Grin
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #265 Oktober 17, 2016, 18:06:12
edit2Rapporteer  
*gestrekt inkomend been van Marc in 3.. 2.. 1..*  Grin

Dat kun je wel zeggen, maar hij heeft zeer veel ervaring met kitefoils zowel op het water als in de buggy. Kortom, als ik iets aanneem van iemand hierover is hij het wel.

En hij heeft de A15 ook daadwerkelijk geprobeerd op het water, en niet zoals ik alleen op het land.
Swiftenaar

Berichten: 189
Antwoord #266 Oktober 17, 2016, 19:20:13
edit2Rapporteer  
maar niet de 18m onder de 10 knopen, is toch wel wat anders dan die 12 denk ik zo.
Frank Rrd

Geen avatar

Berichten: 19
Antwoord #267 Oktober 18, 2016, 08:29:33
edit2Rapporteer  
Mijn Pansh A15 12.00 heb ik verkocht na 4 x varen op mijn hydrofoil. Ik kon al starten vanaf zo'n 7-8 knopen, maar was een paar knopen meer alweer overpowered. Depower vond ik slecht werken, de kite ging vooral slechter sturen, maar bleef hard trekken. Aan het langzame sturen kon ik ook niet wennen, ik stuurde de kite geregeld het water in. Omdat hij langzaam stuurt, kostte het ook moeite om met weinig wind op gang te komen. Wat ik ook niet prettig vond is de hoge druk op je harnas, ik heb liever iets meer op mijn armen.
Daarbij moet ik zetten dat ik al 15 jaar tubes vlieg en erg gewend ben aan het gevoel dat zo'n kite geeft.
Nu op zoek naar een betaalbare single strut of strutless 12 meter!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #268 Oktober 18, 2016, 14:56:27
edit2Rapporteer  
maar niet de 18m onder de 10 knopen, is toch wel wat anders dan die 12 denk ik zo.

De 18m is nog groter, van hetzelfde ontwerp en trager. Relatief minder trekkracht per m2, wat enigszins gecompenseerd wordt door een groter oppervlak.

Nu op zoek naar een betaalbare single strut of strutless 12 meter!

Ik ook.
Maat van me heeft de BRM Cloud C2.12 voor op de hydrofoil, en is er gek van.
Zelf heb ik interesse in de Zeeko Notus Air 12m, welke enorm goed schijnt te werken bij snelle hydrofoils (dus niet de instappers zoals foilfish, DA, etc)

Binnenkort ga ik ook een 12m met weinig struts testen voor op de hydrofoil.
Een Speed5, Chrono V2, Sonic e.d. in 12/13m geven net iets meer rond de 6/7kn, maar vanaf 8kn is zo'n single of no strutter op 28/32m lijnen in de maat 12m ook goed. En stuurt ook nog eens rap!
Calimero

Berichten: 244
Logs: 0 | 342 uur
Antwoord #269 Oktober 18, 2016, 18:10:20
edit2Rapporteer  
Inmiddels hoor ik ook bij de club....A15 18m sinds vandaag in mijn bezit via mp. 1x gebruikt. Laat de zomer maar komen...
Wil m gaan varen op een cabrinha overdrive 1x bar. Iemand nog tips ivm de eindeloze depower of gewoon lekker gaan rammen en depoweren wat kan en de rest maar gewoon lekker laten...
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #270 Oktober 18, 2016, 18:53:14
edit2Rapporteer  
De 12m van Frank ook een half uurtje gevaren, het is geen snelle kite maar sturen gaat ook weer niet onmogelijk traag al is het wel met een lichte vertraging.

Wat wel opvalt is het gebrek aan depower en het beetje dat er in zit heb je meer dan de volledige lengte van het depowerkoord voor nodig. Kan wel begrijpen dat je hier als tubekiter moeilijk aan kunt wennen, blijven dan weinig pluspunten over op de foil buiten dat hij met minder wind in de lucht blijft een standaard tube.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #271 Oktober 18, 2016, 20:06:27
edit2Rapporteer  
Kortom, zo ongelijk heeft de Ozone en Flysurfer verkoper die juist met dit argument op de proppen kwam niet Wink
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #272 Oktober 19, 2016, 07:04:50
edit2Rapporteer  
Ik zou iedereen willen aanraden een tweedehands Speed 3 te kopen zoals deze:

http://link.marktplaats.nl/m1081259621

Is niet veel geld en niet nieuw maar je hebt veel betere performance t.o.v. een Pansh. Plus de kwaliteit is beter en je neemt geen risico met importeren etc.
et1961

Berichten: 365
Antwoord #273 Oktober 19, 2016, 07:30:27
edit2Rapporteer  
Voor dat geld heb ik een splinternieuwe Pansh A15 15 & 18m gekocht! Wink

En die " veel betere performance" neem ik met een korreltje zout. 
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #274 Oktober 19, 2016, 08:42:14
edit2Rapporteer  
Ik zou iedereen willen aanraden een tweedehands Speed 3 te kopen zoals deze:

http://link.marktplaats.nl/m1081259621

Is niet veel geld en niet nieuw maar je hebt veel betere performance t.o.v. een Pansh. Plus de kwaliteit is beter en je neemt geen risico met importeren etc.


Zou ik niet doen, bij wat ouder deluxe doek kan er sprake zijn van porositeits probleempjes (coating aan de binnenkant gaat bladderen) Er is kans dat de kite niet meer zo goed vliegt
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.