Voorrangsregels op het water m.b.t. windsurfers

KiteShallow

Berichten: 173
Juni 09, 2017, 01:43:28
edit2Rapporteer  
@Erik: Afgelopen zondag was ik Schellinkhout weer een waterstart aan het maken en kwam een windsurfer tegenover gestelde richting met een volle vaart bijna op mij af. Hij zat in mijn lijnen. Naast zijn vloeken zei hij dat het een gedoog gebied is voor kitesurfer. Hij zei dat de giek schade ca. € 50,- bedraagt. Gelukkig heb ik geen schade. Ik heb zelf mijn twijfel, want de schade is aan de binnenkant ipv de buitenkant. Hij bood wel zijn excuus aan voor zijn (intimiderend) gedrag. Lang verhaal kort te maken. Hij heeft de giek gerepareerd en de zaak is voor hem afgesloten. Dus volgende keer hou ik rekening met die gasten, die nauwlijks goed zeemanschap hebben.
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #1 Juni 09, 2017, 06:06:53
edit2Rapporteer  
Citaat
rondje maken
rondje wandelen, 4 kantje lope, rondje in de kroeg geven,?   Grin

Heb je gemist vandaag Henk op Schel, het was zo rustig  Grin

Zag toch zeker 20 kites in de lucht gister einde middag
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #2 Juni 09, 2017, 12:18:41
edit2Rapporteer  
nou jongens. another day, another windje. wie wat waar? Ik rij zo naar wizza.
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #3 Juni 09, 2017, 12:27:44
edit2Rapporteer  
Wie weet Pier ook even checken, in Zeeland waait het al lekker als dat hier ook komt stoten 30 ga ik wel ff.
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #4 Juni 09, 2017, 14:39:22
edit2Rapporteer  
@Erik: Afgelopen zondag was ik Schellinkhout weer een waterstart aan het maken en kwam een windsurfer tegenover gestelde richting met een volle vaart bijna op mij af. Hij zat in mijn lijnen. Naast zijn vloeken zei hij dat het een gedoog gebied is voor kitesurfer. Hij zei dat de giek schade ca. € 50,- bedraagt. Gelukkig heb ik geen schade. Ik heb zelf mijn twijfel, want de schade is aan de binnenkant ipv de buitenkant. Hij bood wel zijn excuus aan voor zijn (intimiderend) gedrag. Lang verhaal kort te maken. Hij heeft de giek gerepareerd en de zaak is voor hem afgesloten. Dus volgende keer hou ik rekening met die gasten, die nauwlijks goed ze



emanschap hebben.

Was een mannetje van rond 50 , deze heeft een hekel aan kiters en gaat altijd  bijna tegen je aanvaren en zegt dan dat hij voorrang heeft , malloot is het
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #5 Juni 09, 2017, 17:28:21
edit2Rapporteer  
Voor de derde dag op rij was het weeerrrr lekkel met de 11 op schel  ThumpsUp. Mooie badmuts Henk, staat je goed, ik zou hem gewoon ophouden   Grin
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #6 Juni 09, 2017, 18:30:18
edit2Rapporteer  
Webcam nog kaduuk op schel ?
Wijk heeft ook kuren..
Waterragger

Geen avatar

Berichten: 189
Antwoord #7 Juni 09, 2017, 18:47:31
edit2Rapporteer  
@Erik: Afgelopen zondag was ik Schellinkhout weer een waterstart aan het maken en kwam een windsurfer tegenover gestelde richting met een volle vaart bijna op mij af. Hij zat in mijn lijnen. Naast zijn vloeken zei hij dat het een gedoog gebied is voor kitesurfer. Hij zei dat de giek schade ca. € 50,- bedraagt. Gelukkig heb ik geen schade. Ik heb zelf mijn twijfel, want de schade is aan de binnenkant ipv de buitenkant. Hij bood wel zijn excuus aan voor zijn (intimiderend) gedrag. Lang verhaal kort te maken. Hij heeft de giek gerepareerd en de zaak is voor hem afgesloten. Dus volgende keer hou ik rekening met die gasten, die nauwlijks goed zeemanschap hebben.

Probleem is dat als hij al vaart en jij nog moet starten dat hij inderdaad voorrang heeft. Je had dan toch beter even kunnen wachten?

Doet niets af aan het feit dat de er inderdaad een aantal windsurfers zijn die vinden dat zij altijd voorrang hebben.
kiteruitschell

Geen avatar

Berichten: 1719
Antwoord #8 Juni 09, 2017, 20:31:50
edit2Rapporteer  
Lekkere sessie mooi windje om lekker te trucken zonder
hard te vallen
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #9 Juni 09, 2017, 21:15:48
edit2Rapporteer  
Citaat
Probleem is dat als hij al vaart en jij nog moet starten dat hij inderdaad voorrang heeft.

Op Schellinkhout zijn geen voorrangsregels, loser  iedereen doet daar maar wat loser  en voor al met drukte moet je niet gaan rekenen dat je voorrang krijg of mag nemen  Grin

Op Schellinkhout geld de enigste regel goed zee manschap of te wel goed anticiperen en geen risico nemen  ThumpsUp
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #10 Juni 09, 2017, 23:54:52
edit2Rapporteer  
@kiteruitschell: idd, hij zei gvd kiter mag hier niet varen. later bij mail wisseling gaf hij aan dat volgens de wet/BPR https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/nieuws/nieuwsarchief/p2015/12/binnenvaartpolitiereglement-bpr-wijzigt-per-1-januari-2016.aspx....kon ik niet opmaken dat Schellinkhout gedoogpplek is (info van Kitefeel).

@Waterragger: in dat hoekje was er niemand. ik ging achtjes maken en schrok mij dood dat iemand met volle vaart op je afkomt.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 Juni 10, 2017, 07:23:22
edit2Rapporteer  
Typisch plankzeilers gedrag die zich ergeren dat anderen meer lol aan de wind beleven en nog van mening zijn dat het water enkel van hun is. Gewoon negeren is het beste, voordat je zelf ook in die zure stemming blijft hangen.

Ga voor de lol eens op een windsurf forum zoeken op het trefwoord: kitesurfen.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #12 Juni 10, 2017, 10:41:44
edit2Rapporteer  
Ga voor de lol eens op een windsurf forum zoeken op het trefwoord: kitesurfen.

Das werkelijk de toverspreuk om snel zuur te worden...  Grin


PS: In beginsel heeft Waterragger helemaal gelijk.
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #13 Juni 10, 2017, 12:15:06
edit2Rapporteer  
..
Doet niets af aan het feit dat de er inderdaad een aantal windsurfers zijn die vinden dat zij altijd voorrang hebben.

Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-regels/voorrangsregels-kitesurfen/
Dat zou je moeten weten.

Als kiter niet leuk om te horen maar als je het accepteert en er gewoon naar gaat handelen wordt het kiten al een stuk relaxter kan ik je zeggen.

Verder stel ik me altijd op het standpunt dat het goed is je te verplaatsen in de ander. En dan kan ik me voorstellen dat zo'n kite met van die lange lijnen erg intimiderend kan zijn voor windsurfers (of eigenlijk iedere niet-kiter). Daar kan je wel een beetje mee rekening houden. En ik kan me voorstellen dat je als windsurfer wel geirriteerd raakt als je ziet dat kiters zich niet aan die voorrangregels houden.

@Evan "Typisch plankzeilers gedrag"
Jammer dat je ook zo op gaat in het wij/zij denken. Dat levert toch helemaal niks op? En is onnodig generaliserend.

Als ex-windsurfer is mijn indruk overigens dat de gemiddelde windsurfer een stuk beter op de hoogte was van voorrangregels dan de gemiddelde kitesurfer. Ik heb er echt aan moeten wennen dat in ieder geval een groot deel van de kitesurfers maar wat doet en/of handelt naar het recht van de sterkste. Simpele dingen als bak-/stuurboord wordt vaak al niet toegepast, laat staan de meer sophisticated regels als voorrang geven aan degene die op een gofrijdt...
roelandp

Berichten: 422
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Juni 10, 2017, 12:21:07
edit2Rapporteer  
Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-regels/voorrangsregels-kitesurfen/

Jup... ik hou er idd altijd rekening mee vanwege deze regel, maar eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand 'express' op mij in vaart. Daar zou ik denk ik ook wel pissed van worden. Maar als een windsurfer zijn koers behoudt en vlak langs je vaart geen probleem.... Express in je lijnen varen lijkt me een zelfmoord missie...

Vandaag afkicken van 3 dagen Wijkiki, gisteren was ook nog even lekker hoor.
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #15 Juni 10, 2017, 12:27:42
edit2Rapporteer  
Ik voorzie weer een eindeloze discussie, Ander topic mod ?
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #16 Juni 10, 2017, 12:37:21
edit2Rapporteer  
Wat te zeggen van het mooie vooruitzicht van a.s. maandag  Joepie
...morgen alvast een beetje warmdraaien
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #17 Juni 10, 2017, 12:43:42
edit2Rapporteer  
Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-regels/voorrangsregels-kitesurfen/

Jup... ik hou er idd altijd rekening mee vanwege deze regel, maar eigenlijk heb ik nog nooit meegemaakt dat iemand 'express' op mij in vaart. Daar zou ik denk ik ook wel pissed van worden. Maar als een windsurfer zijn koers behoudt en vlak langs je vaart geen probleem.... Express in je lijnen varen lijkt me een zelfmoord missie...

Vandaag afkicken van 3 dagen Wijkiki, gisteren was ook nog even lekker hoor.
Klopt. Als dat inderdaad zo was dan was dat gewoon wangedrag natuurlijk wat niet valt goed te praten.

3 dagen?? 7 dagen! Ben kapot :-)
KiteShallow

Berichten: 173
Antwoord #18 Juni 10, 2017, 14:02:36
edit2Rapporteer  
Ik heb vele watersporten gedaan, o.a. zeilen, kayak(branding, wildwater), windsurfen, kitesurfen. Altijd elkaar groeten en helpen.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #19 Juni 10, 2017, 14:58:56
edit2Rapporteer  
Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-
Dit kan ik toch echt niet vinden in de link, om het nog maar niet te hebben over of dit wetgeving is. Volgens mij zijn zowel kiters als windsurfers kleine zeilvaartuigen en als zodanig voor de wet gelijkwaardig. Maar als iemand met een verwijzing naar wetgeving kan komen die dit ontkracht: graag, als het maar wetgeving is en niet een lijste van een kiteschool of kitesite.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #20 Juni 10, 2017, 16:23:08
edit2Rapporteer  
Wat te zeggen van het mooie vooruitzicht van a.s. maandag  Joepie
...morgen alvast een beetje warmdraaien
Waar ga je kiten maandag aloha?
@LaurenS

Berichten: 6454
Antwoord #21 Juni 10, 2017, 16:52:07
edit2Rapporteer  
Wijk pier
BartdeL

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #22 Juni 10, 2017, 17:01:14
edit2Rapporteer  
Sterker nog, windsurfers hébben altijd voorrang op kiters.
https://kiteboardschool.nl/kitesurf-

Dit kan ik toch echt niet vinden in de link, om het nog maar niet te hebben over of dit wetgeving is. Volgens mij zijn zowel kiters als windsurfers kleine zeilvaartuigen en als zodanig voor de wet gelijkwaardig. Maar als iemand met een verwijzing naar wetgeving kan komen die dit ontkracht: graag, als het maar wetgeving is en niet een lijste van een kiteschool of kitesite.

Puntje 4. van hoofdpunt 2. is toch vrij duidelijk ED?

Ben het met je eens dat dit niet iets officieels is, maar dat heb ik ook niet kunnen vinden. In het verleden stond er blijkbaar op de website van het watersportverbond (soms word daar op forums naar verwezen) maar dat kan ik niet meer vinden... Het lijkt erop dat er gewoon niets over in de wet staat, misschien omdat kitesurfen relatief jong is. Maar er staat dus ook nergens dat we gelijkwaardig zijn aan kleine zeilvaartuigen, althans ik kan het niet vinden.

Wat me wel opvalt dat vrijwel alle websites die je vind als je gaat googlen op voorrangregels kitesurfen (of engels rule of way) vermelden dat je alle andere watersportgebruikers voorrang moet geven als kiter.

Het meest "officiele" staat misschien wel hier:
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2298328

Zie dan #7.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #23 Juni 10, 2017, 17:03:56
edit2Rapporteer  
Waar ga je kiten maandag aloha?

Peter weet alles  Grin
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #24 Juni 10, 2017, 18:03:04
edit2Rapporteer  

@Evan "Typisch plankzeilers gedrag"
Jammer dat je ook zo op gaat in het wij/zij denken. Dat levert toch helemaal niks op? En is onnodig generaliserend.

Als ex-windsurfer is mijn indruk overigens dat de gemiddelde windsurfer een stuk beter op de hoogte was van voorrangregels dan de gemiddelde kitesurfer. Ik heb er echt aan moeten wennen dat in ieder geval een groot deel van de kitesurfers maar wat doet en/of handelt naar het recht van de sterkste. Simpele dingen als bak-/stuurboord wordt vaak al niet toegepast, laat staan de meer sophisticated regels als voorrang geven aan degene die op een gofrijdt...
Als een windsurfer moedwillig invaart of te dicht onder een beginnende kiter vaart op een spot die bekend staat als beginnersspot is het in mijn ogen inderdaad een zeiler met een plank voor zijn kop. Goe zeemansschap hoort altijd voorop te staan en zeker als je in een rechte lijn op iemand af vaart heb je alle tijd om de situatie in te schatten en uit te wijken indien nodig. Voorrang dwing je niet af maar krijg je!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.