Kites - Kite Gear - Takoon Chrono 2010 - Reviews & Informatie - Kitehigh.nl Community

Takoon Chrono (2010) starstarstarstarstar


Chrono (2010)

De 2010 Takoon Chrono in het kort.

Thanks to its aerodynamic shape and its central part always under tension, the Chrono increases wind power and always maximizes its output.

The segmented leading edge design enables direct efforts transfer and gives more solidity to the kite in the air. It doesn't flutter and relaunches easily. The 6 struts unique location linked to the flat centre of the kite offers more surface to the centre of the kite, giving it mere power and glide.

Its secret: it has a relatively high aspect ratio. The fact of having more ratio contributes to the general performance of the kite and directs truly its program towards race competition and hangtime.

Upwind ability is excellent, the turns are good and jumps are easy with good lift. Despite its Formula 1 look, the Chrono remains a kite easy to handle because bar pressure allows accurate kite control and depower is very efficient.

The combination of narrow tips and the stretched central part considerably decrease drag and makes it possible to improve upwind ability with sharper turn on tips.

This flat center part makes the center of effort go upwards, the depower rate is really efficient.


Maten
15

12
15-24 knopen
10

8

6



Shops
Natural HighHellevoetsluis
Funsport van VlietZoetermeer


Statistieken sessielogs totaaloverzicht
Helaas, nog niemand heeft een sessie gelogd met deze kite.


1 Review(s) en gedeelde ervaringen voor de Takoon Chrono 2010
Wil je ook je ervaring met dit product delen?

Review door (HJ) MINI-ME op 30/09/2009


Geteste maten:
MaatgewichtLowendHighend
12 95kg 15 24

TAKOON Chrono 12m2

image

Inleiding:

Naast de Pure en de Furia (LTD) heeft het Franse merk de Chrono in het programma zitten.
De Chrono wordt op de markt gezet als een: Freeride/High performance kite met een super lift /hangtime kite en uitstekende upwind performance

Bag:
De tas is erg degelijk afgewerkt en is ruim genoeg, zodat de kite er prima in past. Kan als rugzak gedragen worden en verder geen bijzonderheden. Gewoon wat je van een tas mag verwachten. Wel wordt de kite geleverd met een extra grote pomp en een repair set, inclusief uitgebreide handleiding.

image

Kite:
Als ik de kite uit het plastic haal, dan vallen er gelijk een aantal dingen op:
De kite heeft 6 struts en is niet voorzien van een middelste strut. Dit geeft de kite een plat profiel in het midden. Verder zitten er een extra bevestigingspunt op de LE, zodat de bridel verder naar het midden geplaatst kan worden en het profiel nog iets platter gemaakt kan worden.
image

De Chrono heeft 3 bevestigingspunten op de wingtip “turning ability.. +/-” aan de kiter de keuze waar hij de stuurlijnen aan wil bevestigen.

image
De kite is voorzien van one-pomp en heeft deflectoren op struts, zodat de lijnen niet achter de struts kunnen blijven hangen.  De bridle is voorzien van 1 katrol.

image

image

image
Als ik de kite oppomp, valt me op dat hij veel groter oogt dan de meeste 12m2 kites. Als test heb ik hem even over een aantal andere 12m2 kites gelegd  en zag inderdaad dat de kite groter is uitgevallen. Heb dus de neiging om te zeggen dat het meer een 13m2 dan een 12m2 kite betreft. Tegelijkertijd besef ik ook dat dit een eindeloze discussie is, omdat afmeting en maat aanduiding al jaren een hot item is.

Verder ziet de kite er qua afwerking en design weer super gelikt uit.

Bar:
De kite wordt geleverd met de nieuwe“diamandbar”. De bar  is voorzien van de kleuren rood/grijs en is gemakkelijk van breedte te veranderen door even de floater omhoog  te doen. Onder de floater zit een  knoop waarmee je de stuurlijn los kan  maken en dan via de andere zijde weer door de bar kan  halen. Op deze manier kan de bar in breedte variëren tussen 45 en 55 cm.

De bar wordt geleverd met 22 meter lijnen en een mini 5th line en grote chickenoop met verwijderbare dunky dick. Depower gaat d.m.v. het aantrekken van het depowerkoord. Het koord loopt door een katrol en kan vervolgens worden vastgezet in een clam cleat. Uiteinden van het koord kunnen  weer worden vastgezet met klittenband, zodat het niet in de weg kan gaan zitten. De bar is voorzien van een voorgevormde zwivel (diamand)  Dit zorgt ervoor dat tijdens het uithaken de CL precies in de bar zal verzinken, zodat het inhaken weer makkelijker zal gaan.
image
Safety:
Zoals gezegd is de bar voorzien van een mini 5th line, die weer in verbinding staat met de 2 powerlijnen.
Dit zorgt er voor dat de kite drukloos uit de lucht zal komen vallen. Ook is er de mogelijkheid om de leash te bevestigen aan een ringetje op de CL. De QR is een beetje gedateerd, maar werkt nog steeds prima.

Test omstandigheden:
Over een periode van ruim 10 dagen heb ik de kite ter beschikking gehad en heb de kite 4x op binnenwater aan de tand kunnen voelen. Wind varieerde tussen de 14-24 knoop. Ik weeg zelf 95 kg en heb de kite getest i.c.m. 135x40 board.

Het water op:
De kite is direct vanuit de tas prima te vliegen. 1 sessie was de wind ongeveer tussen de 16-19 knp. Had de kite met de stuurlijnen aan de uiterste bevestigingpunten vast gemaakt (turning ability  + ) Oké de kite de lucht in en gaan.

Op het water merk je direct dat de kite relatief weinig bardruk heeft, terwijl er wel merkbaar veel power op de powerlijnen staat.  Je kunt dus met lekker veel druk op je rail varen. Wel had ik het idee dat ik met enige regelmaat de powerstrap moest hanteren om de kite op de juiste wijze af te stellen. De kite geeft een goede raildruk en gaat erg gemakkelijk upwind.

De kite reageert vrij direct en je kunt goed aanvoelen waar de kite staat. Persoonlijk vond ik dat er redelijk grote stuurbewegingen/impuls gemaakt moesten worden en dat de draaicirkel van de kite vrij fors was.

Maar als je de kite parkeert, dan ga je als een malle upwind. Door het ontbreken van de middelste strut heeft de kite een erg groot geprojecteerd oppervlak in het midden en genereert dus veel druk op het middelste gedeelte van de kite. Dit effect kan nog verder vergroot worden door het middelste bevestigingspunt van de bridel nog verder naar het midden te verplaatsen.

Wanneer ik druk op de rail heb en de kite instuur voor een sprong, dan merk ik direct waar de kite voor ontworpen is. De kite trekt mij zonder moeite de lucht in en trakteert mij op een portie hangtime   Joepie   Dus insturen en springen maar!!! Waar ik voorheen blij was met een enkele frontrotatie maakte ik nu met gemak een dubbele. Ook geeft de kite voldoende hangtime/rust tijdens een transition sprong.

Uitgehaakt is de kite niet echt ideaal. Je moet de kite d.m.v. de strap te veel afstellen en blijft ook iets te veel power houden, zodat uithaken niet echt optimaal is. Wel werkt de “diamand” die boven de chickloop zit prima. Deze verzinkt zichzelf tijdens het uithaken in de bar, zodat je cl open blijft staan en dat je dus zonder veel problemen weer makkelijk kan inhaken.
 
Volgende sessies had ik de stuurlijnen op de middelste bevestigingspunten bevestigd.  Nu kreeg ik iets meer bardruk, vind ik persoonlijk wel lekker, maar verder voelde ik niet veel verandering.  Ook had ik de optie om de stuurlijn t.h.v. de bar iets in te korten, maar heb dat ongewijzigd gelaten.

Herstarten van de kite was geen probleem. Gewoon aantrekken van een stuurlijn en gaan.

De stopperbal werkt perfect en blijft goed zitten. Maar kan niet zomaar, wanneer nodig, weg gedrukt worden.

De kite is prima en duurzaam afgewerkt. Klein (-) punt was de werking van de katrol  i.c.m.de bridel. Aan elk uiteinde van de bridel, waar de katrol overheen loopt, zit een verdikking in de bridel. Door deze verdikking kwam de bridel soms even vast te zitten, maar schoot vervolgens uit zichzelf weer los (zie foto bridel/katrol). Dit gebeurde niet tijdens het varen, maar kwam soms voor wanneer de kite in het water crashte. Zie foto.
image

Highend van de kite ben ik nog niet echt tegen gekomen. Had bij 24 knoop nog voldoende depower over. Lowend lag voor mijn 95 kg rond de 15 knp. Van uitgaande dat de stelregel 1 knoop per 5 kilo is, dan klopt de windrange aardig.

Windrange tabel voor 75 kg rider:
6m2:    18-37knp
8m2:    16-33 knp
10m2:   14-28 knp
12m2:   10-23 knp
15m2:   08-20 knp

Conclusie:
De Chrono is een kite dat  prima te gebruiken is voor wave en Freestyle, maar blinkt uit in het segment waarvoor Takoon hem bedoeld heeft. De kite is door zijn doordachte concept, de positie van de truts en het platte midden profiel,  uitstekend geschikt voor old school/hangtime/freeride en eventueel voor races. De goed afgewerkte bar en grote windrange geeft de kite een groot inzetbereik. De kite wordt erg kompleet geleverd en ziet er SUPER gelikt uit. Zeker meer dan het testen waard.

Met dank aan www.vliegerop.com en www.takoon.com


Totaal:
starstarstarstarstar
Kwaliteit:
starstarstarstarstar
Springen:
starstarstarstarstar
Upwind:
starstarstarstarstar
Depower:
starstarstarstarstar
Veiligheid:
starstarstarstarstar

Wie vaart hiermee?
16 Reacties
  • Morres op 01 October 2009 @ 09:39
    Meld dit bericht aan de moderator
    aerodynamic shape...joh...hahahaha
  • Reflex op 01 October 2009 @ 17:56
    Meld dit bericht aan de moderator
    Tja er zijn kites die dat niet hellemaal kunnen zeggen. *Kuh..sigma...Kuh* image
  • Morres op 01 October 2009 @ 18:49
    Meld dit bericht aan de moderator
    hehehe
  • Michiel. op 07 October 2009 @ 09:48
    Meld dit bericht aan de moderator
    Weer een mooi verslag HJ image
  • op 09 October 2009 @ 10:03
    Meld dit bericht aan de moderator
    sigma rules!!!!
  • Michael van der Hoek op 09 October 2009 @ 10:55
    Meld dit bericht aan de moderator
    indeed sigma rules :D
  • Morres op 09 October 2009 @ 14:40
    Meld dit bericht aan de moderator
    Moet je eens een echte kite aanrakenimage
  • bitburger op 09 October 2009 @ 16:36
    Meld dit bericht aan de moderator

    Die sigma kites waren wel de zieligste dingen in de kitegeschiedenisimage

  • hijo del viento op 09 October 2009 @ 17:06
    Meld dit bericht aan de moderator
    Dat vonden ze van de Gebr Wright ook!! Tja de rest is geschiedenisimage
  • Reflex op 09 October 2009 @ 21:39
    Meld dit bericht aan de moderator
    Maar Hijo de sigma kites zijn nu ook geschiedenis maar niet zo goed uitgevallen vergeleken met hun vliegtuig image
  • hijo del viento op 09 October 2009 @ 22:59
    Meld dit bericht aan de moderator
    Hoe lang heb jij ingevroren gezeten??
  • Spoon op 12 October 2009 @ 10:08
    Meld dit bericht aan de moderator
    ach joh laat ze lekker lullen :)

    als ik lekker kan varen met mijn sigma en om me heen andere kites uit de lucht zie flikkeren dan weet ik toch dat het (ok misschien niet de beste maar) zeker niet de slechtste kite is.
  • Geen foto
    josha op 12 October 2009 @ 20:58
    Meld dit bericht aan de moderator

    ik vind een sigma ook best relaxt hoor, t gaat erom wat jij er van vind:)
  • Naishflow op 12 October 2009 @ 21:36
    Meld dit bericht aan de moderator
    kom op allen, iedereen zn eigen mening.

    lataah
  • Hard2Handle op 31 October 2009 @ 09:56
    Meld dit bericht aan de moderator
    dacht dat dit een review was voor Takoon???image 


    Review ziet er goed uit Henk Janimage, maar de foto's kun je niet bekijken.
  • (HJ) MINI-ME op 02 November 2009 @ 16:59
    Meld dit bericht aan de moderator
    H2H.... Ik heb het review aangepast en de foto's toegevoegd.
Je dient eerst in te loggen voor je een bericht kunt plaatsen





Gebruikers Online 146 gasten 0 leden

© 2002 - 2024 Kitehigh