Kite Marktonderzoek

Boterham

Geen avatar

Berichten: 14
Maart 13, 2007, 21:15:58
edit2Rapporteer  
Voor mijn afstuderen onderzoek ik de kitesurfbranche (NL- wereldwijd). Er is vrij weinig informatie zo op internet te vinden dus ik zal veel zelf moeten doen. Nu las ik op de kitehigh fora dat er meer mensen zijn geweest die ooit onderzoekjes hebben gedaan naar kiten.

Mijn vraag voor die mensen (of die die mensen kennen): hebben jullie gegevens over marktgrootte, -groei, omzet, etc over de kitesurfbranche?

Alvast bedankt,

Eddie
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Maart 13, 2007, 21:43:07
edit2Rapporteer  
Omzet wordt genoems van 40 miljoen : http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=9719.msg85959#msg85959

mar of hier echt onderzoek naar is gedaan betwijfel ik.
Hetzelfde geldt voor het aantal kitesurfers. Dit is ook bijna niet te achterhalen.
kitestertje

Berichten: 1132
Antwoord #2 Maart 13, 2007, 21:43:59
edit2Rapporteer  
dat word dan een lekker lastig onderzoek loser
Boterham

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #3 Maart 13, 2007, 21:49:48
edit2Rapporteer  
Daarom zoek ik ook mensen die dit eerder gedaan hebben. Als het wiel al bestaat...
Alferink

Berichten: 1730
Antwoord #4 Maart 13, 2007, 21:52:35
edit2Rapporteer  
Benader importeurs, NL, DU, FR etc, kijk wat je daar uit kan krijgen.

Bezoek kitespots, interview mensen, vraag of ze lid zijn van kitehigh/hanglos, dan weet je procentueel wat de verhouding is, en kan je grof bekijken wat het aantal kitesurfers is, is alleen dan wel alleen nederland (/belgie).

Wees creatief,

en kom op... een kant en klaar iets... voor je afstuderen.....
Boterham

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #5 Maart 13, 2007, 21:55:55
edit2Rapporteer  
Wees creatief,

en kom op... een kant en klaar iets... voor je afstuderen.....

Als er al informatie is zou ik toch gek zijn om dat niet te gebruiken, en ja, ik ga interviewen bv. op de season kickoff dus dan krijg jij een mooie enquete om in te vullen Wink
Ricardo

Berichten: 1037
Antwoord #6 Maart 13, 2007, 22:16:46
edit2Rapporteer  
Hee dude, benadering van importeurs kan misschien heel interessant zijn. Daar hebben ze in ieder geval info over hoeveel kites er verkocht zijn per jaar in NL en hoeveel er wereldwijd verkocht zijn. Als je dan kijkt hoeveel kites een kiter gemiddeld per jaar koopt (kun je bijvoorbeeld onderzoeken door je enquete) kun je zo een schatting maken van hoeveel mensen deze sport in NL beoefenen.
Leander

Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #7 Maart 13, 2007, 22:21:31
edit2Rapporteer  
Aantal kiters kun je niet achterhalen, want je hebt ook een tweedehands markt. Sommigen hebben meerdere malen kites gekocht, of uit duitsland gehaald, gebruiken materiaal van anderen, hebben kites op zolder liggen, etc..
Dit zal je toch moeten inschatten door wat alferink zegt, te bepalen hoeveel kiters procentueel gezien op het forum hier een account hebben aangemaakt. aan de hand daarvan zou je heel voorzichtig een schatting kunnen maken (nadat je op 40 spots 1000 mensen hebt ondervraagd.)
Boterham

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #8 Maart 13, 2007, 22:39:11
edit2Rapporteer  
Marktomvang aan de verkopen relateren, met een schatting van de 2e handsmarkt daarbij... moet dan wel tot een redelijk gis komen. Thanx voor de ideeen alvast!
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #9 Maart 13, 2007, 22:53:39
edit2Rapporteer  
Ik zou in eerste instantie zo snel mogelijk emails de deur uit doen naar alle kite importeurs / kitewinkels / dealers die je kunt vinden.

Kijk ook eens naar dealers in duitsland en vraag of je daar info kan krijgen wat en hoeveel er naar nederland verzonden wordt, gezien veel nederlanders ook in duitsland kopen.

Ga eens bellen naar shops en vraag of je wat intervieuws mag houden, staat altijd goed. Gewoon babbelen over veranderingen in de scene, leeftijdverloop, prijzen, merken etc.

Stel gewoon eens heel veel grafieken op:
aantal shops in NL
aantal shops in BENELUX
aantal kitemerken
aantal boardmerken
aantal kitesurf sites in NL
aantal evenementen

en dan van alles 20 jaar terug 10 jaar terug nu en verwachting over 10 jaar, staat wel vet Grin

En als je je onderzoek en verslag af hebt, post je het dan wel hier? ;-)
Erik de Berik

Berichten: 641
Antwoord #10 Maart 13, 2007, 23:34:20
edit2Rapporteer  
Schrijf de kitemerken zelf aan ,kijk even op hun websites onder contact/public relations en stel je vragen en waarvoor je het doet.En natuurlijk het eindresultaat willen we graag hier zien op Kitehigh/Hanglos.

Sucses  ThumpsUp
Maartenvanb
Gast
Antwoord #11 Maart 14, 2007, 02:37:35
edit2Rapporteer  
Hej,

Ik heb eind 2006 een bedrijfstakanalyse gehouden over de bedrijfstak 'detailhandel watersportartikelen'. Ook hierbij was het erg moeilijk adequate informatie te vinden. Misschien dat je naast de importeurs ook vak/brancheverenigingen in kunt schakelen.

Succes! ThumpsUp

Maarten
kitesurfer2000

Berichten: 29
Antwoord #12 Maart 14, 2007, 06:49:00
edit2Rapporteer  
Wat ook interessant is is om te kijken hoe de prijzen in Nederland kunstmatig hooggehouden worden door een bepaalde partij. (er heeft laatst nog hier een stuk over gestaan, ff zoeken)
Harm

Berichten: 865
Antwoord #13 Maart 14, 2007, 13:48:12
edit2Rapporteer  
ik heb wat cijfers voor meer info ff een pm of mailen
Boterham

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #14 Maart 14, 2007, 16:37:20
edit2Rapporteer  
@Jarno: Intervieuws met eigenaren, zeker interessant en het verloop van winkels en scholen ook een indicatie van de groei.

@Erik: kan tzt wel wat op de site zetten

@Maarten: Heb je al (kite) shops in kaart gebracht?

@kitesurfer2000: heb ik gelezen ja, is het uitzoeken waard...

@Harm: heb je gemaild.
Maartenvanb
Gast
Antwoord #15 Maart 14, 2007, 17:48:11
edit2Rapporteer  
Hej,

Nee, heb geen shops in kaart gebracht. De analyse was meer gericht op de watersport in het algemeen.

Gr.

Maarten
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.