WIE is er gisteren "bekeurd" op strand Oostvoorne?

El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #25 Maart 09, 2009, 15:36:16
edit2Rapporteer  
Ik heb even overleg gehad met een kennis die zelf pliesie is, die zit zich hierover NOGAL op te vreten.

Even een quote:
"Het autostrand: de palen zijn duidelijk heeft alles met natura 2000 te maken. Daar gaan de Boswachters op handhaven en de politie op het water. (voor de politie komt zelfs een speciale boot (is er nog niet) om dit te bekijken, maar dan hebben we het ook over de zandplaat voor de slufter en de aardappelbult voor de brouwersdam).
De boswachters zijn aangewezen om hiervoor prenten te schrijven. ik vroeg vorige keer aan zo'n vent waar ze  nou voor schreven. Ik dacht zelf 461 (verboden toegang) maar hij had het over een economisch delict. Dat kan wel, maar voor een Economisch delict heb je opzet nodig of bedrijfsmatigheid en dat hebben kiters niet. Dus dat gaat heel lastig worden voor hun om dat hard te krijgen. Ik denk dat ook dat ze snel zullen gaan terug pakken naar 461 en dat er op alle paaltje een bordje komt te hangen van verboden toegang (verplicht in de wet anders hebben ze niks) en dan krijgen we een prent van 60 euro.

Daarnaast mogen ze je vragen om een id bewijs. Dat mag zelfs een medewerker van parkeerbeheer. Als je daar niet aan voldoet komt de politie welke je een prent (60 euro) geeft  voor je id plicht. Dit mogen ze dus gewoon.

Maar.... er is een uitspraak van de hoge raad welke zeggen dat er van een watersporter (lees speedboot, zeilboot, jetski) niet kan worden verwacht dat hij een id bewijs bij zich draagt. Hier is dus een uitzondering voor gemaakt en deze groep mensen mogen hun id dus gewoon in de auto hebben of op de camping in de buurt. Voor kiters is er nog niks geregeld, maar ik denk zelf dat we onder die groep vallen.

Dus een korte samenvatting: zoalang je kite tussen de palen zonder opzet kunnen ze je alleen een prent geven voor 461 als dit kenbaar is gemaakt met borden. Zo niet niks... en je mag je id bewijs gewoon in de auto laten liggen. Als hij daar maar wel ligt want verder kan je het echt niet rekken..."

Dus Cozmo, er is hoop. Ik ben zelf overigens niet voor het varen in het Vögel Sperr Gebiet, omdat dat niet mag. Mss ben ik een uitzondering, maar ik vind het geen reden om daar te gaan niksten "omdat het zo lekker vlak is".
Cozmo

Berichten: 199
Antwoord #26 Maart 09, 2009, 15:57:15
edit2Rapporteer  
El Rudo, laat het duidelijk zijn dat ik niet met opzet in het vogelgebied vaar. Echter was er met deze windrichting geen ontkomen aan vanaf de normale startplaats voor kiters om tussen de palen door te steken. Na een aantal rakjes gevaren te hebben en er achter te zijn gekomen dat hoogte lopen niet heel erg snel ging ben ik over het strand gaan lopen. Ik had net iets van 100 meter afgelegd en wilde weer het water ingaan zodat ik de ruimte had en bij de palen weg kon blijven toen hij mij aan hield.

Ik weet niet of je mer OR vaart El Rudo (een wit grijs oranje kite) maar in dat geval zat je zelf ook achter de palen.

Verder heb ik de groene meneer er op gewezen dat er 1 bord leeg staat op het pad richting strand en dat ik niet de bordjes verboden toegang heb gezien op de palen. Achteraf heb ik nog eens gekeken en zag ik dat ze alleen maar op de eerste 3 palen geplaatst waren. En daar heb ik duidelijk niet gevaren. Ik ben alleen in de buurt van de laatste 2 palen gekomen.
Cozmo

Berichten: 199
Antwoord #27 Maart 09, 2009, 16:04:16
edit2Rapporteer  
Oja, de persoon die mij aan hield is van Zuid-Hollands landschap.

www.zuidhollandslandschap.nl
JO'Neill

Berichten: 538
Antwoord #28 Maart 09, 2009, 16:10:09
edit2Rapporteer  
Met de OR was niet Rudo...ikzelf kwam ook in het vogelgebied...en niet omdat t zo lekker vlak is..want met hoogtij is t niet vlak daar...maar ook omdat er geen ontkomen aan is met die windrichting...daarnaast was t zo druk tussen de palen dat ik vaak zat niet eens kon keren omdat er 1 of 2 of 3 of meer kiters achter mij zaten...gebaar maken om te keren heeft dan ook geen zin meer.....
Zomer maar naar brouwersdam denk ik..want ik vond t gister al druk..terwijl t nog niet eens druk was zoals we t in de zomer daar kennen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #29 Maart 09, 2009, 16:10:33
edit2Rapporteer  
Cozmo ik was er niet maar idd om hoogte te lopen met vage wind is het wel enorm lastig om niet in dat gebied te komen. Ik ben zelf ook wel eens een meter of 50 (of was het honderd) voorbij die palen geweest, ook om veilig te kunnen gijpen. Als de wind in eens weg zakt dan kan je er ook terecht komen, allemaal begrijpelijk.

Ik heb het vooral over mensen die met hoog tij helemaal tegen de dijk tussen de playa en het Oostvoornse meer komen, en daar dan ook blijven rond hangen. Ik begrijp dat niet, dan ben je niet van plan om het autostrand te handhaven.

Pech dat je je ID niet bij je had, en ONTZETTEND NEUKERIG van die BOA om je daar dan op te pakken.
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #30 Maart 09, 2009, 17:14:17
edit2Rapporteer  
Heee niet lullig bedoeld maar dit is nu juist de reden dat ze die palen hebben neergezet. Weinigen hieden zich (onbewust) aan de toegestane gebieden en vlogen vrolijk tussen de niet  te vinden beschermde vogels door!? De palen waren de oplossing van de boswachters en zijn helaas bijna niet te missen als je crasht, maar niemand kan zeggen dat ze niet weten waarom ze er staan. Bij de parkeerplaats staat een levensgroot bord met exact erop waar je wel en niet mag kiten. Ik heb hem vorige week ook pas voor het eerst bekeken.

Ik wil nog heel lang op deze spot blijven kiten maar als we zo doorgaan zullen die boswachters het echt gaan winnen. Wees wijs, als je te dicht in de buurt van de palen komt, stap voor je veiligheid af (je kunt er makkelijk staan) en loop even upwind. Krijgen we ook geen gezeik met nog meer boswachters in speciaal aangeschafte boten om kiters komen pesten.

Pfff ik lijk wel een moraalridder maar laten we deze plek niet vekloten omdat we te lui zijn om even (hoogte) te lopen.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #31 Maart 09, 2009, 18:52:10
edit2Rapporteer  
@ Fly like hell: Amen  ThumpsUp
Op dit moment zijn er gesprekken gaande met de beheerder om de bewuste palen alsnog te verwijderen.
inzet van het gesprek: de palen zijn gevaarlijk en kitesurfers blijven ook zonder die palen weg uit het verboden gebied.
het wordt een beetje "lastig" aannemelijk te maken dat ( omdat kitesufers het nu al niet doen ) wanneer de palen weg zijn er geen kitesurfers in het verboden gebied komen.
JO'Neill

Berichten: 538
Antwoord #32 Maart 09, 2009, 19:09:28
edit2Rapporteer  
Mee eens....maaar....
Zoals ik al zei is er soms geen ontkomen aan om voor de palen nog om te draaien omdat er andere kiters achter je zitten....
Normaal of als er bijvoorbeeld gele boeien zouden liggen waar nu palen staan kun je nog je kite onderlangs doorloopen om zo toch te kunnen keren...of een stuk downwind gaan (maar dat lukt ook niet want die palen komen dan toch wel snel dichterbij..
Maar met die palen ga ik dat liever niet riskeren.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #33 Maart 09, 2009, 19:17:20
edit2Rapporteer  
Mee eens....maaar....
Zoals ik al zei is er soms geen ontkomen aan om voor de palen nog om te draaien omdat er andere kiters achter je zitten....

Bij een rood stoplicht rijd je ook niet door omdat er iemand achter je aan rijdt. Op de grens is er maar 1 juiste mogelijkheid: stoppen. Neemt niet weg dat ik je argumentatie goed kan volgen en mezelf er ook wel eens op betrap dat ik "ff doorschiet" ( zeg maar"een oranje stoplicht meepik")
Maar als je nu @ Oostvoorne het natuurgebied invaart is dat zoiets als door het rode stoplicht rijden terwijl er een agent met camera bijstaat en dan morgen het politiebureau inlopen om te gaan praten over het weghalen van die stoplichten. Snappie?
Le Ber

Berichten: 184
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #34 Maart 09, 2009, 19:24:25
edit2Rapporteer  
Bij een rood stoplicht rijd je ook niet door omdat er iemand achter je aan rijdt.

Daarentegen zet men ook geen stoplichten neer op idiote plekken....

Ik weet dat 'we' de discussie natuurgebied al verloren hebben maar kom op zeg. Je kijkt gvd uit op de goorste, lelijkste industrie van het land en dan moeten die paar voetbalvelden ondiep water dat compenseren.

EDIT: Ik probeer het varen in de vogelzone niet goed te praten, ben zelf gisteren zo ver het strand opgegaan, maar je wil toch starten waar wat mensen zijn om je kite te launchen etc.... misschien moeten we met een groepje het goede voorbeeld geven en nog verder het strand af lopen.
JO'Neill

Berichten: 538
Antwoord #35 Maart 09, 2009, 19:27:20
edit2Rapporteer  
Nee dit is niet te vergelijken vind ik....
Bij autorijden heeft iedereen zn rijbewijs...en die iedereen weten dat ze moeten anticiperen...dus een rood stoplicht zien ze al snel aankomen en ze weten dan dat ze rekening moeten houden met de genen voor en achter hun...

Bij een spot zoals oostvoorne zijn zoveel beginners die nog meer bezig zijn met t blijven staan op hun board en dus weinig rekening houden met de kiters voor en achter hun (maak t vaak mee dat je achter iemand vaart die dan zonder te kijken ineens zn kite vol de andere kant opstuurt)
En die beginners hebben dan geen instructeur die dan even voor jou op de rem trapt...zoals het wel bij beginnende autorijders gaat (dus die nog geen rijbewijs hebben maar les krijgen)

Dus dan krijg je zeker wel van dit soort situaties waarbij je dan niet zomaar even kunt stoppen...en voor je eigen veiligheid! toch maar even "door rood rijd"..omdat je weet dat er toch geen auto van rechts kan komen die je vol van de zijkant raakt en dat als je stopt kans hebt dat er een andere kiter door je lijnen vaart en je beiden tegen een paal aanvliegt...met verdere gevolgen van dien...
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #36 Maart 09, 2009, 20:02:30
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal!

Het is denk ik wel van belang om NIET in de verboden zone te varen mannen.
Ik ben bang dat er veel boetes uitgedeeld gaan worden deze zomer.
Mauro

Berichten: 134
Antwoord #37 Maart 09, 2009, 20:17:15
edit2Rapporteer  
Ik sluit me helemaal aan bij Jo'Neill.. We moeten kiten niet gaan vergelijken met autorijden. Ik zal zelf niet ontkennen dat ik ook in de verboden zone kom. Vaak omdat ik me niet op mijn gemak voel tussen beginners die staan te stuntelen om op hun board te blijven staan, dat ik toch even de vrije ruimte op moet zoeken om zo meer hoogte te lopen. Het hoogwater van gisteren maakt het gewoon lastiger om de vrije ruimte te vinden.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #38 Maart 09, 2009, 20:18:26
edit2Rapporteer  
zoals gezegd: "ik rijd zelf ook wel eens door oranje" ( ik ben dus zeker niet het meest brave jongetje van de klas)

Toch is misschien wel eens goed om te kijken naar de huidige daadwerkelijke situatie want het is en blijft op dit moment een belangrijk onderwerp van discussie:

De tegenstanders van de palen zeggen: die palen moeten eruit. De palen vormen een onnodig risico voor de kitesurfers. Leg in de plaats van palen een stel boeien ter afscheiding. de kitesurfers blijven toch wel in hun eigen gebied.  Met die boeien werkt het ook heel goed. Helaas kunnen de tegenstanders van de palen het bewijs dat kitesurfers ondanks de palen het natuurgebied invaren niet weerleggen.......

De mensen die de palen hebben geplaatst motiveren dit door te zeggen dat dit de beste manier is om kitesurfers uit het natuurgebied te weren. Zelfs nu de palen er staan gaan er nog regelmatig kitesurfers het verboden gebied in. Als een kitesurfer die palen niet kan ontwijken heeft de kitesurfer onvoldoende contrôle over zijn/haar materiaal en is het zowiezo de vraag of je het kitesurfen moet toestaan op locaties die ook voor anderen toegankelijk zijn......


Voordat er straks mensen boos op mij worden: ik speel hierbij ook maar een beetje de "advocaat van de duivel" , één en ander moet je niet zo zwart wit zien. Ikzelf ben van mening dat die palen eruit moeten en dat kitesurfers zich wel degelijk bekommeren om "natuurwaarden en "verstoring" . Maar toch is bovenstaande wel de realiteit. Wil je als kitesurfer @ Oostvoorne  kiten zonder palen? Blijf uit de buurt van die palen kom absoluut niet in het natuurgebied het enig echte overduidelijke bewijs dat die palen niet nodig zijn en dus door boeien vervangen kunnen worden.......




Micky

Berichten: 4101
Antwoord #39 Maart 09, 2009, 20:22:22
edit2Rapporteer  
Wat een verhaal!

Het is denk ik wel van belang om NIET in de verboden zone te varen mannen.
Ik ben bang dat er veel boetes uitgedeeld gaan worden deze zomer.

Ik ben bang, heel bang dat dit echt gaat escaleren.
Het eerste (laten we hopen niet dodelijke) ongeluk is bij de eerste (zon) dag met 15 graden of meer
een zekerheid!
Ik zie die kite-scholen niet vierhonderd meter verder lopen om een veilige marche in te bouwen.
Wedden dat SBS of anderen dan opeens wel interesse hebben in een reportage.
Die bekeuringen kunnen mij verder mijn r**t roesten.
Als zo'n mafkees jou aanspreekt gewoon doen of je hem niet ziet, kan horen en gewoon doorgaan met hetgeen je aan het doen bent. Opzouten!
JO'Neill

Berichten: 538
Antwoord #40 Maart 09, 2009, 20:25:38
edit2Rapporteer  
@Idefixe: Het is ook niks persoonlijks en spreek jou hier ook niet op aan..maar probeer nu gewoon de situatie te schetsen zoals het nu is en gaat, om het voor jou ook wat makkelijker te maken om dit aan te pakken met de vogelbescherming e.d.

Dus..no offense.. Wink
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #41 Maart 09, 2009, 20:33:07
edit2Rapporteer  
Neem van mij aan dat op het moment dat er geen tot zeeeer weinig kitesurfers buiten kitezones komen of andere "rottigheid' uitspoken het werk van veel regiovertegenwoordigers enz echt veel makkelijker wordt.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #42 Maart 09, 2009, 21:07:05
edit2Rapporteer  
Goed om te horen dat de dialoog loopt voor verwijdering van de levensgavaalijke obstakels. Maar dat neemt niet weg dat playa als topspot reeds is verkloot. No way dat dat nog goed komt. Dat minuscule stukje water wat overblijft kan onmogelijk de kitepopulatie herbergen die er binnenkort weer aan de slag gaat. Face it....playa is ten dode opgeschreven als kite spot.
Ben bang dat dat ook @ da Sluf merkbaar zal zijn waar nu ook al te druk is.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #43 Maart 09, 2009, 21:14:04
edit2Rapporteer  
Eens Fer, tel daar bij op de goed PR die de sport blijft krijgen, en de productie van al die kitescholen, het wordt een heet jaar wat dat betreft.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #44 Maart 09, 2009, 21:17:33
edit2Rapporteer  

Ik weet niet of je mer OR vaart El Rudo (een wit grijs oranje kite) maar in dat geval zat je zelf ook achter de palen.


dat was ik.
<-------------------------------

Ook voor mij was het soms onvermijdelijk om buiten de palen te varen.
windrichting, hoogteverlies, mensen die achter je zitten en te laat keren. Tongue

desondanks probeer ik er zoveel mogelijk achter vandaan te blijven maar is gewoon onmogelijk.


spoetnik

Berichten: 762
Antwoord #45 Maart 09, 2009, 21:32:58
edit2Rapporteer  
Bij laag water blijft er helemaal geen ruimte over als je binnen te palen wilt blijven. Is het aan de "Rockanje" kant ook niet toegestaan om buiten de palen te varen??
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #46 Maart 09, 2009, 21:40:17
edit2Rapporteer  
ja, verder naar het zuiden mag je varen. bij pal aanlandige wind is de wind daar ook beter, het bewuste palenstuk ligt een beetje in de luwte van die vuilnisbelt op de sluf.
Doorlopen loont dus zeker.
Lex

Berichten: 4827
Antwoord #47 Maart 09, 2009, 21:42:06
edit2Rapporteer  
Ja daar gingen wij maar heen, je zou toch wel helemaal naar achter mogen lopen om achter alle drukte en palen het water op te gaan? Anders serieus tijd om een andere spot te zoeken, dan word het helemaal gestoord.

Edit: Thnx Rudo
HansNet83

Geen avatar

Berichten: 172
Antwoord #48 Maart 09, 2009, 21:52:03
edit2Rapporteer  
Is het aan de "Rockanje" kant ook niet toegestaan om buiten de palen te varen??

Dat is ook mijn vraag. Als er aan de Rockanje kant meer ruimte is, danwel wordt gecreerd ... dan is het een kwestie van 3 minuten verder lopen en je bent van heel het gezeik af. Laat die palen bij het vogelgebied (rechts) staan ... en probeer ze links weg te krijgen ... dan "verliest" er niemand.
dagmartijn

Berichten: 59
Antwoord #49 Maart 09, 2009, 21:57:21
edit2Rapporteer  
Dat die palen neer zijn gezet op het autostrand (voorheen een van de beste, beginners, spots in Nederland) is natuurlijk te gek voor woorden.  ThumpDown

Dat een of andere moraalridder met een groen pakje aan dan ook nog eens gaat eisen dat je je i.d. bij moet hebben is natuurlijk helemaal te gek. En je kan niet zomaar willekeurig iemand uitkiezen die je gaat opschrijven. Wees dan ook consequent en schrijf iedereen op.  ListenToMe

@ Cozmo: ik zou zeker in bezwaar gaan. Uit ervaring weet ik dat dit nog wel eens kan werken.
Als je geen geeltje hebt gekregen van de agenten die ter plaatse zijn geweest dan is de kans groot dat hij niet doorgaat (weet ik ook uit eigen ervaring).

En voor de volgende keer:
een boa is altijd verplicht zich te legitimeren wanneer jij daarom vraagt! Heb je het de eerste keer niet goed gezien, dan moet hij het gewoon nog een keer doen.
Dit geld trouwens ook voor agenten wanneer zij bijvoorbeeld niet in uniform zijn of je vertrouwt de zaak gewoon niet. Echter....hun naam hoeven agenten nooit te geven. Er word gewerkt met dienstnummers en dit dienstnummer correspondeert met hun naam.

Hopenlijk blijven verder incidenten uit!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.