last van mijn ogen

sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Mei 07, 2009, 01:20:21
edit2Rapporteer  
Afgelopen 4 dagen op het water gestaan. (slufter, scheef, oostvoorne, rockanje)

Ik merk dat ik na elke sessie (altijd al last van gehad) last heb van mijn ogen, dikke opgezwolle rode ogen die nogal gevoelig zijn.
Zijn er meer mensen die er last van hebben? Zou het komen door het UV van de zon?
Ik doe mijn ogen niet open onder water
Collega van me zei dat ik misschien lasogen heb.

http://www.arboportaal.nl/beroepsziekten/ogen/lasogen.
Hoofdpijn heb ik ook soms.

Herkennen jullie dit na een lange dag kiten (dinsdag was ik 7 uur op het water)
Zou een zonnebril helpen?
Zo ja watvoor?

Thijs
bredo

Berichten: 593
Antwoord #1 Mei 07, 2009, 01:38:07
edit2Rapporteer  
Ik herken het wel, maar ik vaar zelf op zee! In dat geval heb ik last van al dat opspattend zeezout in mijn ogen..... Na een kitesessie heb ik moeie ogen en de volgende dag voelen ze wat opgezwollen aan.

Toevallig vandaag een speciaal brilletje gekocht tegen water en uv licht. Ik hoop dat het werkt. Ik heb m van pollaroideyewear of zoiets.

Je hebt ze ook van seaspecs.

Groet edo
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #2 Mei 07, 2009, 01:50:15
edit2Rapporteer  
ik vaar ook vaak op zee, scheveningen en slufter zijn behoorlijk zee hoor Smiley
crashes met een dure bril op lijkt me niet zo fijn, of hij raakt snel kwijt of hij breekt ofzo??
watvoor bril heb je precies gekocht? en speciaal voor het kiten?
 
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #3 Mei 07, 2009, 02:56:04
edit2Rapporteer  
Iedereen heeft daar wel eens last van.

Alles droogt op en in de auto of op het strand wil je wel eens in je ogen wijven waardoor je het achter gebleven zout van je gezicht en zand op je handen ook in je ogen veeg.

Een fles met water mee nemen en je gezicht even wassen als je niet op het water ben scheelt al een heel klein beetje maar is zeker geen oplossing.

Een bril scheelt een hoop, met een goede band blijft je bril wel zitten.
Het nadeel is dat een bril kan breken bij een harde crash en de scherpe kanten littekens kunnen veroorzaken.

net als bredo heb ik ook de Seaspecs en een goedkopere versie daar van.

"vergeet je je oren niet"
 

FunkyoneNL

Berichten: 834
Antwoord #4 Mei 07, 2009, 07:24:47
edit2Rapporteer  
Ik gebruik een Seaspecs deze is gemaakt voor het kitesurfen!
FlyHighCo2

Berichten: 42
Antwoord #5 Mei 07, 2009, 07:54:33
edit2Rapporteer  
Hey, ik las even dat je last had van je ogen.. Ik zag een paar keer op internet zonnebrillen die je ogen helemaal bedekken, net zoals van die duik brillen het leek een beetje op http://www.kiteboard.com.au/images/squid.jpg ( ook voor kitesurfers ) maar dan helemaal bedekt.

Misschien dat je even op een kiteshop site moet gaan kijken, volgens mij heeft elke kiteshop wel zo'n bril.

Succes verder  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Mei 07, 2009, 09:15:48
edit2Rapporteer  
Als je van de NL zon lasogen krijgt (tenzij je er direct inkijkt Tongue) moet je serieus eens naar de oogarts gaan. Dat klinkt niet goed Undecided

Ik denk wat O zegt, je hebt gewoon last van het zout in de zee. Heb ik ook. Je kunt daar middeltjes voor halen.
Maar die verminderen alleen het resultaat, maar voorkomen niet.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Mei 07, 2009, 10:13:22
edit2Rapporteer  
Had je zonnebrand op?

Sommige soorten lopen namelijk uit als ze nat worden en als dat dan in je ogen komt krijg je geheid brandende ogen.
Die voor baby's en kleine kinderen zijn meestal t meest watervast.
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #8 Mei 07, 2009, 10:46:44
edit2Rapporteer  
Ik denk dat je eigen afspoelen met een fles zoet water ook al helpt. Dit doe ik altijd en heb nog nooit last van mijn ogen gehad. Tuurlijk zullen sommigen er meer gevoellig voor zijn maar zou het toch eens proberen. Ik kan me namenlijk voorstellen dat je niet graag met een bril op kite.
FlyingBee

Geen avatar

Berichten: 55
Antwoord #9 Mei 07, 2009, 11:18:36
edit2Rapporteer  
Als je een bril op zet doe dan het touwtje van je wedsuit aan de bril vast maken want ik heb er paar dagen geleden 1 van 120 euro uit het water gevist AMEN.
Hoewel ik die toch niet gebruik haha maar wie weet .
Cheers
wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #10 Mei 07, 2009, 11:40:54
edit2Rapporteer  
Lasogen komen weldegelijk voor bij (nederlandse)watersporters.
de permanente schittering op het water is de oorzaak. vergelijkbaar met sneeuwblindheid:

http://www.registeropticiens.nl/oogzorg/0/hoe-beschermt-u-uw-ogen-tegen-uv-licht
(Tekst is subjectief, want leverancier. )
"Zonnestralen bestaan voor 2% uit ultraviolet licht. Dit UV-licht kan schade toebrengen aan uw ogen, zeker bij grote hoeveelheden zonneschijn. Als u bijvoorbeeld op de wintersport uw ogen niet beschermt, kunt u sneeuwblindheid oplopen. En ook bij intensieve watersport kan UV-licht ertoe bijdragen dat uw ogen overgevoelig worden. Op latere leeftijd kan mede door UV-licht de ooglens vertroebelen. Het netvlies kan zelfs schade oplopen door intensieve straling. Kortom, uw ogen verdienen de bescherming van een kwaliteitszonnebril met UV-filter. Wij hebben ze in diverse ‘beschermingsfactoren’ en materialen, natuurlijk ook op uw sterkte. En let op: ook contactlenzen kunnen worden uitgevoerd met een volledig onzichtbaar UV-filter"
gijsv2

Berichten: 248
Antwoord #11 Mei 07, 2009, 11:49:24
edit2Rapporteer  
seaspecs,

ideaal hoe hard je ook crashed, ze blijven op je hoofd zitten!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #12 Mei 07, 2009, 11:52:23
edit2Rapporteer  
Lasogen komen weldegelijk voor bij (nederlandse)watersporters.
de permanente schittering op het water is de oorzaak. vergelijkbaar met sneeuwblindheid:

Klopt, vooral bij zeilers met witte zeilen e.d.
Maar als er veel chop is (en dat is er als het stevig waait) is die schittering van het water echt te verwaarlozen. En als je eens rond de evenaar gekite hebt weet je pas wat echt fel licht is, dat is hier maar peanuts. Daar draag ik wel vaak een seaspec achtige bril. Anders wordt je echt gek Cool

Tevens haal je een link op van een belanghebbende partij voor al die UV licht middelen, nooit zo heel betrouwbaar Tongue
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #13 Mei 07, 2009, 12:56:42
edit2Rapporteer  
Absoluut een lichte vorm van lasogen in combinatie met zout water en bepaalde intensiteit van de schittering van het water.
Bijna altijd rode oogjes na het kiten, maar met bepaalde windrichtingen waarbij je tegen de schittering op het water in moet kijken ook aardig last van branderige ogen. Op zonnige dagen altijd goed merkbaar wanneer ik op het water heb gestaan.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #14 Mei 07, 2009, 13:58:09
edit2Rapporteer  
Heb vroegaaah, toen er nog echt chloor in de zwembaden zat, altijd last van m'n ogen gehad met waterpolo. Middeltje hiertegen was vaseline. Smeert het dunnetjes in de ogen en geeft daadoor een beschernlaag op het vlies. Zou met zoutwater ook bescherming moeten geven. Kan in ieder geval geen kwaad.
Nadeel van een bril is dat ie vazig wordt door zout na mate het water opdroogt.
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #15 Mei 07, 2009, 14:00:11
edit2Rapporteer  
Thnx voor de reacties!
Ik wil liever niet met een bril op kiten, het lijkt me niks.
Ik ga proberen mn gezicht te wassen met zoet water, kijken of het helpt.
En die vaseline truuk ook maar eens proberen.
Zo niet dan moet ik aan de bril.

Seaspecs?

Thijs
Mont

Berichten: 160
Antwoord #16 Mei 07, 2009, 15:38:29
edit2Rapporteer  
Seaspecs...!!
blijven goed zitten (raarste crashes meegemaakt). Met 1 hand vast/los te strappen.
rode ogen veel minder.

(ben geen Seaspecs pimp, gewoon tevreden user)
dimitri
Gast
Antwoord #17 Mei 07, 2009, 16:35:42
edit2Rapporteer  
Heeft idd bijna iedereen last van denk ik zo.
Over het bruine oog maar te zwijgen na een drukke dag Slufterhufters onder elkaar na een in de duinen BBQ Smiley

Brand en is ook aardig opgezwollen na zo`n avond sessie Smiley Smiley
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #18 Mei 07, 2009, 17:21:42
edit2Rapporteer  
Vandaag ook extreem rode ogen na vanochtend op de slufter te hebben gevaren. Vermoed alleen dat het niet door UV komt. Vanochtend namelijk meer bewolking dan zon gehad. Zal toch voornamelijk irritatie van zeewater en de wind zijn.

De truc met vasaline lijkt mij een beetje extreem. Vraag mij ook af hoe goed dat werken gaat. Kite zelf met lenzen en dat zou dan toch ook een soort van beschermend laagje moeten zijn. 
taunis2

Berichten: 105
Antwoord #19 Mei 07, 2009, 19:26:53
edit2Rapporteer  
Dit helpt ook een beetje.

Op Tarifa had ik in het begin ook altijd last van mijn ogen. (te veel zonlicht)
Eerst met een bril geprobeerd, maar dat sucks.

Toen met zwart sunblock onder mijn ogen (zeg maar op je wangen net onder de ogen) gedaan.
Helpt enorm.

Staat een erg raar, maar het helpt wel.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #20 Mei 07, 2009, 19:32:11
edit2Rapporteer  
ik zie af en toe ook echt helemaal geen moer meer. Mot dus ook maar eens zo'n bril scoren dan
Mr the Emperor

Berichten: 486
Antwoord #21 Mei 07, 2009, 21:31:48
edit2Rapporteer  
Toen met zwart sunblock onder mijn ogen (zeg maar op je wangen net onder de ogen) gedaan.

Vette rugby stylo.
sthr

Berichten: 81
Antwoord #22 Mei 07, 2009, 21:32:10
edit2Rapporteer  
Citaat
Thnx voor de reacties!
Ik wil liever niet met een bril op kiten, het lijkt me niks.
Ik ga proberen mn gezicht te wassen met zoet water, kijken of het helpt.
En die vaseline truuk ook maar eens proberen.
Zo niet dan moet ik aan de bril.

Seaspecs?

Thijs

Seaspecs, goeie zonnecreme...en veel water drinken als je de hele dag in de zon en zoutwater bezig bent!!!
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #23 Mei 08, 2009, 11:08:53
edit2Rapporteer  
Vandaag ook extreem rode ogen na vanochtend op de slufter te hebben gevaren. Vermoed alleen dat het niet door UV komt. Vanochtend namelijk meer bewolking dan zon gehad. Zal toch voornamelijk irritatie van zeewater en de wind zijn.

De truc met vasaline lijkt mij een beetje extreem. Vraag mij ook af hoe goed dat werken gaat. Kite zelf met lenzen en dat zou dan toch ook een soort van beschermend laagje moeten zijn. 

Tja, natuurlijk niet als je lenzen hebt. Zoals gezegt vroeger heel veel last van brandende ogen door chloor gehad en vooral nog lang nadat ik al uit het water was, tranen en zo. Toen werd mij dat trucje vertelt en het hielp.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #24 Mei 08, 2009, 11:38:10
edit2Rapporteer  
Het is minder belangrijk maar ik vergeet bijna dat  sommige schepen vervuild water dumpen of vervuild binnen water bij de stormvloed kering en nieuwe waterweg naar buiten komt stromen als het eb wordt.
Dan heb je nog het opspuiten van Maasvlakte II wie zegt dat wat ze gebruiken altijd even proper is.

Dus buiten de gewone zout,zand, uv licht  zal je soms ook al is dat minimaal toch ook een beetje met een super verdunde toxic water in aanraking komen.

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.