Kiteloop backroll steevast op oor landen... dat moet beter!

Sebas

Berichten: 65
Juli 23, 2009, 21:35:55
edit2Rapporteer  
Hee,
Vraagje. Ik probeer mijzelf een mooie hooked backroll kiteloop aan te leren, maar bak er weinig van. Ik word als een kanon afgeschoten, land regelmatig op mn oor en crash mn kite op dusdanige wijze dat ik nu al preventief aan het kijken ben voor een nieuwe.

Aantal vragen:
Bar:
Waar hou ik mn handen. Beiden aan een kant van de bar (of is dat alleen bij unhooked).
Waar staat de kite als ik backroll start en hoe snel dien ik de kite te loopen.
Ik oefen nu tegen golfjes, maakt backrollen easy waardoor ik denk dat loopen ook makkelijker gaat, maar is dit wel zo?
Ik krijg het advies met een kleine kite te beginnen, maar dit maakt de lift minder en kite wat sneller / minder controleerbaar. Morgen denk ik maar met een 11 te gaan varen (65 kilo) in Wijk.

Een goede tip voor een site is ook prima. Ik heb er al een heel stel gezien, maar daar zie je te perfecte kiteloops, superhoge jumps en argressieve stijl. Liever wat meer richting mijn stijl, lees: als een ouwe taart.

Hoor graag wat advies
Gr
Sebas
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #1 Juli 23, 2009, 21:45:59
edit2Rapporteer  
en krijg mn kite op dusdanige wijze dat ik nu al preventief aan het kijken ben voor een nieuwe.
die zin snap ik niet,

maar hier een paar tips. :
hoe je de bar beetpakt maakt niks uit.
een kleine kite maat het geheel wat makkelijker.
laat de kite een zoon klein mogelijke draaicircel maken,(hierdoor levert die minder kracht in een loop)
zet de kite op 11-1 uur  op het moment dat je 1 kant van de bar aantrekt aankanten en de backrol inzetten,  (niet inhouden bij het loopen gewoon in 1 keer hard door trekken)

als je tekort komt  moet je de backrol harder inzetten...

Succes  Wink
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #2 Juli 23, 2009, 21:49:56
edit2Rapporteer  
En nog een andere vraag: kun je al kiteloopen zonder backroll? Misschien daar eens mee beginnen? Dan leer je de timng en je kite beter kennen.

65kg en een 11m2 is wat Thomas al aangeeft erg groot om het te oefenen. En met een kleine kite te weinig lift is een kwestie van de juist techniek.

Succes!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #3 Juli 23, 2009, 21:51:32
edit2Rapporteer  
Ik zit ook een beetje tegen die kiteloop / backloop aan te hikken. De meeste tips die ik ( van verschillende kanten) krijg zeggen eigenlijk allemaal hetzelfde: eerst de backloop inzetten. Ben je halverwege met je lichaam dan vol je vlieger omgooien.
misschien dat je hier nog wat aan hebt.....
der Torch

Berichten: 488
Antwoord #4 Juli 23, 2009, 21:58:11
edit2Rapporteer  
hier een mooie slomo...


http://www.vimeo.com/1794699


veel kijken, in je kop prenten... en knallen...
der Torch

Berichten: 488
Antwoord #5 Juli 23, 2009, 21:59:01
edit2Rapporteer  
oh ja, vergeet die nosegrab niet he ;-)
Reflex

Berichten: 2313
Logs: 0 | 20 uur
Antwoord #6 Juli 23, 2009, 22:05:13
edit2Rapporteer  
Ziet er dus precies uit zoals Idefixe verteld. Bakcloop inzetten en als je de draai begint te maken aan je bar trekken.
Geronimo79

Berichten: 2552
Antwoord #7 Juli 23, 2009, 22:05:22
edit2Rapporteer  
Heb em net geleerd. Kiteloop los kan ik nog niet,. maar met backroll issie ook makkelijker begreep ik. Ohja met een 13m waroo.. dus groot... groot... godzilla was groot.

gewoon je kite wat depoweren als de kracht te veel is...
Mijn belangrijkste tip. laat je voorste hand los.. dat gaat veel makkelijker.

Eerste 10 keer en af en toe nog, doe ik em met een hele grote draaicirkel. ging prima. Ondertussen ben ik em wat meer gewend en doe em ook met kleinere draaicirkel.

zodra ik begin in te sturen en mn kite ongeveer op 11 uur heb begin ik met inzetten van de draai.. ben meestal ook al 90 graden minimaal gedraait voordat ik echt van het water los kom. en dan vol doorsturen. zolang je die ene hand maar los laat gaat et eigenlijk als vanzelf..

Gewoon eerste paar keer niet al te gepowered doen.. hielp mij erg veel.

edit (zo hoog doe ik em nog nie)
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #8 Juli 23, 2009, 22:07:25
edit2Rapporteer  
en een grote kite is niet zo agressief en gifitg als een kleine, daarom zou ik ook een grote aanraden .
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #9 Juli 23, 2009, 22:13:44
edit2Rapporteer  
Michiel... ik begin met een kiteloop backroll omdat die volgens mij makkelijker is. Tijdens een jump gaan loopen is wat freaky. Ben dus maar gaan backrollen erbij.


Goede tip El Bandito, was die nosegrab helemaal vergeten ;-)
 
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #10 Juli 23, 2009, 22:17:52
edit2Rapporteer  
en een grote kite is niet zo agressief en gifitg als een kleine, daarom zou ik ook een grote aanraden .

Dan moet hij wel kunnen loopen, en dat zijn er niet zoveel. Een Waroo 11m2 bijvoorbeeld 08/09 loopt supersnel met weinig pull. Ideaal om mee te oefenen. De Banditdos 10m2 bijvoorbeeld vereist een veel nauwkeurigere timing, en geeft veel meer boost in de loop. Je gaat er veel harder mee op je bek als bij de Waroo. Wainman Hawaii ook al zo''n heerlijk, ongecompliceerde loopmachine met relatief weinig boost.

Juist in het low-end met een kleine kite is het oefenen makkelijker.

Geronimo weegt zover ik weet 90kg+, dus die 13m2 voor hem is voor 75kg riders een 11m2 in dezelfde wind. En de waroo stuurt snel dus ik geloof dat zonder meer dat het met de 13m2 wel zou kunnen
Ocean Rodeo Rise08 12m2 is ook een relatief grote kite die nog te loopen valt. Wij zien Ron altijd als een yekko onder dat ding loopen!


@ Sebas: laag loopen is helemaal niet moeilijk in weinig wind. Zo ben ik begonnen. Dan is de kiteloop/backloop (een roll is een uitgehaakte backloop, maar met kiteloop is dat weer een F16 Tongue)

Je voelt dan veel beter aan wat je kite precies doet. En 2m is hoog genoeg om met de meeste kites (mits niet al te groot dus) al te loopen. Hoger moet je ook niet willen gaan met een kiteloop/backloop in het begin.

Overigens draait meesterlooper Ruben Len10 ook een trage backroll tijdens veel van zijn megaloops: zo houdt hij altijd de kite in de gaten wat die tijdens de loop doet voor de juiste timing Wink
I wish.......(still dreaming, and I always will be dreaming Roll Eyes Tongue)
onzin

Berichten: 451
Antwoord #11 Juli 23, 2009, 22:21:31
edit2Rapporteer  
ziet er niet zo moeilijk uit als je goed naar de film kijkt maar denk dat ik nog niet zover ben

@ michiel wat bedoel je met laag loopen
Lord of the Boards

Berichten: 869
Antwoord #12 Juli 23, 2009, 22:22:55
edit2Rapporteer  
Mijn ervaring is dat het erg helpt om eerst trage backrolls te oefenen. Kiteloop met backroll vind ik makkelijker dan zonder.
Kite naar 12 (dus niet vol insturen om zo hoog mogelijk te gaan), bar aantrekken, een trage backroll draaien en hard weer insturen. Vaak draai je namelijk te snel als je je kite erbij loopt, maar door ze eerst zonder loop (met lift van je kite) te oefenen krijg je meer gevoel voor de timing.
Als je er dan emotioneel aan toe bent om harde klappen te gaan maken, doe je eigenlijk hetzelfde. Pak je bar wel met je achterste hand bij het uiteinde, want dan draait je kite sneller. Kite naar 12, trage backroll inzetten. Alleen nu stuur je je kite niet in, maar trek je kijhard aan je achterste hand.
Je moet een trage backroll inzetten, want door het loopen van de kite, wordt je draai versneld. Een halve backroll is genoeg. De rest doet je kite wel. De bar met 2 handen aan een kant vasthouden is echt niet nodig. Als je maar door blijft sturen, wat er ook gebeurt.

Het is makkelijker te leren op vlak water. Landen gaat in ieder geval een stuk makkelijker en je hebt de lift van een golf echt niet nodig. Dat kan het zelfs moeilijker maken, omdat niet elke golf (dus ook niet elke afzet) hetzelfde is. Oefen eerst met een kleine kite zonder echt af te zetten met je board. Als je dit eenmaal kunt, kun je de loops steeds extremer maken door eerder te loopen, meer te poppen of een golf te pakken.

Dit is mijn ervaring. Misschien zijn er betere manieren, maar het belangrijkste is: Oefenen, oefenen, oefenen!

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Juli 23, 2009, 22:24:43
edit2Rapporteer  
@ michiel wat bedoel je met laag loopen

Met niet al te harde wind en een niet te grote kite een klein sprongetje maken van een meter of 1,5 - 2m hoog. Door minder te poppen kun je dat afregelen.

Vervolgens voelen (paar keer sprongetje maken) tot wanneer de kite je nog omhoog lift. Ken je dat punt, dan vlak daarvoor keihard aan een kant van de bar trekken (desnoods met twee handen aan een kant van de bar), en dan is er geen weg meer terug  Grin

Zeker met een kite als de Waroo erg makkelijk te doen, en geeft je inzicht in hoe je kite loopt.

Wil je nog iets voorzichtiger beginnen, loop je kite op vlak water tijdens het varen, en stuur gelijk een stuk downwind om de trekkracht te compenseren. Zo krijg je een idee hoe snel je kite loopt, en of het uberhaupt wel zin heeft.

Succes! ThumpsUp
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #14 Juli 23, 2009, 22:25:08
edit2Rapporteer  
Een machtige move vind ik! Ik zit er ook al een tijdje tegenaan te hikken, maar ik heb het lef (nog) niet. Hier nog een FS fillumpie. Specifiek over deze trick, met wat uitleg van Bubmann zelf...

http://www.vimeo.com/4761084
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #15 Juli 23, 2009, 22:25:42
edit2Rapporteer  
Een machtige move vind ik! Ik zit er ook al een tijdje tegenaan te hikken, maar ik heb het lef (nog) niet. Hier nog een FS fillumpie. Specifiek over deze trick, met wat uitleg van Bubmann zelf...
https://www.vimeo.com/4761084


Yeb, die supersnelle fps opname rockt met heer Bubmann
onzin

Berichten: 451
Antwoord #16 Juli 23, 2009, 22:32:29
edit2Rapporteer  
werkt het ook hetzelfde met een sle systeem?
der Torch

Berichten: 488
Antwoord #17 Juli 23, 2009, 22:35:46
edit2Rapporteer  
KOOO-NINGS!!
TtHoM@s

Berichten: 1558
Antwoord #18 Juli 23, 2009, 22:59:45
edit2Rapporteer  
@ 46 seconden.   die houding moet je hebben, dan komt de rest wel goed  Grin
Arnold

Berichten: 220
Antwoord #19 Juli 23, 2009, 23:09:34
edit2Rapporteer  
wat bij mij werkte ( met dank aan El Bandito voor de tip toen  ThumpsUp ) is de kite net voorbij 12 uur dan de rol inzetten en als je tegen de wind in kijkt de loop knal hard inzetten  Joepie

( ook geen hele backrol inzetten, maar een halve, de kite trekt je zelf om)
martin 404

Geen avatar

Berichten: 71
Antwoord #20 Juli 23, 2009, 23:23:38
edit2Rapporteer  
Begin me backroll net een beetje onder de knie te krijgen
50% land ik nu redelijk clean, dus combineren met backloop ben ik morgen nog niet helemaal aan toe.
Maar voor binnenkort dan :

Zet je je backrol in nadat je hem van, laten we zeggen, van 11 naar 12 stuurt en trek je je backloop dan door van 12 naar 1, 2, 3,....6,....9,.....11?
Of stuur je hem van 11 naar 12 en loop je hem dan "terug" via 11, 10, 9,....6,....3,....1?
Of kan het allebij en wat is dan makkelijker?

Backroll doe ik nu van 10 naar 11/12 en dan weer terug naar 10, of gewoon constand op 11.
Hangt van de wind/golven af.
ES

Geen avatar

Berichten: 289
Antwoord #21 Juli 24, 2009, 00:20:51
edit2Rapporteer  
Hey dus de bar al van te voren beetpakken met 2 handen edgen/poppen als een malle en dan gewoon gaan. Ik landde er gisteren wel eentje maar stond meteen stil, ook met behulp van een golfje. Voelde wel een lekkere pull van me kite, daarvoor probeerde ik er een en zat ik alleen maar naar me kite te kijken of die wel een loop maaktte hehe. Gewoon tegen dat golfje aan beuken, zo kun je ook makkelijk springen. Het is wel lastig te timen met je kite in te sturen, je afzet en kite insturen moet precies op het golfje. Maar dan ga je ook lekker. Maar vandaag dus weer even geprobeerd met een grotere kite. Ik had het de vorige keer al meteen voor de tweede keer moeten proberen. Maar nu gaan we er gewoon voor de volgende keer. Het moment van je kite loopen is toch hetzelfde als een normale backroll, als je die backroll inzet gaat je kite al eigenlijk bijna al weer direkt naar beneden. Dan moet je kite meteen al laten loopen, dus met 2 handen die bar aan blijven trekken ? Kun je het beter in diep water oefenen, of is dat niet nodig ?
Sebas

Berichten: 65
Antwoord #22 Juli 24, 2009, 10:17:02
edit2Rapporteer  
Thanks. Wie vandaag iemand freaky ziet loopen in Wijk bij bunker met een mooie suicide wish in de ogen, wees niet bezwaard om de tips ook even persoonlijk mede te delen. Ik vaar nav tips waarschijnlijk niet met waroo 11 maar met een north 8 rebel uit 2009. Eens kijken wat voor resultaten dit oplevert. Low ens is iig voldoende en draaicirkel van de kite is ook snel genoeg.
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #23 Juli 24, 2009, 13:29:50
edit2Rapporteer  
Ik heb hem geleerd met een grote kite en net genoeg wind om hoogte te lopen. Kite net voor 12 en dan backroll en kiteloop tegelijk inzetten. Dan maak ik de roll 50cm boven het water maar wel volledig rond.

@martin: je loopt de kite terug dus met je achterste hand

Ik probeer nu ook het omgekeerde: frontroll en kiteloop met de voorste hand. Alleen ben ik dan al geland voordat de kite de helft van de loop heeft gedaan...
GertjanS

Berichten: 7
Antwoord #24 Juli 24, 2009, 15:14:50
edit2Rapporteer  
Wel een lang filmpje, maar hier kun je zien welke leercurve een negenjarige doorloopt om hem aan te leren.


http://www.youtube.com/watch?v=DFE02D1dzu8

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.