[info] Beginners en Nieuwelingen informatie

surfdude2

Berichten: 11
Antwoord #50 September 09, 2010, 07:53:21
edit2Rapporteer  
Pas altijd op voor leash en helmpjes op het water.....

[edit] probeer een beetje ontopic te blijven [/edit]
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #51 September 10, 2010, 00:05:05
edit2Rapporteer  
volgens mij hoort dit niet thuis in een beknopt en overzichtelijk topic met beginnersinfo
dit zou gemoddereet moet worden

[edit] bij deze [/edit]
Hard2Handle

Berichten: 3114
Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #52 Mei 17, 2011, 16:48:24
edit2Rapporteer  
In principe gelden voor het kitesurfen dezelfde internationale regels als voor elke andere watersporter. Deze staan omschreven in het ook door het KNWV uitgebrachte internationale regelboek.

Maar hoe zit het nu precies? Om je een duidelijker beeld te geven, staan hier de plaatjes met teksten op een rij. Sta er goed bij stil dat goed zeemansschap altijd regel nummer 1 is in de watersport! Voorrang kun je niet nemen! Je moet het krijgen.

Kitesurfers hebben GEEN voorrang op andere watersporters, zeilboten, motorboten etc.

Beroepsvaart gaat altijd voor op pleziervaart, blijf dus uit de weg van viskotters en andere beroepsvaart.

Kitesurfen op de rijksvaarwegen is verboden. De bevoegde autoriteit kan plaatsen aanwijzen waar dit wel is toegestaan. Zie ook de site van het NKV.

1. Kiteboarders die van de kant het water op willen, moet alle ruimte krijgen om dit zo snel mogelijk te doen.
Wil je net van het water af, maar komt er net iemand aan die erop wil, zul je nog een rakje moeten varen. 

2. Blijf vrij van andere watergebruikers bij een gijp/transition. Op dat moment verlies je namelijk al je voorrangrechten. Kijk dus eerst goed over je schouder of er iemand achter je vaart voor dat je een transition maakt. 

3. Kom je elkaar tegen op het water dan geldt bij kitesurfen, dat degene die het dichtst bij de wind zit zijn vlieger hoog houdt en degene het verst van de wind zijn vlieger laag houdt.

4. Bakboord gaat voor op stuurboord, dit geldt voor kitesurfers onderling (dus niet met andere watersporters). Je vaart over bakboord als je linkerhand de achterste hand aan je bar is. (bakboord = links)

5. Loef wijkt voor lij. Dit houdt in dat als je iemand bovenlangs inhaalt, die andere persoon voorrang heeft op jou.

5a. Als je iemand onderlangs inhaalt wil dat echter niet zeggen dat jij dan direct voorrang hebt op die ander persoon. Dit recht krijg je pas als je volledig voor de ander persoon die je inhaalt bent gekomen.
 
6. Voor kiters is het in de branding nog weleens lastig om naar buiten te knallen. En zonder snelheid is het heel lastig uitwijken. Daarom geld de ongeschreven regel: uitvarende vaartuigen in de branding hebben voorrang op binnenkomende vaartuigen.


Handig om te weten:
 
Veel aanvaringen komen voort uit onzeker reageren op andere watersporters. Als je weet dat de ander moet wijken, straal je dat ook uit en gaat het 9 van de 10 keer ook volgens de regels. Praat daarom met je collega kitesurfers over deze regels en zorg ervoor dat onduidelijkheden weggenomen worden. Zorg er ook voor dat beginnende kiters van deze regels op de hoogte raken en deel jouw ervaringen.
coolino

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #53 Mei 23, 2011, 21:28:28
edit2Rapporteer  
ik ben een beginnende kiter en bezig mijn eigen kiteset samen te stellen met mijn (helaas) beperkte budged. van mijn instructeur hoorde ik van een soort kitesurfverzekering voor als ik mijn kite in een andere zou vliegen En er iets kapot gaat, leek me wel handig voor op het beginnerstopic.
zie nederlandse kitesurfbond voor de verzekering

Morres

Berichten: 9427
Antwoord #54 Mei 27, 2011, 18:25:08
edit2Rapporteer  
je bedoel het NKV...
kan je ook doen bij sportzeker.nl met daarbij mogelijkheid je eigen meuk te verzekeren en reiskostenverzekering in 1..
med

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #55 Juli 06, 2011, 01:34:50
edit2Rapporteer  
Iemand ervaring met Advance Kaiman3 8,5m2 kites? Of zijn die té extreem?
Dan heb je aan 1 kite genoeg, i.p.v. een 7m2 + 12m2, toch?
feddomw
Gast
Antwoord #56 Juli 06, 2011, 09:29:48
edit2Rapporteer  
Vraag je nou of een 8,5 eigenlijk hetzelfde is als een 7+12?
med

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #57 Juli 06, 2011, 12:21:19
edit2Rapporteer  
Dacht te lezen dat je met die Kaiman 8.5m2 een grotere range hebt vanwege
increased high wind range and upwind performance. En als je qua m2 toch al in de middenmoot zit.
Maar de vraag was in eerste instantie of iemand ermee gevlogen heeft en of de kite een beetje vergevingsgezind is want dit lijkt me er een met snelle rotatie...
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #58 December 01, 2011, 12:38:25
edit2Rapporteer  
Na het lezen van dit topic http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=41933.msg588974;boardseen#new begon ik te denken: Ja shit het is wel verdomde handig om te weten wat je in zo een situatie moet doen.

Als je begint met kiten is het aardig vanzelfsprekend dat je niet kunt kiten zonder vlieger, board, trapeze, bar en lijnen. Vervolgens kom je hier en daar wel wat algemene dingen tegen zoals op het begin van dit topic staat omschreven. Maar ik begon na te denken over de dingen die minder vanzelfsprekend zijn. Zo kom ik dus eigenlijk nooit tegen wat je inderdaad moet doen als er een heli boven je hoofd hangt en je wilt aangeven dat je oke bent, zoals in dat topic over Wassenaar staat. (gestressd zwaaien zou dan wel betekenen dat je gered wilt worden? YeSS) Ook lees ik verder bijna nergens dat het wel verdomd handig kan zijn om een mes bij je te hebben. (Gelukkig heb ik die ook wel). Maar zijn er nog meer van dit soort weetjes en is het misschien handig die in dit topic te vermelden? Of misschien dat het wel op de site staat maar ik gewoon niets van de zoekfunctie begrijp.
feddomw
Gast
Antwoord #59 December 01, 2011, 12:43:23
edit2Rapporteer  
Zonder mes varen is echt een no-go. Verplichte info lijkt mij.

Weten wat te doen als er een heli boven je hangt (mijn topic overigens) lijkt me minder noodzakelijk. Komt niet vaak voor lijkt mij. Ik denk overigens dat de piloot en reddingszwemmers ook de (onbewuste) signalen wel herkennen en in het "ergste" geval wordt je uit het water geplukt of komt er een zwemmer naar je toe polshoogte nemen.
RS

Berichten: 111
Logs: 0 | 331 uur
Antwoord #60 December 01, 2011, 12:55:22
edit2Rapporteer  
Dat van dat mes vind ik inderdaad ook wel onmisbaar maar ligt het aan mij of kom je die info bijna nergens tegen.

En zo vroeg ik mij dus af of er nog meer van dit soort dingen zijn die je niet zo snel ergens leest maar toch wel erg belangrijk zijn.

tikkie offtopic maar trouwens dikke respect dat je zo relaxed bleef.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #61 December 01, 2011, 14:01:21
edit2Rapporteer  
Ik vaar eigenlijk altijd met 2 mesjes.
1 zit standaard in mijn trapeze verwerkt. De andere heb ik in een hoesje aan mijn trapeze zitten. Ik heb het mesje met een touwtje van ca 1,5m vastgemaakt aan het hoesje. Mocht op wat voor manier ook het mesje in een stress situatie uit mijn handen vallen dan zinkt die dus niet gelijk naar de bodem maar zit die gewoon vast aan een touwtje.
Travinns

Geen avatar

Berichten: 13
Antwoord #62 Oktober 12, 2015, 22:04:57
edit2Rapporteer  
Als iemand zich geroepen voelt, ik en vast ook andere beginners zouden het heel fijn vinden als iemand even deze guide kan updaten. Zo werken de links naar aangerade beginner gear niet meer als je bij de guide in het onderdeel: "Aanschaf materiaal" naar meer info gaat.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.