Kitesurfbrevet....voors en tegens..

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #50 Augustus 23, 2010, 15:32:40
edit2Rapporteer  
Ik denk dat zo'n brevet niks zal uithalen betreft de veiligheid.
Je kan het wel weten hoe het moet maar wat doe je erzelf mee....

Kijk naar mensen met een rijbewijs, doen die ook alles qua veiligheid ondanks ze donder goed weten hoe het wel moet!

En ik geef zelf ook kiteles. Ik leg altijd extra nadruk op veiligheid. Alles na aansluiten controleren. En ik zie met eigen ogen dat ze in de les alles goed doen en perfect luisteren. Kom je diezelfde gasten een week later weer doen ze alles op hun eigen dus verkeerde manier.
Ze hebben een boekje om alles in na te kijken maar waarom zou je dat doen. Staat toch niet stoer met een boekje op het strand je kitegear klaar leggen..... Dus alles maar op goed geluk de lucht in.

Als ik iets zie waar ik van denk dat het gevaarlijk word spreek ik de mensen aan. Vaak blijven de meeste toch echt op een afstand kijken wat er toch zou gaan gebeuren.....

Ongelukken zullen er helaas altijd blijven. Daar helpt een brevet echt niet mee. Ook de beste kters maken wel een een fout. Kom ook omdat alles een beetje routine word.



beste Lars,

 ik zal het nog een keer herhalen: ondanks autorijbewijzen, vliegbrevetten, vaarbewijzen, duikbrevetten en nog meer van dit bewijzen van vaardigheid zullen er altijd ongelukken gebeuren.

Maar het aantal ongelukken zou vele malen groter zijn als deze documenten (en de daarbij behorende examens) niet zouden bestaan ....

Dit is ook van toepassing bij een eventueel kitebrevet.
lars

Berichten: 418
Antwoord #51 Augustus 23, 2010, 17:06:28
edit2Rapporteer  
Oke ik snap je verhaal helemaal! Het is ook wel waar wat je zegt.

Op zich zou het wel beter zijn denk ik. Alleen zijn er nu 3 verschillende organisaties die elk een eigen manier van lesgeven hebben. Dan zou alles onder 1 organisatie moeten valen. Dus een soort CBR zoals bij de rijbewijzen. Zou wel een stuk overzichtelijker zijn.
Dus de instucteurs moeten een licensie hebben om les te mogen geven.

Er moet dus veel geregeld worden om zoiets op poten te kunnen zetten.......
McBridges

Berichten: 365
Antwoord #52 Augustus 23, 2010, 17:32:31
edit2Rapporteer  
Oke ik snap je verhaal helemaal! Het is ook wel waar wat je zegt.

Op zich zou het wel beter zijn denk ik. Alleen zijn er nu 3 verschillende organisaties die elk een eigen manier van lesgeven hebben. Dan zou alles onder 1 organisatie moeten valen. Dus een soort CBR zoals bij de rijbewijzen. Zou wel een stuk overzichtelijker zijn.
Dus de instucteurs moeten een licensie hebben om les te mogen geven.

Er moet dus veel geregeld worden om zoiets op poten te kunnen zetten.......

Dat weet ik zo net nog niet.
Als het NKV het voortouw zou nemen tot het uitvaardigen van een brevet zoals hierboven staat beschreven kunnen er wel 10 organisaties zijn maar dat maakt dan niet uit.
Eerst les bij één van de door jouw genoemde organisaties en daarna een "proef van bekwaamheid" (theorie/praktijk) afleggen bij het NKV en klaar.

Denk juist dat je dan nog serieuzer genomen wordt door tal van instanties buiten de NKV wat alles qua eventuele onderhandelingen alleen maar ten goede komt...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #53 Augustus 23, 2010, 17:47:37
edit2Rapporteer  
Net zoals een flink automobilisten zich na het halen van het rijbewijs niet aan de verkeersregels houdt, zal dat niet anders zijn met kiten.

Plus hoe ga je toezicht houden, en wie gaat dat uiteindelijk betalen?
Allard

Berichten: 67
Antwoord #54 Augustus 23, 2010, 18:34:49
edit2Rapporteer  
Ik ben tegen een brevet.

Alle regeltjes en toezichthouders ontnemen mij dat gene waar ik ben voor gaan kiten "vrijheid".
Respecteer de afspraken op de lokaties, vraag lokals om de regels en geniet op het water.
Ongelukken gebeuren overal, dat gaat een brevet echt niet tegen houden, het is het avontuurlijke in de mens om het uiterste van zijn kunnen op te zoeken.

Dagelijks houden honderden zich in onze samenleving niet aan de regels en wetgevingen, terwijl daar ook voor vanalles een diploma, bewijs enz. gehaald moet worden. Misschien ligt de uitdaging aan ons kiters om te laten zien dat het ook zonder deze papieren rompslomp kan. Ga het water op en geniet.....
life live en kite high.........
Hein

Berichten: 52
Antwoord #55 Augustus 23, 2010, 19:16:56
edit2Rapporteer  
Het zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn dat er met een kitebrevet misschien minder ongelukken zijn. Maar dit zou ook zo zijn als niemand meer een kite gebruikt die ouder is dan een jaar, niemand binnen 100 meters van obstakels gaat kiten, iedereen een helm en vest draag, je minimaal 20 uur per jaar kite, niet meer kite als het meer dan 25 knopen waait etc etc.

Het is waarschijnlijk ook veiliger om de maximum snelheid terug te brengen naar 80 km/uur maar dan duurt het nog langer voordat ik op mijn kitespot ben maar dan kite ik weer minder uren wat weer slecht is voor de veiligheid want dan ben ik weer minder getrained en dus minder veilig.

Ik denk niet dat een brevet de beste oplossing is, en geloof er al helemaal niet in dat dit iets is waar het NKV geld en moeite in zou moeten steken.
Ik vrees echt dat juist een brevet het begin van het einde is en voordat we het willen hebben we enorme beperkingen waar ik niet op zit te wachten.

De gratis veiligheidskilniek is juist wat we nodig hebben en bewuste kiters die anderen wijzen op de gevaren. Misschien een folder waarin de veiligheids briefing staat die je uit kunt delen op scholen en aan iedereen die niet 100% veilig bezig is.
Derk

Berichten: 80
Antwoord #56 Augustus 23, 2010, 19:47:34
edit2Rapporteer  
Ik ben Voor !

Zoals met zo vele dingen moeten de goeden onder de kwaden lijden. Er zijn gewoon teveel uilskuikens op het water waarbij het mij keer op keer opvalt dat velen zelfs de meest simpele voorrangsregels niet kennen en daardoor een gevaar zijn voor anderen. Uiteraard voorkom je met een brevet niet alles maar je moet ergens beginnen. Het is nu gewoon een zooitje, sorry dat ik het zeg maar op een drukke dag word ik doodziek van al die gasten die als een debiel proberen hoogte te lopen om 1 meter van mij af mij te passeren,  terwijl ik voorrang heb. Ik spreek ze dan wel eens aan en zeg dan dat op je bar een rode en blauwe kant zit, ze weten niet waar dat voor is en kijken verbaasd als ik ze daar op wijs...
Om te golfen heb je ook een vaardigheidsbewijs nodig, waarom voor zo'n extreme sport al kiten dan niet ??
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #57 Augustus 23, 2010, 20:02:55
edit2Rapporteer  

De gratis veiligheidskilniek is juist wat we nodig hebben en bewuste kiters die anderen wijzen op de gevaren. Misschien een folder waarin de veiligheids briefing staat die je uit kunt delen op scholen en aan iedereen die niet 100% veilig bezig is.

Beste Hein,

Hiermee ben ik het helemaal eens en ik zou willen dat dat meer gebeurde ...... m.a.w. dat iedere kiter zijn eigen en gezamelijke verantwoordelijkheid opneemt en andere kiters helpt maar ook wijst op foutief gedrag .....
kootsie

Berichten: 444
Antwoord #58 Augustus 23, 2010, 20:55:33
edit2Rapporteer  
Ik will  alle voorstanders van en kitebewijs graag het boek ''Intensieve menshouderij'' aanbevelen. Leuk om te lezen hoe er onder andere wordt aangetoond dat certificering zelden gepaard gaat met kwaliteitsverbetering.

Het omgekeerde is eerder het geval.

Wel zal er extra werk ontstaan, dit hoeft niet slecht te zijn. Duizenden mensen verdienen hun brood in deze sector.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #59 Augustus 23, 2010, 21:05:46
edit2Rapporteer  
Ik ben Voor !

Zoals met zo vele dingen moeten de goeden onder de kwaden lijden. Er zijn gewoon teveel uilskuikens op het water waarbij het mij keer op keer opvalt dat velen zelfs de meest simpele voorrangsregels niet kennen en daardoor een gevaar zijn voor anderen. Uiteraard voorkom je met een brevet niet alles maar je moet ergens beginnen. Het is nu gewoon een zooitje, sorry dat ik het zeg maar op een drukke dag word ik doodziek van al die gasten die als een debiel proberen hoogte te lopen om 1 meter van mij af mij te passeren,  terwijl ik voorrang heb. Ik spreek ze dan wel eens aan en zeg dan dat op je bar een rode en blauwe kant zit, ze weten niet waar dat voor is en kijken verbaasd als ik ze daar op wijs...
Om te golfen heb je ook een vaardigheidsbewijs nodig, waarom voor zo'n extreme sport al kiten dan niet ??

ga toch lekker golfen man Lips Sealed Grin

weg met dat stukkie papier, plastic, carton of what ever... nog ff moeten we met een kenteken bewijs varen en dan hebben we ook de kitsurf politie....
controleer eerst maar eens bij de scholen op kwaliteit van lesgeven....

rechter voet voor varen, gaat voor... maar geef altijd elkaar de ruimte
het begint allemaal met de opvoeding (lessen)

Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #60 Augustus 23, 2010, 21:10:36
edit2Rapporteer  
Ik ben Voor !

Zoals met zo vele dingen moeten de goeden onder de kwaden lijden. Er zijn gewoon teveel uilskuikens op het water waarbij het mij keer op keer opvalt dat velen zelfs de meest simpele voorrangsregels niet kennen en daardoor een gevaar zijn voor anderen. Uiteraard voorkom je met een brevet niet alles maar je moet ergens beginnen. Het is nu gewoon een zooitje, sorry dat ik het zeg maar op een drukke dag word ik doodziek van al die gasten die als een debiel proberen hoogte te lopen om 1 meter van mij af mij te passeren,  terwijl ik voorrang heb. Ik spreek ze dan wel eens aan en zeg dan dat op je bar een rode en blauwe kant zit, ze weten niet waar dat voor is en kijken verbaasd als ik ze daar op wijs...
Om te golfen heb je ook een vaardigheidsbewijs nodig, waarom voor zo'n extreme sport al kiten dan niet ??

ga toch lekker golfen man Lips Sealed Grin

weg met dat stukkie papier, plastic, carton of what ever... nog ff moeten we met een kenteken bewijs varen en dan hebben we ook de kitsurf politie....
controleer eerst maar eens bij de scholen op kwaliteit van lesgeven....

rechter voet voor varen, gaat voor... maar geef altijd elkaar de ruimte
het begint allemaal met de opvoeding (lessen)


Zolang er met het weer van vandaag nog les wordt gegeven (op Schellinkhout) valt er nog veel te verbeteren..... Angry
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #61 Augustus 23, 2010, 21:15:30
edit2Rapporteer  
Ik ben Voor !

Zoals met zo vele dingen moeten de goeden onder de kwaden lijden. Er zijn gewoon teveel uilskuikens op het water waarbij het mij keer op keer opvalt dat velen zelfs de meest simpele voorrangsregels niet kennen en daardoor een gevaar zijn voor anderen. Uiteraard voorkom je met een brevet niet alles maar je moet ergens beginnen. Het is nu gewoon een zooitje, sorry dat ik het zeg maar op een drukke dag word ik doodziek van al die gasten die als een debiel proberen hoogte te lopen om 1 meter van mij af mij te passeren,  terwijl ik voorrang heb. Ik spreek ze dan wel eens aan en zeg dan dat op je bar een rode en blauwe kant zit, ze weten niet waar dat voor is en kijken verbaasd als ik ze daar op wijs...
Om te golfen heb je ook een vaardigheidsbewijs nodig, waarom voor zo'n extreme sport al kiten dan niet ??

ga toch lekker golfen man Lips Sealed Grin

weg met dat stukkie papier, plastic, carton of what ever... nog ff moeten we met een kenteken bewijs varen en dan hebben we ook de kitsurf politie....
controleer eerst maar eens bij de scholen op kwaliteit van lesgeven....

rechter voet voor varen, gaat voor... maar geef altijd elkaar de ruimte
het begint allemaal met de opvoeding (lessen)


Zolang er met het weer van vandaag nog les wordt gegeven (op Schellinkhout) valt er nog veel te verbeteren..... Angry


niet te geloven werd er vandaag les gegeven??? moet niet gekker worden....maar ja het zal wel goed afgelopen zijn...anders was dat de laatste keer geweest voor die school
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #62 Augustus 23, 2010, 22:50:55
edit2Rapporteer  
Ik will  alle voorstanders van en kitebewijs graag het boek ''Intensieve menshouderij'' aanbevelen. Leuk om te lezen hoe er onder andere wordt aangetoond dat certificering zelden gepaard gaat met kwaliteitsverbetering.

Het omgekeerde is eerder het geval.

Wel zal er extra werk ontstaan, dit hoeft niet slecht te zijn. Duizenden mensen verdienen hun brood in deze sector.

Interessant. Kun je een samenvatting geven? Ik ga niet zomaar een heel boek aanschaffen en lezen. Voor de discussie hier ook handig als niet iedereen dat hoeft.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #63 Augustus 23, 2010, 22:54:14
edit2Rapporteer  
Beun, mooi dat je je aanbiedt als medetoezichthouder. Dat is iets dat veel kiters al doen, mensen aanspreken, en het zou goed zijn om het duidelijker zichtbaar te maken.

Maar  het argument  "  want anders sluiten ze straks alle spots ",
daar geloof ik niet in.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #64 Augustus 23, 2010, 23:04:29
edit2Rapporteer  
 "Zolang er met het weer van vandaag nog les wordt gegeven (op Schellinkhout) valt er nog veel te verbeteren..... "

Ik denk dat die instructeur de enige in heel NL en omstreken was.
Je moet niet denken dat je met certificering elke incidentele uitwas kunt tegengaan.
De grote meerderheid van de kitescholen heeft vandaag gezegd: "Jammer mensen, jullie willen heel graag, wij willen ook graag, maar het is niet verantwoord. Ook al moeten we na klotejuli heel wat  inkomsten inhalen, we gaan het vandaag niet doen".
Er zal altijd een enkele debiel zijn die zijn maatje even leert kitesurfen - of op een parkeerplaats leert autorijden. Daar helpt niks tegen.

Die instructeur is vandaag door meerdere mensen aangesproken, dat is al een teken van onze eigen kracht. Godzijdank is er geen ramp gebeurd. Maar ook door het aanspreken vandaag zal zo iemand dat toch niet gauw weer doen.

Nu ik er zo over nadenk, wat zou er gebeuren als iemand de (water)politie belt als hij iets ziet dat heel erg onverantwoord is?
Misschien hoef je helemaal niet te wachten tot er officiële kitenormen zijn.
Misschien staat er wel iets in de wet over mensen in gevaar brengen, en kan een opsporingsambtenaar haar gezond verstand laten bevruchten door ter zake deskundige kitesurfers die een hart voor de spo(r)t hebben.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #65 Augustus 23, 2010, 23:29:32
edit2Rapporteer  
D'r staat in het BPR een artikel waarin wordt gesproken dat de bestuurder van welk vaartuig dan ook over voldoende vaardigheden moet beschikken om zodoende zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen.
ook op Mirns stond vandaag een Duitser te lessen............
leeany

Berichten: 844
Antwoord #66 Augustus 24, 2010, 01:34:19
edit2Rapporteer  
Ik ben tegen een brevet.

Alle regeltjes en toezichthouders ontnemen mij dat gene waar ik ben voor gaan kiten "vrijheid".
Respecteer de afspraken op de lokaties, vraag lokals om de regels en geniet op het water.
Ongelukken gebeuren overal, dat gaat een brevet echt niet tegen houden, het is het avontuurlijke in de mens om het uiterste van zijn kunnen op te zoeken.

Ongelukken zullen (waarschijnlijk) wel minder worden.
En de afweging tussen veiligheid / minder doden of jou gevoel voor "vrijheid" is voor mij persoonlijk niet moeilijk.
En wanneer je suggereert dat je "vrijheid" afgenomen zal gaan worden door een brevet heb je er niet goed over na gedacht. Juist door dit ben je vrij om te gaan en staan waar en wanneer je wilt qua kiten betreft.
Overigens is er al een ongeschreven regel dat je niet moet gaan kiten zonder een les te nemen dus een beetje hypocriet is het wel.

Ik zie de voordelen er wel van in.
Het zal minder druk zijn.
Bij goede resultaten zullen er een boel positieve opties besproken worden verwacht ik (meer spots e.d.).
Het is veiliger.

Ik ben met je eens dat ik af en toe ook moe wordt van de regels en de vele dingen waar je op moet letten voordat je eindelijk het water op kunt. Maar veel is of was ook onduidelijk daarover en een brevet kan dat verhelpen.
Micky

Berichten: 4101
Antwoord #67 Augustus 24, 2010, 02:43:15
edit2Rapporteer  
D'r staat in het BPR een artikel waarin wordt gesproken dat de bestuurder van welk vaartuig dan ook over voldoende vaardigheden moet beschikken om zodoende zichzelf en anderen niet in gevaar te brengen.
ook op Mirns stond vandaag een Duitser te lessen............



Daarom pleit ik dus nadrukkelijk WEL voor regulering op kitespots.
Op Hanglos is een discussie over het wel of niet betalen om te kiten in Katwijk. Airtime en de KBS hebben het gewoon goed voor mekaar. Duidelijke afspraken met gemeente en politie. Tom, jij als NKV'er zit het beleid van Airtime op HL af te zeiken wat ik echt onbegrijpelijk vind, gezien jouw positie binnen het NKV.

Hier het stuk tekst wat ik op HL heb geplaatst, sluit in mijn ogen wel aan op bovenstaande discussie:


Wat blijkbaar nog "bijna" niemand helemaal doorheeft is dat regulering door middel van verenigingen de enige mogelijkheid is om het kitesurfen in de toekomst mogelijk te houden! Gezien de drukte en de daarmee gepaart gaande ergenissen en ongelukken gaat het tijd worden voor bepaalde regels.

Regel 1: iedere kiter verplicht lid van het NKV i.v.m. W.A. verzekering! (je zult je kite maar laten crashen op het hoofd van een kleuter/medekiter en je bent niet "voldoende" verzekerd! )
Regel 2: iedere lesser in 2011 minimaal 2 lessen en een daarbij behorend "vaarbewijs".
Regel 3: de kiters die al "kunnen" kiten een (kostenloze) proef afleggen (NKV) en een vaarbewijs overhandigen. (vaarbewijs dus verplicht stellen in 2011)
Regel 4: buitenlanders een proeve van bekwaamheid afnemen en de mogelijk geven voor vakantie vaarbewijs of jaar vaarbewijs. Buitenlanders moeten een bewijs van (kite) verzekering overleggen om te mogen kiten.

Reguleren dus die hele hap! Als je wil voetballen, moet je lid worden van een vereniging, als je wil golfen heb je een GVB nodig en moet je (dag) lid worden om te spelen, wil je schaken dan ga je ook lid worden van een vereniging enz.

Idefixe/Tom, jij kraakt het beleid van Airtime (Katwijk) af terwijl jijzelf week in, week uit op Mirns politieagent speelt (in je vrije tijd) om te zorgen dat alles goed verloopt en er geen kiters in verboden gebieden varen (om de spot open te houden).
Ik snap jouw kritiek op Airtime niet zo goed, zeker gezien het feit dat jij namens het NKV spreekt. Misschien een "ver van je bed show" omdat je in Katwijk zelf nooit kite en niet helemaal goed op de hoogde bent van de bestaande situatie?

Airtime heeft afspraken met de gemeente Katwijk/politie gemaakt over het openhouden/gedogen van de kitespot. De afspraak is dat iedereen een duidelijk herkenbaar hesje draagt. Als een kiter in de toegestane zone zonder hesje (geen lid/daglid) vaart komt de vereniging haar afspraken met de gemeente/politie niet na en is er dus de spreekwoordelijke stront aan de knikker. Lijkt mij een goede zaak.

Zie de regels van Airtime: http://www.airtimekatwijk.nl/index.php/reglement.html (promotie voor het NKV)

Wat mij betreft mag op elke spot een kitesurfvereniging komen (tegen betaling/lidmaatschap NKV) die toezicht houdt op het aantal kiters (leden en dagleden), afspraken maakt met diverse kitesurf scholen (vol = vol) over leszone's, het toegestane aantal lessers per dag, en vooral belangrijk, tot welke windkracht mag er les gegeven worden.
Uiteraard staat daar toezicht tegenover conform de regels en moet daar iets tegenoverstaan zoals een reddingsboot in geval van nood (ontlasten we de KNRM mee en is goed voor het imago), duidelijke regels die zichtbaar zijn voor een ieder, omkleedmogelijkheden, een kantine, een douche enz.

Elke kiter geeft jaarlijks veel, heel veel geld uit aan zijn uitrusting. 2/3 kite's, wetsuite, droogpak, trapeze, schoentjes enz.
Dan nog benzine geld om naar en van een spot te rijden, eventuele kitetrips, voedsel en drank voor het lichaam...enz.

Per kiter ga ik gemiddeld uit van zo'n 2500 euro per jaar.
Inmiddels zijn we volgens schattingen met 15000 beoefenaars.
Een verplicht lidmaatschap van het NKV (of een nieuwe daadkrachtigere organisatie!) van 100 euro (is dus 4% van je kitesurf budget) per jaar levert dan dus anderhalf miljoen euro op waar in mijn ogen wel het een en ander mee gerealiseerd moet kunnen worden! (Lees mensen/ kiters die zich fulltime gaan bemoeien met het reguleren en open houden van de spots)

Topsessie vandaag met 1 hele harde crash dus.....
franco

Berichten: 874
Antwoord #68 Augustus 24, 2010, 06:57:11
edit2Rapporteer  
er is maar een manier, blijf elkaar aanspreken, let op elkaar, en verweider de rotte appels, EN MAAK DAAR APPELMOES VAN, moest ik ff kwijt.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #69 Augustus 24, 2010, 09:23:24
edit2Rapporteer  
@ Micky :
Jammer dat als iemand ergens inhoudelijk / feitelijk commentaar op geeft dit meteen genoemd wordt als afzeiken / af kraken.

Ik geef in mijn commentaar duidelijk aan dat ik het er niet mee eens ben dat het  kitesurfen op een bepaalde plaats alleen voor leden van een vereniging mogelijk is. Ga je regels maken dan gelden deze regels voor iedereen.

Nog veel belangrijker: ga je regels maken dan moet je zorgen dat deze regels ook wettelijk goed in elkaar zitten.

Ook maak ik in mijn post een duidelijke opmerking dat "men" niet moet vergeten dat de kitesurfverenigingen daar veel energie en moeite stoppen om de boel open te houden. ( is dat afzeiken? ) ik citeer uit m'n post op Hanglos:

Citaat
Het is niet de plaatselijke vereniging die iets verkeerd doet!
Plaatselijke verenigingen zijn juist DE clubs die het mogelijk maken om daar te kunnen kitesurfen. Op zich is er dus niets mis mee als je daar iets ( een kleine vergoeding ) tegenover stelt.

Volgens mij is dit geen "afzeiken' of "afkraken" ........

Ook jammer dat je de situatie vergelijkt met Mirns. Mirns staat voor iedereen open , iedereen mag daar kitesurfen , voor iedereen gelden dezelfde regels.
Als jijzelf al voor Mirns ( open / toegankelijk voor een ieder) termen als "politie agentje" gaat gebruiken, welke term gebruik je dan voor de locatie's waar het gebruik is voorbehouden aan een klein select groepje.

Het geven van een rekenvoorbeeld is leuk, ik begrijp dat bij jou ( in het selecte clubje) iedereen ruim voldoende in de slappe was zit?  Er zijn op bijv Mirns ( toegankelijk voor iedereen) heel veel jongeren op het water die hun euries bij elkaar ploeteren met bijv krantenwijken e.d. en deze jongens en meisjes geven bij lange na geen 2500 euro per jaar uit.


De opmerking over de hesjes en je conclusie dat de vereniging hiervoor verantwoordelijk is:  sinds wanneer zijn verenigingen verantwoordelijk voor handhaving van beleid / wetgeving? De overheid kan en mag deze verantwoordelijkheid niet bij een vereniging leggen.

Overheid kan veel regels opleggen: herkenbaarheid op het water, opleiding / brevet, kitesurfzone's, enz enz. Deze regels gelden dan voor ons allemaal.
Moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen om iets "te mogen doen"  dan kan het inderdaad zo zijn dat de leden van een verenging hier aan voldoen en dat dus alle leden van een vereniging automatisch toestemming / een ontheffing krijgen.  Dat je daar daglid kunt worden is dan service van de vereniging en mooi meegenomen.
Echter : iedereen die aan de voorwaarden voor een ontheffing / toestemming voor..... voldoet  moet dan een ontheffing kunnen krijgen.

Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #70 Augustus 24, 2010, 09:37:45
edit2Rapporteer  
Citaat
Misschien een "ver van je bed show" omdat je in Katwijk zelf nooit kite en niet helemaal goed op de hoogde bent van de bestaande situatie?

Ik denk dat ongeveer 95% van de tijd die ik met NKV toestanden bezig ben besteed aan locaties waar ik nog nooit geweest ben. Misschien moet ik er inderdaad maar eens een "ver van m'n bed show" van gaan maken.......
bikiniisuit
Gast
Antwoord #71 Augustus 24, 2010, 10:09:42
edit2Rapporteer  
NEE! Ik open n thread in ur honour
onzin

Berichten: 451
Antwoord #72 Augustus 24, 2010, 19:02:51
edit2Rapporteer  
moeten we een brevet krijgen ik denk het niet een ongeluk zit in een klein hoekje en de meeste ongevalllen zijn ervaren kitesurfers die verrast worden.
en al moeten we er 1 kopen wat gaat er dan gebeuren moeten ze veel mensen een baan gaan geven die betaald moeten worden wat wij gaan betalen van ons belasting geld. en gaan ze dingen verbieden dan wordt het pas echt leuk om nog meer sensatie te zoeken ik ga zon ding echt niet kopen maar blijf gewoon varen gaan ze me een boete geven so what volgende keer sta ik toch weer op het water ik denk echt dat het onmogelijk is om dit waar te maken met zo veel kitesurfers dat valt gewoon niet te controleren

wat ik denk dat help is mensen bewust te maken van de gevaren zoals de nkv  een clinic geeft dat is super zou vaker moeten gebeuren.

zoals gister sta ik op strand horst knijters harde wind staat er een mevrouw met haar 12 jarige zoon zijn allebij beginners loop naar haar toe en zeg haar dat het echt geen dag is voor beginners dat ik het zelfs te link vind heb zelf nog wel ef gevaren maar later vond ik het zxelf ook niet leuk meer. deze mevrouw luisterd naar me en pakt haar spullen in en gaat weer naar huis dan denk ik bij mezelf zo ik heb MISCHIEN wel een ongeluk voorkomen
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #73 Augustus 24, 2010, 20:55:32
edit2Rapporteer  
Ja
1. beginners moeten gewoon les volgen en gewezen worden op veiligheid.
 
2. Tussen fase
het leer traject stop niet na de les maar gaat verder omdat je een les situatie niet in hele harde wind komt waar de meeste ongelukken gebeuren.
In poep houding veel te grote kite in veel te harde wind (en dan ook nog eens denken dat die ander het ook kan en dat ze het dan ook maar moeten doen.)
Wat moet je daar mee brevet af pakken ?
Dit is een moeilijke groep gelukkig vragen de meeste op het autostrand of het wel kan en of de persoon die je helpt zeker weet wat hij\zij doet.
==========================================================
Nee,
Wie bepaald dat je iets wel of niet kan als je gevorderd ben?
Zo help je alleen maar de commerciële uitbuitingsmachine opgang te komt,
en daarna krijg je moet een fee betalen om ergens te kunnen kiten.

Dan heb je de groep extreem? hele harde wind.
Wat moet je daarmee?  deze groep kiten meestal al jaren en kennen de gevaren dus weten dat het in een fractie van een seconde over kan zijn.


Om ongelukken te voorkomen heb je niks aan een brevet, echter gratis bewust maak clinics is wel goed.

En elkaar aanspreken.
Ik ben tegen brevet , helaas zal je het gemiddelde van 2 tot 3 doden per jaar over de jaren heen niet echt veranderen dus doen we het beste netjes in onze sport als je naar de gemiddelde kijk.
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #74 Augustus 24, 2010, 23:08:39
edit2Rapporteer  
gemiddelde over 10 jaar is 1 dode per jaar, meestal een vergevorderde.
Bij een enorme stijging van het aantal kiters in die 10 jaar is het kitesurfen dus enorm veel veiliger geworden.
Zonder overheidsbemoeienis, zonder brevet.
Door onszelf, door het materiaal, en waarschijnlijk ook door de verhalen in de media die veel meer mensen waarschuwen dan wij op het strand kunnen aanspreken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.