Maasvlakte2 tijdelijke kitespot - HELP

Dree

Berichten: 48
Juni 04, 2013, 21:08:40
edit2Rapporteer  
Het afgelopen seizoen hebben we gebruik kunnen maken van de tijdelijke opstapplek, of wel de oude vertrouwde spot op de Slufter. Vanaf seizoen 2013 is de bedoeling dat het kitesurfen uitsluitend plaatsvindt op het extensieve strand. Dit is vastgelegd in de APV van de Gemeente Rotterdam.

Ook na de aanleg van Maasvlakte2 blijft de oude spot favoriet en dreigde deze als aangewezen kitespot te verdwijnen. Vanuit Gemeenteraadslid de heer De Jong, NKV, Eurofun, en locale kiters is de wens uitgesproken deze tijdelijke sport te behouden als een van de beste locaties op Maasvlakte2.

Een aantal weken geleden heb ik hierover een gesprek gehad bij Gemeente Rotterdam. Het probleem met het 'definitief' toewijzen van deze mooie locatie is dat met enige regelmaat kiters in het verboden Natuur- en stiltegebied aanwezig zijn. Dit brengt alles in gevaar.

Tijdens dit gesprek in bijzijn van het Havenbedrijf Rotterdam, Eurofun en collega local zijn de verschillende mogelijkheden besproken hoe we dit kunnen beperken. Indien de locale kiters hiervoor geen oplossing kan bieden komt deze spot in gevaar en zijn we aangewezen op het extensieve strand.Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze niet ideaal is.

Graag verneem ik van jullie suggesties hoe we de situatie kunnen handhaven en voorkomen dat kiters in het verboden gebied komen. Een suggestie van de Gemeente is een vereniging te starten zodat een instantie aanspreekbaar is en daarmee de sociale controle wordt vergroot.

Ik hoor het graag!

Groet,
Dree
Regiovertegenwoordiger NKV

CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #1 Juni 04, 2013, 21:21:10
edit2Rapporteer  
Zoals velen al weten is dit een proefjaar vwb de Slufter als kitespot.
Bij veel overtredingen van het natura2000 gebied (zuid van de gele tonnetjes) bestaat de kans dat er de slufter verboden wordt voor kiters.

Helaas was het dit weekend flink raak met kiters die met aflandige wind in de problemen kwamen en door de reddingsbrigade uit dat gebied gevist moesten worden.

Vandaag moest de KNRM ook weer uitrukken voor een eenzame kiter die (wederom met aflandige wind) was aangespoeld op een zandbank. http://112meldingen.nl/melding/index.php?m=Prio+1%2C+Surfer+in+problemen%2C+STEbu&t=14:42:29&d=04-06-13&attr=G001AA6

Ik vind dat kitespots voor alle kiters zijn, als je het maar naar je zin hebt, sociaal bent naar andere kiters en je de sport / bestaan van een spot maar niet in gevaar brengt. Helaas blijkt de laatste tijd regelmatig dat sommigen het voor de meesten aan het verzieken zijn. Jammer.

Het komende weekend kan ik niet varen  Undecided, misschien dat ik er daarom zo de balen in heb!  Wink
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Juni 04, 2013, 21:37:57
edit2Rapporteer  
Hoe haalbaar is het om een kiter (van de vereniging) aan te stellen die de overtreders direct een bon mag uitschrijven?

Met vriendelijk vragen krijg je ze namelijk niet uit het natuurgebied.
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #3 Juni 04, 2013, 21:42:03
edit2Rapporteer  
Is het een idee om flyers te maken, die door vrijwilligers (ik meld me hier bij aan) uitgereikt kunnen worden. Op de flyers moet duidelijk het verboden gebied aan gegeven staan. Kan gelijk een verwijzing naar kitehigh op staan. Bijna niemand kijkt op het bord op de strand opgang.

Ik heb meegemaakt dat mensen hun duim opsteken als je ze terugroept uit het verboden gebied. Dus van een gedeelte is het geen welwillendheid. Voornamelijk onwetendheid (denk ik of hoop ik).
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #4 Juni 04, 2013, 21:44:18
edit2Rapporteer  
Hoe haalbaar is het om een kiter (van de vereniging) aan te stellen die de overtreders direct een bon mag uitschrijven?


Dan moet je met BOA's gaan werken, hier heeft Tom (NKV) het al wel eens over gehad.

Kloppen de kaartjes hier op de site en die op de NKV?

http://www.nederlandsekitesurfvereniging.nl/kitespots/39/strand-slufter/

http://www.kitehigh.nl/spots/s/id/Strand%20Slufter
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #5 Juni 04, 2013, 21:45:10
edit2Rapporteer  
Is het een idee om flyers te maken, die door vrijwilligers (ik meld me hier bij aan) uitgereikt kunnen worden. Op de flyers moet duidelijk het verboden gebied aan gegeven staan. Kan gelijk een verwijzing naarvkitehighbop staan. Bijna niemand kijkt op het bord op de strand opgang.
Goed idee, willen we vanuit kitehigh ook zeker aan meehelpen!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #6 Juni 04, 2013, 21:47:37
edit2Rapporteer  
Een vereniging oprichten en goed laten functioneren kost een hoop tijd en energie (en wat geld voor afdekken van risico's van bestuurders via notariële akte).

Alternatief kan zijn om een aantal spotcoördinatoren te werven en aan te stellen. Vervolgens is het een kwestie van aanwezigheid afstemmen via bijvoorbeeld die mooie logfunctie van KH. Die spotcoördinatoren houden een simpel logboekje bij en dat wordt periodiek afgestemd met de regiocoördinator en eventueel direct met betrokken instanties. Ik heb al een slogan: spotcoördinator, voor jouw spot in actie op het wator. (Dat valt trouwens niet mee om wator getypt te krijgen.)
paul56

Berichten: 684
Logs: 0 | 299 uur
Antwoord #7 Juni 04, 2013, 21:48:51
edit2Rapporteer  
Misschien een idee om ze tegen kostprijs te kunnen bestellen bij kitehigh. Ik ben dan gelijk bereid er een stuk of 50 te bestellen en iedere keer als ik op de slufter ben een rondje te maken. Flyer natuurlijk ook in het Duits  schater
CCaptain

Berichten: 254
Antwoord #8 Juni 04, 2013, 21:55:23
edit2Rapporteer  
Beste Dree,

Suggesties:
- Een duidelijke omschrijving in de APV, mogelijk zelfs een kiteverbod op Slufter bij aflandige wind (zit je wel weer met handhaven)
- Misschien iets met een lidmaatschap van een vereniging. Ik heb daar geen ervaring mee. Kan iemand daar over informeren?
- Een duidelijkere bebakening van het verboden natuurgebied. (Ballenlijn?)
- Schandpaal topic. Overtreders met telelens vastleggen en posten. Wel flauw maar kan effect hebben...
- Zeehonden africhten

Net zoals vele anderen hoop ik dat de Slufter open blijft. Desnoods betaal ik wat voor een "Slufter lidmaatschap".
Wel jammer van al die regels...
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #9 Juni 04, 2013, 22:16:44
edit2Rapporteer  
Gewoon boetes uitdelen door boa's? Is het zo voorbij.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 9 | 771 uur
Antwoord #10 Juni 04, 2013, 22:34:14
edit2Rapporteer  
Duidelijke afbakening lijkt me het best, met boeien of ballen. Ik heb daar meerdere keren gevaren en ik weet nog steeds niet tot waar het mag. Uit de kaartjes op Kitehigh en NKV wordt het ook niet duidelijk omdat de satelietbeelden van een oude situatie zijn die helemaal niet op de huidige situatie lijkt.
Als je niet over de lijn van de gele boeien gaat kom je toch gewoon bij zandbanken. Mag je daar dan wel komen of niet??
Ik snap niet dat er iemand is die het begrijpt.
Ik wil me heel graag houden aan de regels, zeker als dat de enige manier is om het gebied voor kitesurfers te behouden. Dat wordt wel erg moeilijk als de regels niet duidelijk zijn.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #11 Juni 04, 2013, 22:34:33
edit2Rapporteer  
Eens, zie te regelen dat er een paar kitende BOA's aangesteld worden..Kan half op vrijwillige basis.. voor de helft betaald kiten is ook al mooi!...

edit..

Als de lijn niet duidelijk is kan daar simpel iets aan gedaan worden met twee bakens op de kant. Een hoge verder weg en een lagere dichter bij het water.. Heb je ze op één lijn dan zit je op de grens... Hoeft er ook niet met oog op ijs iedere winter uit op kosten van de NKV
berttt

Berichten: 307
Antwoord #12 Juni 04, 2013, 22:47:58
edit2Rapporteer  
Is flyers niet een beetje zoals de borden die nu overal al staan '' ja ik heb er wel eens naar gekeken maar ik volg de regels niet " met een flyer ga je ook niet echt bereiken wat je wilt zoals bvb:  een fuif als deze fuif je  niet interesseert dan gooi je die flyer ook direct weg Smiley dus ik denk eerder aan die andere maatregelen van jullie. Wij zien het bij onze home spot ook meer als 150 man op een kleine binnewater sport wij hebben geen duitsers maar walen en die zijn even erg hen kan je ook niets uitleggen of deftig mee kiten op het water Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #13 Juni 04, 2013, 22:52:41
edit2Rapporteer  
Duidelijke afbakening lijkt me het best, met boeien of ballen. Ik heb daar meerdere keren gevaren en ik weet nog steeds niet tot waar het mag. Uit de kaartjes op Kitehigh en NKV wordt het ook niet duidelijk omdat de satelietbeelden van een oude situatie zijn die helemaal niet op de huidige situatie lijkt.
Als je niet over de lijn van de gele boeien gaat kom je toch gewoon bij zandbanken. Mag je daar dan wel komen of niet??
Ik snap niet dat er iemand is die het begrijpt.
Ik wil me heel graag houden aan de regels, zeker als dat de enige manier is om het gebied voor kitesurfers te behouden. Dat wordt wel erg moeilijk als de regels niet duidelijk zijn.
Kaart bovenop de slufter klopt exact met de boeien die in het water liggen en waar je simpelweg niet achter mag komen. Als je naast het bord staat is alles goed te overzien en moet het duidelijk zijn.

Geheugensteuntje: niet richting Rockanje/oostvoorne kiten en als je toch een boei ziet: omdraaien!
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #14 Juni 04, 2013, 22:57:47
edit2Rapporteer  
Wat Evan zegt klopt inderdaad, ik wou het eerst ook nog geloven maar heb toch even de kaarten met google maps vergeleken en dat klopt wel.

Alleen klopt dit dan ook m.b.t. het natuurgebied zoals ik eerder al aangaf.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #15 Juni 04, 2013, 23:12:12
edit2Rapporteer  
Als de lijn niet duidelijk is kan daar simpel iets aan gedaan worden met twee bakens op de kant. Een hoge verder weg en een lagere dichter bij het water.. Heb je ze op één lijn dan zit je op de grens... Hoeft er ook niet met oog op ijs iedere winter uit op kosten van de NKV

Het is helaas geen rechte lijn waar je niet achter mag komen, die bakens hebben dan geen effect.
ctddekke

Geen avatar

Berichten: 27
Logs: 9 | 771 uur
Antwoord #16 Juni 04, 2013, 23:14:41
edit2Rapporteer  
Dus de zandbanken voor de gele boeien zijn geen natuurgebied, en daar mag je gewoon kiten?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #17 Juni 04, 2013, 23:21:13
edit2Rapporteer  
Zolang je niet achter de boeien gaat varen is er niks aan de hand, dus ook niet als je op die bankjes voor de Slufter gaat varen.

Maar ga daar niet achterlangs varen of bij de zandbanken verder op zee waar de zeehonden liggen uit te rusten, daarmee verpest je het echt voor iedereen!


Iemand nog ideeën voordat je er straks alleen nog maar mag varen als lid van de slufter-vereniging?
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #18 Juni 05, 2013, 00:54:48
edit2Rapporteer  
Hoewel ik nooit op de slufter ben geweest (en er ook niks te zoeken heb) lijkt mij een vereniging veruit het beste idee met bijvoorbeeld 2 vrijwilligers die als BOA op mogen treden. Hoewel het zeer vervelend is dat het op die manier moet, zou ik niet weten waarom zaken als flyers wel zouden werken als mensen op bestaande borden, kaartjes op websites etc attenderen niet of iig niet voldoende werkt. Blijkbaar is er een groep die zich liever dom houd of erger. Het eerste wat je lijkt mij checkt als je ergens gaat kiten is de regels rondom de spot en doe je dat niet weet je het blijkbaar ook liever niet. En ook na de winter of er niet wat veranderd is.

Een vereniging oprichten hoeft trouwens niet zo duur te zijn als alles vrijwillig gaat, al is een onkostenvergoeding wel prettig. Wel moet je 3 man voor het bestuur hebben en zich ook voor langere tijd hier aan willen committeren. Je moet denken aan ~500 euro eenmalig voor de oprichting, 100 - 200 euro per jaar voor de bankrekening, 500 voor de verzekeringen (bestuurdersaansprakelijkheid, wel pas mogelijk na 1 jaar na oprichting en algemene aansprakelijkheid want aansprakelijkheid met vrijwilligers strekt ver) en 500-800 euro voor een boekhouder. Iemand die handig is met belastingen kan dit ook zelf, al is het allemaal wel wat lastiger als je privéaangifte van je inkomsten Wink Voeg daar nog wat onkostenvergoedingen bij zoals een reiskostenvergoeding en een hapje en een drankje bij de vergaderingen en je kan met een contributie van 10 euro per jaar en 100-150 man/vrouw die meedoen het al rond hebben. Wie weet wil de gemeente wel een kleine subsidie geven Wink

Een poging wagen met flyers hoeft trouwens ook niet heel veel te kosten. Voor 100 euro heb je er 1000 full color A5. Een andere (veel goedkopere) optie is visitekaartjes waar je als je een leuke deal opzoekt voor een euro of 25 er wel 250 of 500 voor moet kunnen krijgen. Doe ze onder de ruitenwisser van de auto's en je bereikt eigenlijk iedereen.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #19 Juni 05, 2013, 02:57:16
edit2Rapporteer  
Ik wil me wel aanmelden om een evt bord/flyer te vertalen naar het engels.

verder zou ik het ook niet erg vinden om hard op te treden tegen mensen die onze spot in gevaar brengen... dus niet alleen via boetes. gewoon letterlijk weg pesten!
nick1212

Berichten: 463
Logs: 0 | 74 uur
Antwoord #20 Juni 05, 2013, 07:44:03
edit2Rapporteer  
Het is zeker duidelijk genoeg te zien op de slufter. En heb al vaak mensen willen uitleggen dat het verboden gebied is. En dan 2 rakken later zitten ze er terug in. Gewoon op drukke weekend dagen grootschalige acties zoals op oostvoorne, en dit een paar weken achter elkaar. Dan haat het ook wel rond om uit dat gebied te blijven. Zeker als de boetes hoog genoeg zijn.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #21 Juni 05, 2013, 08:02:38
edit2Rapporteer  
Denk dat een ballenlijn oid een goed idee is. Zo maak je het heel duidelijk. Ik vind zelf de kaart op het bord ook moeilijk in te schatten.

Misschien een grensrechter aanstellen? Iemand met megaphone oid en duidelijk hesje. Weet alleen niet of dat te horen is..

Kaart in het duits ook goed idee, die gasten zitten overal, maar hebben veelal schijt aan regels (zie parkeren (ouddorp) staat dit ook op een duitsforum?
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #22 Juni 05, 2013, 08:20:10
edit2Rapporteer  
Ik wil wel voor 50 euro flyers of visitekaartje sponsoren.
Flyers zijn erg goedkoop bij flyerzone
visitekaartje bij vistaprint

Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juni 05, 2013, 08:21:28
edit2Rapporteer  
Goed idee om het ook op een duits forum te plaatsen (elk beetje scheelt).
Flyers vind ik ook een uitstekend idee, de meeste mensen kijken idd niet op de borden (of op forums), maar als ze op het strand tijdens het pompen een flyer krijgen van iemand die zegt dat als we ons niet aan de regel houden de spot gesloten wordt.... Dan kunnen ze iig niet meer zeggen dat ze het niet wisten.

Ik denk dat de meeste mensen die zich in het verboden gebied bevinden gewoon niet bewust van het feit dat dat daar verboden is. Natuurlijk zijn er ook mensen die het geen moer interesseert, maar hopelijk zijn dat er niet zo veel.

Ik wil ook best flyers uitdelen. Geen probleem om als ik net het strand op kom wandelen even 5 minuten wat briefjes uit te delen aan de mensen die daar ook net zijn aangekomen. Of bv onder de ruitenwisser te plaatsen aan het einde van een sessie. Ik wil ook een bijdrage doen voor de bekostiging van de flyers.
Lijkt me wel handig om het iig in het nederlands engels en duits erop te zetten.


Hopelijk geeft dit ook een signaal af bij de gemeenteraad dat kite gemeenschap welwillend is en ze niet voorbarig de spot sluiten
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #24 Juni 05, 2013, 08:58:18
edit2Rapporteer  
Ik wil wel voor 50 euro flyers of visitekaartje sponsoren.
Flyers zijn erg goedkoop bij flyerzone
visitekaartje bij vistaprint



Marco, je woont in Groningen! Altruïst!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.