[Poll] maximale wind voor een beginnerscursus

Poll
Vraag: Wat is volgens jou de maximale gemiddelde windsnelheid waarmee het als ultieme beginner nog zin heeft ( en verantwoord is) een cursus kitesurfen te volgen?
Tot 18 knopen   -12 (7,3%)
Tot 20 knopen   -35 (21,2%)
Tot 22 knopen (Vanaf hier begint windkracht 6)   -80 (48,5%)
Tot 24 knopen   -26 (15,8%)
Tot 26 knopen   -7 (4,2%)
Anders (licht toe)   -5 (3%)
Totaal aantal stemmen: 165

Nature

Berichten: 1295
Antwoord #25 Juni 30, 2013, 13:27:59
edit2Rapporteer  
volgens mij moet ik een dag daar gaan filmen zonder dat ze dat weten.

theorie en praktijk is een wereld van verschil.

Vraag maar aan de cursisten, andere scholen en kom gerust eens langs.

Als ik het voor het geld deed zou ik niet een vaste prijs neerzetten om er voor te zorgen dat de cursisten het Echt goed leren. 
In the end heb ik er meer profijt van als de leerling goed en vooral veilig kan kiten. Grote kans dat hij/zij namelijk dezelfde home spot heeft.
-Martijn-

Geen avatar

Berichten: 139
Antwoord #26 Juni 30, 2013, 13:30:59
edit2Rapporteer  
Ik begrijp t niet.. we roepen en schreeuwen van de daken dat onze sport veiliger moet en dat de media heisa erom heen ons alleen maar schaadt. En als zo'n index zou kunnen helpen dan is t alweer teveel rocketscience...

Het moeilijke zit hem ook niet in het maken van die excelsheet of het appje maar het bedenken van een zinnige formule. Bedenk er 1 en ik (of iemand anders) maak wel even op een vrij avondje er een leuke app omheen. Die excelsheet met kitematen gekoppeld aan gewicht zou bijvoorbeeld al een leuk uitgangspunt zijn ..

Maar goed dit is meer iets voor een apart topic Wink
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #27 Juni 30, 2013, 13:39:07
edit2Rapporteer  
Zou imho een zinvoller initiatief zijn dan de vraagstelling van een landelijk blad 'max windkracht voor de ultieme beginner... ' ?!?!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #28 Juni 30, 2013, 13:42:04
edit2Rapporteer  
@loha Check dit eens: http://jimbodouglass.blogspot.ca/2011/01/interactive-kiteboarding-calculator.html

Al staat daar voor een beginner nog wel iets teveel informatie in.
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #29 Juni 30, 2013, 13:51:59
edit2Rapporteer  
@loha Check dit eens: https://jimbodouglass.blogspot.ca/2011/01/interactive-kiteboarding-calculator.html

Al staat daar voor een beginner nog wel iets teveel informatie in.


Kijk  ThumpsUp Met zo iets kun je al een begin maken... maar dat is ook het nadeel van deze Excel; je moet al die info niet op de excel zetten maar met invulvakken in achterliggende formule verwerken (variabelen)  ThumpsUp Een pakkende app is daarom ook veel interessanter...

Pas op: het invullen van deze app zou eigenlijk wel door de kiteschool moeten worden gedaan (na de cursus bv)
Gevaar is anders dat de beginner die net zijn lessen heeft gehad niet eerlijk is tegenover zichzelf en een misschatting kan maken. De kiteleraar/lerares heeft een veel objectievere inschatting van kwaliteiten/ valkuilen
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #30 Juni 30, 2013, 13:53:39
edit2Rapporteer  
Zullen we daarover in een apart topic brainstormen?
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45926.0
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #31 Juni 30, 2013, 13:55:39
edit2Rapporteer  
Yep  ThumpsUp
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #32 Juni 30, 2013, 13:56:11
edit2Rapporteer  
niet schuilen achter wel geen land oefening, uittleg of theorie. want de persoon heeft een kite .

ongeacht wat ik dan film.


wel of geen cert. maakt niet uit.
Dat je een cert. heb of volgens een regeert wil niet zeggen dat men ook  daadwerkelijk  iets over kan brengen.

Men kan met ijzeren hand volgens een cert uitvoeren en dan staan ze over 3 jaar nog niet de medewerker heeft zijn verplichting gedaan niets meer niets minder.


Het moet klikken met een cursist als dat niet zo is verloopt alles al moeizaam,
Dan zal je je ervaring moeten gebruiken en zo moeten aanpassen dat je kan inspelen op de mogelijkheden en beperkingen van de des betreffende cursist.
Dus bij twee of drie personen kan een les er in de loop van de dag veranderen doordat ze verschillende leercurven en behoeften hebben.

Ook terug koppeling ontbreekt vaak van beide kanten.
de rest laat ik maar en neem aan dat je begrijp wat ik probeer te vertellen........

Naast een cursist  zal een cursist nog steeds zelf veel onderzoek moeten doen maar wat doen die naar materiaal kijken en kopen. snap ik ook wel doen is leuker dan belangrijkere dingen onderzoeken  en buiten dat kan toch niemand dat controleren.

===
NKV,  VDWS  ect. is iets tussen hun en kitescholen.
Dus ben ik van mening dat die dat met elkaar moeten uitzoeken ze hebben genoeg kennis en kunde dus onze mening hebben ze niet nodig.

oohja ik veroordeel niemand  ThumpsUp
Lauw
Administrator

Berichten: 3580
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #33 Juni 30, 2013, 14:05:33
edit2Rapporteer  
Heb er gemiddelde wind van gemaakt.

Dat het bij 22kn al snel vlagen van 30kn staan ben ik het niet mee eens Laurens. Wanneer het echt zo vlagerig is dat er bij 22kn vlagen van 30kn staan is het voor niemand meer leuk om te kiten aangezien de wind dan constant tussen de 16kn en 30kn heen en weer schiet. (je moet ook niet de meting van HvH pakken, daar klopt niks van).

Een normaal windbeeld bij 22kn is dat er vlagen tot 26kn staan (zoals gisterenochtend) en dat soort wind is nog goed te behappen tijdens een eerste kiteles met een kite die afgestemd is op het gewicht van de lesser.

Okee, misschien is naar 30kn te overdreven, maar het voorbeeld wat jij pakt is ook niet geheel eerlijk (lying with stats ;-)). Het lijk, vanaf het plaatje, dat je een van de hoogste gemiddelde punten neemt van die ochtend. Daarnaast pak je een meetpunt van zeker 10km uit de kust ligt en met de richting van gisterochtend inderdaad een zeer stabiel beeld weergeeft (nog geen invloed van koud/warm verschil tussen land/zee).

De discussie wordt inderdaad alleen steeds moeilijker, want moeten we gemiddelde wind nemen over een 10min interval of over een uur interval? Als ik namelijk de wind gisteren van Bdam neem rond die tijd en het gemiddelde over een uur kom ik op 19.28kn over 22.78kn. Dit normaliseert dat ene data punt geheel en geeft inderdaad aan dat het een prima en constant windje was om te lessen.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #34 Juni 30, 2013, 14:11:54
edit2Rapporteer  
Heb er gemiddelde wind van gemaakt.

Dat het bij 22kn al snel vlagen van 30kn staan ben ik het niet mee eens Laurens. Wanneer het echt zo vlagerig is dat er bij 22kn vlagen van 30kn staan is het voor niemand meer leuk om te kiten aangezien de wind dan constant tussen de 16kn en 30kn heen en weer schiet. (je moet ook niet de meting van HvH pakken, daar klopt niks van).

Een normaal windbeeld bij 22kn is dat er vlagen tot 26kn staan (zoals gisterenochtend) en dat soort wind is nog goed te behappen tijdens een eerste kiteles met een kite die afgestemd is op het gewicht van de lesser.

Okee, misschien is naar 30kn te overdreven, maar het voorbeeld wat jij pakt is ook niet geheel eerlijk (lying with stats ;-)). Het lijk, vanaf het plaatje, dat je een van de hoogste gemiddelde punten neemt van die ochtend. Daarnaast pak je een meetpunt van zeker 10km uit de kust ligt en met de richting van gisterochtend inderdaad een zeer stabiel beeld weergeeft (nog geen invloed van koud/warm verschil tussen land/zee).

De discussie wordt inderdaad alleen steeds moeilijker, want moeten we gemiddelde wind nemen over een 10min interval of over een uur interval? Als ik namelijk de wind gisteren van Bdam neem rond die tijd en het gemiddelde over een uur kom ik op 19.28kn over 22.78kn. Dit normaliseert dat ene data punt geheel en geeft inderdaad aan dat het een prima en constant windje was om te lessen.
Elke meting (behave HvH) gaf gisteren hetzelfde beeld wat betreft vlagen vs gemiddelde wind (3-5kn bovenop de gemiddelde wind) en ik heb alleen dat punt genomen om een situatieschets te geven bij ongeveer 22kn gemiddelde wind.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #35 Juni 30, 2013, 14:56:20
edit2Rapporteer  
Ik heb 22 knopen ingevuld, maar ik las even verkeerd en dacht dat het over max in plaats van gemiddelde snelheid ging.

Zelf vond ik het bereik 15/16 -20 knopen met een 10 meter het fijnste om het kiten onder de knie te krijgen. En de eerste keren dat ik na het lessen alleen ging ben ik ook niet met veel hardere wind gegaan. Maar ik moet erbij zeggen dat ik een lichtgewicht ben.

Gewicht en leercurve zoals een aantal al terecht opmerken zijn belangrijke indicatoren bij het les geven. Ik herinner mij dat ik een paar jaar geleden op de bdam werd ingedeeld bij een nogal zwaarlijvige duitser en dat het verschil in gewicht zeker 30 kilo was. Met de wijsheid nu vind ik dat een belachelijke indeling. Maar ja geld = geld.


hehuis

Berichten: 80
Antwoord #36 Juni 30, 2013, 17:56:06
edit2Rapporteer  
Kunnen we geen "rubberen tegels" neerleggen?

Die Fransen lessen met een 4tje gewoon door BFT 9.
Beetje bodydraggen, met de instructeur als "dood gewicht" aan de lesser.

Geen probleem. Alles is relatief.

Rubberen tegels!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #37 Juni 30, 2013, 17:57:38
edit2Rapporteer  
De vraag is dan of ze echt nog wat leren aan die 4m in 9bft anders dan dat je weet hoe je erachteraan moet stuiteren.
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #38 Juni 30, 2013, 19:40:35
edit2Rapporteer  
Heel simpel tot bft 6. Daarboven ben je als zeil/surf school niet meer verzekerd. Tis wat anders al je met mensen gaat die al 3 lessen hebben gehad (vindt ik en dan is het ook maar afwegen van de type cursist die je hebt. Groot klein dik dun ect) maar mensen die voor hun eerste/2de les komen absoluut niet veels te gevaarlijk
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #39 Juni 30, 2013, 19:45:34
edit2Rapporteer  
Hmm, als dat zo zou zijn was Harry V. vast al bankroet! Die geeft o.a. Gewoon in 7 bfrt introductieles.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #40 Juni 30, 2013, 20:33:04
edit2Rapporteer  
Hmm, als dat zo zou zijn was Harry V. vast al bankroet! Die geeft o.a. Gewoon in 7 bfrt introductieles.


Oke Harry V. heeft veel fout gedaan maar hij is niet de enige!
hehuis

Berichten: 80
Antwoord #41 Juni 30, 2013, 21:21:29
edit2Rapporteer  
Harry heeft het gedaan
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #42 Juni 30, 2013, 21:51:20
edit2Rapporteer  
Hmm, als dat zo zou zijn was Harry V. vast al bankroet! Die geeft o.a. Gewoon in 7 bfrt introductieles.


Tja als je voor 4 uur les 110 euro vraagt, 27,50 per uur, dan ben je snel bankroet.
Tenzij je natuurlijk 10 man tegelijk les geeft met 1 instructeur en 1 kiteset.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #43 Juni 30, 2013, 22:48:44
edit2Rapporteer  
Oke Harry V. heeft veel fout gedaan maar hij is niet de enige!

Er staat ook "o.a." bij, Marc Wink

Ik ga ze niet allemaal benoemen.
JokerB beweert dat de scholen boven de 6 Bfrt niet meer verzekert zijn. Bij Harry weet ik dat er vorig jaar een cursist botbreuken heeft opgelopen. Of diegene heeft geen aanklacht ingediend, kan natuurlijk ook...
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #44 Juni 30, 2013, 22:55:43
edit2Rapporteer  
Oke Harry V. heeft veel fout gedaan maar hij is niet de enige!

Er staat ook "o.a." bij, Marc Wink

Ik ga ze niet allemaal benoemen.
JokerB beweert dat de scholen boven de 6 Bfrt niet meer verzekert zijn. Bij Harry weet ik dat er vorig jaar een cursist botbreuken heeft opgelopen. Of diegene heeft geen aanklacht ingediend, kan natuurlijk ook...

Dat "o.a." moet je dan anders neerzetten nu lijkt het net alsof het over "Gewoon in 7 bfrt introductieles." gaat. Grin
/-||_( )|-|/-|
Moderator

Berichten: 3902
Antwoord #45 Juni 30, 2013, 23:12:24
edit2Rapporteer  
ahum... moderator 1 en moderator 2...

mss toch weer ff - on topic -blijven  Grin

NKV,  VDWS  ect. is iets tussen hun en kitescholen.
Dus ben ik van mening dat die dat met elkaar moeten uitzoeken ze hebben genoeg kennis en kunde dus onze mening hebben ze niet nodig.

@theO Precies dit is wat mij vanochtend ook al bezig hield... dat juist t NKV en consorten dit bij ons neerlegt terwijl zij zelf de kennis bezit, de afstemming onderling met de scholen 'regelt' en de PR van de sport behartigt....

om toch bij de grote groep kiters te gaan vragen die zich ieder jaar ververst en geen weet heeft wat er vorig jaar al besproken is en het jaar daarvoor etc..

Dus Tom, wat is eigenlijk het MOTIEF van dit topic en deze ene vraag? Of mogen wij ook over het hele interview meedenken en meepraten?
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #46 Juli 01, 2013, 00:50:52
edit2Rapporteer  
 Quote: Precies dit is wat mij vanochtend ook al bezig hield... dat juist t NKV en consorten dit bij ons neerlegt terwijl zij zelf de kennis bezit, de afstemming onderling met de scholen 'regelt' en de PR van de sport behartigt....
om toch bij de grote groep kiters te gaan vragen die zich ieder jaar ververst en geen weet heeft wat er vorig jaar al besproken is en het jaar daarvoor etc..
Dus Tom, wat is eigenlijk het MOTIEF van dit topic en deze ene vraag? Of mogen wij ook over het hele interview meedenken en meepraten?

Je haalt hier nu een paar zaken door elkaar. Ten eerste is dit geen vraag van de NKV. ( NKV staat hier helemaal los van)

te vragen bij de grote groep kiters die zich ieder jaar ververst? De meeste reacties in dit topic komen van mensen die hier al jarenlang rondhuppelen. Daarnaast denk ik dat juist de beginners die net een les hebben gehad heel goed als beginner hun mening kunnen geven.

Dan je laatste vraag Wat is het motief van dit topic en deze ene vraag? Dat staat toch bovenin het topic?
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #47 Juli 01, 2013, 09:44:47
edit2Rapporteer  
@michiel, ja teminste hoger dan bft 6 bij de zeilschool neptunus (geef daar zelf zeilles) mogen we gewoon het water niet op.
behalve met CWO 3 cursisten (ver gevorderde niveau is dan veel anders dan iko 3) (eis is dan ook zelfstandig varen met bft 6) gaan we daar overheen is het afwegen hoe en wat. vaak genoeg meegemaakt in het hoogseizoen dat het 30+ knp waait dat we met zn alle gingen zwemmen Grin
maar ook met een knoop of 25 gewoon knallen met 2,3 kids en 1 a 2 ervaren instructeurs. (rest gaat dan gewoon zwemmen Smiley)
maar t is toch logisch, bft 6 is hard zat. daarboven wordt het als beginner niet leuk gewoon..

@idefixe, hier een beginner Wink heb nu 4 lesjes gehad en ben zelf 2x waarvan 1x compleet zelfstandig het water op gegaan. verder wel intensief bezig met watersporten vanaf me 7de (nu 21)
1x met 27knp gevaren was goed maar voor mij voorlopig de max bedenkt dan ook dant ik 190 ben en 105kg aan de haak. dus moest wel kunnen stond met een 7,5m.

ik denk pers. dat 22 knp officieel voor het gross van de beginnende lesser voldoende is. wel denk ik dat voor sommige lessers (kijk ik even naar mezelf) prima een kite kunnen houden met 25 knp zeker met je 3de les. dit is dat wel puur mezelf
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #48 Juli 01, 2013, 10:20:45
edit2Rapporteer  
Ik denk ook dat de maximum wind voor beginners een grijs gebied is, afhankelijk van een aantal dingen die in dit topic al eerder door anderen genoemd zijn.

Ook ben ik van mening dat het juist goed is voor een beginner om ook 1 les met wat stevigere wind te krijgen. Als je alleen maar met een laffe 15 knoopjes les hebt gehad weet je niet wat je overkomt als je met bv 22kn het water op wil gaan. Dan is het juist goed dat je dat onder professionele begeleiding dat al een keer hebt ervaren.
Misschien is dat minder goed voor het oefenen van de waterstart e.d. maar het draagt wel bij aan je zelf redzaamheid en dat lijkt mij toch belangrijker dan het maken van een paar metertjes op je board.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #49 Juli 01, 2013, 10:53:13
edit2Rapporteer  
karel79 das niet waar hoor. 15 knopen is 70% techniek en 30% gaat vanzelf.
22 knopen is 70% gaat vanzelf en 30% techniek (als het niet minder is)

Het is vrij simpel bij 20 kts waterstarten is 10x makkelijker dan met 13 kts. Puur omdat er minder techniek bij komt  kijken.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.