Upwind varen tegen golven in

So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
September 01, 2013, 22:02:28
edit2Rapporteer  
Ik zit nu op Fuerte bij Cotillo.
Redelijke klotsbak met side onshore wind.

Wanneer ik naar links vaar (mijn goede kant) richting de kant en met de golven mee kan ik prima upwind varen.
Wanneer ik naar rechts upwind probeer te varen merk ik dat dat mij amper lukt.
Ik heb amper grip op het water, stuiter en beetje over de golven en kom alleen downwind terecht,
.
Wat zijn tips die ik kan proberen om hier beter in te worden ?
Wanneer ik mijn board meer upwind stuur, meer naar achter hang en mijn board meer kantel, merk ik dat ik zoveel snelheid verlies dat ik stil kom te staan.
Ik moet dan weer mijn board downwind sturen, sinussen en mijn board platter houden om weer snelheid te krijgen, met als resultaat alleen maar verder downwind te komen.

Ik weet niet helemaal zeker of dit komt door de golven of omdat het mijn slechte kant betreft.
Ik heb dit helaas niet op vlak water geprobeerd en heb hier helaas ook niet de mogelijkheid toe de komende week.

Edit: dubbelpost verwijdert!
Straight edge

Berichten: 526
Antwoord #1 September 01, 2013, 22:07:53
edit2Rapporteer  
Hiel druk is erg belangrijk
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #2 September 01, 2013, 22:09:44
edit2Rapporteer  
Meer druk op je achterste voet houden en vooral kijken in de richting die je zou moeten varen zodat je lichaam (heupen/schouders) zich die kant op draaien. Ook goed in je harnas hangen met meer gestrekte benen en niet rechtop proberen te staan helpt.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #3 September 01, 2013, 22:12:28
edit2Rapporteer  
Haha, typisch een beginnersvraag die voor het eerst de golven in gaat Wink

Hier een tip:

Golf op: minder kanten en zorgen dat je blijft planeren/glijden (dus niet stil komt te vallen). Hierbij je kite alvast iets omhoog brengen.
Zodra je over de top van de golf bent begint er een kleine afdaling. Hier kun je gebruik maken van de zwaartekracht door deze golf af te glijden. Als je daarbij de kite weer iets naar beneden laat sinussen bouw je heel veel extra druk op waardoor je extra hard kunt kanten op dat moment. Gevolg: erg veel hoogte pakken.

Vervolgens golf weer op en niet kanten, board laten glijden, etc. etc.

Makkelijk is het niet, maar op een gegeven moment wordt het intuïtief

Zo pak je met een soort zigzag baan toch echt wel alle mogelijke hoogte eruit.


Dat je richting de kant geen problemen hebt is ook logisch: de golven gaan dan met je mee, waardoor je praktisch het hele stuk de golf afrijdt die met je mee rolt. Op die manier kun je weer heel veel extra hoogte pakken.

Soms lukt het niet eens door stroming bijvoorbeeld om de zee op hoogte te lopen. Dan probeer ik hoogte zoveel mogelijk te houden, en op de terugweg alle hoogte te pakken.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #4 September 01, 2013, 22:24:29
edit2Rapporteer  
idd hoogte lopen kan op twee manieren, op snelheid en power (kite laag en keihard kanten, zo forceer je je kite naar de rand van het windvenster en kan je iets hoogte lopen), en board vlakker en kite juist vrij hoog. Die laatste is wel saai maar met weinig wind, golven en stroming vaak de enige manier.
Ik denk dat beide methoden op vlak water dezelfde VMG hebben maar als er maar iets tegenzit, kite omhoog en dobberen maar!
 Michiel legt goed uit hoe je de golven kan gebruiken, ik wil nog toevoegen dat je vlak voor de golf upwind wordt gezogen, en dat de druk aan de achterkant van de golf juist helemaal weg valt. Probeer daar  snelheid te houd door je kite in te sturen zodat je niet achter iedere golf 5m downwind wordt gezet.
Upwind varen - zeker in golven -  is heel technisch, de meeste kiters bakken er ook niks van Wink
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #5 September 01, 2013, 22:35:09
edit2Rapporteer  
Kan je niet beter naar Flag Beach rijden? Ik weet niet wat jij onder klotsbak verstaat, maar bij Flag Beach heb je wel golven maar van het fijne voorspelbare type, zeker geen klotsbak.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #6 September 01, 2013, 22:44:57
edit2Rapporteer  
Kan je niet beter naar Flag Beach rijden? Ik weet niet wat jij onder klotsbak verstaat, maar bij Flag Beach heb je wel golven maar van het fijne voorspelbare type, zeker geen klotsbak.
Dat schijnt met noord oost ruk te zijn (volgens Ben van het kitecenter daar).

Thanks voor de tips allemaal, ik ga ze morgen uitproberen Smiley
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #7 September 01, 2013, 23:13:25
edit2Rapporteer  
Kleine toevoeging voor kleine golfjes; bar van je af als je omhoog gaat (dan kan je tegen het golfje in wat meer upwind varen omdat je kite makkelijker upwind vliegt) en gelijk weer aantrekken als er af gaat, zo hou je druk in je kite, succes!
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #8 September 01, 2013, 23:19:44
edit2Rapporteer  
Schuin downwind (om snelheid te krijgen) de branding door naar zee, na de de branding langer door varen en hoogte pakken. En idd met terugvaren kan je hoogte terug pakken. Pak de golf schuin, beter er niet recht tegen an beuken. Kite iets naar twaalf brengen voor de golf en op de top van de golf weer insturen. Dan niet meteen te veel upwind willen. Zou houd je snelheid.
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #9 September 02, 2013, 14:14:22
edit2Rapporteer  
Goeie tips allemaal! Dat ga ik volgende keer ook proberen...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 September 02, 2013, 15:26:24
edit2Rapporteer  
Kleine toevoeging voor kleine golfjes; bar van je af als je omhoog gaat (dan kan je tegen het golfje in wat meer upwind varen omdat je kite makkelijker upwind vliegt) en gelijk weer aantrekken als er af gaat, zo hou je druk in je kite, succes!

En ga je niet ongewenst hangen/wordt je van de golf afgetild... met als gevolg dat je nog sneller downwind eindigt als daadwerkelijk los komt.
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #11 September 02, 2013, 16:03:33
edit2Rapporteer  
Ik merk dat ik meer snelheid kan behoudend door met mijn gewicht zo veel mogelijk aan de trapeze te hangen. Mede door mijn (heup) trapeze voorgaand aan de waterstart dan ook goed omlaag te duwen. Tijdens sprongen wil deze nog wel eens omhoog gaan (wat bij genoeg wind overigens geen probleem geeft) Juist in de lowend helpt het goed laag zitten van mijn trapeze bij het realiseren van maximale pull en behoud van snelheid.

Verder help het ook enorm helpt is de golven op de vangen (anticiperen), door simpelweg je benen in te trekken. Hierdoor behoudt je meer contact met het water waardoor je minder terrein verliest.

Daarnaast je board sturen in de richting die je daadwerkelijk aan het varen bent (niet board zelf upwind sturen), ik maakte altijd nog de fout mijn board te veel upwind te willen insturen, waardoor ik redelijk veel afremde. Door met je achterste been de vaarrichting de corrigeren (naar parallel) gecombineerd met goed aankantten (druk op hiel) behoud je meer snelheid en win je toch hoogte.

Het is dus niet zo zeer de stuurrichting van je TT, maar meer het effectief aankantten waar je meters mee pakt.
TIASOF

Berichten: 362
Logs: 0 | 105 uur
Antwoord #12 September 02, 2013, 16:50:17
edit2Rapporteer  
Is cotillo niet schuin aflandig met NO???
Snowman

Berichten: 264
Antwoord #13 September 02, 2013, 17:53:05
edit2Rapporteer  
Wat voor soort board vaar je ?
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #14 September 02, 2013, 18:25:22
edit2Rapporteer  
Zoals hierboven ook al gezegd: druk op je achterste been. Als je gaat stuiteren evt je kite lager houden waardoor je makkelijker druk op je board kunt houden.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.