Overtredende kiter slaat vertegenwoordiger natuurgebied Oostvoorne

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
December 22, 2013, 16:03:12
edit2Rapporteer  
Donderdag 12 december was er een kiter die als enige in het natuurgebied "de slikken van Voorne"aan het kiten was wat naast de kitezone van Oostvoorne ligt. Toen de vertegenwoordigers van het natuurgebied hem hierop aanspraken is er een schermutseling ontstaan waarbij de kiter klappen heeft uitgedeeld aan de hoogste vertegenwoordiger.

Bij het verlaten van het strand is de kiter direct in de boeien geslagen.



Heeft iemand een idee wie deze kiter en/of de aanleiding tot deze schermutseling was? Als we de locaties in deze regio willen behouden kunnen we dit soort aanvaringen namelijk missen als kiespijn!
chico

Berichten: 1112
Antwoord #1 December 22, 2013, 16:09:49
edit2Rapporteer  
Wat is de bron?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 December 22, 2013, 16:11:45
edit2Rapporteer  
De locals die bezig zijn de Slufter open te houden.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #3 December 22, 2013, 16:42:14
edit2Rapporteer  
Triest...
feddomw
Gast
Antwoord #4 December 22, 2013, 16:47:57
edit2Rapporteer  
Het is natuurlijk idioot wat hier gebeurd is.

Los daarvan, zou deze schermutseling bestuursrechtelijk gezien geen invloed mogen hebben op het wel of niet openblijven van de spot(s). Althans, niet meer dan "gewoon" het constateren van de overtreding door in het verboden gebied te varen.

Een zwaluw maakt namelijk nog geen lente.

Dat gezegd hebbende, zal het onderbuik-gevoel bij de controlerende instanties natuurlijk wel mee spelen.

Een enkele kiter, in het gebied, direct meppen??? Harry V?  schater
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #5 December 22, 2013, 17:04:52
edit2Rapporteer  
Wat een mongool juh, maar miss. ff w88 tot andere kant van verhaal.
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #6 December 22, 2013, 17:32:48
edit2Rapporteer  
Wat is de bron?

Wat Chico al zegt: bronvermelding zou fijn zijn.

@mezelf: eerst even verder lezen voordat je reageert....
feddomw
Gast
Antwoord #7 December 22, 2013, 17:34:26
edit2Rapporteer  
Bron is NKV vertegenwoordiger als ik het goed heb begrepen. Evan,Yoram, Marc, EJ?

Bewuste kiter is in de boeien afgevoerd, dan doen ze ook niet zomaar....
Dree

Berichten: 48
Antwoord #8 December 22, 2013, 17:44:28
edit2Rapporteer  
Dit verhaal is niet van mij afkomstig en weet niet meer dan wat hier staat.

Maandag 13 januari staat een afspraak met GZH over de nieuwe invulling van Natura 2000 beheersplan Voordelta voor de komende 6 jaar. Uit evaluatie blijkt dat de steltlopers worden bedreigd.
Het helpt niet echt indien  buiten vogels nu ook toezichthouders worden bedreigd.

Zodra meer bekend zal ik het hier melden, ondertussen ben ik benieuwd naar het verhaal van deze persoon. Hoor en wederhoor graag.

Dree
Regiovertegenwoordiger NKV
feddomw
Gast
Antwoord #9 December 22, 2013, 17:46:45
edit2Rapporteer  
Dit verhaal is niet van mij afkomstig en weet niet meer dan wat hier staat.

Maandag 13 januari staat een afspraak met GZH over de nieuwe invulling van Natura 2000 beheersplan Voordelta voor de komende 6 jaar. Uit evaluatie blijkt dat de steltlopers worden bedreigd.
Het helpt niet echt indien  buiten vogels nu ook toezichthouders worden bedreigd.

Zodra meer bekend zal ik het hier melden, ondertussen ben ik benieuwd naar het verhaal van deze persoon. Hoor en wederhoor graag.

Dree
Regiovertegenwoordiger NKV

Iemand die met RWS en NKV aan tafel zit dan, ik zei het idd verkeerd. Initialen RH.
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #10 December 22, 2013, 18:04:08
edit2Rapporteer  
De bedoeling is inderdaad om het verhaal van de betreffende kiter boven water te krijgen.
Playa O

Berichten: 13
Antwoord #11 December 22, 2013, 18:13:17
edit2Rapporteer  
Ik ben de bron, tijdens een overleg met RWS en GZH kwam dit incident ter sprake.

Het mag duidelijk zijn dat dit gedrag niet wenselijk is en idd niet direct invloed heeft op de discussie van het openhouden van de spots maar het kleurt het wel, niet alle partijen zijn ons vriendelijk gestemd en hoewel ze allemaal opkomen voor de fauna zijn ze wat minder gecharmeerd van dit soort vogels.

Dre zegt hoor en wederhoor, lijkt mij een goed plan dus ik ben benieuwd of de persoon in kwestie naar voren komt.
JimHantu

Berichten: 87
Logs: 0 | 192 uur
Antwoord #12 December 22, 2013, 19:52:25
edit2Rapporteer  
ik kwam hem ergens vorige week tegen op playa.
hij stond foto's te maken van het bord bij de parking, en sprak mij toen aan over het vogelgebied en wat er gebeurd was.
ik heb niet echt goed geluisterd (was meer bezig met me spullen)
maar van wat ik begreep, hing hij nog aan zijn kite terwijl ze hem dus mee probeerde te trekken (gevaarlijke situatie ontstaan) en van daaruit heeft hij geslagen. en hij was van mening dat hij zich toen niet in verboden gebied bevond.

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #13 December 22, 2013, 20:28:27
edit2Rapporteer  
Ik krijg het idee dat we een beetje blijven hangen in: als we ons allemaal netjes gedragen, dan blijven de spots open. Misdraagt iemand zich, dan lopen de spots gevaar. Daar word ik een beetje simpel van want volgens mij klopt het ook niet.

Ten eerste wil ik wel aangeven dat ik ook mijn best doe om nooit op verboden terrein te komen, maar door de enorme toename kiters afgelopen jaren (ook uit Frankrijk, België en Duitsland) en het letterlijk kleiner worden van bestaande spots (Brouwersdam is  met vloed een kwart van wat het ooit was) komt er een enorme druk op de spots. Soms is uitwijken naar een rustigere plek ( geen hobbynatuurgebied) dan gewoon veel verstandiger. Je overtreed dan de wet, maar je maakt ook zichtbaar dat de sport uit zijn jas groeit. Er moet gewoon echt meer ruimte komen.

On topic: als een ambtenaar aan mij staat te trekken terwijl mijn kite nog in de lucht is, hebben we allebei een probleem. (Los van de mogelijke overtreding).

Komt u maar  Grin
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 December 22, 2013, 20:32:46
edit2Rapporteer  
ik kwam hem ergens vorige week tegen op playa.
hij stond foto's te maken van het bord bij de parking, en sprak mij toen aan over het vogelgebied en wat er gebeurd was.
ik heb niet echt goed geluisterd (was meer bezig met me spullen)
maar van wat ik begreep, hing hij nog aan zijn kite terwijl ze hem dus mee probeerde te trekken (gevaarlijke situatie ontstaan) en van daaruit heeft hij geslagen. en hij was van mening dat hij zich toen niet in verboden gebied bevond.


tjah... Als het waar is wat hij zegt (dat hij vast gepakt werd, terwijl hij nog aan de Kite hing), dan weet ik nog niet wat ik gedaan zou hebben, t is wel een potentieel zeer gevaarlijke situatie... Maar ja slaan is in eerste instantie fout, maar een overijverige ambtenaar die met de beste bedoelingen mensen in gevaar brengt is ook een zeer ongewenste situatie.

Ook ben ik het met gebruikersnaam eens... Er komen idd veel meer kiters bij en we raken steeds meer ruimte kwijt... Met als logisch gevolg dat er nogal rare dingen kunnen gebeuren.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #15 December 23, 2013, 00:30:26
edit2Rapporteer  
Dit incident doet me denken aan de gebeurtenis dat de politie een "kunstmatige file" (A2) maakt om op de vlucht geslagen criminelen aan te houden. Gevolg: 1 onschuldige dode. Het ging hierbij om benzine diefstal! Een onverantwoorde actie werd hierbij dus ingezet bij een relatief klein vergrijp.

In het geval van de "overtredende kiter" grijpt de de ambtenaar op onverantwoorde wijze in om de kiter aan te spreken?/in te rekenen?  Ik kan me dan goed voorstellen dat de betreffende kiter van zich afslaat ...

Maar een duidelijker beeld is hier wel gewenst om tot zinvolle conclusies te komen ... lijkt me.

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #16 December 23, 2013, 02:12:41
edit2Rapporteer  
Dit incident doet me denken aan de gebeurtenis dat de politie een "kunstmatige file" (A2) maakt om op de vlucht geslagen criminelen aan te houden. Gevolg: 1 onschuldige dode. Het ging hierbij om benzine diefstal! Een onverantwoorde actie werd hierbij dus ingezet bij een relatief klein vergrijp.

In het geval van de "overtredende kiter" grijpt de de ambtenaar op onverantwoorde wijze in om de kiter aan te spreken?/in te rekenen?  Ik kan me dan goed voorstellen dat de betreffende kiter van zich afslaat ...

Maar een duidelijker beeld is hier wel gewenst om tot zinvolle conclusies te komen ... lijkt me.


tjah een reactie van beide personen zou mooi zijn... Die zouden een hoop duidelijk kunnen maken over het ontstaan van deze jammerlijke situatie... Maar voorlopig heeft geen van beide blijkbaar de moed noch wil tot zich genomen om het e.e.a. op te helderen. Jammer!
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #17 December 23, 2013, 04:55:38
edit2Rapporteer  
Eens met Loek, als een ambtenaar aan je gaat trekken met je kite nog in de lucht dan is dat poging tot zware mishandeling / doodslag, van je af slaan is dan geoorloofde zelfverdediging, ongeacht locatie.

Je kan ook stellen dat de boa's te weinig opleiding / inzicht hebben om te mogen handhaven, alsof een agent je van je motor trekt omdat je op de stoep rijdt. Agenten krijgen nog een redelijke opleiding, boa's niet.

Stel dat we met zijn allen afspreken om massaal de toegestane spots te mijden en alleen maar in natuurgebied te gaan varen dan wordt handhaven vanzelf onbetaalbaar..
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 December 23, 2013, 07:46:20
edit2Rapporteer  
Kom nou zeg, sinds wanneer is trekken is levens gevaarlijk? Ongewenst fysiek contact geeft nog geen recht tot fysiek geweld. Zelfverdeging uiteraard wel, maar whatever.. Dit is allemaal oeverloos gelul zonder verslag uit eerste hand
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #19 December 23, 2013, 09:13:48
edit2Rapporteer  
Maak je geen zorgen Karel, trekken is niet levensgevaarlijk Grin maar je kunt iemand wel in gevaar brengen als je aan m staat te sjorren die een kite in de lucht heeft. Sommigen paniekeren eerder en  reageren heftiger.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #20 December 23, 2013, 10:48:48
edit2Rapporteer  
Eens met Loek, als een ambtenaar aan je gaat trekken met je kite nog in de lucht dan is dat poging tot zware mishandeling / doodslag, van je af slaan is dan geoorloofde zelfverdediging, ongeacht locatie.

Je kan ook stellen dat de boa's te weinig opleiding / inzicht hebben om te mogen handhaven, alsof een agent je van je motor trekt omdat je op de stoep rijdt. Agenten krijgen nog een redelijke opleiding, boa's niet.

Stel dat we met zijn allen afspreken om massaal de toegestane spots te mijden en alleen maar in natuurgebied te gaan varen dan wordt handhaven vanzelf onbetaalbaar..

als we met z'n alle in de natuurgebieden gaan varen word het juist betaalbaar door al die boetes, zet je zo'n BOA gewoon op een strandstoel en schrijven maar.
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #21 December 23, 2013, 11:46:06
edit2Rapporteer  
Dit is een mooi punt om mee te nemen in de vergadering voor deze handhavers.. Het lijkt onschuldig om iemand even een duwtje of een ruk te geven met een kite in de lucht maar als onervaren handhaver kun je de skils van een kiter niet inschatten, daarbij ook niet de soort wind (vlagerig, hard)
Dus lichamelijk contact met zo'n surfer is af te raden dit zou beide partijen in gevaar brengen. Neemt niet weg dat een volwassen houding van beide partijen zeker wenselijk is.

Amen
feddomw
Gast
Antwoord #22 December 23, 2013, 12:51:02
edit2Rapporteer  
Een BOA moet met handen van mensen afblijven.

Ik zeg niet dat dat hier gebeurd is overigens. En al zou dat gebeurd zijn, QR trekken kan nog voordat je klappen gaat uitdelen. Als je overigens tikken kan uitdelen, lijkt het mij sterk dat je dat als verweer doet omdat anders de situatie gevaarlijk was. Voor tikken uitdelen heb je immers je handen ook niet aan de bar/QR.

(Echte) Politie mag ook niet aan je komen als ze een bekeuring schrijven....
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #23 December 23, 2013, 15:47:21
edit2Rapporteer  
Kom nou zeg, sinds wanneer is trekken is levens gevaarlijk? Ongewenst fysiek contact geeft nog geen recht tot fysiek geweld. Zelfverdeging uiteraard wel, maar whatever.. Dit is allemaal oeverloos gelul zonder verslag uit eerste hand

Als je goed gepowered staat, en er trekt iemand aan je bar / leash kan het met een licht rukje al enorme kracht opleveren, wellicht in de buurt van een paal of iets dergelijks, bloedlink. Of iemand die je ietsjes naar beneden trekt waardoor je kite uit de lucht komt zetten, zodat ie halverwege het venster weer wind kan vangen..

Als ik dat aan zou zien komen zou ik het graag voor willen zijn en diegene dan de mogelijkheid willen ontnemen. Dat gaat heel snel en dan moet je snel en efficient reageren. (Ik zeg niet dat je hem gelijk moet mishandelen..)

Ik heb weleens gehad dat een idioot aan mijn bar trok en vroeg: 'oh hier stuur je dus mee?' Ik ging 10m vooruit over het strand. Laat me dat niet nog eens gebeuren. Dankzij het gemiddelde opleidingsniveau van een Boa moet je met alles rekening houden.


@Eddy, alleen als je die boa je ook laat bekeuren.. Gewoon met zijn allen Piet Hein als naam opgeven of weglopen
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #24 December 23, 2013, 18:25:39
edit2Rapporteer  
Wat een gezeur voor een paar stomme vogels, die van die kiters op het water sowieso geen last hebben.
In Zeeland zijn hele stukken landbouwgrond al veranderd in stukken"natuur" waar niemand behalve de boswachter mag komen.
Wordt tijd dat al die natuurlobbies hun subsidie kwijtraken, want voor al dit oneindige gezeur betalen we ook nog met z'n allen ThumpDown
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.