Vermiste kiters Slufter gevonden, wat ging er mis?

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #75 April 15, 2014, 12:32:54
edit2Rapporteer  
Volgens mij waren het gewoon de gasten van CHC die naar de booreilanden vliegen en loodsen aanboord brengen... Hebben een helipad op Maasvlakte en luchthaven rotterdam... Heb geen seaking uit koksijde gezien.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #76 April 15, 2014, 12:37:29
edit2Rapporteer  
Hier de vindplaats, is dit echt 9 km of doe ik iets fout?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #77 April 15, 2014, 12:47:16
edit2Rapporteer  
Wel vanaf het strand van Westvoorne/rockanje gemeten, zoals de media bericht.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #78 April 15, 2014, 12:48:44
edit2Rapporteer  
Meet op Google earth 3 / 4 km.
Maar blijft een eind zwemmen. Gelukkig maar dat alles goed is afgelopen.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #79 April 15, 2014, 12:57:24
edit2Rapporteer  
Die heli komt zo wel aan zijn vlieg uren, van het weekend was hij op nagenoeg dezelfde lokatie nog aan het oefenen. ThumpsUp
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #80 April 15, 2014, 13:11:10
edit2Rapporteer  
Dat van die ongeluk registratie is eigenlijk geen gek idee, misschien niet helemaal noodzakelijk qua aantallen nu, maar toch. Bij lawine/bergsport ongelukken gebeurt dat wel en je krijgt een beter inzicht voor zowel de industrie (verbeteren van product) als de gebruiker (leren van anderen). Ik hoop erg dat Rob en Wim, of iemand namens hen, precies verteld wat er is gebeurt. Dat hoeft niet vandaag of morgen, eerst maar ff bijkomen!
Als de NKV het wat lijkt, help ik graag mee om een database op te zetten.
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #81 April 15, 2014, 13:16:52
edit2Rapporteer  
Maarja als je al niet echt interesse in de weersvoorspelling e.d. hebt, dan denk ik  ook niet dat je een ongeluksregitstratie door gaat zitten nemen....
feddomw
Gast
Antwoord #82 April 15, 2014, 13:36:19
edit2Rapporteer  
Al was het maar 1km, dat ga je niet zwemmen tegen de wind of tegen de stroming in. Wellicht interessant is de afstand tot het eerste stukje kust met de wind mee. Dat is Ouddorp en 8-9km....

Dit is wat je noemt "echt buitengaats", en echt open zee.

Kennen jullie die theorie over mensen die bescherming krijgen en dan extra risicovol gedrag gaan vertonen? Zoals met ski- en snowboard helmen, en rugbescherming, en lawine-pieps, enz? Of 180km/u, want ik heb gordels aan en 9 airbags?

Just sayin'....
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #83 April 15, 2014, 13:37:38
edit2Rapporteer  
Voor de prijs van een goed wetsuit heb je een handzaam noodbaken.
Voor sommige spots wellicht een aanrader.
thijs77

Berichten: 165
Antwoord #84 April 15, 2014, 13:42:28
edit2Rapporteer  
niet te geloven wat een risico's sommige mensen nemen... en wat een geluk dat het goed afgelopen is. Moet er niet aan denken hoe het is om zo lang in het water te liggen ver uit de kust. En op een gegeven moment de gedachten voorbij komen dat het wel eens je laatste dag zou kunnen zijn..
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #85 April 15, 2014, 13:57:08
edit2Rapporteer  
Misschien tijd voor n zwitersmodel, als je in de shit beland en je bent geen lid van het alpenbrigade (een paar tientjes per jaar) of verzekerd , dan betaal je de heli vlucht als je van de berg af geplukt moet worden, en de kosten liegen er niet om, ff een vlucht met een Dauphin (betrokken reddings heli op Sluf kost al gauw 20mille), en er is daar nog een uit weg ook mocht je geen van beide zijn: dan betaal je als nog je lidmaatschap voor een jaar+ een donatie van af 500 euro eea afhankelijk van je inkomen.
 Misschien een idee om NKV en KNRM nog dichter bij elkaar te brengen.
spruce

Berichten: 451
Antwoord #86 April 15, 2014, 14:01:53
edit2Rapporteer  
Voor de prijs van een goed wetsuit heb je een handzaam noodbaken.
Voor sommige spots wellicht een aanrader.



Goedkoop wetsuit heb je dan Smiley
Rookbakens heb je al voor 11,50 euro!
http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Veiligheid/Noodsignalen/Pains+Wessex+noodsignalen/Handfakkel+rood/product.aspx
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #87 April 15, 2014, 14:10:08
edit2Rapporteer  
Man man man  wat een mazzel hebben die kerels gehad.
Maar even ter zaken. WTF? doen jullie met aflandige wind op zee? In Nederland is het waanzinnig overbodig om met aflandige wind te gaan kiten. Rij even 20-30minuten door naar een andere spot of wat zeg ik desnoods een uur.

Dan kan je wel zeggen ja het was tot 18.00 sideshore...  Ja leuk maar dan had je dus om 17.45 het water af moeten gaan en niet wachten tot de wind draait. Zelfs met sideshore wind moet je niet verder dan 100m-150m  uit de kust varen. Trek maar eens een schuine lijn  naar de kust vanaf 100m  dat is HEEL ver zwemmen.

Regel nr 1 bij het kiezen van de spot:  Kies een spot die de draai van de wind kan hebben zonder dat het aflandig wordt.

Ik snap trouwens ook niet waarom vrijwel NIEMAND op de hoogte was van de vlagen in de buien.  Op Muiderberg ging het ook goed los in de buien.  Gemiddelde maat die er werd gevaren 10-9-8m. De buien zag je ruim van tevoren aankomen en jawel hoor  vliegende mensen zonder controle  over hun kite.  Vooral de gasten aan de 10m kregen het zeer zwaar te vorduren tijdens de buien.....
Zelf kan ik wel een rakje varen en was voorbereid met een 8m.  
Tijdens de eerste bij zeker 5-6 man die bij vlagen van dik in de 30kts  nog even met hun kite op 12uur naar de kant lopen (What  are you thinking?)   en tijdens de 2e bui heb ik maar iedereen vooraf even een waarschuwing gegeven om even achter zich te kieken.

1 enkeling liep nog door t water en die maar even de kite in de hand gegeven.

Het is duidelijk dat de gemiddelde kiter weer uit zijn winterslaap komt...

maar ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat uber beginners met dikke 10m in 25-30 knopen staan terwijl de echt goeie riders met een 9 al helemaal kapot gaan in de vlagen.
En het terug naar de kant gaan in een bui BRRR hoop het nooit weer te zien...  Blij dat het goed is gegaan!

Even voor de duidelijkheid waarom het bovenstaande verhaal:

Ookal ben je nog zo goed help een ander in nood ookal vind de persoon aan de kite van niet!  ik kan het niet geloven dat nieeeeeeeeeeemand iets heeft gezien bij het ongeluk.
Voor de goeie riders: Coach de beginnende riders waar kan!  Ookal luisteren er 9 van de 10 niet  misschien redt je wel het leven van die ene door jouw advies.

De arrogantie in de sport neemt langzaam toe en daarmee ook de oplettendheid en behulpzaamheid naar een ander.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #88 April 15, 2014, 14:48:57
edit2Rapporteer  
Nu worden het twee verhalen naast elkaar Nature; de betreffende kiters waren ZEER ervaren en zolang zij niks uitgelegd hebben, is het wijs om niet te speculeren. Wat jouw verhaal betreft: er is op sommige spots helaas geen beginnen aan. Mensen willen niks van elkaar aannemen, vatten goedbedoelde tips als terechtwijzingen op. Ik probeer de massa te ontlopen en de rust te zoeken. Weg van de malloten. Dat wordt overigens steeds moeilijker, helaas.
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #89 April 15, 2014, 14:51:36
edit2Rapporteer  
@moderators: splits het stuk van Nature over Muiderberg even af naar een ander topic, hij heeft gelijk maar dat hoort niet in deze discussie thuis imho.

@Nature: gelukkig zat ik te ver op het water om dat allemaal te zien. Was hard werken af en toe met de 8. Enne, rond 8 uur zag ik nog een beginner met een gloednieuwe Fluid 2x de fout ingaan, 1x bij de start (Kite volledig verkeerd gelaunchd en zweefde over het halve strand, daarna knalde hij hem in het water bijna bovenop iemand. Extra lesje mag wel Wink.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #90 April 15, 2014, 15:11:56
edit2Rapporteer  
Voor de prijs van een goed wetsuit heb je een handzaam noodbaken.
Voor sommige spots wellicht een aanrader.



Goedkoop wetsuit heb je dan Smiley
Rookbakens heb je al voor 11,50 euro!
http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Veiligheid/Noodsignalen/Pains+Wessex+noodsignalen/Handfakkel+rood/product.aspx


haha ja die kunnen ook. ik doelde een gps baken. Roke of flares zijn in betrekkelijk korte tijd weg en helpt niet / zijn niet nauwkeurig in het donker of om de juiste plaats te vinden.
Ozdakiteman

Berichten: 72
Logs: 0 | 64 uur
Antwoord #91 April 15, 2014, 15:25:48
edit2Rapporteer  
http://www.mcmurdomarine.com/personal-locator-beacon/fastfind-220
johanvissers

Berichten: 7
Antwoord #92 April 15, 2014, 15:28:36
edit2Rapporteer  
Heftig verhaal. alle lof naar de reddingsbrigade!!!!

Wat ik niet snap: hoezo bewusteloos? 4.5 uur watertrappelen?

Hoe bleven ze boven water? Als je bewusteloos bent hel toch voorover??
En 4.5 uur watertrappelen houd niemand vol. Hadden ze een drijfvest oid aan?

Maar 1 ding ben ik het helemaal mee eens: help een kiter in nood, want je kan het zelf ook zijn!!!
Denk niet, "o iemand anders pikt 'm wel op".

grtz,
Johan
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #93 April 15, 2014, 15:33:23
edit2Rapporteer  
Maar 1 ding ben ik het helemaal mee eens: help een kiter in nood, want je kan het zelf ook zijn!!!
Denk niet, "o iemand anders pikt 'm wel op".
Regel 1 bij hulpverlening: breng nooit jezelf in gevaar.

Op een spot met afdrijfgevaar en dikke branding is het niet altijd even voor de hand liggen om een mede kiter te helpen zonder jezelf ook in gevaar te brengen.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #94 April 15, 2014, 15:53:48
edit2Rapporteer  
Ik denk dat er onderscheid mag zijn tussen 2 situaties.
-wanneer je een gevaar kan zijn voor anderen
-wanneer je een gevaar bent voor jezelf.

Wat je jezelf aandoet moet je zelf weten. Maar een ander zijn levensvrijheid ontnemen, of een ander laten opdraaien voor de consequenties van jouw daden, gaat te ver.

Deze onfortuinlijke heren, maar ook tientallen anderen in het verleden, kunnen niet beweren dat zij niet op de hoogte waren van de mogelijke consequenties. Hebben het risico willens en wetens aanvaard. Hebben daar waarschijnlijk een harde les door geleerd.

In mijn ogen is hun keuze alleen een gevaar geweest voor henzelf, en niet voor de -al dan niet vrijwillige - hulpdiensten. Het is aan niemand om hen die keuzevrijheid te ontnemen. Maar tegelijk ook aan niemand om anderen voor deze consequenties te laten opdraaien.

Wanneer je er wel voor bent om iemand deze keuzevrijheid te ontnemen, en wanneer je er wel voor bent om anderen voor de consequenties te laten opdraaien, dan sta je een wereld voor die meer weg heeft van slavernij dan van vrijheid.

Of het nu gaat om dit incident, of een ander incident in de maatschappij, het is voor iedereen duidelijk dat momenteel het collectief ervoor mag opdraaien. Persoonlijk beschouw ik deze manier van ‘werken’ dan ook als slavernij.

Dit zouden we niet moeten willen en het is daarom tijd deze manier van werken te veranderen. En ik roep deze knrm kwestie al langer dan vandaag: laat de risico-nemers (deels) opdraaien voor hun daden. Als risico-nemer denk je dan wel 3 keer na voor je wat doet.

Wanneer we dat niet veranderen hebben we deze discussie volgend jaar weer. En ik betwijfel of we iets gaan veranderen, want we zijn nu eenmaal liever lui dan moe, liever verzekerd dan verantwoordelijk, en liever kind dan volwassen. En wat hebben kinderen nodig? Papa en Mama. Iemand door voor ze zorgt, ze beschermt, die zegt wat de regels zijn en wat ze wel en niet mogen doen (overheid). De lastenverzwaringen en belastingen die ons de strot uitkomen worden door de overheid dan ook  eenvoudig gerechtvaardigd

Hoe je het ook wend of keert, de wereld is gisteren een stukje slimmer geworden dankzij deze onfortuinlijke heren. Is dat niet bij de lezers van Kitehigh, dan is dat wel bij henzelf.

Ik neem hen dan ook niet kwalijk voor de consequenties van hun daden, ze hebben immers niemand in gevaar gebracht, maar vind het wel jammer dat het collectief ervoor mag opdraaien.

Beide heren sterkte gewenst met het herstel.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #95 April 15, 2014, 15:59:40
edit2Rapporteer  
Met je eens drifter. Behalve de zinsnede dat het jammer is dat het collectief ervoor moet opdraaien. Situaties als deze vormt nu eenmaal het bestaansrecht van deze organisaties. Jezelf heel je leven vol vreten op de bank voor de tv heeft dan ook collectieve impact in de vorm van een hartinfarctoperatie om maar wat te noemen. Alleen is het tijdsperspectief dan anders.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #96 April 15, 2014, 16:05:33
edit2Rapporteer  
@moderators: splits het stuk van Nature over Muiderberg even af naar een ander topic, hij heeft gelijk maar dat hoort niet in deze discussie thuis imho.

@Nature: gelukkig zat ik te ver op het water om dat allemaal te zien. Was hard werken af en toe met de 8. Enne, rond 8 uur zag ik nog een beginner met een gloednieuwe Fluid 2x de fout ingaan, 1x bij de start (Kite volledig verkeerd gelaunchd en zweefde over het halve strand, daarna knalde hij hem in het water bijna bovenop iemand. Extra lesje mag wel Wink.

wat is je punt omdat hij een fluid heeft ga je uit dat hij les bij mij heeft gehad ?  Rare conclusie...    kunnen er vele zijn geen idee wie of wat het was.
En wat maakt t uit aan wat voor kite hij / zij hangt exactly my point   als je echt ballen had gehad had je m ff uitgelegd on the spot hoe t beter kon.  + oplaten doe je samen en niet alleen dus de oplater kan wel zeggen ja hij gaf een duim omhoog.  iemand met een beetje hersens zorgt dat de kite op de juiste positie is en de kiter goed staat. Checked of er geen lijnen om de tip zit en laat hem dan pas los wanneer ALLES klopt.



Nu worden het twee verhalen naast elkaar Nature; de betreffende kiters waren ZEER ervaren en zolang zij niks uitgelegd hebben, is het wijs om niet te speculeren. Wat jouw verhaal betreft: er is op sommige spots helaas geen beginnen aan. Mensen willen niks van elkaar aannemen, vatten goedbedoelde tips als terechtwijzingen op. Ik probeer de massa te ontlopen en de rust te zoeken. Weg van de malloten. Dat wordt overigens steeds moeilijker, helaas.

Zelfs zeer ervaren kiters doen soms dingen die niet slim zijn.  Zie ruben die een loopje te dicht bij de kant zet en ratslagjes maakt in mega ondiep water.
vet vet roepen we dan allemaal maar verander Ruben door een ander persoon  en het is kijk die sukkel te dicht bij de kant loopen.

mijn punt in het hele verhaal heeft meer te maken met de domheid om de verkeerde spot te kiezen, te ver uit te varen en niet weten dat het hard waait.
ongelukken gebeuren nooit door 1 verkeerde keus bij het kiten  it's as simple as that.

@johan,

Heb je nog nooit in de zee gelegen ofzo je kan namelijk drijven met een wetsuit aan en harness. zonder iets te hoeven doen. De stroming neemt je dan mee naar waar hij wil
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #97 April 15, 2014, 16:14:02
edit2Rapporteer  
Dankje mvbtje. Goed voorbeeld haal je aan, waar het collectief voor mag opdraaien. Ik baal daarvan, maar niet in dit topic.

De knrm mag gerust bestaan. Dan kunnen wij mooi kitesurfen waar en wanneer we willen. Dat dan de kans bestaat dat we een keer in de buidel moeten tasten als we 9km op zee drijven en gered moeten worden, moeten we dan maar als volwassen Mannen en Vrouwen trotseren.

Zou daarnaast een mooi aanvulling zijn voor de knrm, naast de donaties en lidmaatschappen. Kunnen ze in de toekomst misschien hun dienstverlening nog verder verbeteren. Bijvoorbeeld door de inzet van drones....
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #98 April 15, 2014, 16:23:58
edit2Rapporteer  
collectief draait uiteindelijk overal voor op, dat is heet een soort van verzorgingsstaat.. ieder voordeel heeft....

drifter snapt t wel... zou goed hem weer eens bij t water te treffen...
Nijlpaard.

Berichten: 104
Antwoord #99 April 15, 2014, 16:30:10
edit2Rapporteer  
wow, heftig allemaal...!

uit het verhaal begrijp ik dat die buddy Ron kwijt was en KNRM gebeld heeft, wat nou als die buddy er niet was... Shocked!

Sterkte!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.