Vermiste kiters Slufter gevonden, wat ging er mis?

bredo

Berichten: 593
Antwoord #125 April 15, 2014, 22:11:40
edit2Rapporteer  
Sterkte mannen bij het verwerken van dit trauma! Goh wat zou je leven aan je voorbij zijn gegaan zeg.....niet teveel over piekeren.....dan maar snel weer gaan kiten?  Sterkte! Hulde voor KNRM!
RobertV

Berichten: 106
Antwoord #126 April 15, 2014, 22:30:51
edit2Rapporteer  
Sick verhaal zeg, las het in het AD vanochtend o_O
+punten voor het KNRM !
Marco B.
Moderator

Berichten: 1182
Logs: 0 | 1754 uur
Antwoord #127 April 15, 2014, 23:15:18
edit2Rapporteer  
dus allemaal donateur worden van de KNRM.
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #128 April 15, 2014, 23:46:23
edit2Rapporteer  
Goed verhaal net bij P&W,

wat me niet helder is, is of Rob nog vast zat aan zijn kite toen hij gered werd.
zoja, lag hij dan op de kite?
of had hij hem gereleased?

iig een Top actie van de KNRM

Beide heren een goed herstel gewenst!
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #129 April 15, 2014, 23:48:44
edit2Rapporteer  
gerealesed omdat hij telkens onderwater werd gesleurt, had hij dat neit gedaan was hij een stuk makkelijker gevonden, ze zeggen ook dat alleen het hoofd van een kiter in het water moeilijk te zien is en dat zijn kite aangespoeld was op een andere spot.
boeki

Berichten: 34
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #130 April 15, 2014, 23:57:45
edit2Rapporteer  
ben benieuwd naar de ervaring van rob, zou het mogelijk zijn geweest de golven te dempen met je leash en richting je kite zwemmen? Kite is idd goed zichtbaar, en je houdt je drijvend
HkerkMarthijn

Geen avatar

Berichten: 104
Antwoord #131 April 16, 2014, 00:04:21
edit2Rapporteer  
Ik ben vorige week dinsdag nog gespoeld op wijk aan zee bunker en was zo'n 300 meter van de kust, dit was aanlandige wind maar ik had geen mogelijkheid om bij me kite te komen. Nadat me kite gecrashed was en door de golf gepakt was probeerde ik eerst te relauncen maar de kite reageerde nietmeer Toen een paar keer meegesleept door een golf en toen kwam ik een beetje verstrikt te zitten in de touwen, daarna me release getrokken waardoor de bar met lijnen tenminste bij me vandaan was. Daarna beetje zwemmen en aan me safetyleash trekken en zo ben ik aan de kant gekomen, kite gelukkig nog heel en een aardige kiter had me board al aan de kant gelegd. was wel even zwemmen, 15/20 minuten. maar een selfrescue was heel moeilijk met de golven die er die dag waren.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #132 April 16, 2014, 00:13:15
edit2Rapporteer  
Ik ga die resttube die ik van Red Bull gekregen heb toch maar standaard aan mijn trapeze binden...

Dacht eerder ik doe gewoon een selfrescue when the shit hits the fan.. Maar dat blijkt dus lastig.
Met zo'n ding drijf je makkelijker en ben je veel beter te spotten door de redders.. kost maar 89 euro..

http://surf-sport.de/index.php/restube-rettungssystem.html
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #133 April 16, 2014, 00:19:44
edit2Rapporteer  
Je kan wel allerlei atributen meenemen maar belangrijkste is gewoon dat je gezond verstand gebruikt, niet kiten met aflandige wind, met sideshore wind niet te ver uit de kant, zeker niet in de winter/voorjaar.
KappuhH

Berichten: 3273
Antwoord #134 April 16, 2014, 10:00:28
edit2Rapporteer  
Verhaal van WimT:



Linkje naar de grote versie: KLIK
alexander1965

Berichten: 142
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #135 April 16, 2014, 10:45:52
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal. Wel ongelofelijk dat ze rond 19 uur je niet zagen en je nog 1,5 uur hebt moeten dobberen. Goed dat jullie het beiden zolang hebben volgehouden. Met dank aan de redders.

Een ongelukje of materiaalpech zit in een klein hoekje. Zou een waterdichte telefoon helpen in zo n situatie? Of geen bereik dan? Succes met herstellen en de nieuwe aankoop van een pak Wink
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #136 April 16, 2014, 11:24:40
edit2Rapporteer  
Wat helpt is niet met aflandige wind gaan varen... Dan spoel je gewoon op het strand aan.
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #137 April 16, 2014, 11:25:20
edit2Rapporteer  
Jonguhh, je moet eens proberen te bellen in golven van 2 mtr+   ThumpsUp
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #138 April 16, 2014, 13:20:27
edit2Rapporteer  
http://www.hollandmarinehardware.nl/

Kijk hiernaar jongens, ik koop het in ieder geval, kom hier later op terug.

Aanbevolen door het KNRM, gezien prijs/specs en betrouwbaarheid. Kost een goed surfpak, maar die is nu van mij versneden in het ziekenhuis.
 
Berichten van dit apparaat, dat blijft drijven, I-phone formaat, heeft gegarandeerd 10 mijl bereik, en breekt dwars door andere scheepvaart berichten heen.

Ben morgen avond weer bij het KNRM en tv Rijnmond, met veiligheidsraad.

Vanmiddag tv Limburg, vanavond L1 tv
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #139 April 16, 2014, 13:26:05
edit2Rapporteer  
Fijn dat je er nog bent Wim  Grin  Persoonlijk zou ik je graag een ouderwetse draai om je oren willen geven hè  Tongue .
Kun je bij de volgende ledenwervingsactie voor de KNMI ff vooraf contact opnemen?   

Alle gekheid op een stokkie, dat ging gelukkig allemaal net goed.  Voorlopige conclusies:

Ga nooit alleen het water op! Zorg voor backup. In dit geval was er dus backup aanwezig en werden de reddingsdiensten gewaarschuwd.

Stel jezelf altijd de vraag “Wat gaat er gebeuren als mijn materiaal mij in de steek laat / er wat fout gaat? “ Windrichting en stroming zijn dan alles bepalende factoren!

Vooral als je het “grote water” op gaat, het kan absoluut geen kwaad om bijvoorbeeld een fel gekleurde lycra te dragen. Je bent dan voor eventuele hulpdiensten beter zichtbaar!

We hebben het er al vaak over gehad, zowel de KNRM als de reddingsbrigade zijn ook voor ons  waterrecreanten onmisbaar. Ben je nog geen donateur? Now is the time. www.knrm.nl/steun-ons/donaties/donateurschap/

Ook dit jaar organiseert de NKV weer de zogenaamde safetyclinics, voor een ieder gratis toegankelijk. Wat doe je voor ,tijdens en na het kitesurfen om de veiligheid tijdens het beoefenen van onze geweldige sport te borgen. Houd voor meer informatie onze website en facebookpagina in de gaten.

Tot later, op/aan het water!
Flyingtrunkie

Berichten: 1804
Antwoord #140 April 16, 2014, 13:32:52
edit2Rapporteer  
Kun je bij de volgende ledenwervingsactie voor de KNMI ff vooraf contact opnemen?  
whahahaha.. humor Idefixe!
ItsMe.Erik

Berichten: 1134
Antwoord #141 April 16, 2014, 13:34:40
edit2Rapporteer  
Wat een verhalen allemaal.. idd veel geluk gehad.

maar wat ik niet begrijp waarom ze geen selfredding hebben toegepast, dus lijnen oprollen en de kite om op te drijven. Zolang de kite niet helemaal is leeggelopen kan dat. Het is wel klote om de kite vast te houden in de golven, maar het kan.  Of was de kite leeggelopen? De wind stond wel zodanig dat je ergens op het eerste eiland in zeeland aanspoelt  of schat ik het verkeert in?

zelf heb ik dit ook eens moeten doen met sideshore wind een eindje uit de kust op scheef met windkracht 7.. ik had toen me 6je opstaan. Me depowerlijn was gebroken. Dus voorzichtig lijnen oprollen zodat je er niet in verstrikt raakt.  Op de tip liggen andere tip beetpakken als dat lukt en blijven drijven. Je gaat langzaam naar de kant maar je komt er wel. In de branding is het wel echt worstelen. Ik moet wel zeggen iedere situatie is anders, maar ik zie vele kites die het niet eens proberen en dan maar de heleboel losgooien. Genoeg voorbeelden gezien op scheveningen van personen die ik en me kameraden uit het water hebben gevist.

Ik hoop het niet zoals die 2 te hoeven meemaken
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #142 April 16, 2014, 13:35:32
edit2Rapporteer  
Idd fijn dat je er nog bent Wim, ik zou je bijdrages hier toch gaan missen.

Kom je later nog terug op wat er mis ging? waarom je geen selfrescue hebt gedaan maar je kite er vandoor is gegaan?
Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #143 April 16, 2014, 13:38:24
edit2Rapporteer  
Wim, in het vervolg is het beter dan je dan maar met dit het water opgaat en je kite thuis laat.
ook dan ben je 1 met de elementen.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #144 April 16, 2014, 13:45:13
edit2Rapporteer  
Wim, in het vervolg is het beter dan je dan maar met dit het water opgaat en je kite thuis laat.
ook dan ben je 1 met de elementen.
Hahaha mooi man, kan je nog een krat pils meenemen ook, mocht je dorstig worden van dat zoute zeewater Grin
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #145 April 16, 2014, 13:48:15
edit2Rapporteer  

Sterkte met het herstel Wim en Rob

Ps gewoon weer op de plank is de beste optie!
Wimt

Berichten: 2498
Antwoord #146 April 16, 2014, 13:50:09
edit2Rapporteer  
Het systeem heet AIS SART, op die link van Marine.

Kite van Rob en mij ging tollen, dus los en gingen daarna volledig weg. Dus geen zelf rescue.

Ik dacht wel te kunnen wachten tot eb, zodat die eilandjes vrijkomen, maar was springvloed, stom, wist ik niet.

Stroming was niet zeewaarts, maar vanaf Slufter. We waren 2 km van de kust, maar ondanks zwemmen, later 3-4 km van de kust.
Moet toegeven, dat ik dus verder van de kust was, dan de rest, maar ik liet mij verleiden om toch een paar leuke golfjes iets verderop te pakken met mijn directional.
Was om 3 uur, wind was wel vlagerig, maar niet te hard voor een 9m.

Rest van deze pagina's heb ik nog niet gelezen, kom erop terug.

Ook een tip van KNRM: zwemmen heeft in deze omstandigheden geen zin, Rob was daarin slimmer dan ik.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #147 April 16, 2014, 14:41:52
edit2Rapporteer  
Alleen 2 km uit de kust met aanlandige vind ik al een hachelijke onderneming. Als ik er nu zo over na denk kon dit alleen maar gebeuren met "ervaren"kiters die door de jaren heen hun grenzen steeds verder hebben opgeschoven. Waar ik mensen ook niet over hoor is dat maandag een vergelijkbare dag was met de dag waarin vorig jaar een jonge kiter noodlotig om het leven kwam. Blijkbaar worden dit soort dagen door de meeste niet herkend.Afgelopen maandag was dan wel iets stabieler, maar het waren allebei overgangsdagen van lang redelijk windstil warme lucht naar een koele periode. Een dag waar het lekker waait en iedereen likkebaardend het water op gaat omdat het dan meestal even geleden is. Die dagen gaan er 100% vaker komen en dat zullen de dagen zijn waar kitesurfen weer in het nieuws gaat komen. Liever niet, maar als het dan toch moet, dan maar met zo'n "heroïsch verhaal" zoals die van Wim T. Wijsheid komt blijkbaar niet altijd met de jaren........
apetalus

Berichten: 20
Antwoord #148 April 16, 2014, 15:11:56
edit2Rapporteer  
Ik  heb het verhaal in de Volkskrant gelezen en vond het erg heftig wat jullie hebben meegemaakt. Gelukkig hebben jullie het overleefd Rob en Wim . Ik hoop en ga er ook vanuit dat jullie ons kiters vertellen wat we zouden moeten doen om zulke situaties te kunnen voorkomen . We moeten ons aan bepaalde regels gaan houden zodat we niet nog meer in diskrediet raken . Voor mij staat 1 regel vast ga NOOIT alleen de zee op !!!!!   
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #149 April 16, 2014, 15:20:26
edit2Rapporteer  
Mooi om te zien dat alles (maar net) goed is gegaan met je Wim, en Rob ook natuurlijk.

en met een loopende kite die je released ben je inderdaad machteloos.
Je vertelde dat je een directional had, daar kon je ook niet meer bij komen ?
Want daar had je toch wel wat drijfvermogen uit kunnen halen.

Ook een tip van KNRM: zwemmen heeft in deze omstandigheden geen zin, Rob was daarin slimmer dan ik.

Leg eens uit ?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.