Egoïstische beginners met zelfmoordneigingen

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #50 Oktober 18, 2012, 19:50:44
edit2Rapporteer  
Wat wil je daarmee zeggen Frank?
Langbeest

Berichten: 3272
Antwoord #51 Oktober 18, 2012, 19:54:47
edit2Rapporteer  
Gaat lekker daar...............
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #52 Oktober 19, 2012, 00:09:22
edit2Rapporteer  
Oops....ik was int slaap gevallen.....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #53 Oktober 19, 2012, 09:06:06
edit2Rapporteer  
het toppunt van dit jaar op sluf was waarschijnlijk die gast met zijn vonkel nieuwe park 2012. die zag ik een water start oefenen in het poeltje... ik was inmiddels al een tijdje bezig op het water en zag ineens in de verte een park 2012 zonder eigenaar er vandoor gaan (kompleet gereleased). dus hup ik er achter aan om dat ding naar de kant te brengen (stom, stom, stom). eenmaal daar (bij de kite) nog net niet voorbij de dikke stalen pijpen valverwegen richting playa, krijg ik zo goed en zo kwaad als het kan dat ding aan de kant.
de eigenaar meldt zich, die kwam helemaal blij aan rennen. steun zucht puf, dankje wel, je weet niet hoe dank baar ik ben je krijg heel veel biertjes van me, ik ben je echt veel verschuldigt, blablablablabla, bla, blablabla.
ik wijs hem er op dat ie nog van geluk mag spreken dat het mij gelukt is, en dat slufter geen beginnerspot is en dat het ook niet wijs is om te gaan vaaren daar waar er geen land in de buurt is downwind van je.
dus adviseerde ik ook dat hij zijn bar op moest rollen en zijn kite leeg moest laten lopen, opvouwen en terug zou lopen naar sluf vervolgens door zou rijden naar playa.
ik begin aan mijn lange terugtocht upwind varend ri. sluf. eenmaal daar kom ik Marcus tegen vertel hem het verhaal, waar op hij mij vertelde dat hem een week of wat eerder pcies het zelfde was overkomen met precies de zelfde vent, alleen dan met een andere kite. dus ik dacht: de typhus wat ben ik stom!
eenmaal aangekomen op sluf zie ik tot mijn grote verbazing de kite weer de lucht in gaan en jahoor die lul stapt op zijn plankje en probeert upwind ri sluf te varen. de condities: 20kts W wind en opkomend tij.
het duurt 2 uur en het lukt hem uiteindelijk toch om upwind naar sluf te varen.
die gast beseft gewoon nog steeds niet dat hij blij mag zijn dat hij zn kite nog heeft.
volgende keer trek ik gewoon de stop er uit. (ik leer blijkaar wel).
ja die beginners worden steeds bijdehander.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #54 Oktober 19, 2012, 10:19:06
edit2Rapporteer  
Meer bijdehand? Dat zou impliceren dat ze steeds slimmer worden, maar het is juist het tegenovergestelde: steeds hersenlozer en egoïstischer!

Ze zoeken door de enorme drukte steeds verder naar vlak water om te oefenen, en komen dan uit op ee zandmotor en sluf bijvoorbeeld. Beide ongeschikt voor de absolute beginner die zijn waterstarts nog moet oefenen.

En enig besef dat je wellicht niet overal mag kiten komt niet in hun op.
Klinkt als het begin van het einde van de windsurfer mania in de jaren 90-tig. Te populair, te druk, teveel ongelukken. Ik hou mijn hart vast voor volgend seizoen....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #55 Oktober 19, 2012, 12:02:34
edit2Rapporteer  
weest gerust er is een "nieuwe" rage op komst. de meesten zullen daar op overstappen... een echte tokkie/aso ding... iets met een jetski en brandslang, het schijnt fly boarden te heten. veel plezier!
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #56 Oktober 19, 2012, 13:02:30
edit2Rapporteer  
Klinkt als het begin van het einde van de windsurfer mania in de jaren 90-tig. Te populair, te druk, teveel ongelukken. Ik hou mijn hart vast voor volgend seizoen....

Dat kwam laatst ook in me op. Windsurfen was toch ook een mega rage geworden? Zou dit niet naar een hoogtepunt gaan en daarna weer afzwakken?
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #57 Oktober 19, 2012, 13:17:59
edit2Rapporteer  
weest gerust er is een "nieuwe" rage op komst. de meesten zullen daar op overstappen... een echte tokkie/aso ding... iets met een jetski en brandslang, het schijnt fly boarden te heten. veel plezier!
Ik val ook ook onder die 'nieuwe lichting' Sad
wazzaah

Berichten: 876
Antwoord #58 Oktober 19, 2012, 13:28:16
edit2Rapporteer  
Echte piek moet nog komen, richting 2016 en daarna als er goud gewonnen zou worden door NL-ers.
Zag je met het windsurfen ook, mid jaren 80 zat er enorme piek.

Nadeel van het kitesurfen is dat het zo "makkelijk" is in vergelijking met windsurfen. Het windsurfen is ten onder gegaan aan t eigen succes, doordat er nauwelijks meer beginners setjes gemaakt/verkocht werden. Je was niet cool met een deur. Zelfs niet als beginner, maar probeer maar s op een zinkertje je zeil uit het water te krijgen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #59 Oktober 19, 2012, 22:20:04
edit2Rapporteer  
Windsurfen is trouwens bezig met een flinke opmars, juist omdat het materiaal makkelijker te varen is voor alle niveau's! En het merk wat ik vaar heeft het afgelopen seizoen ook geen beginnersmateriaal meer....

Ben ook bang dat de piek er nog lang niet is.

@ Arend: kom op man, check de investering in die uitrusting. Richmen's toy Tongue
...en windsurfen met nieuw materiaal is nog steeds duurder als een kite uitrusting Wink
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #60 Oktober 19, 2012, 23:11:34
edit2Rapporteer  
Windsurfen kwam eind jaren 70 op gang in NL en werd dus al vrij snel heel groot, ook doordat aanbod zijn eigen vraag schept (NL-producent Ten Cate en verkopers buiten de branche (bouwmarkten, Makro,...)). Ik zie dat niet (meer) gebeuren met kiten, zelfs niet met een gouden plak bij het racen. Bovendien kun je al op een klein meertje windsurfen (leren) bij relatief weinig wind, dat zal niet lukken om daar ook te (leren) kiten.
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #61 Oktober 20, 2012, 10:27:54
edit2Rapporteer  
De plas van de Sluf werd ingepalmd door Natura2000.
Dus geen problemen meer met beginners want op het Activiteitenstrand geef ik ze 25sec voor ze door de golven terug op het strand uitgespuwd worden. Flinke shorebreak daar bij hoog water.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #62 Oktober 22, 2012, 20:07:27
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook 1 van de beginners. Als ik jullie verhalen lees besef ik dat ik best veel fouten heb gemaakt. Dit komt door onwetendheid. Ik heb 3x4 uur les gehad waar ik heb geleerd om met me kite op 12 uur te gaan van de kant af te gaan lopen.

Afgelopen zondag had ik bijna een aanvaring met een jonge vrouw op medemblik. Dit was de situatie:
Ik stond met rechterbeen achter, zij met linkerbeen. Vanaf mijn punt leek het erop alsof ze upwind vaarde en achter mij langs zou gaan. Dus ik hield mijn kite laag. Ik denk dat zij hetzelfde dacht en hield haar kite ook laag. Dus.. 6meter van elkaar af besefte we alle twee dat wij op rampkoers (we vaarden precies op dezelfde lijn) zaten en gelukkig kon zij afwijken mede door haar skills, ik stuurde me kite gelijk de andere kant op om te remmen en zodat de kites niet in de knoop raakten. Al bij al geen ongeluk maar alletwee erg geschrokken. Ik heb niet de voorrang regels gekregen bij mijn lessen. De regels die ik op dit moment aanhoudt is als er een kiter achter mij langsvaart/aankomt houd ik mijn kite laag en andersom houdt ik mijn kite hoog. Dit zijn nu de regels die ik aanhoudt.
Het gebeurt mij ook 9van de 10 keer dat er een kiter aankomt varen (achter mij langs) ik houdt me kite laag en 5 meter van mij af keren ze en gaan ze de andere kant op. Misschien dat zij het niet aandurfen bij een beginner..

al bij al probeer ik mijn gezonde verstand te gebruiken en het zijn meestal fouten door onwetendheid.

Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #63 Oktober 22, 2012, 20:18:55
edit2Rapporteer  
In jouw geval had je moeten uitwijken. Links voor moet voorrang geven. Is makkelijk te onthouden door naar je bar kijken. Heb je het rode deel voor moer je uitwijken. Rood is gevaar. Onder het kopje beginners staan het onderdeel beginners vragen en daar worden alle regels ook duidelijk uitgelegd.
BdB

Berichten: 479
Antwoord #64 Oktober 22, 2012, 20:19:40
edit2Rapporteer  
@ pewpew nu was het zondag op medemblik  druk met beginners en door de aanlandinge wind was het niet voor iedereen even makkelijk om hoogte te maken.  voor de voorangsregels lees even het topic beginners door daar staat keurig uitgelegd hoe en wat. Als je kite op 12uur hebt staan is lastig om upwind te passeren.

 waar vaar je mee??

Edit: robin was me voor, alleen niet iedereen heeft een rode bar :-)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #65 Oktober 22, 2012, 20:21:05
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf ook 1 van de beginners. Als ik jullie verhalen lees besef ik dat ik best veel fouten heb gemaakt. Dit komt door onwetendheid. Ik heb 3x4 uur les gehad waar ik heb geleerd om met me kite op 12 uur te gaan van de kant af te gaan lopen.

Afgelopen zondag had ik bijna een aanvaring met een jonge vrouw op medemblik. Dit was de situatie:
Ik stond met rechterbeen achter, zij met linkerbeen. Vanaf mijn punt leek het erop alsof ze upwind vaarde en achter mij langs zou gaan. Dus ik hield mijn kite laag. Ik denk dat zij hetzelfde dacht en hield haar kite ook laag. Dus.. 6meter van elkaar af besefte we alle twee dat wij op rampkoers (we vaarden precies op dezelfde lijn) zaten en gelukkig kon zij afwijken mede door haar skills, ik stuurde me kite gelijk de andere kant op om te remmen en zodat de kites niet in de knoop raakten. Al bij al geen ongeluk maar alletwee erg geschrokken. Ik heb niet de voorrang regels gekregen bij mijn lessen. De regels die ik op dit moment aanhoudt is als er een kiter achter mij langsvaart/aankomt houd ik mijn kite laag en andersom houdt ik mijn kite hoog. Dit zijn nu de regels die ik aanhoudt.
Het gebeurt mij ook 9van de 10 keer dat er een kiter aankomt varen (achter mij langs) ik houdt me kite laag en 5 meter van mij af keren ze en gaan ze de andere kant op. Misschien dat zij het niet aandurfen bij een beginner..

al bij al probeer ik mijn gezonde verstand te gebruiken en het zijn meestal fouten door onwetendheid.



als er een kiter op je afkomt en je weet het niet meer? gewoon omkeren, uitwijken en wegwezen... the safest way!

@Michiel ben het niet met je eens wat windsurfen aan gaat, tis om en nabij even duur... je hebt nou een maal ook kites van 2500 eu. en boards van 1000 €  het ontloopt elkaar niet heelveel hoor. ja tuurlijk als je met zeeko vaart ben je stukken voordeliger uit Wink
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #66 Oktober 22, 2012, 20:21:29
edit2Rapporteer  
1 troost PewPew, meeste 'gevorderden' kennen de voorrangs regels ook niet af en toe lijkt het wel eens. Stunten wel , maar daar is alles mee gezegd.
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #67 Oktober 22, 2012, 20:46:10
edit2Rapporteer  
Robin ik kan het kopje niet vinden in het topic beginners

BdB ik vaar met een groen/wit f one bandit 4
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #68 Oktober 22, 2012, 20:51:26
edit2Rapporteer  
Even kijken of het zo lukt
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=36505.50
pewpew

Berichten: 779
Antwoord #69 Oktober 22, 2012, 20:55:43
edit2Rapporteer  
Dankjewel Robin  ThumpsUp
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #70 Oktober 22, 2012, 21:57:02
edit2Rapporteer  
@Michiel ben het niet met je eens wat windsurfen aan gaat, tis om en nabij even duur... je hebt nou een maal ook kites van 2500 eu. en boards van 1000 €  het ontloopt elkaar niet heelveel hoor. ja tuurlijk als je met zeeko vaart ben je stukken voordeliger uit Wink

Alleen een FS Deluxe komt aan €2500,-
En idd. een courseraceboard of custom waveboard kom je met gemak aan de €2000,-

Maar vergelijk een instapset van Naish of North en met eentje voor het windsmurfen van Naish of North Sails. Ben je nieuw gewoon duurder uit.

En als je goed hebt opgelet is Zeeko het afgelopen seizoen en het nieuwe seizoen net zo duur als de overige merken Wink
En dat is inderdaad best wel een beetje jammer!
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #71 Oktober 22, 2012, 22:39:50
edit2Rapporteer  


Voorrangsregels staan ook in de wiki: http://www.kitehigh.nl/wiki/Regels%20en%20etiquette/Voorrangsregels
Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #72 Oktober 25, 2012, 02:41:25
edit2Rapporteer  
c.
 In het BPR ( Binnenvaart Politie Reglement)  staat een artikel waarin wordt aangegeven dat een ieder die zich met een drijvend voorwerp op het water begeeft, over voldoende vaardigheid moet beschikken om dit vaartuig op een dusdanige manier te besturen dat er geen gevaar voor zichzelf of omgeving optreed enz enz.  Een cursist geeft door het nemen van een cursus aan "niet over voldoende vaardigheden te beschikken"  Puur volgens de wet / juridisch gebied is de constructie van kitesurfscholen waarbij er niet met 1 instructeur op 1 vlieger wordt gelest strafbaar ( dit punt is in een discussie met juridische zaken RWS bevestigd! )

Ha Tom,
De wetgeving is zo inderdaad niet zinvol. Want het probleem zit 'm niet in het board, maar in de kite en de lijnen.
Dus zolang ze bodydraggen (zonder drijvend voorwerp) geldt dit artikel niet.
Plus alle andere vooroefeningen zonder board.
Als de voorbereiding goed is, en je hebt die gevaarlijke kite onder controle, dan begin je pas met het board, en dus niet in les 1.
Wat is er precies bevestigd door RWS?
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #73 Oktober 25, 2012, 20:13:45
edit2Rapporteer  
toch lees ik elke keer 'erotische beginners':+
dolkie89

Berichten: 63
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #74 Oktober 25, 2012, 20:24:06
edit2Rapporteer  
toch lees ik elke keer 'erotische beginners':+

Waar het hoofd van vol is....Wink
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.