Wiki spotlight - Onderkoeling

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Oktober 29, 2012, 14:37:47
edit2Rapporteer  
Met de plotseling ingetreden kou kan het geen kwaad om het artikel over onderkoeling deze week onder de aandacht te brengen omdat er in de winterperiode extra gevaren bij het kitesurfen komen kijken die je misschien niet direct zou herkennen.
Het artikel komt voort uit het topic wat we begin dit jaar over onderkoeling hadden: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=42301.0



http://www.kitehigh.nl/wiki/Veiligheid/Onderkoeling


Daarnaast zijn we nog op zoek naar mensen die de lege artikelen van content willen voorzien of missende artikelen toe willen voegen: http://www.kitehigh.nl/wiki/Kitehigh/Siteonderdelen/Wiki/Lege%20artikelen
Je hoeft je daarvoor niet bij ons te melden, met alleen een kitehigh-account kun je al direct beginnen met editten en toevoegen! Maar als je je vragen hebt stuur gerust een bericht.


Vorige wiki spotlight:
ARC foil
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #1 Oktober 29, 2012, 15:12:51
edit2Rapporteer  
Bij wetsuit, welke maat/dikte pakken ze daar?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Oktober 29, 2012, 15:23:07
edit2Rapporteer  
Ik gok een gemiddeld wetsuit, dus met een speciaal winterpak + toebehoren kun je het iets langer volhouden voordat je compleet onderkoeld raakt. Vergeet alleen niet dat hiermee bedoeld wordt dat je echt onderkoeld raakt, al ruim daarvoor krijg je het koud en raakt je reactie + redeneringsvermogen beperkt. Iets wat extreem gevaarlijk is met een kite aan je vast.

Daarnaast ben je als het goed is ook al even op het water bezig voordat je in een noodsituatie beland, tijd die je er gedeeltelijk ook vanaf zou kunnen trekken al naar gelang de luchttemperatuur en het weer.
hijo del viento

Berichten: 2061
Logs: 0 | 777 uur
Antwoord #3 Oktober 29, 2012, 16:50:46
edit2Rapporteer  
Is het een ideetje om in de winterperiode de water,- en gevoelstemperatuur te vermelden bij het actuele weer?

Misschien voor menig beginner een eye-opener.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #4 Oktober 29, 2012, 20:11:53
edit2Rapporteer  
Ik stop altijd als ik gekke fouten maak. Teken dat het te koud is geworden.
HDFrank

Berichten: 618
Antwoord #5 Oktober 29, 2012, 21:06:26
edit2Rapporteer  
Zodra ik de zin "de kat krabt de krullen van de trap" niet meer (hard op) 'juist' kan zeggen, weet ik dat ik de kant op moet..
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Oktober 29, 2012, 21:27:41
edit2Rapporteer  
Gisteren droeg ik nog geen handschoenen en cap. Aan het einde van mijn sessie deed zelfs de bar beetpakken erg pijn, alsook het oppakken van de vlieger. Een signaal dat mijn vingers veel te koud waren geworden.

Overigens had ik het niet koud in mijn door en door versleten 5/3 met schoentjes. Maar toen ik op een gegeven moment een stuk naar mijn board moest draggen ging het afkoelen heel erg snel.

Overigens vermeld windfinder superforecast de chill-factor temperatuur bij de voorspellingen. Voor zondag was die op het strand zo'n 5 a 6°C Tongue
DM2008

Berichten: 913
Antwoord #7 Oktober 29, 2012, 23:19:07
edit2Rapporteer  
Eergister zonder handschoenen of schoentjes op Muiderberg gevaren. Water daar is behoorlijk in temperatuur afgenomen. Geloof dat ik het niet veel langer dan 1-1,5 uur heb volgehouden, ook omdat m'n wetsuit niet enorm waterdicht meer is.

Geen gevoel meer in handen/voeten, en lekker rillen. Als je dan zonder schoenen het pad naar de parkeerplaats afloopt en niets voelt v/d scherpe stenen, weet je dat het koud is!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Oktober 29, 2012, 23:49:14
edit2Rapporteer  
Ik gok een gemiddeld wetsuit, dus met een speciaal winterpak + toebehoren kun je het iets langer volhouden voordat je compleet onderkoeld raakt. Vergeet alleen niet dat hiermee bedoeld wordt dat je echt onderkoeld raakt, al ruim daarvoor krijg je het koud en raakt je reactie + redeneringsvermogen beperkt. Iets wat extreem gevaarlijk is met een kite aan je vast.

Daarnaast ben je als het goed is ook al even op het water bezig voordat je in een noodsituatie beland, tijd die je er gedeeltelijk ook vanaf zou kunnen trekken al naar gelang de luchttemperatuur en het weer.
gemiddeld surf of gemiddeld duik wetsuit? 3 uur volhouden bij 5°c stil in het water liggen... dat hou je niet vol met een 5,5mm semidry surfpak... lijkt me meer iets voor een 7-8 mm semi droogduikpak. of zie ik dat verkeerd?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #9 Oktober 30, 2012, 00:03:03
edit2Rapporteer  
Het gaat erom dat je na 3u compleet onderkoeld bent (dood).

Bij gekleed staat 1u voor 5gr, maar het zou me verwonderen als je na 10min nog een slag kunt zwemmen....Ik zal dat eens wat verduidelijken in de tekst.
kiteboardschool

Berichten: 15
Antwoord #10 November 04, 2012, 21:29:32
edit2Rapporteer  
Tijd voor een drysuit. Die dingen zijn alleen zo (*#%&^%! duur. Toch maar op vakantie Smiley
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #11 November 05, 2012, 00:15:55
edit2Rapporteer  
Vakantie is niet duur?
RonaldFX

Geen avatar

Berichten: 562
Logs: 0 | 335 uur
Antwoord #12 November 05, 2012, 10:21:03
edit2Rapporteer  
Het gaat erom dat je na 3u compleet onderkoeld bent (dood).

Bij gekleed staat 1u voor 5gr, maar het zou me verwonderen als je na 10min nog een slag kunt zwemmen....Ik zal dat eens wat verduidelijken in de tekst.

Heb wel eens tijdens een opleiding in water van 5 graden moeten springen in gewone kleding. Zodra je erin ligt verkramp je al. Ik hoefde maar 10 meter te zwemmen maar dat was al behoorlijk lastig.
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #13 November 05, 2012, 11:49:57
edit2Rapporteer  
Ik heb een paar jaar de nieuwjaarsduik gedaan in het IJselmeer.
Dit is gewoon in een wak van 2 bij 3 meter springen.



Als ik daar 30 seconde koppie onder in blijf liggen voel je ook alles verstijven en verkrampen.
Het moment dat je het water in springt voel je al dat je hart sneller gaat kloppen etc.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 November 05, 2012, 12:44:50
edit2Rapporteer  
Vakantie is niet duur?
nee maar wel leuker... lekker in je boardshort varen, geen hanschoenen cap of boots aan, lekker van de zon genieten.
je zou zelf eens een keertje buiten EU op vakantie moeten gaan Evan... dan gaat er een wereld voor je open, dan leer je dat er meer is dan een brouwersdam is die zeeland met zuidholland verbind
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #15 November 05, 2012, 12:47:37
edit2Rapporteer  

Als ik daar 30 seconde koppie onder in blijf liggen voel je ook alles verstijven en verkrampen.
Het moment dat je het water in springt voel je al dat je hart sneller gaat kloppen etc.


+ alles krimpt Grin

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.