Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni

riesie

Berichten: 111
Antwoord #125 Juni 26, 2013, 00:44:22
edit2Rapporteer  
Ik zie dat er aardig is gemodereerd in dit topic,alle lompe opmerking van pagina 1 zijn weg, lekker politiek correct. Hopelijk een leermomentje voor sommigen om in de toekomst iet genuanceerder zich te uiten.
Brenkie

Berichten: 716
Antwoord #126 Juni 26, 2013, 00:53:17
edit2Rapporteer  
Akelig en diep bedroevend. Dat is ieder verlies van veel te jonge mensen. Heel veel sterkte voor de schoonvader. Ik hoop dat hij onze mooie sport niet opgeeft maar juist de kracht vind om door te gaan en het hiermee te verwerken. Probeer je eens voor te stellen wat hij doormaakt nu.

Dit blijven eindeloze discussies, onze sport is zo mooi omdat het een vrije sport is, laat het dat ook blijven. Regulering is er al voldoende.

13 jr. Geleden ben ik begonnen met kiten zonder les, want dat was er nog niet. Je kon windsurfen en daar moest je het maar mee doen. Depower was er praktisch niet en mijn Naish ARX had geen safety. Een vaste chicken loop en aan een stuurlijn zat 4 meter hoog een elastieken lijn met een band om je pols. Dat was het. Levensgevaarlijk achteraf, maar wij wisten niet beter.
Voordeel was dat een drukke dag op t autostrand 40 kites telde.
Destijds reed ik vanuit Den Bosch naar t autostrand ipv de grevelingen waar ik altijd windsurfde. Waarom? Vanwege de ruimte. In t begin vanwege de stadiepte, maar later voor mijn eigen veiligheid.

Éénmaal heb ik in alle haast een stuurlijn en powerlijn omgewisseld, en dat was toevallig ook de eerste keer op een ander strand, hellevoetsluis. Daar ben ik over t strand gelanceerd om vlak voor een betonnen trapje en huisje tot stilstand te komen nadat iemand op mijn kite sprong toen hij crashte. Dat was ook de eerste keer met een nieuwe quick release chicken loop, het nieuwste en veiligste. Ik had hem pas open bij mijn crash vlak voor de trap, toen had ik er al zo'n 150 mtr op zitten...

Mijn les van die dag, ruimte.
Ruimte om na te kunnen denken om je safety te trekken, want als het misgaat, gaat t zo verdomd snel en hard, dan heb je ruimte nodig, veel ruimte. Zonder obstakels. Liefst ook een strand waar je je schrap kan zetten in t zand. Ipv nat gras waar je op uitglijd.

Al is men nog zo ervaren, een gebroken stuurlijn (door een scherpe schelp of stukje glas) kan ons allemaal overkomen. Altijd net wanneer het 7 beaufort waait en je zittend je voetbanden versteld.

Deze ongelukken zullen helaas blijven voorkomen. Ook met strengere regels.
Probeer waar mogelijk je medekiters te helpen en van wijs advies te voorzien, meer kan je niet doen.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #127 Juni 26, 2013, 08:30:46
edit2Rapporteer  
Het besef van de gevaren op dit forum is wel groot. Ook denk ik dat ervaren kiters hier nog wat van mee kunnen pakken, maar het beeld van de 'niet kitende' wereld is toch snel bepaald. Op hoeveel nieuwssites lees je niet dat de sport maar verboden moet worden. Dat zijn er naar mijn idee teveel en dat komt omdat men geen idee heeft van de risico's en vooral niet van hoe die te beperken.

Als er bij de TT een dodelijk ongeval gebeurt is het 'eigen schuld, dikke bult', want iedereen ziet de gevaren van de motorsport. Maarja, het zijn allemaal ervaren coureurs, dan kies je voor die risico's. Als kiter kies je feitelijk ook om de risico's te nemen die aan de sport kleven, net als bij wintersporten, skydiven of duiken. Bij die sporten kijkt men niet raar op als er eens een dodelijk ongeluk gebeurt. Hoe kan het dan dat het nu ineens raar is dat er een kiter komt te overlijden.
Ik denk dat dat komt omdat 'de buitenwereld' de sport niet als dodelijk gevaarlijk beschouwt, of juist wel, maar niet ziet dat risicobeperking vrij eenvoudig kan zijn.

Als je dat besef beter uitdraagt naar niet-kiters, zal men ook niet raar opkijken en ook niet van die belachelijke reacties plaatsen. Ik denk dat je dan ook stimuleert dat beginnende kiters sneller voor lessen bij een kitesurfschool zullen kiezen, immers, als je weet wat de risico's zijn, maar je weet niet hoe die te beperken, weet je dat er iets niet goed gaat.

De beste manier om dit te bereiken is door de gehele kitende gemeenschap ervan te doordringen vrienden of familie naar een kiteschool te sturen om les te nemen, maar ook door aan te geven wat de gevaren zijn als iemand wil beginnen en vooral ook door materiaal niet aan iemand te verkopen die geen lessen heeft gehad of geen aantoonbare ervaring heeft. Ook kun je als verkoper natuurlijk zelf wel beseffen wanneer materiaal wel en niet geschikt is voor een beginner die net zijn lessen heeft afgerond. Als die houding wordt uitgedragen door alle kiters, kom je een heel eind.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #128 Juni 26, 2013, 08:34:31
edit2Rapporteer  
@mvbtje: als je de ooggetuigenverslagen voor waar aan neemt, dan valt er niet zoveel te discussieren. Dan is het duidelijk dat mensen inschattingsfouten hebben gemaakt, volstrekt onbewust en met de beste bedoelingen. Die constatering is voor betrokkenen dubbelzwaar lijkt me, maar mag wel gedaan worden. De vraag is natuurlijk wat 'de kitesport' hier van kan leren. Niet veel, denk ik. Betere voorlichting. Een logboek waaruit duidelijk wordt hoe ongelukken zijn ontstaan, is wellicht waardevol. Tegelijkertijd weet iedereen dat hnent in 9 vd 10 gevallen enthousiaste beginners betreft die een inschattingsfout hebben gemaakt. Daar zijn het beginners voor.....

Elkaar aanspreken kan zeker geen kwaad, maar als je naar de Brouwersdam durft te gaan, dan neem maar keelpastilles mee, want dan blijf je aan het aanspreken.
Elevation

Berichten: 1363
Antwoord #129 Juni 26, 2013, 08:51:32
edit2Rapporteer  
blijft triest zo'n gebeurtenis.... sterkte voor nabestaanden.....

de brouwersdam blijft idd een verschrikking, wat je daar allemaal ziet gebeuren..  voorlichting is en blijft een eigen verantwoording vind ik.. je koopt geen kite en loopt r onvoorbereid mee t strand op. in de huidige tijd met internet etc. ga ik er vanuit dat iedereen die ook maar denkt aan kiten dit forum en andere forums ruimschoots heeft bekeken en zichzelf bewust is van de risico's die er aan (deze) sport kleven..

les nemen is de beste oplossing, persoonlijk denk ik wel dat een goede bekende je les kan geven, al zal die persoon als t waait zelf t water op willen...
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #130 Juni 26, 2013, 09:53:14
edit2Rapporteer  
Vaak gaat er niet 1 ding fout, maar een heleboel kleine dingetjes, die los van elkaar vrij onschuldig lijken. Ik wil niet zeggen dat dit hier het geval is geweest, maar het zou zo maar kunnen.

Afgelopen dagen heb ik, zoals velen hier gezien de discussies, hier best vaak aan moeten denken. Het lastige is dat er maar een paar feitjes zijn plus een ooggetuige verslag... 1 van de dingen die genoemd werd is dat de kite midden in het windvenster werd opgelaten. Iedereen weet dat je dat niet moet doen, dus waarom gebeurde het hier dan wel? Was dat onkunde? Of kwam dat omdat de lijnen upwind waren uitgelopen en het slachtoffer nog niet ver genoeg naar de rand van het windvenster was gelopen toen de kite werd opgepakt, en de wind er in sloeg, waardoor de man met de kite een stukje naar achteren geduwd werd waardoor vervolgens de lijnen strak stonden en voila?
Volgens mij verteld Maarten Huisman een soort gelijk verhaal tijdens zijn safety clinics... Toch zie ik nog steeds mensen hun lijnen upwind uitlopen. Als zo iemand mij vraagt om hun kite op te laten wacht ik met oppakken van de kite totdat ze naar de rand vh windvenster zijn gelopen.. (maar wat als ik dat even vergeet?)

Daarnaast was er een 10m kite opgepompt, veel te groot voor de windsnelheid / gewicht combi. Waarom was dat? Was de voorspelling een 20-25kn, maar waaide het ter plekke veel harder? Hebben ze dat niet gemerkt? Hoe kan dat? Was er ergens beschutting?

Ik ben zaterdag niet het water op geweest, wel vrijdag avond en zondag middag.. Zondag stond ik nog te twijfelen of de 7m niet wat aan de kleine kant was.. Blijkbaar was ik precies in een dipje het strand opgelopen want toen ik eenmaal op het water stond kon ik me niet voorstellen waarom ik daarover had zitten twijfelen. Voor mijn gevoel vlagen tot +/- 35 knopen... maar dat zag ik achteraf niet terug in de grafiekjes, niet in de voorspelling en niet in de metingen.

Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op weet... Valt er hier een les te leren? Vast wel.. maar daar hebben we denk ik wel de input van de betrokkenen voor nodig, anders blijft het bij speculeren. En speculaties leiden (mogelijk) tot verkeerde conclusies die bijzonder kwetsend kunnen zijn...

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #131 Juni 26, 2013, 13:04:49
edit2Rapporteer  
@mvbtje: als je de ooggetuigenverslagen voor waar aan neemt, dan valt er niet zoveel te discussieren.

Top Loek
Ik probeerde dit ook over te brengen, maar jij vat de essentie nog veel korter samen.

Ik zie dat er aardig is gemodereerd in dit topic,alle lompe opmerking van pagina 1 zijn weg, lekker politiek correct. Hopelijk een leermomentje voor sommigen om in de toekomst iet genuanceerder zich te uiten.

Politiek correct? Absoluut niet. Wel humaan en respectvol richting het slachtoffer en de nabestaanden. Op dit forum mag iedereen zijn eigen mening hebben, maar ventileer die wel met tenminste een greintje fatsoen.
Stanley

Berichten: 1039
Antwoord #132 Juni 26, 2013, 19:56:51
edit2Rapporteer  

In zijn algemeenheid lijkt het mij een heel goed idee wanneer de NKV aan ervaren kiters vraagt om per tourbeurt per spot een heel herkenbaar hesje te dragen zoals ergens één dezer dagen door iemand gepost is... Op een bord bij de spot opgang een uitleg wat deze mensen doen... waken over de veiligheid van de spot (overtredingen) en de kiters (veiligheid). Natuurlijk hebben door de NKV aangewezen personen formeel niets te zeggen over anderen, maar mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor 'uniformen'..

Peer kan mij uit het verleden de poging KAT, Kite Aware Team herinneren, fantastisch initiatief en vervolgens volledig dood gebloed. Was toen ook oproep na een dodelijk ongeval op workum schijnt helaas een structureel onderdeel van onze mooie sport te zijn.

Nu is iedereen weer met zijn neus op de feiten gedrukt en schreeuwen we moord en brand.  Vervolgens na langere tijd van zulke ongelukken gespeend te zijn en je hoort niemand meer.
Tot op het moment er weer een verschrikkelijk ongeluk gebeurd en het hele circus begint weer van voor af aan.

Zou leuk zijn als het NKV dit keer wel het voortouw neemt en met een structurele oplossing komt.
Dit zeggende realiseer ik mij wel degelijk dat het om een schijn veiligheid gaat maar iets is beter als niets. En willen wij dit soort tragische momenten voorkomen daar is maar een oplossing voor en dat is niet kiten waar wij met zijn allen niet aan willen. Daar vinden wij deze sport te mooi voor.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #133 Juni 26, 2013, 20:28:38
edit2Rapporteer  
De beste stuurlui staan aan de wal

Iedereen weet het beter en die zegt dit en die zegt dat. Hij had dit moeten doen, hij had zo moeten doen en iedereen heeft zijn mening hierover.

Ik heb zelf ook situaties meegemaakt dat ik achteraf denk dat had ook heel verkeerd kunnen aflopen. Waar het om gaat is dat er weer iemand is gestorven  door onze fantastische mooie sport en had dit misschien voorkomen kunnen worden. ??

Dus daarom collega kiters, blijf scherp, let op elkaar en spreek elkaar aan als je iets ziet wat niet door de beugel kan.

Voor de rest wil ik hier niet zo veel over kwijt want alles is eigenlijk al  gezegd en de beste stuurlui staan aan de wal .






rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #134 Juni 27, 2013, 21:18:13
edit2Rapporteer  
Aan de andere kant mogen we ook niet vergeten dat dit het eerste fatale incident sinds meer dan twee jaar is. In de jaren tot en met 2010 waren er ieder jaar minstens één geval te betreuren. Neemt niet weg dat het ongeluk van afgelopen zaterdag opzich genomen natuurlijk héél treurig is en meer dan overbodig.
Kalt

Geen avatar

Berichten: 1
Antwoord #135 Juni 28, 2013, 00:42:29
edit2Rapporteer  
Ik vind het fijn om te lezen dat er ook mensen zijn die normaal kunnen reageren op deze verschrikkelijke situatie. De moeder en de vriendin van Jos zijn op de hoogte van eerdere berichtgevingen in dit forum (en andere kiteforums) en dit is hartverscheurend voor hen. Op dit moment hebben ze niet veel tijd om hierbij stil te staan maar mochten ze na een aantal maanden of een jaar terug gaan zoeken naar artikelen over hun geliefde, dan gun je toch niet dat ze lezen dat het zijn eigen schuld is?? Discussie na een ongeval als deze is nooit verkeerd, maar voer deze aub ergens anders of geef je mening met wat meer respect.

Wij zijn een hele dierbare vriend verloren deze zwarte zaterdag en dat moet voorop staan, niet al die conclusies en beschuldigingen eromheen!!

Ik hoop dat jullie hiervan geleerd hebben. Degene die ik bedoel voelen zich vast wel aangesproken!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #136 Juni 28, 2013, 08:13:14
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je bijdrage Kalt

Dit is inderdaad wat wij - beheerders van dit forum - proberen te voorkomen.
Op internet is het makkelijk praten verscholen achter het toetsenbord. Sommige mensen hebben weinig empathisch vermogen helaas.
Spoon

Berichten: 1864
Antwoord #137 Juni 28, 2013, 08:21:27
edit2Rapporteer  
Beste Kalt,
Bedankt voor je reactie en hierbij nogmaals veel sterkte toegewenst van mijn kant.
Het is een dag die de mensen die er dicht bij betrokken waren (en zijn) waarschijnlijk nooit zullen vergeten.
Mede daarom is deze discussie dan ook belangrijk. De discussie over het ongeluk is al meerde malen verplaatst en uit respect voor de betrokkenen hebben we dit ook los getrokken en een apart condoleance topic aangemaakt.

Je moet begrijpen dat "wij" kiters relatief nieuw zijn in de sport wereld.
Elk dingetje wat beleidsmedewerkers kunnen aanpakken om weer een kitespot te sluiten zullen ze met beide aanpakken. Doordat de berichtgeving wat vaag is geweest in het begin is dit een eigen leven gaan leiden. Dit had allemaal voorkomen kunnen worden door een andere berichtgeving te hanteren.
Nu snap ik ook dat jullie niet allemaal weten dat er sites zoals hanglos en kitehigh bestaan dus kan ik het me ook helemaal voorstellen dat dat erbij in schiet. Je hebt wel andere dingen aan je hoofd.

Laat ik het omdraaien.
Als we deze discussie niet voeren en het allemaal maar laten gaan dan is de kans dat dit soort ongelukken vaker gaan gebeuren groot. Dat is iets wat ik vanuit een kiters oogpunt, maar vooral vanuit een menselijk oogpunt, wil voorkomen.

Heel veel sterkte de komende periode.
Als er iets is wat wij als kiters community kunnen doen dan horen we dat graag.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #138 Juni 28, 2013, 08:26:02
edit2Rapporteer  
Prima toevoeging Nick, maar of het ongeluk te voorkomen was geweest of niet is niet bekend omdat er simpelweg veel te weinig betrouwbare informatie beschikbaar is, ondanks de twee getuigen die we hier op het forum hebben.

Die speculatie gaat helaas te ver bij sommige gebruikers. Gebruik je empathisch vermogen!
amorw

Berichten: 67
Antwoord #139 Augustus 26, 2013, 21:33:39
edit2Rapporteer  
OK guys, een kleine update:

Jos is blijkbaar nog later die dag geopereerd. Het heeft niet mogen zijn zoals we weten. Het uitschakelen van de beademingsapparatuur wees uit dat hij iet meer levensvatbaar was.

Het is mi nodig om samen stil te staan bij dit en andere gebeurtenissen.
Voor Jos omdat hij het leven liet in een omstandigheid die hij foutief inschatte.
Maar ook stilstaan bij de zovelen die we zien op het strand, zeker nu er weer een contingent would be's aankomt na een beknopte cursus in warmere, wind stabiele oorden.

Laat jullie niet weerhouden om mensen aan te spreken, ook al kost het enkele seconden van jullie tijd op het water.

Doel en tijd heiligt het bescheiden doel om onze sport aangenaam te houden.

CU on the water, somewhere.

Stefan.
bramvk

Berichten: 118
Antwoord #140 Augustus 26, 2013, 22:44:27
edit2Rapporteer  
Ik las in deze thread het idee van een vereniging.

De buggyclubholland.com (BCH) is een vereniging die zich bezig houdt de belangen te behartigen van de kite-buggiers.
Daar zie je ondanks alle inspanningen, brevetten op basis van examens (theorie en praktijk), lidmaatschappen...etc er ook mensen niet lid worden, nog los van de Duitsers die zeer regelmatig op de NL stranden rijden. Je bereikt gewoon niet iedereen.
Daarnaast kan het nooit eenzijdig zijn, maar een combi van partijen. Wat de BCH neerzet moet worden verplicht vanuit  'de overheid' anders is het vrijblijvend en iedereen wat waar dat toe leidt....tot te weinig.

Er is maar 1 strand in Nederland dat het BCH brevet (herkenbaar aan een H XXX nummer door de BCH uitgegeven op de buggy) vereist en dat is IJmuiden, maar ook daar verslapte de aandacht daarvoor na een tijdje.
De BCH is wel een gesprekspartner voor gemeente want ook de kitebuggy sport kampt met stranden waar het wel of niet mag.
Zo is Burghhaamstede gesloten voor kitebuggy, Ouddorp een constante discussie, IJmuiden een tijd lang betwist.....

Regulering is naast een kans ook gelijk een bedreiging. Zeer bij zaken die over-gereguleerd worden. Dan kan er er niets meer.

Er is geen eenduidige oplossing.
Gezond verstand! dat helpt altijd in elke situatie.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.