Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni

Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #75 Juni 24, 2013, 15:24:00
edit2Rapporteer  
Ik was in schellinkhout en daar was het erg druk za en zo, maar bij een bepaalde windrichting zijn bepaalde spots natuurlijk populair. Het is erg druk dan, maar ik schat dat er misschien maximaal 60 mensen op het water zijn?

Tel daar nog wat spots bij op in het noorden, zuiden en de kust .. en dan kom je volgens mij lang niet aan de duizenden - honderden misschien.

Dan is de verhouding ongelukken bij kiten wel erg groot vind ik.
Voetballers zijn er daadwerkelijk vele duizenden, maar die verongelukken nooit door het voetbal, scheidsrechters lopen hierop natuurlijk wel een enorm risico tegenwoordig.

Ik was zaterdag net aangekomen op schellinkhout en in de eerste 15 minuten heb ik 1 kite los voorbij zien schieten, 1 kite met jongen en al in de boom achter de dijk zien landen en een ander in de problemen op het gras voor het parkeervlak met als resultaat kite op auto.

Dat loopt dan allemaal goed af, maar dat is meer geluk dan wijsheid volgens mij.

Kiten is ook een extreme sport. Risico ligt idd hoger, maar als je weet wat je doet en luistert naar locals etc dan wordt het al stuk veiliger. Lessen nemen is dus echt een must. Iets wat sommige mensen niet willen nemen.

Je vergelijking met voetbal is raar:
Daar ligt ook minimaal het hele veld keer op te grond te janken omdat ze hun kleine teen hebben gestoten tegen grasspriet. Verder is voetbal al snel een contactsport en kiten niet. ook blessures zijn er elke dag op het veld te zien. Dus beetje vreemd argument Tongue

Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #76 Juni 24, 2013, 15:35:30
edit2Rapporteer  
Ik was in schellinkhout en daar was het erg druk za en zo, maar bij een bepaalde windrichting zijn bepaalde spots natuurlijk populair. Het is erg druk dan, maar ik schat dat er misschien maximaal 60 mensen op het water zijn?

Tel daar nog wat spots bij op in het noorden, zuiden en de kust .. en dan kom je volgens mij lang niet aan de duizenden - honderden misschien.

Dan is de verhouding ongelukken bij kiten wel erg groot vind ik.
Voetballers zijn er daadwerkelijk vele duizenden, maar die verongelukken nooit door het voetbal, scheidsrechters lopen hierop natuurlijk wel een enorm risico tegenwoordig.

Ik was zaterdag net aangekomen op schellinkhout en in de eerste 15 minuten heb ik 1 kite los voorbij zien schieten, 1 kite met jongen en al in de boom achter de dijk zien landen en een ander in de problemen op het gras voor het parkeervlak met als resultaat kite op auto.

Dat loopt dan allemaal goed af, maar dat is meer geluk dan wijsheid volgens mij.

Het zou denk ik ook wel helpen als gemeentes/natura2000 meer gebieden en ruimere gebieden zou vrijgeven om te kiten. Vroeger mocht er ook gekite worden op herkingen. Zo werd het aantal kiters per plek op de grevelingen meer gespreid. Nu moet iedereen eigenlijk naar de brouwersdam. 300 man op een paar m2 water vind ik ook niet echt bijdragen aan veilig kiten
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #77 Juni 24, 2013, 15:42:28
edit2Rapporteer  
Helemaal mee eens, daar hebben we het gisteren op schellinkhout toevallig ook over gehad.. het is belachelijk dat er maar zo weinig goede kite/surf locaties zijn in een landje met zoveel water.
Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #78 Juni 24, 2013, 15:46:21
edit2Rapporteer  
Heel triest weer maar helaas niks aan te doen, je blijft er altijd mensen bij hebben die te eigenwijs zijn. Zoals al gezegd, in andere sporten vallen ook doden, helaas maar het is niet te voorkomen.
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #79 Juni 24, 2013, 15:55:18
edit2Rapporteer  
Jemig wat een naar nieuws.
Mijn condoleances aan de nabestaanden.

Ik merkte het zaterdag op de ZM.
De vlagen vlogen van 30+ naar 15.
En dan zie je gasten met hun 9m kite, impact vest en helm, downwind stuiterend achter de kite aan omdat ze de snelheid er niet uit kunnen trappen vanwege de grote van de kite en omdat ze geen hoogte kunnen lopen. Dit is geen verwijt, ik snap het ook wel. Het is een lange periode rot weer geweest. Het seizoen is voor de meeste ook erg laat begonnen.
Ik vind die discussie erg lastig wat betreft regels en brevetten en dergelijke.
Aan de ene kant ben ik een voorstander van een brevet o.i.d. omdat je op deze manier de drempel vergroot en dat je scholen verplicht tot theorie.
Aan de andere kant is dit lastig te controleren.
Maar misschien is dat ook helemaal niet de bedoeling.
Als de shops niet zomaar spullen verkopen, misschien hebben we dan al een stap te pakken.
(iig minder yuppen die "even een nieuw kitesetje kopen".)
  


dat de vlagen zaterdag gigantisch waren op de zandmotor snap ik wel want volgens rijkswaterstaat en windzoeker was de wind net wel net niet sideshore voor mij een moment dat ik had besloten om niet te gaan naar de zandbrommert
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #80 Juni 24, 2013, 16:29:14
edit2Rapporteer  
Uit respect voor de nabestaanden heb ik een  apart condoleance-topic aangemaakt zodat we die gescheiden houden van de discussie over het ongeluk: http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45848.0
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #81 Juni 24, 2013, 18:22:30
edit2Rapporteer  
Een gewaarschuwd mens telt voor 2, maar in dit geval was ook dat blijkbaar niet afdoende. RIP brother, oproep aan alle beginners om de tips van anderen ten harte te nemen.
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #82 Juni 24, 2013, 18:49:39
edit2Rapporteer  
@Evan: goed om de condoleance te splitsen van de discussie

@allen: een kite >3 m2 is gevaarlijk en >7 (6?) m2 levensgevaarlijk, zeker als je de krachten niet kent. De shit is dat je dat als leek niet doorhebt, denkt veilig te zijn op de kant en hem dan voorzichtig (...) oplaat door je vrienden. Dan gaat -ie eerst de lucht niet in, en nog een keer niet, en dan...

De oplossing? Misschien particuliere tweedehands verkoop van kites > 7m2 via websites, etc. verbieden? En dat altijd via shops laten lopen. Shops kun je makkelijker reguleren, kunnen zowel de kite controleren als de koper bevragen.  Toen ik m'n eerst PL Vibe 1.9 kocht, kreeg ik nog uitleg over het hoe en wat. Natuurlijk zijn er nadelen - 1) tweedehands gaat je kite misschien minder opleveren, 2) onderhands kan er nog steeds tweedehands verkocht worden. Het eerste is overkomelijk, het tweede niet zo erg - onderhands zullen het vooral kiters onderling zijn, die weten waar het over gaat. Maar de oude meuk die al jaren op zolder ligt, komt zo minder snel in onervaren handen.
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #83 Juni 24, 2013, 19:06:08
edit2Rapporteer  


De oplossing? Misschien particuliere tweedehands verkoop van kites > 7m2 via websites, etc. verbieden? En dat altijd via shops laten lopen. Shops kun je makkelijker reguleren, kunnen zowel de kite controleren als de koper bevragen.  T
Dat gaat hem niet worden in een markteconomie met open grenzen.

@Evan: Goede actie om het register te splitsen van dit topic. Bij HL is dat (helaas) nog niet het geval.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #84 Juni 24, 2013, 20:29:00
edit2Rapporteer  
Harry van kitesurfschool.nl had ook briljante inbreng op HL forum op dit bericht:

"Wazzaah, hoop pak hij wel een kite aan maar neem wel ergers een kitesurfles !

Ciao
Harry"

....
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #85 Juni 24, 2013, 20:44:20
edit2Rapporteer  
Harry van kitesurfschool.nl had ook briljante inbreng op HL forum op dit bericht:

"Wazzaah, hoop pak hij wel een kite aan maar neem wel ergers een kitesurfles !

Ciao
Harry"

....

Die gast is echt niet goed snik!
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #86 Juni 24, 2013, 20:48:58
edit2Rapporteer  
De vraag is volgens mij hoe we 'kitesurfgeïnteresseerden zonder enige voorkennis' kunnen bereiken met de overtuigende boodschap ALTIJD les te nemen. Dat valt niet mee. Windsurfen, snowboarden etc. kun je jezelf  ook aanleren, dus waarom dit niet? Juist sportieve jongens lijken dit te denken. Kitehigh en Hanglos kennen ze niet, windfinder etc. waarschijnlijk ook niet......
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #87 Juni 24, 2013, 21:06:57
edit2Rapporteer  
Voorkomen van deze ongelukken lukt nooit, daar is kitesurfen te groot voor geworden ben ik bang.
De mensen die nu beginnen zijn volgens mij (uiteraard is dit generaliseren) minder genieters, meer trendvolgers. Deze categorie heeft minder interesse in de sport en is daardoor ook minder geinformeerd.

Voorbeeld, laatst plante iemand zijn kite op me kop tijdens het varen, degene schreeuwt vervolgens: wat vaar je dichtbij gast! Ik was perplex, wist niet of ik boos moest worden of . . . wat een instelling.
Als ik spring en dichtbij iemand land, doe ik altijd handje , zo van sorry

Ben ik de enige die dit constateert? ander type mensen met andere instelling die momenteel beginne?
PieterK

Berichten: 264
Logs: 0 | 241 uur
Antwoord #88 Juni 24, 2013, 21:11:44
edit2Rapporteer  
Dat gaat hem niet worden in een markteconomie met open grenzen.

Het is inderdaad niet waterdicht. Maar, het doel is, de kans vergroten dat mensen niet zonder waarschuwing / les aan een kite gaan hangen. En daar zou het wel voor kunnen werken.

Als je in NL tweedehandsmateriaal niet particulier via MP oid zou kunnen krijgen, ontdekken mensen snel genoeg waarom. Shops kunnen altijd wijzen op de risico's en adviseren les te nemen.

De kans dat iemand (vervolgens) zijn eerste kite tweedehands in België of Duitsland koopt, is stukken kleiner, dan via Marktplaats. Dan moet je redelijk gemotiveerd zijn. Waarschijnlijk ben je dan al op de hoogte van de risico's.
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #89 Juni 24, 2013, 21:16:03
edit2Rapporteer  
Ongelukken horen helaas bij het dagelijks leven en zijn niet altijd te voorkomen, al verzin je 1000 regels.

Hetzelfde geld voor de publieke opinie na de slecht nieuws berichten van dit weekend.

Wat ik wel weet is dat er in de Kitesurf wereld veel goede mensen rond lopen die de tijd en energie vrijmaken om nieuwelingen of geïnteresseerden goed voor te lichten.

Waaronder deze site Kitehigh.

Dus, keep up the good work Kitehighers!

Zie jullie op het water Grin
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #90 Juni 24, 2013, 21:16:30
edit2Rapporteer  
Voorkomen van deze ongelukken lukt nooit, daar is kitesurfen te groot voor geworden ben ik bang.
De mensen die nu beginnen zijn volgens mij (uiteraard is dit generaliseren) minder genieters, meer trendvolgers. Deze categorie heeft minder interesse in de sport en is daardoor ook minder geinformeerd.

Voorbeeld, laatst plante iemand zijn kite op me kop tijdens het varen, degene schreeuwt vervolgens: wat vaar je dichtbij gast! Ik was perplex, wist niet of ik boos moest worden of . . . wat een instelling.
Als ik spring en dichtbij iemand land, doe ik altijd handje , zo van sorry

Ben ik de enige die dit constateert? ander type mensen met andere instelling die momenteel beginne?

Ja dit constateer ik ook.

Paar weken terug was ik aan het kiten/bodydraggen weer voor het eerst in dit jaar.(beetje weer de feeling terug te krijgen) Er was ook een of ander gast bezig "iemand" te leren kiten. hij had een wainmann. Die gast was me toch aggresief aan het gedragen. ongehoord. Ik was op een kleine 2x-4x lijnlengte (dus ong 50-70 meter) van deze meneer af. Plek zat en niks aan de hand dacht ik. De meneer in kwestie had een hele andere mening en was overtuigd dat hij het strand/zee voorzich zelf had.  En hij trok naast alle gebare ook nog even het bekende scheldwoorden boek open. Terwijl er niks aan de hand was..

had em eik een rotklap moet geven maarja, daar los je ook niks mee op. Ik zag ook dat meer mensen zich er aan ergerden. maar tegenwoordig durft niemand meer echt iets te doen fzo..

Dus die houding komt id
riesie

Berichten: 111
Antwoord #91 Juni 24, 2013, 21:28:36
edit2Rapporteer  
Ongelukken gebeuren nu eenmaal, er zitten best veel mensen te klooien, gaat het vaak net goed, kite in de boom, net langs de prullenbak etc. En een op de duizend keer dan raakt iemand precies dat ene paaltje. Je doet er denk niet veel aan, al die goed bedoelde plannetjes, wij Nederlanders denken dat je alles kunt oplossen te regeltjes en plannetjes, vergeet het.

Het zou wel mooi zijn als de overheid wat minder palen en prullenbakken etc midden op de kitespot zou zetten.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #92 Juni 24, 2013, 21:37:44
edit2Rapporteer  
Je kan bij de kiteshops beginnen. Die zien heus wel dat iemand onervaren is bij aankoop van een kite, dat heb je met paar doelgerichte vragen zo gepiept. In zo een geval degene aanraden een les te nemen, of zelfs van verkoop afzien totdat diegene een les gehad heeft. Als bewijs kan je altijd en IKO certificaat o.d. vragen, wil zeggen dat kitescholen dus zouden overgaan om iemand een lesrapport te geven of bevestiging geven. Dit zou je als kiteshop trouwens door iedereen (die niet bekend is) kunnen laten tonen. Bij de kites die ik tweede hands verkoop vraag ik altijd naar de ervaring van de koper en raad dan een les te nemen. En als een koper niet overtuigt is, kan je een paar youtube filmpjes laten zien, dan is duidelijk wat het risiko van onze sport is. En nogmaals onderschat de sociale controle op de clubs niet vooral als er iemand onbekend is, in Katwijk bv zijn dagleden door een apart hesje kenbaar, daar let je altijd even iets meer op, en vraagt diegene hoe ervaren hij/zij voordat je hun kite oplaat.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #93 Juni 24, 2013, 21:37:48
edit2Rapporteer  
mss een idee om in samenwerking met de KNRM een publiciteitscampagne op te zetten waarin wordt ingegaan op het "zelf uitproberen" door slecht ingelichte nieuwkomers. Er begint zich een morbide statistiek op te bouwen inmiddels,  op Henry Kap na zijn praktisch alle ongelukken van de laatste tijd in deze categorie.
Ironis

Berichten: 57
Logs: 0 | 18 uur
Antwoord #94 Juni 25, 2013, 09:09:59
edit2Rapporteer  
Vaak hoor ik van mensen om me heen dat men wel beseft dat het een gevaarlijke sport is waar ik nu mee begin, bijna allemaal hoor ik ze zeggen 'Goh, vallen daar niet veel doden bij?', en 'Oh, dat is die sport dat mensen achter de duinen belanden of niet?'.
Het beeld dat het gevaarlijk is is er over het algemeen wel, maar waar het gevaar in schuilt is volgens mij vrij onbekend, ook zijn de indianenverhalen over mensen die over het Kurhaus vliegen algemeen bekend, maar hoe het werkelijk zit en werkt weet bijna niemand die niet direct met de sport in aanraking is geweest.

Ik las net het bericht van tgroot, dat het gros van de beginners geen liefhebber/genieter meer is, maar een trendvolger. Ik geloof best dat dit voor een flink aantal geldt, velen denken 'dat leer ik wel even'. Ik begin ook net, maar ik zie mijzelf wel als liefhebber.
Ik had mezelf al behoorlijk ingelezen voor mijn eerste les begon dus 3/4 van de uitleg was voor mij al oud nieuws. Het valt me echter ook op dat veel beginners nog nooit van het windvenster, powerzone of een bar hebben gehoord bij de eerste les. Ik verbaas me daar wel over, want als je echt de sport serieus wilt beoefenen, zijn dit de basiszaken die je als eerste tegenkomt als je gaat zoeken naar 'beginnen met kitesurfen'.

Een campagne om de buitenwereld of de beginnende kiters de gevaren van de sport kenbaar te maken en aan te geven dat beginnen met de sport zonder lessen te nemen levensgevaarlijk is lijkt me helemaal niet verkeerd. Dit zal echter wel gesteund en uitgedragen moeten worden door shops, scholen, surfverenigingen, tweedehands verkopers en kiters zelf.

Het is volgens mij een kleine investering om bij de bekende (beginners)spots borden te hangen van het KNRM/NKV waarop duidelijk staat aangegeven wat de gevaren zijn van de sport en dat het nemen van lessen uiterst belangrijk is om 'veilig' het water op te kunnen gaan. Misschien kan er dan meteen een kaartje bij van de spot (waarop verboden gebied duidelijk staat aangegeven, zoals de vogelzone bij Oostvoorne) met een setje regels en bijzondere omstandigheden van de spot waar men rekening mee moet houden (ook handig voor de al wat gevorderdere kiters).
tgroot

Berichten: 664
Antwoord #95 Juni 25, 2013, 09:52:45
edit2Rapporteer  
Prima verhaal, maar het gaat erom dat mensen dus niet luisteren.
Vogelgebied oostvoorne mooiste voorbeeld . . . Word massaal genegeerd
Hoe krijgen we voor mekaar dat er wel geluisterd word?
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #96 Juni 25, 2013, 10:50:36
edit2Rapporteer  
Dit blijft een moeilijk thema:
Kitesurfen is momenteel een hype, iedereen die zich cool vindt koopt een uitrusting en gaat het water op.
Deze hyp wordt vooral door de media gedreven: automerken, biermerken kledingfirma's gebruiken Kite opnamen om hun merk te promoten. Met als gevolg dat veel mensen denken: Laat ik dit eens proberen, ziet er cool uit

Dit kite hype is vergelijkbaar met Windsurfen rond 1980 (ja wij zijn al zo oud om dit te kunnen herinneren). Iedere idioot vond het nodig om een Windsurf board op zijn dak te leggen. De meeste van deze boards werden nauwelijks gebruikt, maar de eigenaar identificeerde zich met de 'hang loose' feeling... Windsurfen is minder extreem, maar ook daar zijn ongelukken gebeurt omdat surfers opeens dachten bijv het IJsselmeer te moeten oversteken, overvallen werden door slecht weer en gered moesten worden of verdronken...
Hetzelfde geldt voor andere sporten als snowboarden, skiien, paragliden etc. Er skiien nog steeds duizenden naast de piste zonder te kunnen skiien, zonder helm, lawinepieper etc. en wanneer er dan iets gebeurt moeten anderen hun leven in de waagschaal stellen om de slachtoffers te redden...

De hype zal nog een tijdje duren en gaat dan weer voorbij, trekt verder naar andere sporten.

Het goede nieuws: over een paar jaar zal het weer minder druk zijn op het water en zullen er ook minder ongelukken gebeuren omdat wij die overblijven kunnen kiten en de risicos kunnen inschatten.

Het slechte nieuws: de hype volgers kunnen de sport de komende jaren veel schade aanrichten door ongelukken, kiten in verboden gebied, kiten op volle stranden etc

Hier ligt een taak voor het NKV en ons zelf: Wij moeten iedereen duidelijk maken dat Kiten, alhoewel een 'extreme sport' niet gevaarlijk hoeft te zijn en dat de ongelukken meestal veroorzaakt worden door 'onbenullen' die zonder les te nemen met kiten beginnen en de sport schade aanrichten.
Maw: de wereld ervan overtuigen dat er twee kite kampen zijn: de echte kiters, die ook in 4-5 jaren nog zullen kiten en de meelopers die even snel willem meedoen omdat het cool lijkt.
De oude Naish reklame moeten wij maar weer eens gaan gebruiken: Kitboarding is definitely the wrong sport for 99% of the worlds population'.

Ik heb ook vrienden die steeds de opmerking maken: ik wil ook kiten en 'kun jij mij het ook leren' Ik probeer in deze gevallen er netjes vanaf te komen en deze lieden ervan te overtuigen dat kiten niets voor hen is... Moeilijk, omdat zij mijn gehele familie met kites in de weer zien en dus moeilijk begrijpen dat ik het hun afraad....

Ten slotte: ieder dodelijk ongeval is er 1 te veel, maar in dit geval is het toch een beetje: eigen schuld dikke bult. Hoe bot het ook klinkt.

Dit zou ik nooit zeggen waneer een ongeluk gebeurt met een kiter die wel een cursus heeft gevolgd en netjes de regels volgt en het desondanks tot een ongeluk komt. Ongelukken gebeuren en wij moeten dit accepteren, maar wanneer een beginner, zonder cursus een kite oplaat moet het duidelijk zijn dat je om ongelukken vraagt. Dit mag de sport niet in een negatief daglicht plaatsen, hier kan geen NKV, geen vereniging, geen gemeente iets doen, hier is de kiter zelf schuld.
Sluiten wij de pistes omdat een idioot zonder cursus te nemen een zwarte piste afgaat en zijn nek breekt? Nee dan is de conclusie ook: eigen schuld....

Hang Loose, onze sport is te mooi om door dit soort figuren kapot te laten maken, hoe hard het ook klinkt.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #97 Juni 25, 2013, 11:10:18
edit2Rapporteer  
Even een reactie van 1 vd nabestaanden die ik van hanglos heb gekopieerd:

Ik wil even zeggen: "de kiter" (zoals jullie hem noemen) was inderdaad onervaren maar hij was juist daar om les te hebben. De man van wie hij les kreeg was de vader van zijn vriendin. Ik weet niet wie het belachelijke idee heeft verzonnen dat hij geen les wou, want dat is dus absoluut NIET waar. Ja, hij was onervaren, maar wie verwacht er nou dat er tijdens een kitesurfles zo'n ongeluk gebeurd. Toon een beetje respect, en haal het niet in je hoofd om te zeggen dat dit zijn eigen schuld was (@wazzaah "je wil het dan eigenlijk niet zeggen maar eigen schu........")
Sorry, ik moest dit gewoon even rechtzetten. Het is heel frustrerend om sommige van de berichten te lezen. Maar ik vind ook veel berichten erg meelevend. Bedankt.


Dit zet e.e.a toch wel in een ander licht.

Ook de foto op de rouw advertentie toont de jongen in een rode lycra en is dus waarschijnlijk genomen tijdens een les. Er komen bij mij een hoop vragen naar boven, maar diegene die hierop zouden kunnen antwoorden hebben nu wel andere dingen aan hun hoofd. Ik hoop dat zij ter zijner tijd hun verhaal met ons willen delen, zodat we er allemaal van kunnen leren.

edit:
Voor diegene die dit ook zouden willen lijkt het me verstandig om voor je je reactie plaatst je even te verplaatsen in de nabestaanden. Zeker na het lezen van bovenstaande. Het is allemaal niet zo zwart/wit als eerder geschetst werd en met het (onbewust) beledigen van diegene met antwoorden schiet niemand wat op.

Mocht 1 vd nabestaanden dit lezen, hoop ik dat zij zich ook een beetje in ons kunnen inleven, daar deze verschrikkelijke gebeurtenis ook ons raakt en er dus soms te emotioneel gereageerd wordt.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #98 Juni 25, 2013, 11:55:21
edit2Rapporteer  
Ik wil hier niet zwart wit zijn, er is hier iemand overleden.
Echter ik wil voorkomen dat dergelijke ongelukken de kitesport in een zwart daglicht plaatsen. Er wordt ook niemand bewust beledigd,
Tevens: kiteles nemen bij de vader van zijn vriendin is meestal geen goede beslissing. Kiten moet je leren bij een officiele kiteschool waar materiaal voorhanden is. Een kiteschool had de jongen zeker niet met een 10m laten starten als de wind te sterk is voor een 10m. Kiteles benodigd ervaring en verantwoordelijkheid. Op dit forum lees je de opmerinkingen dat veel scholen hiermee problemen hebben, laat staan dat een bekende je even les laat nemen.

Echter mijn hele familie kite, ik kite al meer als 10 jaar, ben met 2 lijns Nais ARX begonnen, en heb dus de hele ontwikkeling doorgemaakt. Mijn dochters en mijn vrouw heb ik geen les gegeven, die zijn gewoon naar een echte kiteschool gegaan, juist om problemen en gevaren te voorkomen.

Mijn dochters van 15 en 20 kiten en beide erg goed.
Maar het komt nog al eens voor dat ik Kiana (15) op het strand houd omdat de wind te hard, te vlagerig of aflandig is. Met Pinksteren wilde zij bij 40 knopen met een 5m varen. Dif zou zij best kunnen, maar omdat de wind vlagerig was heb ik haar ervan overtuigd toch maar op het strand te blijven wacten tot de omstandigheden iets verbeterden.

Er interesseren zich momenteel veel mensen voor het kiten die de gevaren niet zien, gewoon omdat zij geen ervaring met wind en water hebben. Helaas kan ook een cursus deze informatie niet leveren, hier moet iemand zijn eigen gevioel laten spreken.
Zoals in dit artikel vermeld, voeren de meesten met als een 7/8m kite. Als je dan als beginneling een 10m oppompt dan neemt de kiter zelf een gekalkuleerd risico. Dit is zijn verantwoording. Als het dan fout gaat ben je zelf schuldig, niet je materiaal, niet de spot, niet het NKV.

Nogmaals, er is iemand overleden, dit is een drama, maar wij mogen dit niet afschrijven als dat Kiten een extreme en gevaarlijke sport is. Zolang je binnen het venster blijft zijn de gevaren te overzien.
Een Porsche 911 is ook een moordwapen las je er volgas mee door de stad rijdt, degene die dit doen zetten hun leven en het leven van anderen op het spel. Hetzelfde geldt voor kiten..


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #99 Juni 25, 2013, 13:08:27
edit2Rapporteer  
Oei!.... je zou maar les geven aan je schoonzoon en dan gebeurt dit.... vind het wel bizar dat je jezelf  capabel  acht om les te geven met een 10m in dat soort condities... dan ben je ook niet goed snik , en  heeft de schoonvader\instructeur ook geen ervaring, anders had hij dit NOOIT gedaan. Dat laatste is trouwens iets wat mij steeds vaker opvalt: ik zie mensen voorbijkomen die nog geen 2 jaar  kite  ervaring hebben en al lesgeven bij kitescholen of gewoon aan vrienden. Dat is toch vragen om ellende.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.