Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni

DM2008

Berichten: 913
Juni 22, 2013, 13:57:54
edit2Rapporteer  
UPDATE: Intussen is het duidelijk geworden dat de beginnende kiter in het ziekenhuis overleden is aan zijn verwondingen na tegen een paaltje geklapt te zijn.

Naar het schijnt kreeg hij les van de van de van zijn vriendin, verder informatie is nog onbekend.


Je steunbetuiging kun je achter laten in het condoleance-topic:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=45848


Lees net dit op de site v/d Volkskrant:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3463558/2013/06/22/Kitesurfer-zwaargewond-na-botsing-met-paal.dhtml
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #1 Juni 22, 2013, 14:35:43
edit2Rapporteer  
Hier geven ze beknopt toch net even wat meer informatie: http://www.pzc.nl/regio/schouwen-duiveland/kitesurfer-crasht-op-grevelingendam-1.3880592

Gaat dus om de zuidkant van de Grevelingendam op het strandjes langs de N59.


Hopelijk valt het inderdaad mee, al voorspeld traumaheli en reanimatie weinig goeds Sad
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #2 Juni 22, 2013, 14:48:49
edit2Rapporteer  
Hoorde het net via de radio, sterkte, en hoop ook dat het meevalt.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #3 Juni 22, 2013, 14:56:38
edit2Rapporteer  
quote van nu.nl:

Hij is met een ambulance naar een ziekenhuis in Rotterdam gebracht. De luchtvaartpolitie onderzoekt het ongeval..


IS het niet vreemd om de luchtvaartpolitie er bij te halen?...

Iig sterkte en beterschap gewenst voor het slachtofer
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #4 Juni 22, 2013, 15:30:46
edit2Rapporteer  
Slufter ook hoor ik net... Sad
RV

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #5 Juni 22, 2013, 15:48:33
edit2Rapporteer  
Was de schoonzoon van een man die vorige week zondag samen met zijn vrouw bij minimale wind een kite op wilde laten. Was een absolute beginner, hij zei toen dat hij vandaag les zou krijgen (wat er denk ik niet meer van gekomen is).  Kite was veel te zacht en bar was erg smal voor een 10m, ik heb hem gezegd dat het verstandig was dat even uit te zoeken en uiteraard de les te volgen. Daarna zijn ze gestopt.

Over de skills van de betreffende schoonzoon kan ik niks zeggen want die was er toen niet bij. Ik kwam vandaag net aan toen het was gebeurd. Was overigens wel dezelfde 10m Bandit en bar.

Verder was het strand groot genoeg om een ""foutje" te maken en een 10m te groot voor de omstandigheden.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #6 Juni 22, 2013, 16:26:30
edit2Rapporteer  
Heb helaas hele ongeval zien gebeuren. Toen ik aan kwam stonden ze al op het strand en wilde de kite oplaten. Het oplaten gebeurde vol in de powerzone, hij werd eerst paar meter met tenen over strand gesleept met kite op 12 uur  en had toen nog tijd om safety te trekken. Dit riep ik ook maar waarschijnlijk heeft hij het niet gehoord, vervolgens werd hij gelift en klapte vol tegen een paatltje aan.... buiten bewust lag hij toen op het dijkje...

Als het klopt wat rv zegt is het helemaal bizar dat ze de kite oplieten. Ik begreep van andere dat ze vorige week ook al waren aangesproken.

Heel erg dit, dit was een ongeluk wat totaal niet nodig was
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #7 Juni 22, 2013, 16:43:04
edit2Rapporteer  
-knip-

Iets te snel gereageerd. Maar het blijft een feit dat dit ongeluk nr zoveel is wat door betere voorlichting wellicht voorkomen had kunnen worden en daar kan ik erg kwaad van worden.
gijs1234

Berichten: 254
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #8 Juni 22, 2013, 18:15:57
edit2Rapporteer  
http://www.hvzeeland.nl/Nieuws/Item?nid=22288

Verslag van ongeval

Beterschap.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #9 Juni 22, 2013, 18:24:00
edit2Rapporteer  
-knip-

Iets te snel gereageerd. Maar het blijft een feit dat dit ongeluk nr zoveel is wat door betere voorlichting wellicht voorkomen had kunnen worden en daar kan ik erg kwaad van worden.

Zijn ook een hoop locals boos. Zo is er kans om deze spot te verliezen door eigenwijze acties van beginners..

Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #10 Juni 22, 2013, 19:17:55
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #11 Juni 22, 2013, 19:22:28
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Dan had hij achteraf misschien een beetje start positie kunnen kiezen.

Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.


Is dat niet zo'n beetje de enige paal die daarop het strand is?...
Maar hoe dan ook, knap lullig voor die vent.

je zou toch zeggen dan gezond verstand een gegeven is. Ik ben maar thuis gegebleven vandaag. niet echt ideale omstandigheden voor  mij iig. met een 9 meter zou ik met een klein stuurfoutje en mijn rookie gedrag aardig wat problemen kunnen opleveren.

Het zou eigenlijk verplichte kost moeten worden voor een kiter om zich bij een forum aan te sluiten.
Windwaarschuwingen, tips, tricks etc die erop komen. Miss zou het kunnen helpen..

Omroep brabant maakt er wel lekker sensatie verhaaltje van:
"Kitesurfen
Kitesurfen is een watersport waarbij de sporter op een kleine surfplank staat. Een kitesurfer laat zich voorttrekken door een vlieger. Met kitesurfen kunnen snelheden tot wel honderd kilometer per uur worden bereikt. "
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #12 Juni 22, 2013, 19:24:27
edit2Rapporteer  
Waarom wordt dit door de luchtvaart politie onderzocht en niet de gewone politie eigenlijk ?

Edit: wat een discussie ook meteen hier: http://www.nujij.nl/algemeen/kitesurfer-vliegt-tegen-paal.23724364.lynkx
'Kytesurfen'  moet maar verboden worden etc, etc. loser
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #13 Juni 22, 2013, 19:27:52
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Dan had hij achteraf misschien een beetje start positie kunnen kiezen.

Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.


Ja dit was het paaltje... verwacht niet veel vd politie tenzij er een kiter tussen zit. Heb ze nog naar de kite en sporen zien kijken. Maar hadden volgens mij weinig verstand van kites
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #14 Juni 22, 2013, 19:28:27
edit2Rapporteer  
 Fuck.. Das een naar paaltje om tegen te komen Lips Sealed

Het was vandaag ook wel echt rare wind. Zelf met m'n 9 geweest en het wisselde continue van overpowered naar te weinig en soms zelfs zo weinig dat de kite de lucht uit wilde donderen.

Laten we hopen dat ie het overleeft zodat ie er nog een les aan heeft.. Maar als het al gaat over traumahelicopter en reanimeren... Undecided
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #15 Juni 22, 2013, 19:29:53
edit2Rapporteer  
Beterschap. Op nu.nl plaatste iemand de comment dat hij in r'dam ligt en dat het wel weer beter gaat nu.
Voor wat het waard is natuurlijk..

Maar zie ik het nu verkeerd of mag je daar helemaal niet kiten aan die kant?

http://www.kitehigh.nl/spots/s/id/Grevelingendam
Reodude

Berichten: 434
Antwoord #16 Juni 22, 2013, 20:01:06
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Dan had hij achteraf misschien een beetje start positie kunnen kiezen.

Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.


Ja dit was het paaltje... verwacht niet veel vd politie tenzij er een kiter tussen zit. Heb ze nog naar de kite en sporen zien kijken. Maar hadden volgens mij weinig verstand van kites

Hoeveel duikers vallen er per seizoen? En daar wordt veel meer voor gedaan...
Hoeveel vliegtuigen komen er per jaar binnen met de wintersporters
Het moet maar eens gedaan zijn met die stemmingmakerij tegen het kiten, tesamen met die milieu onzin...
Ik vraag me af hoeveel vogeltjes en de zeehondjes weer in shock zullen zijn na al het gedonder en gedreun van concert at sea om er maar eentje te noemen...
Dude

Beterschap voor de noob
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #17 Juni 22, 2013, 20:53:07
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Dan had hij achteraf misschien een beetje start positie kunnen kiezen.

Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.


Ja dit was het paaltje... verwacht niet veel vd politie tenzij er een kiter tussen zit. Heb ze nog naar de kite en sporen zien kijken. Maar hadden volgens mij weinig verstand van kites

Hoeveel duikers vallen er per seizoen? En daar wordt veel meer voor gedaan...
Hoeveel vliegtuigen komen er per jaar binnen met de wintersporters
Het moet maar eens gedaan zijn met die stemmingmakerij tegen het kiten, tesamen met die milieu onzin...
Ik vraag me af hoeveel vogeltjes en de zeehondjes weer in shock zullen zijn na al het gedonder en gedreun van concert at sea om er maar eentje te noemen...
Dude

Beterschap voor de noob


Tja als er geld verdiend kan worden dan hoor je niemand over natuur... stikt altijd trouwens van de wilde ganzen bij de grevelingen.. dus zo bang zijn ze nou ook niet
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #18 Juni 22, 2013, 20:55:01
edit2Rapporteer  
Op het andere forum stonden iets meer details over het ongeluk:

Voor de duidelijkheid;
Het ging om een onervaren "kiter", die blijkbaar weigerde les te nemen, en een 10 meter opgooide terwijl iedereen 7/8 vaarde. Hij is door verschillende personen diverse malen aangesproken dat het niet verstandig was etc.. Toch eigenwijs en samen met zn vriend de kite opgegooid. Kreeg de kite niet onder controle vloog tegen een paaltje op en daarna door de betonnen dijk op.
Er is vervolgens 20 minuten gereanimeerd door mede kiters, waarna de trauma helikopter kwam. Op dat moment was er amper een hartslag en geen ademhaling. Het ziet er dus slecht uit....
Yoram

Berichten: 1217
Antwoord #19 Juni 22, 2013, 21:08:31
edit2Rapporteer  
Op het andere forum stonden iets meer details over het ongeluk:

Voor de duidelijkheid;
Het ging om een onervaren "kiter", die blijkbaar weigerde les te nemen, en een 10 meter opgooide terwijl iedereen 7/8 vaarde.

.....................

daarna door de betonnen dijk op.


Dat ging wel erg hard als die door het beton de dijk op vloog  schater. Natuurlijk oerdom en onverstandig om aan een kite te hangen zonder enige knowhow. In een auto stap je ook niet als je alleen weet waar het gaspedaal zit.

Eigen stommiteit dit, zeker als ervaren kiters je nog is op je onverantwoordelijke gedrag aanspreken. Laten we hopen dat deze beste man er met een harde les bovenop komt.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #20 Juni 22, 2013, 21:18:25
edit2Rapporteer  
Zou het echt dit paaltje zijn geweest?


Dan had hij achteraf misschien een beetje start positie kunnen kiezen.

Wel fijn dat volgens nu.nl ze luchtvaart politie het ongeval onderzoekt. Ben benieuwd wat hun conclusie zal zijn.


Ja dit was het paaltje... verwacht niet veel vd politie tenzij er een kiter tussen zit. Heb ze nog naar de kite en sporen zien kijken. Maar hadden volgens mij weinig verstand van kites

Hoeveel duikers vallen er per seizoen? En daar wordt veel meer voor gedaan...
Hoeveel vliegtuigen komen er per jaar binnen met de wintersporters
Het moet maar eens gedaan zijn met die stemmingmakerij tegen het kiten, tesamen met die milieu onzin...
Ik vraag me af hoeveel vogeltjes en de zeehondjes weer in shock zullen zijn na al het gedonder en gedreun van concert at sea om er maar eentje te noemen...
Dude

Beterschap voor de noob


Tja als er geld verdiend kan worden dan hoor je niemand over natuur... stikt altijd trouwens van de wilde ganzen bij de grevelingen.. dus zo bang zijn ze nou ook niet



Dat ja... als er geld verdiend kan worden gaan alle deuren open...

Die kant van Grevelingen is gedoogd dacht ik. Met een beetje pech is dat nu klaar....

robje104

Berichten: 143
Logs: 0 | 104 uur
Antwoord #21 Juni 22, 2013, 21:53:31
edit2Rapporteer  
Als het idd man en schoonzoon zijn die afgelopen zondag morgen op slufter bezig waren dan snap ik het helaas. die gooide de kite op en dwarrelde zo de powerzone in, maar toen was de wind iets gunstiger voor zo'n foutje. wel jammer weer


Was de schoonzoon van een man die vorige week zondag samen met zijn vrouw bij minimale wind een kite op wilde laten. Was een absolute beginner, hij zei toen dat hij vandaag les zou krijgen (wat er denk ik niet meer van gekomen is).  Kite was veel te zacht en bar was erg smal voor een 10m, ik heb hem gezegd dat het verstandig was dat even uit te zoeken en uiteraard de les te volgen. Daarna zijn ze gestopt.

Over de skills van de betreffende schoonzoon kan ik niks zeggen want die was er toen niet bij. Ik kwam vandaag net aan toen het was gebeurd. Was overigens wel dezelfde 10m Bandit en bar.

Verder was het strand groot genoeg om een ""foutje" te maken en een 10m te groot voor de omstandigheden.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #22 Juni 22, 2013, 21:56:19
edit2Rapporteer  
Op het andere forum stonden iets meer details over het ongeluk:

Voor de duidelijkheid;
Het ging om een onervaren "kiter", die blijkbaar weigerde les te nemen, en een 10 meter opgooide terwijl iedereen 7/8 vaarde. Hij is door verschillende personen diverse malen aangesproken dat het niet verstandig was etc.. Toch eigenwijs en samen met zn vriend de kite opgegooid. Kreeg de kite niet onder controle vloog tegen een paaltje op en daarna door de betonnen dijk op.
Er is vervolgens 20 minuten gereanimeerd door mede kiters, waarna de trauma helikopter kwam. Op dat moment was er amper een hartslag en geen ademhaling. Het ziet er dus slecht uit....



pffff, die laatste zin jongens... hopen dat het niet zover is gekomen en dat hij nog onder ons is....
onbegrijpelijk dat iemand de waarschuwingen niet serieus neemt met alle gevolgen van dien.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #23 Juni 22, 2013, 22:04:01
edit2Rapporteer  
Toen hij de ambulance in ging scheen er wel weer een hartslag, pols
 te zijn.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #24 Juni 22, 2013, 22:17:29
edit2Rapporteer  
Triest, we doen zo ons best mensen te waarschuwen....mar blijkt niet genoeg...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.