Discussie ongeluk Grevelingenmeer 22 juni

Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #100 Juni 25, 2013, 13:13:55
edit2Rapporteer  



Alles wat we tot nu toe weten is vrijwel allemaal van "horen-zeggen" en daarom is het lastig te bepalen wat er nu werkelijk gebeurd is die dag en met welke maat kite er les gegeven werd.

Gun de nabestaanden hun rust en hopelijk komen ze, als de tijd rijp is, met een officiële verklaring.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #101 Juni 25, 2013, 15:00:27
edit2Rapporteer  
Even een reactie van 1 vd nabestaanden die ik van hanglos heb gekopieerd:

Ik wil even zeggen: "de kiter" (zoals jullie hem noemen) was inderdaad onervaren maar hij was juist daar om les te hebben. De man van wie hij les kreeg was de vader van zijn vriendin. Ik weet niet wie het belachelijke idee heeft verzonnen dat hij geen les wou, want dat is dus absoluut NIET waar. Ja, hij was onervaren, maar wie verwacht er nou dat er tijdens een kitesurfles zo'n ongeluk gebeurd. Toon een beetje respect, en haal het niet in je hoofd om te zeggen dat dit zijn eigen schuld was (@wazzaah "je wil het dan eigenlijk niet zeggen maar eigen schu........")
Sorry, ik moest dit gewoon even rechtzetten. Het is heel frustrerend om sommige van de berichten te lezen. Maar ik vind ook veel berichten erg meelevend. Bedankt.


Dit zet e.e.a toch wel in een ander licht.



Ook de foto op de rouw advertentie toont de jongen in een rode lycra en is dus waarschijnlijk genomen tijdens een les. Er komen bij mij een hoop vragen naar boven, maar diegene die hierop zouden kunnen antwoorden hebben nu wel andere dingen aan hun hoofd. Ik hoop dat zij ter zijner tijd hun verhaal met ons willen delen, zodat we er allemaal van kunnen leren.

edit:
Voor diegene die dit ook zouden willen lijkt het me verstandig om voor je je reactie plaatst je even te verplaatsen in de nabestaanden. Zeker na het lezen van bovenstaande. Het is allemaal niet zo zwart/wit als eerder geschetst werd en met het (onbewust) beledigen van diegene met antwoorden schiet niemand wat op.

Mocht 1 vd nabestaanden dit lezen, hoop ik dat zij zich ook een beetje in ons kunnen inleven, daar deze verschrikkelijke gebeurtenis ook ons raakt en er dus soms te emotioneel gereageerd wordt.
Als het klopt dat hij les kreeg van zijn schoonvader (neem aan dat dit verhaal juist is) dan snap ik niet waarom de schoonvader de kite vasthield en dat hij zijn schoonzoon, in een harde aantrekkende wind, de kite 10m bandit  omhoog liet  sturen. Toen de schoonvader de kite vasthad, hield de zoon de kite al niet..De kite werd ook midden in de powerzone opgelaten, lijnen waren upwind uitgelopen.
Verder was die dag het water op zn laagst, dus meer dan genoeg plek op het strand.

Ik veroordeel niks, maar dit zijn een beetje de vragen waar ik mee zit. Ik heb helaas het hele ongeluk van eerste minuut gezien en meegemaakt. Soms denk ik wel als ik 5 min eerder was aangekomen dan had ik ze er misschien op kunnen aanspreken en was dit alles niet gebeurd..

Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #102 Juni 25, 2013, 15:23:19
edit2Rapporteer  
@ Iwan , met jou verder alles ok, geen slapeloze nachten oid, mocht dat wel het geval zijn zou ik ff met iemand gaan praten. Zo'n ervaring kan best een nare nasleep hebben.

[edit] graag alleen met 100% correcte informatie komen voordat we iemand ten onrechte gaan beschuldigen.
Iw@n

Berichten: 200
Antwoord #103 Juni 25, 2013, 15:39:35
edit2Rapporteer  
@ Iwan , met jou verder alles ok, geen slapeloze nachten oid, mocht dat wel het geval zijn zou ik ff met iemand gaan praten. Zo'n ervaring kan best een nare nasleep hebben.

Eagle nee niet echt slapeloze nachten, maar af en toe flitst het raken van de paal nog wel eens voorbij. Door er hier over te hebben en praten met andere wordt dat wel minder.. maar bedankt voor je reactie.. het is meer dat het een zo'n onnodig ongeluk was
amorw

Berichten: 67
Antwoord #104 Juni 25, 2013, 15:46:00
edit2Rapporteer  
Kite is een 10 m2 Bandit.
Walt0r

Berichten: 542
Antwoord #105 Juni 25, 2013, 15:49:38
edit2Rapporteer  
Bah dit blijft k.t dit ongeacht welke discussie daarbij hoort. Met de als dit en als dat heb je niets aan, deze nare dingen gebeuren. Altijd goed om te weten wat de toedracht is, maar veroordeel dat niet.
Wat daar is gebeurd is het allerergste wat kan gebeuren voor de familie en kiter zelf. De waarom en hoevraag, toedracht etc zal die familie 1000x meer bezighouden dan dat we hier op het forum zullen bediscussiëren. Wij zijn over een paar weken klaar met discussiëren hierover, terwijl de draad oppakken voor deze familie jaren zal duren (iedereen die een broer/zus of kind plotseling heeft verloren weet waarover ik het heb)
Wees allemaal gewoon mild met de veroordeelde toon op dit forum in respect voor de nabestaanden. Ze gaan dit later teruglezen, of misschien bewaren voor later als ze er wel aan toe komen om dit te lezen. NIEMAND WIL ZO'N ONGELUK!!! er is zoveel niet aan te snappen. Ondanks wat input zal zijn van overheden, mede-kiters, omstanders, eigen verantwoordelijkheid etc. deze ongelukken blijven helaas gebeuren! Iedereen die kite weet het risico, en zou dit moeten weten en accepteert dit risico op het moment dat je kite de lucht in schopt.
  
feddomw
Gast
Antwoord #106 Juni 25, 2013, 15:53:45
edit2Rapporteer  
Toch snap ik een ding niet: in de rouwadvertentie staat "tijdens beoefenen van zijn geliefde sport", foto van hem met trapeze in lycra....

Dat impliceert voor mij niet iemand die een keer een lesje neemt van zijn schoonvader.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #107 Juni 25, 2013, 16:20:50
edit2Rapporteer  
Dat impliceert voor mij niet iemand die een keer een lesje neemt van zijn schoonvader.

Dat ging ook direct door mijn hoofd toen ik de advertentie zag...

Net als zijn leeftijd die ik nu voor het eerst zag: ik ben pas een jaar later begonnen met de sport...

Zag wat reacties op nu.nl waarin ook de schoonmoeder meen ik had gereageerd.
Een aantal reacties gaan echt alle perken te buiten.
En zij heeft alles kunnen lezen, hoe vreselijk...
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #108 Juni 25, 2013, 16:25:45
edit2Rapporteer  
Dat impliceert voor mij niet iemand die een keer een lesje neemt van zijn schoonvader.

Dat ging ook direct door mijn hoofd toen ik de advertentie zag...

Net als zijn leeftijd die ik nu voor het eerst zag: ik ben pas een jaar later begonnen met de sport...

Zag wat reacties op nu.nl waarin ook de schoonmoeder meen ik had gereageerd.
Een aantal reacties gaan echt alle perken te buiten.
En zij heeft alles kunnen lezen, hoe vreselijk...
Ja op nu.nl waren sommige reacties... te beschamend voor woorden. Echt kansloos.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #109 Juni 25, 2013, 16:29:50
edit2Rapporteer  
Dat impliceert voor mij niet iemand die een keer een lesje neemt van zijn schoonvader.

Dat ging ook direct door mijn hoofd toen ik de advertentie zag...


Is toch niet zo heel vreemd?
Toen ik in aanraking met de kitesurfsport kwam was ik ook meteen verkocht. en oko dit moest meteen de hele familie plus al mijn vrienden weten. Ookal ben ik nog maar paar x gegaan is het toch een sport die ik graag beoefen. Dus vind dat niet heel vreemd imo..
Dude from the 60's

Berichten: 27
Antwoord #110 Juni 25, 2013, 16:43:44
edit2Rapporteer  
Lieve medemens,
Vaak genoeg heb ik in mijn leven een beslissing genomen met gevolgen die goed uitpakten. Mazzel gehad. Geluk. En iedereen die dit leest zal wel eenzelfde verhaal kunnen vertellen.
Het had ook anders uit kunnen pakken.  Misschien zelfs wel met mijn dood tot gevolg. Of de dood van een ander. Het overkomt ons allemaal. Wij zijn mensen.
In dat licht beschouwd geeft het helemaal geen pas om met een beschuldigende vinger te wijzen naar personen die betrokken zijn bij of slachtoffer zijn van dit noodlottig ongeval. Zij weten, en wij ook, dat niemand dit willens en wetens heeft veroorzaakt. Er zijn beslissingen genomen die niet goed hebben uitgepakt.
Veel van de uitlatingen in de fora zijn ongepast en onnodig grievend. Het zou eenieder van ons sieren als we de dode betreuren en de betrokkenen steunen.

In een later stadium zou het gepast zijn om lering uit dit ongeval te trekken zonder te veroordelen.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #111 Juni 25, 2013, 16:49:41
edit2Rapporteer  
Zoals het lijkt, zijn er inschattingsfouten gemaakt. Die heb ik ook gemaakt. Wij allemaal. Dat er dan iets fout gaat, is vervelend, dat het zo onomkeerbaar fout gaat als hier, is enorm tragisch. Sommigen van ons hadden dit beter ingeschat, maar maken hun fouten weer op andere terreinen, laten we mild zijn.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #112 Juni 25, 2013, 17:14:47
edit2Rapporteer  
@ Dude from the 60's, gebruikersnaam, ......

ik ben het helemaal met jullie eens!

Natuurlijk is het altijd belangrijk om te kijken naar de oorzaken van zo'n ongeluk ... om daar lering uit te trekken

Het past echter niemand om met een beschuldigend vingertje te wijzen of zelf schofferende woorden te richten ...

ook ik ben vaker in situaties gekomen -vooral in de beginfase- die meer door geluk dan wijsheid goed zijn afgelopen en achteraf bezien onverantwoord keuzes waren.....
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #113 Juni 25, 2013, 19:19:16
edit2Rapporteer  
Het is ook een volkomen menselijke reactie om direct naar oorzaken te zoeken bij een ongeval met onze favoriete sport. Opeens komt de dood heel dichtbij, en dan wil iedereen graag horen dat het hem of haar nooit zal overkomen...

Helaas kan niemand die vraag beantwoorden. Laten we vooral stil staan dat iemand in de bloei van zijn leven aan zijn einde is gekomen bij het uitoefenen van onze mooie sport en hobby.

Ee zitten nu eenmaal risico's aan, zo blijkt maar weer eens op een keiharde manier.
Atrocks

Geen avatar

Berichten: 12
Antwoord #114 Juni 25, 2013, 20:03:10
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij Michiel. Je kan gewoon geen risicoloos leven leiden, of je nou wel of niet kite, en dat is blijkbaar lastig om te accepteren.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #115 Juni 25, 2013, 20:26:58
edit2Rapporteer  
Ik snap niet waarom er zo velen blijven herhalen dat het kiten nu eenmaal risico's met zich meebrengt.

Dat dit zo is is wellicht een feit, maar dat wil toch niet zeggen dat je niet een discussie kan hebben over het wellicht verbeteren van voorlichting of veiligheid, al was het maar voor de beginners? (en dus ook omstanders/gevorderden)

Zo zou het kunnen zorgen voor een meer gebalanceerde berichtgeving bij ongevallen, waarbij wellicht vermeld wordt dat het bijv het om mensen zonder ervaring/training/licentie/brevet oid ging. - Mensen onbekend met de sport zullen er dan in elk geval minder van opkijken dat het misgaat en niet direct de sport zelf de schuld geven.

Motorrijden brengt ook risico's met zich mee, maar volgens gebruikte logica zou het dragen van een helm dus ook onzin zijn (of het discussieren hierover).
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #116 Juni 25, 2013, 20:59:06
edit2Rapporteer  
@ BaSS: lees eens een paar berichten hiervoor, dan snap je dat je reactie niet op zijn plaats is nu.
BaSS

Berichten: 545
Antwoord #117 Juni 25, 2013, 21:18:44
edit2Rapporteer  
@Michiel niet echt, maar dan laat ik het maar hierbij.
magic ed

Geen avatar

Berichten: 381
Antwoord #118 Juni 25, 2013, 21:52:43
edit2Rapporteer  
En als er nu eens geprobeerd gaat worden, bijvoorbeeld door de NKV, om een logboek van ongelukken bij te houden. Daarin worden alle details beschreven, bijvoorbeeld zoals de KNRM zijn reddingen beschrijft: zonder te veroordelen.

Maar niet zo krampachtig ajb, dat maakt de discussie zo moeilijk.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #119 Juni 25, 2013, 21:57:58
edit2Rapporteer  
Lieve medemens,
Vaak genoeg heb ik in mijn leven een beslissing genomen met gevolgen die goed uitpakten. Mazzel gehad. Geluk. En iedereen die dit leest zal wel eenzelfde verhaal kunnen vertellen.
Het had ook anders uit kunnen pakken.  Misschien zelfs wel met mijn dood tot gevolg. Of de dood van een ander. Het overkomt ons allemaal. Wij zijn mensen.
In dat licht beschouwd geeft het helemaal geen pas om met een beschuldigende vinger te wijzen naar personen die betrokken zijn bij of slachtoffer zijn van dit noodlottig ongeval. Zij weten, en wij ook, dat niemand dit willens en wetens heeft veroorzaakt. Er zijn beslissingen genomen die niet goed hebben uitgepakt.
Veel van de uitlatingen in de fora zijn ongepast en onnodig grievend. Het zou eenieder van ons sieren als we de dode betreuren en de betrokkenen steunen.

In een later stadium zou het gepast zijn om lering uit dit ongeval te trekken zonder te veroordelen.


Wijze woorden Dude! ThumpsUp
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #120 Juni 25, 2013, 22:23:44
edit2Rapporteer  
En als er nu eens geprobeerd gaat worden, bijvoorbeeld door de NKV, om een logboek van ongelukken bij te houden. Daarin worden alle details beschreven, bijvoorbeeld zoals de KNRM zijn reddingen beschrijft: zonder te veroordelen.

Maar niet zo krampachtig ajb, dat maakt de discussie zo moeilijk.

Ooit was er (of is er nog steeds) iemand op Kiteforum.com (Toby als ik het goed heb) die fatale ongelukken heeft geregistreerd. Het komt op een paar weinige faktoren neer: onervarenheid, ongepaste kite maat, obstakels, aanlandige wind. Er is dus wel iets van een rode draad herkenbaar, waar men moet trachten de vinger erachter te krijgen. Er wordt nu veel geschreven en verwerkt, maar toch ben ik ervan overtuigd dat onze community goed funtioneerd en er reeds tal van (onervaren) kiters zijn aangesproken, waardoor menig ongeluk kon worden voorkomen.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #121 Juni 25, 2013, 22:34:40
edit2Rapporteer  
Het is ook een volkomen menselijke reactie om direct naar oorzaken te zoeken bij een ongeval met onze favoriete sport. Opeens komt de dood heel dichtbij, en dan wil iedereen graag horen dat het hem of haar nooit zal overkomen...

Helaas kan niemand die vraag beantwoorden. Laten we vooral stil staan dat iemand in de bloei van zijn leven aan zijn einde is gekomen bij het uitoefenen van onze mooie sport en hobby.

Ee zitten nu eenmaal risico's aan, zo blijkt maar weer eens op een keiharde manier.

het is mooi dat kitehigh ook een apart condoleance draadje heeft aangemaakt.  Maar dit is aangemerkt als discussiedraadje over het ongeluk dus ik vind bass zn reactie dan ook zeker niet ongepast op deze plaats.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #122 Juni 25, 2013, 22:47:50
edit2Rapporteer  
Dat zeg ik ook niet, mvbtje.

Het gaat nu juist om de informatievoorziening op dit moment.
Die is verre van compleet. En ik vind het ongepast om aannames te gaan doen over het slachtoffer aan de hand van halve , tevens niet bevestigde informatie.

Zo lijkt de rouwadvertentie het beeld te schetsen dat het slachtoffer wel tenminste enige ervaring zou hebben. Hetgeen in gaat tegen eerdere berichten over les krijgen.

Kortom, wie het weet mag het zeggen.
Maar die het niet weet zou respect moeten opbrengen om gewoon even te zwijgen.

Ik stel voor om er na het weekend eens goed voor te gaan zitten, kijken of het verhaal compleet en betrouwbaar te krijgen is.
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #123 Juni 25, 2013, 23:03:48
edit2Rapporteer  
Goed idee Michiel. Van mij mag de mod/admin hier een slotje op doen met de mededeling dat iemand met nieuwe accurate feitelijke informatie zich bij hem kan melden. Pas dan is verdere discussie over dit ongeluk zinvol.

In zijn algemeenheid lijkt het mij een heel goed idee wanneer de NKV aan ervaren kiters vraagt om per tourbeurt per spot een heel herkenbaar hesje te dragen zoals ergens één dezer dagen door iemand gepost is... Op een bord bij de spot opgang een uitleg wat deze mensen doen... waken over de veiligheid van de spot (overtredingen) en de kiters (veiligheid). Natuurlijk hebben door de NKV aangewezen personen formeel niets te zeggen over anderen, maar mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor 'uniformen'..
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #124 Juni 25, 2013, 23:07:26
edit2Rapporteer  
Ik lees van 2 forumleden dat ze erbij waren geweest waarvan 1 alles heeft zien gebeuren. Nu weet ik ook wel dat ooggetuigen niet alles nauwkeurig in zich opnemen maar ik neem aan dat ze het niet allemaal uit hun dikke duim hebben gezogen.

Hoe tragisch dus ook. er zijn zeker wel aannames op te maken uit het ongeval. En ik zie ook niet inwat er mis is om vandaar uit weer verder te discussieren. Voornamelijk omdat je er weer een stukje bewuste awareness van de risico's van het kiten mee onder de aandacht kan brengen. Je kunt dat uiteraard onbenut laten uit de gedachte van respect naar nabestaanden. Maar de lieve jongen heeft zijn organen gedoneerd. Ik ben ervan overtuigd dat hij het ook niet erg gevonden zou hebben als we zijn ongeval zouden aangrijpen om de awareness van de gevaren van onze sport nog eens onder de loep te nemen.  Ik zou het in elk geval niet erg vinden. Maar misschien ben ik daarin een uitzondering.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.