Kitesurfer vaart op paalhoofd

Dwallie

Geen avatar

Berichten: 5
Logs: 0 | 9 uur
Mei 11, 2014, 20:07:46
edit2Rapporteer  
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2014-05-11/678107/gewonde-surfer-gered-uit-zee#.U2-kRNxUlzQ

http://www.hvzeeland.nl/nieuws/24288-surfer-zwaargewond-bij-westkapelle/

Hopelijk goed afgelopen,  wederom hulde aan de knrm , in dit geval de  bemanning van de Uly!!
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #1 Mei 11, 2014, 20:44:38
edit2Rapporteer  
Ai dat ziet er niet best uit.
Wat ik alleen niet begrijp, waarom zou je met honderden kilometers zeestrook precies bij een rij palen willen gaan kiten?
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Mei 11, 2014, 20:55:57
edit2Rapporteer  
Misschien omdat je daar op elk strand om de paar honderd meter een paalhoofd vind die het strand tegen afkalving beschermd?

Op het filmpje lijkt het om het strand van Domburg te gaan.


Beterschap!
EddyC

Geen avatar

Berichten: 1073
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #3 Mei 11, 2014, 21:08:41
edit2Rapporteer  
Ja strand ten zuiden van Domburg (Baaiweg is weg die naar de duinovergang gaat).
Bij hoogwater is het daar gewoon gevaarlijk.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #4 Mei 11, 2014, 21:13:57
edit2Rapporteer  
Die spot ligt tussen domburg/westkapelle in. Weet zelf ook niet goed waar het bij hoort officieel en kom daar zelf uit de buurt.

Facebook info:
Jeroen He: Weet je wat zo jammer is? Dat er zoveel egoïsten op het water zijn. Die gast heeft waarschijnlijk een half uur liggen verzuipen. Ik was aangekomen en toen lag hij er al. Heb mijn pak aangetrokken en opgetuigd. Ben er naar toe gevaren en toen gaf hij geen teken van leven meer. Waarom gaan de windsurfers en zeker de kiters die vandaag aan het varen waren, niet even kijken. Als we nu mekaar een beetje helpen, dan wordt het zoveel leuker op het water.

Jeroen Goudswaard: Yep, touwtje voor touwtje heeft ie doorgesneden.Hij zat/hing al lang in het water voordat Jeroen He hem kon gaan helpen. En werd erna gereanimeerd, waarna bij bewustzijn.Hopelijk heeft hij niet te lang zonder zuurstof gehangen.Zou ernstige beschadiging kunnen veroorzaken aan de hersenen.Was een erg akelig gezicht om (op flinke afstand) te moeten zien hoe hij moest worden gered.Heb daar wel foto's van maar ik ben geen 'ramptoerist'.Zoiets als dit hoop ik niet vaker te moeten zien.Alle lof gaat mijn inziens naar Jeroen He die met gewaagde moves hem lossneed.

Jeroen Goudswaard: Jeroen He : wij zagen het ook pas veel te laat, pas toen jij ernaar toe voer.Dus degene die het niet gezien hebben kunnen we niks kwalijks nemen.Relax wat, neem een flinke borrel desnoods op mijn kosten, die heb je dik verdiend!!!
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #5 Mei 11, 2014, 21:45:08
edit2Rapporteer  
Idd sterkte aan het slachtoffer!,     maar Jeroen heeft wel een punt  wat betreft egoïsten op t water.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #6 Mei 11, 2014, 21:55:40
edit2Rapporteer  
Misschien omdat je daar op elk strand om de paar honderd meter een paalhoofd vind die het strand tegen afkalving beschermd?

Op het filmpje lijkt het om het strand van Domburg te gaan.


Beterschap!

Ja dat begrijp ik, maar dan ga je daar toch niet kiten? genoeg plaats elders in nederland waar het wel veiliger kan in die omstandigheden.
feddomw
Gast
Antwoord #7 Mei 11, 2014, 22:17:19
edit2Rapporteer  
Graag meer info.

Blijkbaar plek waar meer mensen varen als er "zoveel egoïsten" op het water zijn.

Gast is schijnbaar tegen paal gekomen en lag er al een tijdje en is door een ander los gesneden? Dus dan zou je denken dat 'ie op een of andere wijze verstrikt is geraakt en dat de kite bleef trekken of zo? Want met de windrichting en die locatie blijf je niet ergens liggen als je bewusteloos bent, je wordt langs de kust getrokken en dus tegen een van de golfbrekers/palenrijen.

Het zou ook niet mijn spot zijn overigens? Geasfalteerd daar overal. Veel palen en andere obstakels. Je komt daar neem ik aan met de auto en dan is Neeltje Jans of BDam echt niet zo ver. Ik weet niet waar je nog meer mag/kan varen met de wind vandaag.

Enfin, ik ben benieuwd naar "het verhaal".
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Mei 11, 2014, 22:37:19
edit2Rapporteer  
Ff soort van off topic, weet je wat mij de laatste 2 jaar in het oogspringt: is dat steeds meer kiters  weinig tot geen idee hebben wat de risico's zijn van bepaalde spots, uit laksheid naar een spot gaan ondanks dat ze weten dat er risico's aan verbonden zijn en of geen rekening houden met evt obstakels down wind van hun. Imho: als je zou weten dat er een paal down wind van je zit, dan blijf je er minimaal 100-150 m vandaan. Zodat al mocht je deathloopend er heen gaan dat je altijd nog tijd hebt om de kite volledig te dumpen.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #9 Mei 11, 2014, 22:37:59
edit2Rapporteer  
Ik vind het voorbarig om uitspraken te doen over de betreffende locatie want ik ken deze locatie niet.
Ik ken wel enkele kiters die daar wel eens naar toegaan en die gaan serieus en verantwoord met hun sport om.
Ik hoop net als  Feddomw op het "verhaal" zodat we ook daarvan weer iets kunnen opsteken .....


Ik hoop vooral dat het met de betreffende kiter goed afloopt .....

Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Mei 11, 2014, 22:42:19
edit2Rapporteer  
Idd sterkte aan het slachtoffer!,     maar Jeroen heeft wel een punt  wat betreft egoïsten op t water.

Jeroen heeft iets te makkelijk praten....  mooi dat hij 'm gered heeft, maar daar naartoe gaan in die condities is spelen met je eigen leven.

De windsurfers zater verder upwind, die hebben er volgens mij niet eens veel van mee gekregen. Weten zij veel als er een kite ergens vast zit....

Ik kwam aan net voordat de hulpdiensten eraan kwamen... kite om paal, kerel ging af en toe kopje onder.

Ik kom er verder ook bijna nooit, maar ken de spot wel. Veel stroming, en paalhoofden met hoogwater. Maar wel supergoede golven. Echt geen beginnersspot oid. Uitvaren is lastig vanwege de brekende golven en de paalhoofden verderop. Dus dan wil je echt niet van je board vallen en de kite crashen.

KNRM

Berichten: 13
Antwoord #11 Mei 11, 2014, 22:45:44
edit2Rapporteer  
Hierbij de link naar het reddingrapport van de vrijwilligers van reddingstation Westkapelle: http://www.knrm.nl/waar-wij-zijn/reddingstations/westkapelle/reddingrapporten/?contentID=64A4ACAEAD
Het was voor de vrijwilligers van Westkapelle een heftige actie zoals te lezen is in het reddingrapport.

En nog een link naar de Facebookpagina van het betreffende reddingstation: https://www.facebook.com/knrm.stationwestkapelle?ref=ts&fref=ts
CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #12 Mei 11, 2014, 23:02:50
edit2Rapporteer  
Hulde aan Jeroen die hem van het water heeft gehaald en aan de KNRM voor hun reddingsactie.
Verder zijn feiten nodig voordat we ongeïnformeerde conclusies gaan trekken.
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #13 Mei 11, 2014, 23:36:55
edit2Rapporteer  
...En toch zijn er veel egoïsten op t water. 
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #14 Mei 12, 2014, 10:53:50
edit2Rapporteer  
...En toch zijn er veel egoïsten op t water. 
bystander effect
kink

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #15 Mei 12, 2014, 12:21:38
edit2Rapporteer  
De man in kwestie is een ervaren kiter, voorzichtig, slim, en sterk, en volgens mij ook goed bekend met de spot. Dit kan niet veel anders zijn dan het verdomde ongeluk zit in een klein hoekje, voor iedereen. Jeroen Heijboer je bent echt een enorm grote koning!!

Over egoisten: ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe serieus het soms kan zijn...
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #16 Mei 12, 2014, 12:56:06
edit2Rapporteer  
Foto's geschoten door Jeroen Goudswaard. Er komen er nog meer in de avond:




Van wat ik begrepen had vaarde de man normaal op Scheveningen, en was hij niet bekend met Domburg. Wel ervaren.
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #17 Mei 12, 2014, 12:56:32
edit2Rapporteer  
Eergister toch nog iemand die mijn losgeslagen kite netjes aanpakte op het water. Wink Dus het hoeft niet altijd zo te zijn.

Beterschap aan de ongelukkige persoon.
feddomw
Gast
Antwoord #18 Mei 12, 2014, 13:49:36
edit2Rapporteer  
Heel benieuwd naar dit verhaal. Je zou namelijk verwachten dat de kite hem tegen een paal aan zou hebben getrokken.

Nu zie ik een kite om een paal gewokkeld, en dus zou ik denken dat de kiter bovenwinds van de paal "drukloos" in het water ligt.

To be continued.
Sock

Berichten: 100
Antwoord #19 Mei 12, 2014, 22:18:38
edit2Rapporteer  
Het gaat om een van mijn beste vrienden, Tim. Een zeer ervaren kiter. Ik ben samen met hem 12 jaar geleden begonnen. Wat er exact mis ging weet ik niet, maar ik heb wel nieuws uit het ziekenhuis.

Hij wordt nog kunstmatig in coma gehouden, omdat zijn longen zijn beschadigd en hij nog niet zelfstandig kan ademen. Wel hebben ze de slaapmiddelen iets omlaag gebracht. Hij wist de in de hand van de zuster te knijpen toen zij het vroeg. En later heeft hij ook nog lichtjes 'nee' geschud toen ze vroeg of hij pijn had. Qua hersenbeschadiging is het ergste scenario van de baan, maar we weten pas meer als hij wakker wordt.
Ganzebos

Geen avatar

Berichten: 20
Antwoord #20 Mei 12, 2014, 22:24:29
edit2Rapporteer  
Pfff, sterkte man
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #21 Mei 12, 2014, 22:25:03
edit2Rapporteer  
Hou ons op de hoogte, hopelijk loop het goed... Sterkte de komende tijd.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #22 Mei 12, 2014, 23:02:58
edit2Rapporteer  
Sterkte!
storm

Berichten: 348
Antwoord #23 Mei 12, 2014, 23:23:34
edit2Rapporteer  
Vreselijk bericht.Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij eerdere ongelukken altijd wel meeleef met de slachtoffers, maar altijd de conclusie trek dat het mij niet zou overkomen. Nu zoiets gebeurd, op een spot die ik zelf redelijk ken, en ook ervaren ben, vind ik het toch erg confronterend. Domburg is een gevaarlijke spot, maar met voldoende ervaring en kennis van de zee echt wel te doen.
Ik leef mee en blijf hopen op een goede afloop.
Ik blijf nieuwsgierig naar de toedracht, opdat we er van kunnen leren. Want ik zou graag naar deze spot blijven komen in de toekomst.

Succes!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #24 Mei 12, 2014, 23:49:07
edit2Rapporteer  
Heel benieuwd naar dit verhaal. Je zou namelijk verwachten dat de kite hem tegen een paal aan zou hebben getrokken.

Nu zie ik een kite om een paal gewokkeld, en dus zou ik denken dat de kiter bovenwinds van de paal "drukloos" in het water ligt.

To be continued.

Nee, de kiter lag downwind van de palen en kite. Hoe hij in die positie is gekomen weet ik niet...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.