Kitesurfer vaart op paalhoofd

ArtEZZZ

Geen avatar

Berichten: 73
Antwoord #25 Mei 13, 2014, 06:28:02
edit2Rapporteer  
Heel veel sterkte. Hopelijk gaat het snel weer beter met hem!
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #26 Mei 13, 2014, 07:30:21
edit2Rapporteer  
Sterkte en beterschap!
kink

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #27 Mei 13, 2014, 10:25:14
edit2Rapporteer  
KNRM belde net met meer informatie. Helaas wisten ze niet veel meer te vertellen dan nu al bekend is. Wat die meneer zei is dat ze hebben het daar op die plek, op dat moment, niet aan hebben gedurfd om met de boot naar m toe te varen, vanwege die palen. Dat onderstreept nog eens wat een ongelooflijke koning Jeroen Heijboer is.

Het blijft wachten op het verhaal uit de eerste hand. Met een beetje geluk gaan we dat binnenkort vernemen van hemzelf: hij reageert goed en snel op een aantal hersentests!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #28 Mei 13, 2014, 10:29:54
edit2Rapporteer  
KNRM belde net met meer informatie. Helaas wisten ze niet veel meer te vertellen dan nu al bekend is. Wat die meneer zei is dat ze hebben het daar op die plek, op dat moment, niet aan hebben gedurfd om met de boot naar m toe te varen, vanwege die palen. Dat onderstreept nog eens wat een ongelooflijke koning Jeroen Heijboer is.

Het blijft wachten op het verhaal uit de eerste hand. Met een beetje geluk gaan we dat binnenkort vernemen van hemzelf: hij reageert goed en snel op een aantal hersentests!
als hij dat nog weet.
steven111

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #29 Mei 13, 2014, 16:31:17
edit2Rapporteer  
Dag iedereen. Ik ben de vriend van de kiter (ik noem hem even T, ik weet niet of ie met naam en toenaam hier wil staan, ik verwacht dat ie het niet erg vindt, maar ik kan het hem nu niet vragen) die is gered en nu op het IC ligt in Rotterdam. Zijn situatie is zorgelijk maar ze hebben hem gisterenavond even uit zijn kunstmatige coma gehaald en hij heeft kunnen reageren op een paar vragen met knikken en nee schudden. Goed nieuws dus. Nu wachten op het herstel van de longen, waardoor hij nu nog in coma wordt gehouden.

Ik was met hem aan het kiten bij Domburg. Het was duidelijk dat dit geen beginnersspot was. Wij zijn zelf ervaren kiters, maar beide geen enorme talenten en in principe zijn we erg bezig met risico inschatting en zeker niet onbesuisd. We zaten dit weekend in Middelburg en hadden de dag ervoor gekite bij de Brouwersdam. We waren alleen op zoek naar een spot met wat golven en Ouddorp met zijn zandbank op zee leek ons verre van verstandig. We zijn bij Domburg gaan kijken en kwamen tot de conclusie dat het idd een listige spot was. We zaten te overwegen wat we wilden gaan doen, en uiteindelijk overwon toch het 'ach we zijn hier nu toch, er zijn meer kiters bezig, we doen voorzichtig' gevoel. We hadden een andere kiter gevraagd over de omstandigheden, besloten iets meer downwind te varen omdat het daar rustiger was, afgesproken erg upwind van de paalhoofden te blijven en vooral geen gekke capriolen uit te halen die dag.

Wat schetst mijn verbazing na 10 min is dat ik mijn maat opeens dichtbij de palen zie varen en dat ook nog eens zijn Kite precies te water komt op het meest kritieke punt. Hoe dat kon gebeuren weet ik niet, hij vaart al 13 jaar en is echt geen kluns. Ik zie de kite richting paal drijven en ik vaar direct naar de kant. Mijn eerste reactie was om mijn kite te laten zakken en hem op te vangen uit de branding vanaf de kant. De kite vouwt echter precies om die verdomde paal.
Een wandelaar stond naast mij en opperde meteen de knrm te bellen. Het was 30 sec later, en het leek mij wat vroeg, maar gezien de onhandige situatie stemde ik in: de zee was ruig en T leek nog niet los van z'n lijnen. Mijn kite had ik upwind laten zakken, ik was terug gelopen, stond erbij in mijn eentje en de wandelaar en besloot het water in te springen: door de stroming mislukte dit jammerlijk. 2e poging: via de palen de zee in. Deze stonden net onder water. Echter, een grote golf slurde mij direct over die palen heen. Ik zag T daar nog hangen en snapte niet dat hij zich niet losmaakte. Zelfs als ie in de knoop zat had ie een mesje bij zich om zich los te snijden. Maar dat gebeurde niet. Ik raakte in paniek. Ik wist dat de zee opgaan met de kite en in de branding hem lossnijden een hele listige opgave ging worden. Vooral omdat die palen ook nog in de weg zaten. Ik rende upwind om een boardje te vragen waarmee ik wellicht naar m toe kon peddelen. Het leek me makkelijker om de lijnen lost te snijden zonder ook nog een kite vast te hebben waarop je moet letten. Op dat moment was onze held van het verhaal net klaar met zijn kite op te tuigen. Hij vertelde mij dat hij wel vaker mensen had gered (een echte held dus) en dat hij dit klusje ook wel kon klaren. Ik vertelde hem dat de situatie ernst was en dat mijn vriend zeker niet bezig was zijn materiaal te redden en dat hij de lijnen meteen moest doorsnijden. Ik was behoorlijk opgelucht want ik zag dat deze jongen veel beter kon kiten dan ik. Echter, dit ging toch ook niet zonder slag of stoot. Snel afdrijven, opnieuw naar de kant, upwind rennen, nog een poging. Ik hielp hem even met zijn board te sjouwen, en besloot zelf ook nog een poging te wagen met zwemmen: ik liep 100 meter upwind, zwom zo hard als ik kon, hoewel ik behoorlijk uitgeput was en er weinig van bakte. Ik kwam weer bij die verrekte palen waar de stroming veel harder was, werd er overheen gegooid en weer miste ik ik T op 10 meter. Ook onze held had de klus nog niet geklaard. Uiteindelijk, 20 minuten na het begin waren de lijnen alle 4 doorgesneden, waaide de kite over de paal en kon onze held hem aan land slepen. De KNRM was net ter plekke en heeft hem gereanimeerd.
De vraag is of dit nodig was, hij bleek erg onderkoeld (31 graden) en misschien dat zijn hartslag het nog wel deed. zo zag het er niet uit overigens, hij leek al dood....

Uiteindelijk bleek hij hartslag te hebben en te ademen en is hij met de helicopter afgevoerd. Nu is het wachten, maar er is veel hoop. Zijn longen zijn verbeterd en ze gaan hem weer uit zijn slaap proberen te halen vandaag.

Al met al heb ik het er erg moeilijk mee. Ik heb hem niet weten te redden zelf, en ik had na de eerste zwempoging eigenlijk direct zelf naar hem toe moeten varen achteraf gezien. Hoe moelijk dit wellicht ook was. Ook had ik uiteraard niet al mijn pijlen op onze held moeten inzetten, maar achterhem aan moeten varen. Het was wellicht paniek en niet helder denken, door te denken dat de zee in zwemmen/peddelen een betere oplossing was geweest. Het is achteraf praten en gedane zaken nemen geen keer. Ik heb mijn best gedaan en blijkbaar zat er niet meer in op dat moment. Ik had mezelf graag als held gezien, en in plaats daarvan liep ik te klunzen. Het was geen onwil, maar onmacht. Uiteraard dan ook zelfoverschatting om op zo een spot, met dit weer, voor de eerste keer te gaan varen. T. heeft enorm geluk gehad dat de wandelaar op moment 1 al de hulpdiensten heeft ingeschakeld en dat onze held en de KNRM zo adequaat hebben gehandeld.

Ja er moet zeker beter op elkaar gelet worden, zeker in ruige omstandigheden. Maar ik hoop toch dat iedereen dit toch ook wel doet. Wel zou ik iedereen op het hart willen drukken lid te worden van de KRNM want het is toch maar fantastisch werk wat die jongens afleveren. Ik zal hier updates geven van de situatie in het ziekenhuis!

Gr., Steven.

PS: Ik zou er nog een paar dingen aan toe willen voegen:


1) iedereen zou toch een EHBO cursus moeten hebben afgerond als je met dit soort omstandigheden het water op gaat. Ik zelf ga er direct 1 doen.
2) Altijd een mesje mee. Ik zit net het materiaal door te lichten, alle 4 de lijnen zijn door onze held doorgesneden (de redding is in eerste instantie dus echt aan hem toe te wijten). Ik kan geen mesje vinden in de trapeze van T. Ik hoop toch dat die er wel zat en dat hij deze verloren is, anders krijgt hij als hij ontwaakt nog even met mij aan de stok.


Dat was het even, ik houd iedereen op de hoogte als er nieuws is.
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #30 Mei 13, 2014, 16:36:42
edit2Rapporteer  
Mooi verhaal Steven! Ben gelukkig al lid van de KNRM. EHBO diploma heb ik ook. En mega veel respect voor Jeroen die, tussen de klotsende golven, de hoge golfbreker, z'n zenuwachtig trekkende kite, 4 lijnen van een halve milimeter heeft weten door te snijden! Petje af jongen!  ThumpsUp ThumpsUp

Ik kite al 14 jaar, maar zou het in zo'n situatie zelfs nog lastig vinden om iemands board te pakken.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #31 Mei 13, 2014, 16:39:30
edit2Rapporteer  
Dank voor verhaal en sterkte voor T en jouzelf. Ik begrijp je enigzins alleen bij Rob (en ook Wim) is het goed afgelopen. Ik twijfelde namelijk ook aan mijzelf wanneer ik acties moest nemen en wat. voor actie. Mijn tip. Neem het jezelf niet kwalijk. Je hebt gedaan wat je kon.
feddomw
Gast
Antwoord #32 Mei 13, 2014, 16:43:26
edit2Rapporteer  
Duidelijk verhaal van jouw kant van dit gebeuren.

Een paar zaken springen mij in het oog:
- opvallend dat T al zo onderkoeld was. Met deze temperaturen zou je toch denken dat het lang zou duren voordat men naar 31gr afzakt.
- regel 2 van reddingen: breng jezelf nooit in gevaar. Ik denk je gevoel te snappen dat je er zelf ook naartoe had moeten varen. Maar dan? Dan was je bij hem geweest met de kite in de lucht. Als je de skills niet hebt om hem aan land te slepen kom je zelf wellicht in de problemen en dan zij er twee drenkelingen.
- hoe is T aan land gesleept door de redder?
steven111

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #33 Mei 13, 2014, 16:53:00
edit2Rapporteer  
Hoi Feddomw, Chico, Rudolf

Dank voor voor jullie reacties. Doet me goed.

Wat betreft de vragen:

- Ja, ik vind het ook heel bizar te horen dat T al 31 graden was. Het zou wellicht betekenen dat hij vanaf een heel snel moment al niet meer heeft geademd, want ik kan me niet voorstellen dat je in 5-10 minuten zo snel afkoelt.
- Ja, dank, dat is zeker een gedachte die meespeelde, ik weet dat ik ook heel moeilijk een boardje kan oppakken, en dan met 1 hand kan varen.  Laat staan in de branding achter palen met erg veel stroming lijnen door snijden en iemand aan land slepen. De vraag is dan dus meer: Wat doen we in vredesnaam op zo een listige spot. Heel slecht ingeschat...
- Ja, de redder heeft alle lijnen weten door te snijden en hem aan land gesleept. Hij was  een zeer goede en ervaren kiter.
dunkel

Geen avatar

Berichten: 89
Antwoord #34 Mei 13, 2014, 17:07:00
edit2Rapporteer  
Neem jezelf niks kwalijk!  je hebt jezelf niet in gevaar gebracht, je bent eerlijk over je mogelijkheden. Dat is de belangrijkste regel bij een redding. Ik ben erg benieuwd hoe Jeroen het heeft aangepakt:

is hij downwind gaan opkruisen ivm de lijnen, of kon hij zien waar de lijnen lagen en hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen, doorsnijden en je kite in de lucht houden?

 Zaten beide safety's vast?

Hoe heeft hij T beetgepakt (trapeze leash of reddingsgreep van achteren)

Ontzettend knap en moedig in ieder geval
Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #35 Mei 13, 2014, 17:19:56
edit2Rapporteer  
Bedankt voor je verhaal Steven! Zijn lijnen had ik nog wel durven doorsnijden maar hem naar de kant slepen was een ander verhaal geweest denk ik. Respect voor Jeroen zijn actie.

Ben ook wel benieuwd hoe hij hem naar de kant heeft gesleept en kon dit ook eenvoudig? Is er strand downwind?
Willemijndus

Berichten: 14
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #36 Mei 13, 2014, 17:20:32
edit2Rapporteer  
Dag Steven, bedankt voor je verhaal. Neem jezelf alsjeblieft niets kwalijk. Ik zat gisteren eens te denken wat ik in zo'n situatie zou doen (ben overigens beginner) en er naar toe zwemmen was ook wat bij mij het eerst in mij opkwam. Je hebt hem zeker geholpen, door de ernst bij de wandelaar en Jeroen, de held, aan te geven. En door jezelf niet in de zelfde situatie te laten belanden.
Ik zal voortaan ook eens beter mijn mesje checken, op zoek gaan naar een EHBO cursus en ben toen ik het hoorde gelijk donateur geworden van de KNRM. T zei overigens een week of twee geleden nog wat een goed werk ze deden en raadde dit al aan...

Veel sterkte.
WesL

Geen avatar

Berichten: 6
Logs: 0 | 13 uur
Antwoord #37 Mei 13, 2014, 17:47:20
edit2Rapporteer  
pffft...! sterkte allemaal!
JokerB

Geen avatar

Berichten: 270
Logs: 0 | 56 uur
Antwoord #38 Mei 13, 2014, 17:53:18
edit2Rapporteer  
goeiemorgen! wat een verhaal.
steven je hebt dapper gehandeld. deze dingen kunnen gebeuren, het is natuurlijk verschrikkelijk.
ik dacht dat wij in t ziekenhuis (longafdeling) het hadden over een jonge knul die slecht lag op de IC dat die overgekomen zou worden. weet niet hoe oud die is maar misschien ligt die dan bij ons..

ik merkte in het verhaal wat je schreef dat je jezelf veel kwalijk neemt.
het is natuurlijk verschrikkelijk wat er is gebeurt, maar in zulke situaties is het altijd makkelijk om te zeggen wat je anders had willen doen.
je hbet gedaan wat je op dat moment kon doen, en god zij dank is er iemand geweest die hem heeft kunnen redden.

ik wens jullie veel sterkte toe.

medisch gezien kan het wel dat iemand in een watertemp van 10graden ong snel kan afkoelen.
als T al een aantal keer kopje onder is gegaan en uitgeput is heeft het lichaam onvoldoende energie om het lichaam op 36 graden te houden.
al het energie gaat dan naar het hart en meest vitale delen van het lichaam. als je daarbij optelt dat T wss koud water binnen heeft gehad dit ook zou kunnen resulteren in snelle temp daling.
kan soms zo snel gaan.

ik hoop dat de jongen weer snel erboven op komt!

CouchKiter

Geen avatar

Berichten: 223
Antwoord #39 Mei 13, 2014, 20:18:52
edit2Rapporteer  
Ik vind Steven ook wel een held voor het willen vertellen van zijn verhaal, met alle twijfels en zelfverwijten. Ik kan me recentelijk andere verhalen voor de geest halen die van veel minder zelfreflectie getuigden. Hoop dat T snel herstelt. Ben ook benieuwd naar zijn verhaal.
kitem

Geen avatar

Berichten: 81
Logs: 0 | 6 uur
Antwoord #40 Mei 13, 2014, 20:28:08
edit2Rapporteer  
Zeer indrukwekkend en leerzaam verhaal! Ongelofelijk hoe snel dingen ernstig mis kunnen gaan!

Neem je zelf niks kwalijk, je hebt absoluut het juiste gedaan door direct hulp in te schakelen en niet jezelf ook nog in de problemen te brengen.

Bedankt voor het delen van je ervaring.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #41 Mei 13, 2014, 20:32:10
edit2Rapporteer  
Steven, jou valt echt niets te verwijten en je hebt imo echt goed gehandeld door anderen in te schakelen in een situatie die zeer listig was. Zelfs voor extreem ervaren kiters is het geen kattepis in die omstandigheden iemand aan de kant te krijgen. Je hebt echt de juiste beslissingen genomen op dat moment. Top dat je het verhaal deelt. Hoe meer bewustzijn van alle mogelijke gevaren het andere kiters bij brengt (of weer in herinering helpt brengen) hoe beter.
Sterkte aan je maat!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #42 Mei 13, 2014, 20:37:21
edit2Rapporteer  
We moeten allemaal niet vergeten dat - hoe goed je ook bent en hoe goed je jezelf ook voorbereid - het altijd mis kan gaan!

Dit soort getuigenissen zijn top om ons allemaal hieraan te helpen herinneren!

Bedankt voor je verhaal, Steven
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #43 Mei 13, 2014, 21:10:02
edit2Rapporteer  
@Steven: Hopen dat je vriend snel en goed herstelt. Heel goed om jouw kant van het verhaal hier te lezen.
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #44 Mei 13, 2014, 21:12:09
edit2Rapporteer  
Steven, als ik je verhaal goed begrijp zeg je dat je al je pijlen hebt gericht op de held, maar je was zelf toch ook tot op het laatste moment bezig om T uit het water te halen? Zelfs terwijl deze held nog bezig was T te redden.

En volgens mij, kunnen we het beestje best bij de naam noemen en heeft deze Jeroen gewoon een leven gered. Bravo!
PvanEE

Berichten: 66
Antwoord #45 Mei 13, 2014, 22:00:58
edit2Rapporteer  
Zo wat een verhaal!  Ben gelijk lid geworden van KNRM.
Van die Jeroen kan je niet lid worden, maar wat een aktie!!!
Respect voor zulke helden, die in zulke situaties toch durven te handelen.
Menno de Vries

Berichten: 186
Antwoord #46 Mei 13, 2014, 22:17:50
edit2Rapporteer  
Inderdaad wat een verhaal.
Hieruit kan je toch weer op maken dat het heel belangrijk is je eigen kunnen in te schatten. Zeker op dit soort listige spots.
Diep respect voor Jeroen die T uit het water heeft gehaald.
sanderw
Gast
Antwoord #47 Mei 13, 2014, 22:45:16
edit2Rapporteer  
Ik heb er 3x gekite en 2 x kite om de palen gehad, laag water en net te weinig wind om de palen voorbij te komen met starten. Zeer listige spot. Maargoed bij hoog water kan je ook vast komen blijkt wel.
Als elders niet kan varen ivm windrichting lukt t daar wel alleen extreem veel stroming dus upwind de palen voorbij is niet makkelijk.

Mesjes bij je hebben dat blijkt wel deze T is geen beginner, maar elke situatie is anders....

Wat betreft elkaar helpen, dat is iets wat mij vanaf dag 1 zwaar tegenvalt, als ik iets raars zie vaar ik er heen en als ik dan om me heen kijk is er bijna niemand die even gaat checken (ik zeg bijna, dus wie het wel heeft gedaan of doet: super!) laat je trick ff schieten en ga kijken het is niet altijd je eigen fout soms kom je in een situatie niks, maar wel fijn als je snel geholpen word.
Het is en blijft een zeer mooie maar ook zeker gevaarlijke sport.


Dit is idd een zeer heftige gebeurtenis, heel veel sterkte!
steven111

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #48 Mei 14, 2014, 15:05:10
edit2Rapporteer  
Dank voor alle reacties. Het doet me goed dit allemaal te lezen. Ook voor mijn eigen verwerkingsproces. De situatie is nu dat Tim nog steeds in coma ligt. Er is wel veel beweging, en hij is bezig met wakker worden, maar de vraag is hoe lang dat gaat duren en wat de uitkomst zal zijn. Het is wachten wachten. Ik hoop dat ik later deze week positiever nieuws kan brengen.
Gehaktdag

Berichten: 549
Antwoord #49 Mei 14, 2014, 23:04:56
edit2Rapporteer  
Heftig verhaaltje zeg. Sterkte toegewenst.

Die paalhoofden blijven altijd lastig op die spot ja, ondanks dat het wel 1 van mijn favoriete spots maar het blijft wel tricky. Ik ben al tegen de 60 op deze plek wezen kiten en al meerdere mensen die palen die zien knuffelen. Altijd wel met alleen materiaal schade tot nu toe, maar hij blijft altijd goed opletten waar die uiteinden zijn. Zeker voor mensen die de spot niet kennen zou ik aanraden om goed te kijken waar die paalhoofden lopen en uitsteken, neem geen risico's hierin. Volgens mij was in 2010 dat er bij Oostkapelle (8km verderop) een dode/zwaargewonde was gevallen (duitser) omdat die lekker er overheen aan het springen was.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.