Kitesurfer vaart op paalhoofd

steven111

Geen avatar

Berichten: 7
Antwoord #50 Mei 15, 2014, 15:53:28
edit2Rapporteer  
Dag Iedereen,

Ik heb een hele goede update, die ik 4 dagen geleden niet had durven dromen: Tim is wakker (en ik mag zijn naam gebruiken:), en lijkt 100% in orde! Het is uiteraard nog even afwachten op onderzoek, maar het ziet er zeer gunstig uit. Hij is nog suf en moe van alle medicijnen en de hele situatie natuurlijk, maar we kunnen met hem praten en hij kan zich alles nog herinneren. Dus ik heb antwoord wat er is gebeurd: Hij kon zijn leash niet loskrijgen en heeft naar zijn mesje lopen zoeken. Ik denk dat die niet in zijn trapeze zat. Bizarre situatie, zeker wat betreft de leash. Ik kom later vandaag of morgen even terug met meer updates en wil ook nog wel even terugkomen op wat er allemaal is misgegaan en hoe we dit in het vervolg zouden moeten kunnen voorkomen.

To be continued!
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #51 Mei 15, 2014, 16:06:25
edit2Rapporteer  
 Zeker goed nieuws ThumpsUp! Ik hoor t.z.t. graag ook het verhaal van het slachtoffer of via jou. Zat zijn leash aan achterzijde trapeze e.d.?
Windhoos

Berichten: 498
Logs: 0 | 701 uur
Antwoord #52 Mei 15, 2014, 16:07:20
edit2Rapporteer  
Klinkt goed! Een goede afloop zou mooi nieuws zijn!  ThumpsUp
Ben benieuwd naar de komende update(s). Ben niet eens zozeer geintresseerd in zijn naam, maar meer naar wat er exact is gebeurd en of wij hier allemaal wat van kunnen leren.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #53 Mei 15, 2014, 16:40:09
edit2Rapporteer  
@warm,

Als ik dit lees: "Ik heb er 3x gekite en 2 x kite om de palen gehad, ...." dan schrik ik toch wel ...  Shocked

enkele kilometers (12 km) ligt een van de veiligste en mooiste spots van NL: Vrouwenpolder ... YeSS

Uit de score van 2 uit 3 (kite 2 keer om palen bij 3 pogingen) concludeer ik dat jouw skills ontoereikend zijn voor deze (pro-) spot. Waarom dan niet bij ZW naar een veiliger spot ... zoals Neeltje Jans?

Ik heb in elk geval lering getrokken uit de heftige gebeurtenissen van afgelopen tijd:
1. Sta nooit alleen op het water!
2. Ga bij stevige (extreme) omstandigheden naar een spot waar je goed bekend bent!
3. zorg dat je standaard een mesje bij je hebt!
4. Ken je grenzen ... en handel daarna!
De vrijdag voor de dramatische zondag van T. heb ik op Brouwersdam gevaren en vond toen de omstandigheden, -harde en vlagerige wind- al dusdanig dat ik me niet prettig voelde. Eigenlijk wilde ik de zaterdag en zondag ook kiten maar heb deze gezien de voorspellingen gecanceld. Ik had me enorm verheugd op dit weekend maar ben achteraf blij met mijn besluit. Er komen nog genoeg kitedagen ... als je nog gezond bent!


Ik ben ontzettend blij dat het goed gaat met T. .......  YeSS
Ik vind het ontzettend gedurfd en knap wat Jeroen heeft gedaan ........  ThumpsUp
Ik heb heel veel waardering en respect voor de houding en inbreng van Steven ......  ThumpsUp
kink

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #54 Mei 15, 2014, 17:45:25
edit2Rapporteer  
Yesss!!! Wat een goed nieuws!!! Hoop dat jij inmiddels ook een beetje over je schuldgevoelens heen bent Steven!!!
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #55 Mei 15, 2014, 21:08:13
edit2Rapporteer  
Goed nieuws.

Nog even een tip voor iedereen. Heb je een mesje maak dienden ook nog even met een touwtje vast aan je trapeze. Als je in de problemen komt met golven en een kite die aan je trekt verlies je heel makkelijk je mesje in het water.
daantjes

Geen avatar

Berichten: 306
Antwoord #56 Mei 15, 2014, 22:31:35
edit2Rapporteer  
Goed nieuws.

Nog even een tip voor iedereen. Heb je een mesje maak dienden ook nog even met een touwtje vast aan je trapeze. Als je in de problemen komt met golven en een kite die aan je trekt verlies je heel makkelijk je mesje in het water.

goeie tip!
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #57 Mei 15, 2014, 23:00:15
edit2Rapporteer  
Mooi dat hij weer bij zinnen is Smiley

Kan het zijn dat de leash geblokkeerd was door zand trouwens?

Ik overwoog ook Neeltje die dag, maar met die windrichting worden de golven daar een beetje geblokkeerd door die strekdam, en ik wilde juist toffe golven hebben. Verder is Neeltje maar altijd afwachten of er iemand is...
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #58 Mei 15, 2014, 23:38:50
edit2Rapporteer  
Mooi nieuws  ThumpsUp
Hoop binnenkort meer details te horen, Daar kunnen we allemaal lering uithalen.
Ik zat te denken. Op zich niet zo'n gek idee wat op het nieuwe liquid force supreme harnas zit (een extra leash mocht je gewone leash niet loskomen)
sanderw
Gast
Antwoord #59 Mei 17, 2014, 13:34:02
edit2Rapporteer  
Hoi ocean-limbo,

ik snap je reactie, ik sta daar vrij veel met camper en spullen op de camping, en als t waait pak ik mijn kans. zeker gezien je daar aan zee kan staan ipv op een camping.
was gewoon 2x pech, veel stroming en net te weinig wind om lekker te kunnen varen, als er meer wind was geweest was het niet gebeurd.
willen varen:)
los daarvan het blijven opstakels en die zijn gevaarlijk....

slufter is mijn home spot, ook daar heb je gevaren blijft gewoon opletten..

@warm,

Als ik dit lees: "Ik heb er 3x gekite en 2 x kite om de palen gehad, ...." dan schrik ik toch wel ...  Shocked

enkele kilometers (12 km) ligt een van de veiligste en mooiste spots van NL: Vrouwenpolder ... YeSS

Uit de score van 2 uit 3 (kite 2 keer om palen bij 3 pogingen) concludeer ik dat jouw skills ontoereikend zijn voor deze (pro-) spot. Waarom dan niet bij ZW naar een veiliger spot ... zoals Neeltje Jans?

Ik heb in elk geval lering getrokken uit de heftige gebeurtenissen van afgelopen tijd:
1. Sta nooit alleen op het water!
2. Ga bij stevige (extreme) omstandigheden naar een spot waar je goed bekend bent!
3. zorg dat je standaard een mesje bij je hebt!
4. Ken je grenzen ... en handel daarna!
De vrijdag voor de dramatische zondag van T. heb ik op Brouwersdam gevaren en vond toen de omstandigheden, -harde en vlagerige wind- al dusdanig dat ik me niet prettig voelde. Eigenlijk wilde ik de zaterdag en zondag ook kiten maar heb deze gezien de voorspellingen gecanceld. Ik had me enorm verheugd op dit weekend maar ben achteraf blij met mijn besluit. Er komen nog genoeg kitedagen ... als je nog gezond bent!


Ik ben ontzettend blij dat het goed gaat met T. .......  YeSS
Ik vind het ontzettend gedurfd en knap wat Jeroen heeft gedaan ........  ThumpsUp
Ik heb heel veel waardering en respect voor de houding en inbreng van Steven ......  ThumpsUp

Tim F H

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #60 Mei 25, 2014, 21:30:52
edit2Rapporteer  
Allen,

De kiter die op 11 mei in de problemen kwam bij Westkapelle was ik. Om mijn ervaring met jullie te kunnen delen, zodat we er allemaal van kunnen leren, heb ik een verslag geschreven. Het zit als pdf bij deze post (ca. drie A4 tekst). Ik eindig daarin met een vraag t.a.v. een constructief vervolg, mocht je bereid zijn erop te antwoorden, dank alvast.

De tekst bevat ook een observatie relevant voor gebruikers van Slingshot-leashes: weet dat de trekrichting van hun leashes de laatste jaren is omgedraaid. Dat heeft een rol gespeeld (zie het verslag).

Verder maak ik het goed. Iedere dag sterk ik verder aan. Mijn goede vriend Steven uit de eerdere posts gelukkig ook. Veel van de steunende reacties op dit forum hebben hem goed gedaan. Dank daarvoor.

Voor de rest: zie de tekst.

Groeten,
Tim
geloof68

Berichten: 2096
Antwoord #61 Mei 25, 2014, 21:41:59
edit2Rapporteer  
@Tim: Super dat je er weer bovenop bent en dat je zo'n duidelijk verhaal schrijft met initiatief om de sport veiliger te maken!

Ik had helaas al het vermoeden dat je leash aan achterzijde van je trapeze vastzat. De push- en pullverwarring is begrijpelijk. De merken zijn langzamerhand allemaal over op push. Standaard uitleveren van bar met korte leash - die alleen gebruikt kan worden aan voorzijde van trapeze - zou de volgende stap kunnen zijn op weg naar meer standaardisatie en veiligheid.
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #62 Mei 25, 2014, 21:50:56
edit2Rapporteer  
Mooi dat het weer goed met je gaat Smiley

Even een vraagje: Mag de pdf gedeeld worden op FB groepen? Zodat andere mensen er ook lering uit kunnen trekken Smiley
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #63 Mei 25, 2014, 21:52:29
edit2Rapporteer  
Hallo Tim,

Grote opluchting dat alles min of meer weer is "goed" gekomen .....
Je hebt een duidelijk verslag geschreven waar ik en met mij waarschijnlijk ook vele anderen lering uit kunnen trekken ...
Een bijeenkomst waar deskundigen uitleg geven over de gevaren van onze sport, vind ik zeer zinvol en boeiend.

 ThumpsUp
Tim F H

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #64 Mei 25, 2014, 21:57:04
edit2Rapporteer  
Dank voor deze eerste positieve reacties!

@faxie: wat mij betreft prima

Groeten,
Tim
markus

Berichten: 1907
Logs: 0 | 855 uur
Antwoord #65 Mei 25, 2014, 21:59:24
edit2Rapporteer  
Goed dat je er weer bent!   ThumpsUp.    mede door dit (en andere verhalen)verhaal dat ik dus altijd mn leash aan mn trapezehaak vastmaak. 
jankos

Geen avatar

Berichten: 3
Antwoord #66 Mei 25, 2014, 22:10:31
edit2Rapporteer  
Hey Tim,

Goed dat je weer bij ons bent!  Smiley En dank voor het goede verslag!

Helemaal eens dat er een hoop beter kan in onze sport als het gaat om veiligheid... Wat ik bij mezelf en veel anderen zie, is dat we een paar weken na een safety clinic of een bijna mis ervaring scherp op safety zijn maar dat het daarna verslapt.

In mijn ogen zit daar de achterliggende oorzaak van veel (bijna) ongelukken. Een bijeenkomst zoals je hem omschrijft is een goede eerste stap voor het creëren van bewustzijn maar kent het risico dat het effect na een tijdje weer wegebt.

Ik denk daarom dat we ook met zijn allen aan structurele oplossingen moeten denken. Enkele gedachten:

VERBETER DE KITESURFER
Aandacht voor safety tijdens (starters)cursussen
De veiligheidsaspecten boor startende kitesurfers krijgen zeer weinig aandacht van kite scholen en dan hebben we het nog niet eens over mensen die het van vrienden leren. Kan verandering hierin bij de scholen afdwingen, bijv. door certificering?

Standaardisatie safety procedures
Zoals je al schreef kennen veel andere sporten makkelijk te onthouden safety procedures en checks. Ik kan niet zo snel vergelijkbare 'buddy checks' of anders voor de geest halen voor kitesurfen. Daardoor doet iedereen het op zijn eigen manier, iedere keer anders en laten we het soms zelfs achterwege. Het kan niet zo moeilijk zijn om een aantal simpele procedures te standaardiseren.

Certificering kitesurfers
Ik heb nog ergens zo'n 10 jaar oud IKO certificaat liggen maar volgens mij worden die niet eens meer uitgegeven... Het zou geen gek idee zijn om zoiets te herintroduceren, inclusief verplichte jaarlijkse safety opfriscursus. Dit heeft natuurlijk alleen effect wanneer kitesurfen wordt verboden voor mensen die niet gecertificeerd zijn (of les krijgen van een gecertificeerde school). 

Cultuurverandering
Misschien wel de belangrijkste. Hoe vaak zien we niet mensen vlak langs de kant springen, op het strand spelen met de kite, te dicht bij de vaargeul varen, etc, etc? En toch spreken we elkaar daar niet op aan. Ik weet niet zo goed hoe we dat moeten veranderen maar dit is iets waar we het meeste effect mee kunnen hebben.

VERBETER ZIJN MATERIAAL

Standaardisatie safety equipment
Het is ongelofelijk dat de safety devices nog steeds niet gestandaardiseerd zijn over de merken heen. In jouw geval had het al het verschil kunnen maken. Hoe kunnen we de fabrikanten onder druk zetten om hier afspraken over te maken?

VERBETER DE SPOT

Veiligheid kitespots
Dit is een nobrainer en ik weet dat NKV hiermee bezig is maar toch zie je nog op veel spots allerlei obstakels. (waarom staan die palen trouwens uberhaupt daar?)


En er zijn vast ontelbaar meer dingen die beter kunnen. Voor het grootste deel zie ik een duidelijke rol voor NKV/IKO maar we kunnen individueel ook een hoop doen.

groeten,
Jankos
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #67 Mei 25, 2014, 22:19:34
edit2Rapporteer  
Bedankt voor het delen. Ik hoop dat je gauw weer te water kan. Je weet wat ze zeggen over dat paard waar je vanaf valt...

... ik vind het heel fijn dat je jouw ervaring deelt. Het is gewoon goed om regelmatig je spullen te checken. Even de QR trekken en controleren, de leash, je mesje, je harnas. Ik doe dat eigenlijk nooit. Alles lijkt altijd te werken. Totdat het dus niet werkt. Ik ga er meteen een gewoonte van maken. Veiligheid heb je voor een groot deel zelf in de hand ListenToMe
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #68 Mei 25, 2014, 23:02:53
edit2Rapporteer  
Wow Tim, zo begon het allemaal in Delft en heb je zelfs nog lesgegeven voor de DS5. Wat geweldig dat je weer bij ons bent, ben veel in gedachten bij je geweest de laatste tijd. Heel veel sterkte, ook de komende tijd en zeker goed idee zo'n ontmoeting!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #69 Mei 25, 2014, 23:42:48
edit2Rapporteer  
Je kan nu natuurlijk ook gaan overdrijven met veiligheid en regels. Kijk naar ons land, België, we zijn allemaal tegen de regel van 7bft verbod. Terwijl dat ook "veiligheid" is.

Elk jaar gaan verplichten voor een safety cursus vind ik wat overdreven, na 1 of 2x heb je dat echt wel allemaal gezien denk ik. En het maakt de sport ook een heel stuk minder leuk als je verplicht naar zo'n dingen moet gaan.

En IKO certificaat geven ze nog uit in België, zonder mag je namelijk het water niet op (sinds 2 jaar nu). Ook ben je verplicht een verzekering aan te gaan, dit kan je zien door een lint (met nummer op) die de kiter bij zich hoort te hebben en een lycra. Deze toont ook verschil aan tussen beginner en niet-beginner (gevorderde is groot woord Wink ) dan kan je meteen rekening houden met het feit dat deze persoon wat meer ruimte nodig heeft en je best niet onder zijn kite doorvaart Grin .

Natuurlijk ben ik voor veiligheid, maar je moet ook weten waar je de mens zelf kan beslissen hoe ver hij wilt gaan.
Zeeland135

Berichten: 155
Antwoord #70 Mei 26, 2014, 07:37:17
edit2Rapporteer  
Ik ben het helemaal eens met dobbelsteen, laat de kiter zijn eigen verantwoordelijk nemen. En probeer het nu eens zonder extra verboden en regeltjes.
Zelsf met helm op en begeleiding kan je bij het skien in een coma raken. Schumacher ging tenslotte maar 5 meter naast de piste. Omdat hij toch een leuk stukje verse sneeuw zag liggen, net zoals je soms denk dat je die sprong die je aan het leren bent kunt inzetten.

En reken er maar op dat hoe populairder kitesurfen wordt, hoe meer van dit soort ongelukken gaan gebeuren. Net als bij andere populaire sporten zoals bv skien.
KiterHans

Berichten: 208
Antwoord #71 Mei 26, 2014, 09:49:24
edit2Rapporteer  
Tim bedankt voor het delen van je verhaal!

Ik vind dat jij de schuld van het letsel, wel heel erg bij jezelf neerlegt. Oke het inzetten van een sprong bij obstakels is een groot risico, maar zoveel moeite moeten doen om van je "safety" leash af te komen kan toch eigenlijk niet de bedoeling zijn van zo,n ding? De naam safety is in deze zeker niet op z,n plaats.

Het is niet de eerste keer dat een leash zorgt voor ernstig letsel zoals verdrinking, dacht vorig jaar ook een kiter meegesleurd omdat deze niet de mogelijk had om zijn leash te lossen, helaas verdronken.

in(extreme) omstandigheden, hoge golven, harde wind, obstakels kan een leash juist een gevaarlijk onding worden.

Goed op het strand, onder normale omstandig, unhooked varen is de leash zeker nuttig, maar in situaties zoals bij jou dus eigenlijk niet, in jou situatie had de leash eigenlijk moeten breken, je wilt los komen van je kite.

Als ik jou verhaal lees kwamen er enorme krachten op jou lichaam te staan, zo veel dat je er van moest kokhalzen. Ik denk dat  als er een leash is die b.v. tot max.1 keer de kracht van bepaald lichaamsgewicht breekt, er in extreme omstandigheden minder letsel ontstaat. Hier zal wel een berekening op losgelaten kunnen worden denk ik.

De leash zal zeker in prijs stijgen maar in jou geval had het misschien letsel kunnen voorkomen.

Sterkte iig met je herstel.
Nickless

Geen avatar

Berichten: 94
Antwoord #72 Mei 26, 2014, 10:15:53
edit2Rapporteer  
Yow Tim,

Wat een verhaal kerel. Niet normaal. Echt super dat je er zonder blijvende lichamelijke schade vanaf gaat komen. En wat is je verhaal helder. Het blijkt maar weer dat een ongeluk vaak een aaneenschakeling van hele kleine foutjes (en soms iets grotere fouten) is. En daarin maakt het nog niet eens uit hoe veel kitejaren je er inmiddels op hebt zitten.

Zelf controleer ik voor ik het water op ga vrijwel altijd mijn QR op de bar en op mijn leash. Routine bij het releasen is een van de zaken die je in noodgevallen echt nodig hebt. Maar ik vaar al een poosje zonder mesje, omdat die van mij uit mijn trapeze is gevallen. Ik hou er geen rekening mee die ooit nodig te hebben, maar ontneem mezelf daarmee dus eigenlijk bewust de kans mezelf los te krijgen mochten de safety systemen onverhoopt niet het gewenste effect hebben.

En hoe vaak heb ik niet het idee gehad "als er nu iets mis gaat, dan heb ik een probleem" bij het maken van een sprong net voor de kant, bij het pakken van een dikke golf dicht bij de pier in IJmuiden, bij het varen met depower lijnen die redelijk versleten zijn, bij het varen met 7+ Bft en dikke vlagen. En toch vertel ik mezelf vaak dat deze risico's ingecalculeerd zijn, en ik dus zeker niet roekeloos ben. Wat dus niet betekent dat er niets mis kan gaan. Dus als er iets mis gaat, dan moeten alle safety maatregelen voor handen zijn. En ook ik ben daar niet 100% op voorbereid.

Dus, je verhaal is ook voor mij opnieuw een eye-opener. Zeker omdat we al vaak met elkaar op het water hebben gestaan, en ik weet wat voor soort kiter je bent. Ik hoop dat je weer snel in staat bent om te kiten, zodat we weer snel met de hele groep een lekkere downwinder kunnen maken. En ik hoop dat je veel mensen raakt met je verhaal, en aan het denken zet, zoals je bij mij hebt gedaan.

Groet,
Bart
Big Vin

Berichten: 282
Antwoord #73 Mei 26, 2014, 10:21:02
edit2Rapporteer  
Wat betreft  de cultuurverandering waar jankos het over heeft; het valt mij ook erg op dat als iemand (meestal een beginner) vragen heeft over een helm en impactvest hij al gauw wordt uitgemaakt voor Duitser. Terwijl het juist zeker voor beginners heel verstandig is om wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen.
Rudolf

Berichten: 391
Antwoord #74 Mei 26, 2014, 10:25:18
edit2Rapporteer  
En laten we rekening houden met de situatie dat je benen verstrikt kunnen raken in de lijnen. Leash, QR, helpt dan niets meer. Mesje!
En natuurlijk was het fijn dat Jeroen een mesje bij zich had! Had Jeroen deze aan een elastiek zitten? Knap van hem dat hij hem ook niet verloren is tijdens de reddingsactie.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.